Isbilen Skrevet 17. mars 2013 Del Skrevet 17. mars 2013 (endret) De tror "kunden har alltid rett" faktisk er noe mer enn en litt spydig tommelfingerregel. Endret 17. mars 2013 av Isbilen Lenke til kommentar
Populært innlegg NgZ Skrevet 17. mars 2013 Populært innlegg Del Skrevet 17. mars 2013 Dagens kunde ble sint og begynte å ramse opp kjøpsloven da jeg ikke ville ta imot xboxen han hadde kjøpt i fjor som var blitt ødelagt. Prøvde å forklare han at han måtte ringe Microsoft så hentet de den, men han var bestemt på at han skulle levere den hos oss. Måtte ringe sjefen og han var enig med meg. Microsoft tar ikke imot defekte maskiner fra forhandlere, kunden må sende den inn selv. Kunden henviser til kjøpsloven igjen til jeg sier at jeg ikke kan gjøre noe. Da ber han meg skrive en lapp der jeg stadfester at vi ikke vil ta den imot. Faen så jævlig mange vanskelige kunder for tiden...... Må le litt da, han hadde jo tydeligvis pugget lovverket før han kom ned. Grtaulerer med vel gjennomført lovbrudd! Når dere nå hr nektet kunden å gjennomføre deres lovpålagte avhjelp, har kunden lov til å heve hele kjøpet. Det er neppe spesielt lønnsomt for dere. Her må nok både du og sjefen din klippe skjegget for å komme løs fra postkassen. 44 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 17. mars 2013 Del Skrevet 17. mars 2013 Aner Ikke. De tror vi kun skal hjelpe kunder og at man ikke gjør andre ting også Du skal selvfølgelig gjøre andre ting også, men så lenge ting ikke brenner ned (eller det er snakk om å gjøre ting for en annen kunde) så har selvfølgelig kunden førstepri, og du slipper selvfølgelig andre ting du har i hendene for å behandle kunder. 5 Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 17. mars 2013 Del Skrevet 17. mars 2013 og du slipper selvfølgelig andre ting du har i hendene for å behandle kunder. Tullprat. Jeg har selv jobbet i butikk, noe det kan virke som du aldri har gjort. Det er så mye mer å gjøre i en butikk enn å hjelpe kunder, at om det er en jevn kundestrøm, så må man til tider ignorere kunder og gjøre annet arbeid som å sette ut varer, ta mot varer, bestille varer, prise varer, ta varetelling, rokkere varer, rydde, vaske... I enkelte butikker, hvis man ikke prioriterer slikt forefallende arbeid fra tid til annen, så får man aldri gjort det, spesielt i en slik butikk hvor jeg jobbet hvor hver enkelte kunde mest sannsynlig kommer til å bruke litt tid. Og da er det snart ikke noen varer å selge til kundene samt at butikken ser ut som et bomba horehus. Da må de finne seg i å stå et par minutter i kø for å få hjelp av en av de andre som er på jobb, og som jobber nettopp med å hjelpe kunder (av en eller annen grunn synes folk det er helt greit å vente 20-30 minutter i kø på Posten, men må man vente 2 minutter i en spesielforretning, så er det krise). 9 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 17. mars 2013 Del Skrevet 17. mars 2013 Aldri jobbet i butikk? Neivel... Det handler vel bare om at jeg har jobbet i kjeder med sterkere kundefokus enn der du jobber. Jeg har fem+ års erfaring fra butikk/kundeserrvice (tre forskjellige kjeder, hvorav en matbutikk, en bensinstasjon og et gatekjøkken. riktignok bare deltid), så jeg vet faktisk hva jeg snakker om. Jeg vet at det er mye forefallende som må gjøres, og har man jevn kundestrøm så vet vel enhver butikksjef at det beste er arbeidsfordeling. Men om kunden spør deg om hjelp, så sier du ikke "sorry, jeg er opptatt". Da hjelper du, og så fortsetter du med arbeidet senere (eller finner noen andre som kan overta). Selvfølgelig må forefallende arbeid gjøres, men det er kunden som betaler, og da er kunden viktigst. Ikke det eneste som er viktig, men viktigst. 9 Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 17. mars 2013 Del Skrevet 17. mars 2013 Tullprat. Jeg har selv jobbet i butikk, noe det kan virke som du aldri har gjort. Det er så mye mer å gjøre i en butikk enn å hjelpe kunder, at om det er en jevn kundestrøm, så må man til tider ignorere kunder og gjøre annet arbeid som å sette ut varer, ta mot varer, bestille varer, prise varer, ta varetelling, rokkere varer, rydde, vaske... I enkelte butikker, hvis man ikke prioriterer slikt forefallende arbeid fra tid til annen, så får man aldri gjort det, spesielt i en slik butikk hvor jeg jobbet hvor hver enkelte kunde mest sannsynlig kommer til å bruke litt tid. Og da er det snart ikke noen varer å selge til kundene samt at butikken ser ut som et bomba horehus. Da må de finne seg i å stå et par minutter i kø for å få hjelp av en av de andre som er på jobb, og som jobber nettopp med å hjelpe kunder (av en eller annen grunn synes folk det er helt greit å vente 20-30 minutter i kø på Posten, men må man vente 2 minutter i en spesielforretning, så er det krise). Dette er jeg sterkt uenig i. Jeg har jobbet i butikk i mange år, og vi lot aldri slikt arbeid komme før en kunde. En bedrift tjener i lengden mer på fornøyde kunder som får hjelp (nesten) med en gang, enn en som gjør ferdig varebestilling og administrativt arbeid før kundene. Om en kunde må vente lenge fordi du heller vil telle varer og vaske så synes jeg det er svært dårlig kundeservice. Det er greit om kunden må vente en bitteliten stund, men om du står og teller varer i to minutter istedenfor å svare kunden, så er du ikke en god kundebehandler. Om det er så mye å gjøre at det ikke blir gjort uten å ignorere kunder, så må bedriften ansette flere. Og nei, det er ikke greit å vente i 20 minutter i kø på posten viss det de gjør der kan vente. Viss de hjelper andre kunder e.l. er det en annen sak 2 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 17. mars 2013 Del Skrevet 17. mars 2013 (endret) Kundebehandling og andre oppgaver må nødvendigvis overlappe litt. De fleste er heldigvis sosialt oppegående nok til å oppfatte at jeg er klar over dem og vil hjelpe dem om et lite øyeblikk. Så har du fåtallet som knipser og roper. Vi nordmenn kunne godt blitt flinkere til å be sånne folk dra til helvete. Av og til er det greit å si "sorry, jeg er opptatt". Jobben min er å gjøre kunder fornøyde, og det er mer som inngår i det overordnede målet enn ren kundebehandling. Når kunder sier "slutt med det du holder på med og hjelp meg MED EN GANG", er det som om de mener de kan jobben min bedre enn meg selv. Det handler litt om tro på medmenneskene. Hvis en ansatt ikke sporenstreks kommer deg til unnsetning, har han som regel en god grunn til det. Tl;dr, i all hovedsak hjelp kunden med en gang, men det er flust av situasjoner hvor det er legitimt å la ham vente litt. Endret 17. mars 2013 av Isbilen 5 Lenke til kommentar
Populært innlegg Schwarzwald Skrevet 17. mars 2013 Populært innlegg Del Skrevet 17. mars 2013 Aldri jobbet i butikk? Neivel... Det handler vel bare om at jeg har jobbet i kjeder med sterkere kundefokus enn der du jobber. Jeg har fem+ års erfaring fra butikk/kundeserrvice (tre forskjellige kjeder, hvorav en matbutikk, en bensinstasjon og et gatekjøkken. riktignok bare deltid) Ok da, du har ikke erfaring fra spesialbutikker da. Det er en vesentlig forskjell. I matbutikker, bensinstasjoner og gatekjøkken så er spørsmålene stort sett av typen "hvor finner jeg x", "hvor mye koster y" og lignende. Det tar kort tid å svare på, og man kan fint la en eske med mel stå ubevoktet et lite øyeblikk mens man geleider kunden til riktig sted. I butikker jeg har jobbet i så er spørsmålene stort sett av typen "jeg lurer på produkt x, y og z. Hva er forskjellene, og hvorfor bør jeg velge x fremfor y og z". Eller "Jeg skal ha et kamera som skal passe til sånn og sånn, og ditt og datt. Hvilke alternativer har jeg". Når man da står med to skap med dyre kamera åpne fordi man flytter et merke fra et skap over til et annet, så kan man ikke bare droppe alt man holder på med. I tillegg er det spørsmål som tar lang tid å svare på, og innen du er ferdig med å selge den kunden et kamera, så er det en annen som må ha hjelp innen to minutter så verden ikke går under. Med andre ord; lar man kunden gå foran alt annet, så får man ikke gjort noe som helst annet. Spurte de meg imidlertid bare om en pris, hvor de finner noe eller noe som kan svares på i løpet av kort tid, så gjorde jeg selvsagt det. Men å starte fra scratch med å finne et produkt som passer kunden kan ta en stund, og det sier seg selv at det tar mye tid. Kanskje jeg bare stakk fort ut i butikken for å hente noe, mens jeg ryddet på lageret eller lignende... et avbrekk på en time gjorde fort at jeg måtte jobbe en time overtid den dagen. Da er det bedre å si at "min kollega er snart ferdig, han/hun kan hjelpe deg straks". En annen ting er at vi hadde kølappsystem. Når man da går forbi de med kølapp, og rett bort til meg som ikke roper opp kønummer, så er man rett og slett bare frekk. Som sagt står det da 2-3 personer ved disken som hjelper kunden, og det er sjelden mer enn et minutt eller to ventetid. Hvordan kan det være dårlig kundebehandling å la en kunde vente et minutt eller to, så man får opprettholdt butikken på en slik måte at kunden faktisk har en butikk å gå til neste gang han/hun trenger noe? Så jeg at det begynte å bli lang kø, så hjalp jeg jo til med kunder, men alle klarer å vente et par minutter. 17 Lenke til kommentar
Daxt3r Skrevet 17. mars 2013 Del Skrevet 17. mars 2013 Kan vel med tryggheit seie at kundebehandling har veldig mykje med kva slags butikk det er, f,eks er det stor forskjell på ein matvarebutikk enn ein bil/mc-butikk der ein potensiell kunde er mykje meir "verdt" i laus forstand. Tilbake til topic: Sto i kafeên på ei hurtigrute(bergen-kirkenes). Kjem ein gjest bort og fortel at biffen eg laga var den BESTE biffen han hadde smakt, og han hadde spist på alle hurtigrutene Kan jo legge til at dette var ein vanleg ytrefilet med salat og ferdig bearnaise Ein anna gang når eg hadde spesialkost(allergi og "ikkje-likar" folk". 1. turen fekk eg beskjed at ho ikkje tålar løk, er veldig nøye på om det er allergi eller ikkje då eg kan laga det samme til fleire med forskjellig allergi. Neste tur(ho var med 2 turar), får eg beskjed om at ho ikkje likte løk.. eh.. Slike folk kan brenne, ilag med folk som ikkje likar mat dei aldri har smakt 4 Lenke til kommentar
Populært innlegg Olum Skrevet 18. mars 2013 Populært innlegg Del Skrevet 18. mars 2013 Neste tur(ho var med 2 turar), får eg beskjed om at ho ikkje likte løk.. eh.. Slike folk kan brenne, ilag med folk som ikkje likar mat dei aldri har smakt Jeg blir fryktelig kvalm av folk som sier de ikke liker det ene eller det andre. Allergier er jo greit nok, men "liker ikke". Sånne folk burde gå et par dager uten mat. Blir så forbanna irritert av besøkende i Mathallen som rynker nesa eller til og med holder seg for nesa når de går forbi sjømatdisken min. Det lukter ingenting ut av butikken bortsett fra når vi koker krabber eller lager skalldyrskraft. Det er de samme godt voksne folka som sier "Æsj!" etter å ha spurt om hva en eller annen vare er for noe. Det er trist at det er blitt slik at noen folk blir kvalme av å se hvordan mat egentlig ser ut. Ikke så rart hel/halvfabrikat og andre varer pakket inn i papp og plast er så populært. 12 Lenke til kommentar
Populært innlegg nomore Skrevet 18. mars 2013 Populært innlegg Del Skrevet 18. mars 2013 Hva eg liker eller ikke liker er min business, ikke din. Og om det er fordi eg faktisk har smakt på det eller ikke har du strengt tatt ingenting med. Enten så aksepterer dere at man kan komme med egne ønsker, eller så går eg et annet sted. 15 Lenke til kommentar
Olum Skrevet 18. mars 2013 Del Skrevet 18. mars 2013 Der er jeg faktisk uenig. Jeg har gått sulten i lengre perioder og blir smålig irritert når jeg ser folk skyve ett-eller-annet til side på tallerkenen fordi det ikke harmonerer med smaksløkene deres. 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg nomore Skrevet 18. mars 2013 Populært innlegg Del Skrevet 18. mars 2013 Og eg kjenner at eg blir litt irritert over at du tror du kjenner meg, mine erfaringer og bakgrunn. 15 Lenke til kommentar
fiskerdigg Skrevet 18. mars 2013 Del Skrevet 18. mars 2013 Der er jeg faktisk uenig. Jeg har gått sulten i lengre perioder og blir smålig irritert når jeg ser folk skyve ett-eller-annet til side på tallerkenen fordi det ikke harmonerer med smaksløkene deres. Helt enig. Det finnes jo tilfeller hvor mennesker faktisk ikke klarer å spise det de blir servert. F.eks min bror som sliter med kokte gulrøtter, da min far tvang de i han i som barn, og nå har han utviklet et slags anti forhold til det hvor han bare brekker seg av lukten. Men dette er mer psykisk enn noe annet, han sier jo selv at han synes smaken er helt grei. Han er forøvrig kokk på en anerkjent restaurant i oslo, så spesielt sær i matveien er han ikke 1 Lenke til kommentar
FrankBjarne Skrevet 18. mars 2013 Del Skrevet 18. mars 2013 Om jeg liker en matvare eller ikke er da helt klart ikke noen andres business. Selv hater jeg erter og får krampetrekninger av brun saus. Om du syntes det er helt forferdelig at jeg ikke eter erter eller brun saus så er det synd på deg. Vi har så mange alternativer tilgjengelig i dag at om en kunde har lyst på en matrett uten løk eller kålrot istedenfor gulrot så burde ikke det være et problem. 2 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 18. mars 2013 Del Skrevet 18. mars 2013 Men hva skal eg da gjøre om eg ikke liker ingrediens X? - Gå til psykolog for å sjekke om det er noen traumer fra barndommen eg må få løst opp i? - Pakke ned ingrediens X ned i en pose og sende regelmessig ned til noen som blir glad for den? - Spise maten med ingrediensen eg ikke ønsker, og nyte det fordi andre mener eg burde det? 1 Lenke til kommentar
Daxt3r Skrevet 18. mars 2013 Del Skrevet 18. mars 2013 (endret) No blei det nok litt misforståing her. Ingen som klagar på om du personleg likar eller ikkje likar ting. Derimot, om du går på ein restaurant(eller eit cruise) der det er ein fast meny og du leser på menyen og tenker "hmm, det der høyres ikkje godt ut, eg vil ha noko anna". Når du ikkje har smakt det, sett det, lukta det, kordan i helvete kan du då vite at du ikkje lika det? Ein ingrediens kan tilberedast på utallige måtar og f.eks. i mitt tilfelle kan løk brukas i det meste, sjølv om du ikkje trenger å smake løken.(Kraft, supper, sausar osv.) Det er tross alt profesjonelle som lagar maten her, ikkje ho mor eller far som prøvar so godt dei kan å fore ungane sine raskt og billig. Er svært mykje eg ikkje likar, men går ikkje å griner til servitøren/kokken for det. Er det 1 ingrediens i retten eg ikkje likar, unngår eg å spise det istedenfor å lage noke styr. Om kokken blir irritert over ei lang liste som gjesten vil/ikkje vil ha, er det sjelden fordi han ikkje likar personen, men heller at han har ganske , mykje å gjere. Endret 18. mars 2013 av Daxt3r 2 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 18. mars 2013 Del Skrevet 18. mars 2013 Men det er ikke opp til dere å avgjøre bakgrunnen for hvorfor eg ikke ønsker en spesifik ingrediens. Enten så må dere akseptere slike forespørsler fra kunder, eller så må dere si nei. 1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 18. mars 2013 Del Skrevet 18. mars 2013 Tror heller dette handlet om den personlige egenskapen å "ikke like" ting man aldri har smakt. 3 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 18. mars 2013 Del Skrevet 18. mars 2013 Eg mener fortsatt at om eg forteller betjeningen på ett spisested at eg ikke ønsker en spesifik ingrediens, så bør det strengt tatt være end of discussion. Bakgrunnen skal ikke være ett tema. Da er det deretter opp til betjeningen å si at "beklager, men den retten har alltid ingrediens x i seg" eller "det skal vi ordne". Eg respekterer begge deler, da eg vil finne meg noe annet å spise som ikke har ingrediens x i seg. Det er ganske så irriterende å sitte på andre siden av borde og få spørsmålet "har du smakt løk/asparges/tomat/blekksprut/oksetestikler/kremet elghjerte....". 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå