Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Tenk litt på det neste gang du er i butikken og ser noen som virker anspent eller skremt.

Jeg skal inrømme at jeg aldri har tenkt over det på den måten. Har forsåvidt heller aldri tenkt over at vedkommende i kassa bruker den slik.

Sa vel heller ikke at man skulle fortelle vedkommente at jeg syns de var idiot, jeg har lært at selv om mine fordommer tilsier noe gjelder ikke slikt alle, og derfor holder jeg kjeft til jeg vet hva som gjelder vedkommende.

 

Kom faktisk opp i samme situasjon hvor det lå en neste kunde ting der, og det var ingen i kassa (Kunde eller ansatt). Alle andre kasser var tomme. Da sto jeg litt forvirra der. Ingen ansatte eller kunder. Kun meg. Plutselig kom det en dame løpende heldigivs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er kjedelig å ha audivisuelt utstyr for 50-100k og så koble det opp med en HDMI-kabel til 50 kr.
Nei, HDMI er digital, så enten har du signal, ellers har du ikke. For de aller fleste har valg av kabel ingenting å si.

 

http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2385272,00.asp

 

The truth is, for most HDTV setups, there is absolutely no effective difference between a no-name $3 HDMI cable you can order from Amazon.com and a $120 Monster cable you buy at a brick-and-mortar electronics store.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Haha sånne superdyre HDMI-kabler er akkurat like tåpelig som 1m Cat5e-kabel til 10.000,-.

Kjenner en kar som var hellig overbevist om at det ville utgjøre en forskjell når han kjøpte den.

 

Hvis de som sitter i kassen bruker en neste kunde-pinne for å stenge kassen sender de jo ut helt feil signaler. De sender jo ut signalet "jeg gjør klart for at du kan legge på varer, her skal det ekspederes fort!".

Endret av Phelge
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nei, HDMI er digital, så enten har du signal, ellers har du ikke. For de aller fleste har valg av kabel ingenting å si.

 

http://www.pcmag.com...,2385272,00.asp

 

The truth is, for most HDTV setups, there is absolutely no effective difference between a no-name $3 HDMI cable you can order from Amazon.com and a $120 Monster cable you buy at a brick-and-mortar electronics store.

 

Jeg har ikke nevnt noe om signalet. Jeg skrev at kabelen var mer enn signalet og at byggekvaliteten på kontakten og kappen har noe å si utseende messig. Folk som har betalt ekstra for utstyr i børstet aluminium betaler gjerne ekstra for pene kabler selv om det ikke blir bedre signal. Jeg snakker om HDMI / TOSLINK til 350 kr, Analog signalkabel til 1200 kr og høyttalerkabel til 180 kr meteren (900 kr for de nødvendige 2x2,5 meter) ikke om kabler i prisklassen 5k-250k. Det er ikke noe problem å ha en kabelkostnad på 5-10% av kostnaden av utstyret. Det som er et probleme er når folk kjøper kabler som koster like mye som utstyret.

 

EDIT:

Du/dere kan gjerne argumentere for at man ikke trenger noe mer enn det billigste mulig kabler men da kommer man dit hvor man kan påsta at det er unødvendig å bruke 1000 kr til et PC-kabinett da man like godt kan bruke esken komponentene ble sendt i. Man skjærer bare hull til bakpanelet på hovedkortet, PSU, ventilasjon og så er man good to go.

 

Noen ganger vil folk ha bittelitt mer enn enn hva som er strengt nødvendig i form av godt gjennomførte løsninger og noen få overdriver og kjøper signalkabel til 250k.

Endret av BadCat
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Men fasit er jo at dere prakker på folk mye drit. Gud vet hvor mange tusen kroner min mor har blitt lurt til å betale for påprakk som man måtte må, men som aldri er brukt.

Jeg har fått kjeft for ikke å prakke minnekort på en kamerakunde en gang. Jeg hadde riktignok spurt om han trengte minnekort, og han sa nei. Problemet var at han IKKE hadde minnekort, og kjeftet fordi jeg ikke hadde prakket nok til at han faktisk kjøpte et minnekort allikevel :blink:

 

Saken er at mye er nødvendige ting, som folk ikke vet at de må ha. Som f.eks minnekort til kamera eller HDMI kabel til blu-ray (selv om HDMI til 6-700 kroner er ren svindel).

Lenke til kommentar

At de kan begynne å legge opp varene sine, istedenfor å stå og se på at jeg betaler med et tomt blikk. :)

 

Regner med du sikter til det som også har blitt kalt «sauestirring». Det er vel egentlig et tegn på at vedkommende benytter den kjedelige dødtida i kø til å tenke over noe annet, som kanskje er viktig for dem. Slik sett kan dette faktisk være like effektivt som noe annet. Spesielt folk i «tidsklemma» er nødt til å bruke tiden sin effektivt på denne måten. Kanskje de dermed har mere tid til ungene når de kommer hjem, eller tusen andre ting som gjør at de har en tett timeplan. Men også folk uten tett timeplan må få lov å være «ineffektive» i dine øyne :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Poenget blir vel at de skal få lov til å være «ineffektive» et annet sted enn kassakøen?

 

Poenget blir at man ikke har noe med å bestemme hva andre har lov til og ikke. Samtidig er det selvsagt lov å si ifra dersom noen bruker mye av din eller andres tid på å stå i egne tanker. De aller fleste tar dette med godt humør, om man sier ifra på en høflig måte.

Endret av Aiven
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har fått kjeft for ikke å prakke minnekort på en kamerakunde en gang. Jeg hadde riktignok spurt om han trengte minnekort, og han sa nei. Problemet var at han IKKE hadde minnekort, og kjeftet fordi jeg ikke hadde prakket nok til at han faktisk kjøpte et minnekort allikevel :blink:

 

Saken er at mye er nødvendige ting, som folk ikke vet at de må ha. Som f.eks minnekort til kamera eller HDMI kabel til blu-ray (selv om HDMI til 6-700 kroner er ren svindel).

 

Det kommer litt an på om det er en Blu-ray-spiller til 500 kr eller om det er en til 7500,-

 

Jeg ser ikke problemet med å bruke 300 kr på en SUPRA HDMI 1 meter kontra en OEM HDMI 1 meter til 12,50 kr eller en kabel til 10% av prisen på spilleren når man først har brukt noen kroner på en Blu-ray-spiller. Kjøper man en spiller til 500 kr derimot er brukeren neppe spesielt kresen på funkjsonalitet, byggekvalitet og utseende og kan like greit kjøpe OEM kabel til 12,50 kr.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Problemet er at du ikke finner dem til den prisen i butikken, og vil jo gjerne ta produktet i bruk når du kommer hjem. Da blir det gjerne en hundrings. Har noen slike superbillige HDMI-kabler selv, og problemet med dem er byggekvaliteten. Etter noen fra- og tilkoblinger begynner de faktisk å skrante.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Det kommer litt an på om det er en Blu-ray-spiller til 500 kr eller om det er en til 7500,-

 

Jeg ser ikke problemet med å bruke 300 kr på en SUPRA HDMI 1 meter kontra en OEM HDMI 1 meter til 12,50 kr eller en kabel til 10% av prisen på spilleren når man først har brukt noen kroner på en Blu-ray-spiller. Kjøper man en spiller til 500 kr derimot er brukeren neppe spesielt kresen på funkjsonalitet, byggekvalitet og utseende og kan like greit kjøpe OEM kabel til 12,50 kr.

 

Det er et par ting du tydeligvis ikke ser. Kabler er i stor grad det elkjøp og expert tjener penger på, og om du kjøper en kabel der for 700 kr, kan du banne på at den avansen er enormt høy. Det er ikke videre stor forskjell på denne kabelen, og om du bestiller en nesten lik hos dealextreme til $4. Så hvorfor skal du kaste vekk penger på ingenting? Og hallo? Utseende på en kabel? Virkelig?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Poenget blir vel at de skal få lov til å være «ineffektive» et annet sted enn kassakøen?

 

I tillegg øker det kostnadene til butikken at folk står unødvendig lenge i køen for å gjøre ingenting. De kostnadene må butikken ta inn igjen med økte priser som går ut over alle kundene.

Lenke til kommentar

Det er et par ting du tydeligvis ikke ser. Kabler er i stor grad det elkjøp og expert tjener penger på, og om du kjøper en kabel der for 700 kr, kan du banne på at den avansen er enormt høy. Det er ikke videre stor forskjell på denne kabelen, og om du bestiller en nesten lik hos dealextreme til $4. Så hvorfor skal du kaste vekk penger på ingenting? Og hallo? Utseende på en kabel? Virkelig?

 

Folk som handler i slike forretninger (middelmådig kvalitet med forholdsvis store prispåslag) fortjener ikke utstyr. Jeg kjøper bestandig kvalitet fra leverandører som nesten ikke tar påslag.

 

Ja, utseendet på en kabel virkelig! Like vesentlig som utseendet på en dame eller et PC-kabinett. Jeg drar ikke i hus det som jeg ikke kan være fornøyd med over tid.

Lenke til kommentar

Ansatte med kunnskap, få leide lokaler og high end produkter koster minst like mye som mange ansatte med lettere kunnskap, lokaler man eier selv og mye billig skrammel.

 

Realiteten er at _alle_ butikker må tjene penger ett eller annet sted. Har man lite salgsvolum så må man ha større påslag pr produkt. Har man større salgsvolum kan man ta mindre påslag pr solgte produkt. Og her fungerer stort sett de fleste bransjer likt. Lavt påslag på de produktene som folk "ser" og er ute etter, og høyt påslag på de produktene man må ha i tillegg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ingen selvfølge at det er mer økonomisk for en virksomhet å eie enn å leie lokaler.

 

Folk som handler i slike forretninger (middelmådig kvalitet med forholdsvis store prispåslag) fortjener ikke utstyr. Jeg kjøper bestandig kvalitet fra leverandører som nesten ikke tar påslag.

 

Ja, utseendet på en kabel virkelig! Like vesentlig som utseendet på en dame eller et PC-kabinett. Jeg drar ikke i hus det som jeg ikke kan være fornøyd med over tid.

 

Det er akkurat det folk som selger elektronikk bør fortelle dem. "Du fortjener ikke utstyret jeg selger".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg jobber i en sjømatbutikk i Oslo, og selger fisk og skalldyr. Jeg begynner å bli rimelig lei alle som kommer innom kun for å spørre om prisen på f.eks. reker, for deretter å fortelle meg hvor mye billigere det er når de kjøper rett fra båten til fetteren sin i Lofoten. Du drar da for faen ikke på Vinmonopolet kun for å fortelle dem hvor mye billigere spriten er i Sverige!

  • Liker 9
Lenke til kommentar

I tillegg øker det kostnadene til butikken at folk står unødvendig lenge i køen for å gjøre ingenting. De kostnadene må butikken ta inn igjen med økte priser som går ut over alle kundene.

 

For noe vås.

Endret av Aiven
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...