Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Å, hei, der borte på østlandet! Sånn har vi det fortsatt her i Rogaland i hvert fall. En av de tingene jeg liker aller best med denne landsdelen kontra østlandet, at man kan slå av en prat med personalet uten at de med stivt blikk leter etter stillealarmen og får deg bortreist av tyttebærpolitiet.

Pfff. Er da fortsatt sånn på Østlandet óg. Til og med i Oslo! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å, hei, der borte på østlandet! Sånn har vi det fortsatt her i Rogaland i hvert fall. En av de tingene jeg liker aller best med denne landsdelen kontra østlandet, at man kan slå av en prat med personalet uten at de med stivt blikk leter etter stillealarmen og får deg bortreist av tyttebærpolitiet.

Jeg bor i Lillehammer, og synes det er kjempekoselig å snakke/liksomflørte med jentene bak kassa i min faste kiwibutikk.

Lenke til kommentar

Hadde lett gjort det om jeg hadde turt. Norge eller ei. Var nettopp en tur utenlands, og der kunne jeg oppleve at vilt fremmede mennesker begynte å prate til meg inne i butikken eller i køer osv. Veldig annerledes. Ofte koselig. Av og til slitsomt (spesielt om de snakker om ting jeg ikke vil snakke om eller starten en samtale med en forventning om at jeg skal følge den opp selv om de startet samtalen ved å påpeke at de hadde slekt fra mitt land. Hva skal jeg si, liksom, utenom at det er fint der slektningene kommer fra og de bare står og ser og tydeligvis regner med jeg skal si noe mer?)

Lenke til kommentar

Jeg bor i Lillehammer, og synes det er kjempekoselig å snakke/liksomflørte med jentene bak kassa i min faste kiwibutikk.

 

Det pleide jeg også å gjøre hjemme i Østfold, men jeg fikk aldri noen annen respons enn mistroiske og sure blikk hver gang jeg spurte kassedama om jeg fikk med henne på kjøpet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hæ? Null mening.

 

Norske varianten av "how are you?" er "åssen går det?" og svaret (hvis positivt) er "bra, og med deg?" (good, and (and with) you."

Sier man det du mener er riktig, så vil man bli sett på som en kandidat til å vinne et lengre opphold i et hvitt og polstret rom.

 

Og grunnen til at enkelte vil fortelle om dagen sin, eller noe viktig i livet sitt, til deg, er at Norge gikk fra alle-kjenner-alle til ikke-snakk-til-meg for ganske så kort tid siden. Trenger ikke tenke tilbake i tid enn 10 år hvor det var fullstendig normalt å slå av en prat med kassepersonalet i stambutikken sin.

 

Og dere synes ikke det er noe ekstremt hyklersk av dere når dere surver over at folk er så upersonlige i kassa, for så å deretter surve over at folk snakker til dere på jobb?

"Si hei til folk dere møter!" "He..." "IKKE SNAKK TIL MEG FOR FAEN!"

Jeg mener at om en utlending sier "Hi, how are you?", så sier du "Good, thanks, and how are you?", THATS IT.

 

Mange legger ut om en hel livshistorie med sykdom, som følger "Hi, how are you? "Not too well, been having headaches, the flu, cancer, cardiac infarction" osv osv.

 

Det mente jeg. Det er overhyggelig engelsk. På norsk bruker man ikke det i f,eks samtaler over telefon eller mellom fremmede, det gjør man på engelsk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kunne du ikke bare svart på spørsmålet? :ermm:

Det er ekstremt kjasete å måtte løpe til telefonen mens man lager middag eller holder på med andre ting etter jobb i en travel familiehverdag for å finne ut at det bare er en telefonselger som ringer. Eller når man endelig har fått tid til å sette seg ned å slappe av. Deretter å skulle svare på masse spørsmål fordi de ønsker å tjene penger på deg? Nei, når jeg vil ha noe oppsøker jeg og ønsker ikke ha de på døra eller telefonen. Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar

irritasjonsmoment:

 

Reklame som fyller postkassa med søppel jeg kaster posevis av hver uke. Den største søppeldunken vi har i sameiet er for papiravfall og den består 70% av reklame. Hvorfor kan man ikke respektere "nei til uadressert reklame" merker. Det samme med eiendomsmeglere som stapper feite aviser og fyller halve postkassen.

 

Med alt dette får den viktige posten omtrent ikke plass fra morgen til morgen og blir ofte en krøllete skrukk. Man må også lete møysommelig gjennom reklamen for å finne viktige konvolutter som har stukket seg inni en reklameavis ol.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

irritasjonsmoment:

 

Reklame som fyller postkassa med søppel jeg kaster posevis av hver uke. Den største søppeldunken vi har i sameiet er for papiravfall og den består 70% av reklame. Hvorfor kan man ikke respektere "nei til uadressert reklame" merker.

 

Ring reklamebyråene som legger reklame hos deg og klag? Posten respekterer dem, i alle fall.

Lenke til kommentar

Gjennom 20 år med reklame i postkassen har jeg forsøkt det meste, men er åpen for konkrete forslag. Nøyaktig hvem kan jeg ringe på posten for å be dem slutte med det og hvordan sørger de for at postbudet overholder det? Det er jo ikke slik at jeg ikke har forsøkt det en del ganger oppgjennom årene hehe.

 

Aktørene tjener på å dytte postkassen din full av reklame og det har i mange år virket som at de ikke respekterer at man ikke ønsker det.

 

EDIT:

Jeg er ellers ikke motstander av "gode tilbud denne uken" og "salg på xxxx artikler", men slutt å fyll snailmail postkassen min med det og gi meg heller epost el. med PDF jeg kan lese på nettbrettet. Hva med å legge et lite kort i postkassen med "for å se våre tilbudsaviser gå til denne URLen" med en QR kode? Vi lever tross alt i 2013 og det bør ikke være nødvendig å fylle millioner av postkasser med kilovis av papirsøppel hver uke. Det burde vært et forbud mot det i disse "miljødager" hvor vi skattes ihjel på bilbruk og annet "miljøfiendtlig".

Endret av Theo343
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Posten leverer svært lite reklame, så det hjelper fint lite å klage til de. Ring bedriften som leverer lokalavisa i området ditt. I GD sitt tilfelle så er det Lillehammer Distribusjon som leverer, og det er reklame de lever av.

Nevn at å levere reklame til de som ikke vil ha reklame er ulovlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, når jeg vil ha noe oppsøker jeg og ønsker ikke ha de på døra eller telefonen.

 

Ser den. Men i 99,99% av alle tilfellene der kunden slår til på tilbudet, ville de aldri oppsøkt tilbudet på egenhånd. De fleste tilbudene vi har er heller ikke tilgjengelig annet enn på telefon.

 

Men nå er jeg heldigvis snart ferdig med telefonsalg, forhåpentligvis.

Lenke til kommentar

Ser den. Men i 99,99% av alle tilfellene der kunden slår til på tilbudet, ville de aldri oppsøkt tilbudet på egenhånd. De fleste tilbudene vi har er heller ikke tilgjengelig annet enn på telefon.

 

Men nå er jeg heldigvis snart ferdig med telefonsalg, forhåpentligvis.

Det slår jo hjel begrunnelsen over at kundene aldri vil oppsøkt tilbudet på egenhånd..

 

Og hva er egentlig poenget med tilbud som kun er tilgjengelig på telefon?

Endret av hightow
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det slår jo hjel begrunnelsen over at kundene aldri vil oppsøkt tilbudet på egenhånd..

 

"De fleste", dvs ikke alle ;)

 

Poenget med å kun ha det på telefon? Godt spørsmål, men antar det er fordi det er produkter man vanligvis ikke oppsøker på eget initiativ for å ordne abonnement på.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri helt skjønt meg på telefonselgere som klager på at folk blir sure. Når man driver med en så aggressiv, irriterende og påtrengende salgsmetode bør man både regne med kjeft og manne seg opp til det. Da jeg selv hadde en slik grusom jobb i en liten periode valgte jeg å bli positivt overrasket over alle som ikke ble forbanna på meg. Som telefonselger er man jo ansatt for å oppføre seg som en idiot, det å aktivt ringe noen som aldri har bedt om det for å selge dem et mobilabonnement f.eks er jo egentlig helt på trynet. Folk har sin fulle rett til å bli irriterte i mine øyne.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Jeg har aldri helt skjønt meg på telefonselgere som klager på at folk blir sure. Når man driver med en så aggressiv, irriterende og påtrengende salgsmetode bør man både regne med kjeft og manne seg opp til det.

 

Skjønner at folk synes det er iriterende om det blir ringt i tide og utide. Og skjønner det om personen som ringer er ufin. Men å slenge fra seg gloser som "skaff deg en skikkelig jobb din jævla taper" for så å slenge på røret før man får gitt en respons, er ikke mye annet enn patetisk og kan ikke forsvares. Bare feiginger som gjør sånt. Var et tilfelle her hvor en som sitter i rullestol fikk den midt i fleisen.

 

Hører heldigvis til sjeldenhetene da de aller fleste vi ringer til faktisk er mer eller mindre hyggelige.

 

Problemet er jo at enkelte ser et telefonnummer de ikke er kjent med og går ut fra at det er telefonselgere som ringer, for så å ta telefonen, skjelle ut opp og ned og slenge på røret. Også viser det seg at det var noen helt andre som ringte. Lønner seg i blant å faktisk høre hva det gjelder før man "liksom-klikker".

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Jeg har aldri helt skjønt meg på telefonselgere som klager på at folk blir sure. Når man driver med en så aggressiv, irriterende og påtrengende salgsmetode bør man både regne med kjeft og manne seg opp til det. Da jeg selv hadde en slik grusom jobb i en liten periode valgte jeg å bli positivt overrasket over alle som ikke ble forbanna på meg. Som telefonselger er man jo ansatt for å oppføre seg som en idiot, det å aktivt ringe noen som aldri har bedt om det for å selge dem et mobilabonnement f.eks er jo egentlig helt på trynet. Folk har sin fulle rett til å bli irriterte i mine øyne.

 

Dette er jeg ikke enig i. Dersom man finner det så opprørende at et fremmed menneske tar kontakt med en, så finnes det hjelp å få for det. Det kan ikke være lett å leve slik.

 

Jeg tror dog ikke det er dette som er hovedproblemet. Hovedproblemet er at når man snakker i telefonen så er man til dels beskyttet av den samme anonymiteten man har på nettet, slik at terskelen for å oppføre seg ufint, glemme alminnelig folkeskikk og skjelle noen ut etter noter er mye lavere. Kjefter du kanskje like sterkt på salgsrepresentanter som av og til står på kjøpesentre og oppsøker folk som går forbi? Neppe, siden man da står ansikt til ansikt med vedkommende og dermed blir tvunget til å oppføre seg som folk.

 

- "Hei, jeg lurte på om du kunne være interessert i..."

- "Nei, ellers takk. Men ha en fin dag allikevel!"

 

Folkeskikk. Det er ikke hjernekirurgi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...