€uropa Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 I kveld var jeg på jobb igjen på spor 19, Oslo S for første gang på noen måneder. Det var en kjedelig vakt med mye TV-titting og ingen spesielle kunder. Det var en fyr med mye bagasje som takket stort for hjelpen da jeg bar et par av sekkene hans fra bussen og til toget. Jeg sa at det var bare hyggelig og ønsket ham god tur videre. Det var uvant lenge siden sist. 7 Lenke til kommentar
technicality Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 Berta før meg i køen vandret avgårde som om hun eide stedet etter å ha betalt, så da jeg ønsket kassedamen en god kveld videre ble hun litt overrasket før hun fikk sagt takk lige så... Jenta faktisk strålte litt syntes jeg Var en god følelse å ha 8 Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 Alt ligger i implementeringen ja. Men delvis er det en del av systemet. F.eks. vil vi om ikke alt for mange år ha NFC/RFID-tagger i alle produktesker, og med enegen, lett, enkel og funksjonell leser koblet til butikkens system, vil slike feil kunne bli ungått veldig lett. 1: Trykk scan. 2: Velg "solgt" "flyttet til X" "utstilt" "ødelagt/retur" eller hva nå enn beriften bruker oftest. Og "tilbake på lager" eller "tilbake på hylle X". Mye av grunnen til at feil oppstår og ikke rettes opp, er at man må boirt til en PC, søke opp/scanne produktet og styre og herje. Det tar tid, og tidd vil man helst ikke sløse bort når man står med en kunde. S[ glemmer man det, for neste kunde kommer rett etterpå. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 13. januar 2013 Del Skrevet 13. januar 2013 Lagersjekksystemer fungerer helt strålende til mennesker involveres . Stille ut en vare uten å fjerne den fra beholdningen, utlevere feil vare til kunde, komme over feil og glemme å rette de opp, unøyaktighet ved mottak osv - det er det som ødelegger ethvert godt system . Hvis man opplever ofte slike feil som kunde et sted, sier dette altså mye om fysiske kontrollen og menneskelige kontrollen. Ikke nødvendigvis selve systemet. Selvsagt bunner alt dette i mennesklige feil, noe vi som sagt også forsøker å ta høyde for i det at vi alltid sjekker den fysiske plasseringen av en vare før vi selger den når vi ser at vi kun skal ha én igjen. Mennesker gjør feil, noe annet er ikke å forvente. Om avdelingslederen på hvitevarer ber om å få en vaskemaskin fra lageret ut i utstilling, en lagerarbeider henter den frem, og en selger pakker den ut og triller den ut i butikk, hvem sitt ansvar er det da å få den registrert som en utstillingsvare i systemet? Om noen spesifikt har fått eller påtatt seg ansvaret for dette, hva om vedkommende glemmer å gjøre det? Dette skjer dessverre altfor ofte, for ikke å snakke om forvirringer som oppstår i forbindelse med at vi f.eks. allerede har en defekt vare av samme modell, som altså allerede ligger i utstillingsbeholdningen. Man kan tro at noen andre allerede har flyttet varen i systemet og følgelig lar være å gjøre det selv, noe som fører til følgefeil i beholdningen på et senere tidspunkt. Uansett, for å ta et scenario satt på spissen: vi har en feil i beholdning, en kampanjevare vi har pakket ut, satt i utstilling, men ikke registrert som utstillingsvare. Det står dermed i systemet at vi har én A-vare og null B-varer av denne typen. Her burde det ringe en bjelle; kun unntaksvis har vi null i utstilling. Likevel har ikke kundebehandlerne på telefonsupporten noen reservasjoner mot å selge dette uten å løfte en finger for å sjekke med butikken at dette faktisk stemmer. Det er selvsagt mennesklige feil som fører til at systemet ikke har riktig beholdning, ikke systemet i seg selv. Det som ergrer meg er derimot at kundesenteret vårt gang på gang skal lage trøbbel ved å konsekvent stole 100% på at beholdningen i datasystemet er riktig. Systemet tar jo på ingen måte høyde for mennesklige feil, det blir dermed menneskenes ansvar å gjøre. 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Dofty Skrevet 13. januar 2013 Populært innlegg Del Skrevet 13. januar 2013 Jobbet også som kundeveileder i NSB i går, bare i Drammen. Litt lite å gjøre, men jeg hjalp en østeuropeisk fyr med gebrokken norsk med billett til Flytoget (Flytoget har absolutt ingenting med NSB å gjøre, men jeg var i godt humør og hadde lite annet å gjøre). Fikk ut billetten og han var storfornøyd. Så fornøyd at han skulle spandere en halvliter på byen hvis han traff meg der en gang. Kom også på en annen hendelse på min aller første vakt i praksis. Da hadde både NSB og Flytoget buss for tog. Så kom det en engelskmann og lurte på hvordan han kom seg raskest til Gardermoen fra Drammen. Og siden Flytoget hadde en avgang om ikke så lenge, så svarte jeg litt usikkert "The quickest one is the air... airplane .. ehh train .. bus?". Som helt fersk ante jeg jo ikke hva Flytoget het på engelsk, så etter mye latter fra både kolleger, kunden og meg selv fikk jeg han på raskeste buss til Gardermoen. Jeg skjønte i ettertid at det heter Airport Express Train. Noen ganger så lurer jeg på om jeg jobber for Flytoget eller NSB.. 12 Lenke til kommentar
Latias Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 Diskusjonen om bestemoren som ble forsøkt lurt kan fortsette her. 3 Lenke til kommentar
Populært innlegg crazylazyboy Skrevet 15. januar 2013 Populært innlegg Del Skrevet 15. januar 2013 On-topic Var inne i en gamstopbutikk idag og skulle spør fyren bak disken hva som var det beste med å jobbe akkurat der i forbindelse med en oppgave vi fikk (klassetur skal alltid ha noe læring vist). Han svarte: - Det er ikke noe jeg gidder å svare på. Snakk om service! Gikk opp på spaceworld etterpå og fikk det jeg var ute etter av den skikkelig hyggelige mannen bak disken. Han likte best at kona jobba i nabo butikken 12 Lenke til kommentar
Latias Skrevet 15. januar 2013 Del Skrevet 15. januar 2013 Diskusjonen rundt møtet med amerikansk trafikkpoliti kan fortsette her. Husk at denne tråden er for kundehistorier, vennligst hold dere til temaet. 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg Ronald Ulysses Swanson Skrevet 16. januar 2013 Populært innlegg Del Skrevet 16. januar 2013 Det dannet seg kø i kasse 1 og jeg ble derfor tilkalt for å bemanne kasse 2. Først i køa kommer to stk av utenlandsk opprinnelse – en i midten av tjueårene og en som sikkert hadde rundet 50 år. Sier ”hei hei” uten å få noe respons, den eldste går forbi kassa for å begynne å pakke mens den yngre legger på varene. Når varene er borte fra vogna har jeg fortsatt noen varer igjen å skanne og det er har kommet et par kunder til bak denne gjengen. Personen som la på varene har gått forbi kassa for også å pakke varene. Samtalen som så kom var som følger; Meg: Sånn, da er alt ferdig *ingen respons fra noen av dem – men velger å gi dem noen skunder på å pakke ferdig den ene posen. Når den yngre er ferdig med å pakke sin pose tar han den og noen poser til før han bare går ut av butikken. Den eldre står igjen og pakker fortsatt.* Meg: Da er alt klart til å betale (slenger på et smil her) 50-åringen: *ser på meg før han fortsetter å pakke* Jeg ser bakover og ser at det har dannet seg en større kø og er nødt å tilkalle en til for kasse 3. Jeg venter enda noen skunder før jeg på nytt prøver å gjøre en tilnærming; Meg: Unnskyld, men kan du betale for varene dine? 50-åringen: *ser rart på meg før han pakker ferdig og så kommer opp igjen til kassa* 50-åringen på dårlig norsk: Jeg betaler når jeg er ferdig. Dette er ikke mitt problem for jeg er kunden, du er ansatt! Meg: *satt ut* Okey, det blir bla bla bla.. Kvittering? 50-åringen: Såklart, jeg stoler da ikke på deg! *stormer ut av butikken* Fikk beskjed av neste kunde at jeg ikke hadde gjort noe feil, men at butikkulturen i utlandet åpenbart var annerledes enn i Norge. Neste gang tar jeg aldri kassa om jeg ser disse to er i samme kø… 15 Lenke til kommentar
Alt-Ctrl Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 Hørtes spesielt ut. Hadde blitt rimelig usikker selv. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 Jo, det er faktisk kundens problem å betale for varene de skal ha, vil jeg si. 4 Lenke til kommentar
TityBoi Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 Hadde stoppa noen hvis de gikk ut med varer før de var betalt 2 Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 Det er vanlig i en del land at personen i kassa pakker varene for deg, slik at alt kunden trenger å gjøre er å betale når den i kassa er ferdig med pakkinga. Kanskje han føler det bør være slik her og, og dermed på tross pakker alt ferdig før han betaler for at du skal forstå at dette er jo egentlig din jobb! 3 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 Det må være lov å si "i Norge gjør vi det sånn". 6 Lenke til kommentar
dabear Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 Det må være lov å si "i Norge gjør vi det sånn". Hvorfor kan ikke kassebetjeninga pakke varene her også? Skulle da bare mangle egentlig.. Lenke til kommentar
Populært innlegg aklla Skrevet 16. januar 2013 Populært innlegg Del Skrevet 16. januar 2013 Hvorfor kan ikke kassebetjeninga pakke varene her også? Skulle da bare mangle egentlig.. Kassabetjeningen pakker varene=mer tid pr kunde=fler ansatte=dyrere varer. Er nok derfor 11 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 (endret) I store butikker hvor varene bare raser gjennom, kan det faktisk ha noe for seg å ha profesjonelle pakkere for å holde flyten oppe. Men det er lite sånne steder i Norge, her er butikkene små og de ansatte få, og tempoet moderat. Det er stort sett alltid en ekstra kasse man kan åpne, og da gjør man heller det enn å sette noen til å pakke. Har sett noen av de store supermarkedene bruker pakkere før jul, men det kan like gjerne være for å være grei med speidern eller korpset eller hvem det nå er sine unger som står og stapper. Endret 16. januar 2013 av Isbilen 2 Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 Oftest er det ikke profesjonelle pakkere. De har bare sånne fikse posestativer de legger varene i i stedet for å sende dem ned på et rullebånd nummer to slik vi har i Norge. Tar ikke så veldig mye lengre tid, men er nok mer stress for de ansatte. Sikkert ikke kjempeergometisk bra å stå/sitte slik hele dagen heller. Jeg foretrekker egentlig å pakke mine egne varer. Det må være lov å si "i Norge gjør vi det sånn". Virket jo som om kunden egentlig var klar over det og. Han var bare uenig i at han måtte bryte av pakking av sine varer for å betale. I og for seg så var ikke dette opptrinnet særlig mer irriterende enn personer som ikke har klart å finne fram kort/kontanter i det personen i kassa er ferdig å registrere varene. Rarere og mer uvanlig? Selvsagt, men i det minste underholdende! 1 Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 16. januar 2013 Del Skrevet 16. januar 2013 Flere historier og mindre debatt takk! Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 17. januar 2013 Del Skrevet 17. januar 2013 Stod på jernbanen i går kveld, så kom det en ung jente bort til meg og spurte hvor mye det kostet bort til gågata (type 400 meter unna), fordi "det var så kaldt" og hun "orket ikke gå og fryse". Nei, det kommer vel på minstetaksten, svarte jeg. 107 kroner. "Hva?! DA DRITER JEG I DET" skrek hun og smelte igjen døra. Ja gjør for all del, gjør det, tenkte jeg i mitt stille sinn. Type 5 minutter etterpå kom en annen person. "Hvor langt er det til dette hotellet? Er det langt å gå" -"Det er ikke lange biten. Kanskje 5-7 minutters gangavstand herfra, type 500 meter" "Skitt au, kjør meg dit" Turen kom på 107 kroner og kunden slengte på 50 kroner i tips for good measure. Hadde jeg falt for fristelsen til å kjøre den første personen for mindre hadde jeg tapt på det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå