Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

I kveld var jeg på jobb igjen på spor 19, Oslo S for første gang på noen måneder. Det var en kjedelig vakt med mye TV-titting og ingen spesielle kunder. Det var en fyr med mye bagasje som takket stort for hjelpen da jeg bar et par av sekkene hans fra bussen og til toget. Jeg sa at det var bare hyggelig og ønsket ham god tur videre. Det var uvant lenge siden sist.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt ligger i implementeringen ja. Men delvis er det en del av systemet. F.eks. vil vi om ikke alt for mange år ha NFC/RFID-tagger i alle produktesker, og med enegen, lett, enkel og funksjonell leser koblet til butikkens system, vil slike feil kunne bli ungått veldig lett. 1: Trykk scan. 2: Velg "solgt" "flyttet til X" "utstilt" "ødelagt/retur" eller hva nå enn beriften bruker oftest. Og "tilbake på lager" eller "tilbake på hylle X". Mye av grunnen til at feil oppstår og ikke rettes opp, er at man må boirt til en PC, søke opp/scanne produktet og styre og herje. Det tar tid, og tidd vil man helst ikke sløse bort når man står med en kunde. S[ glemmer man det, for neste kunde kommer rett etterpå.

Lenke til kommentar

Lagersjekksystemer fungerer helt strålende til mennesker involveres ;). Stille ut en vare uten å fjerne den fra beholdningen, utlevere feil vare til kunde, komme over feil og glemme å rette de opp, unøyaktighet ved mottak osv - det er det som ødelegger ethvert godt system :).

 

Hvis man opplever ofte slike feil som kunde et sted, sier dette altså mye om fysiske kontrollen og menneskelige kontrollen. Ikke nødvendigvis selve systemet.

Selvsagt bunner alt dette i mennesklige feil, noe vi som sagt også forsøker å ta høyde for i det at vi alltid sjekker den fysiske plasseringen av en vare før vi selger den når vi ser at vi kun skal ha én igjen. Mennesker gjør feil, noe annet er ikke å forvente.

 

Om avdelingslederen på hvitevarer ber om å få en vaskemaskin fra lageret ut i utstilling, en lagerarbeider henter den frem, og en selger pakker den ut og triller den ut i butikk, hvem sitt ansvar er det da å få den registrert som en utstillingsvare i systemet? Om noen spesifikt har fått eller påtatt seg ansvaret for dette, hva om vedkommende glemmer å gjøre det? Dette skjer dessverre altfor ofte, for ikke å snakke om forvirringer som oppstår i forbindelse med at vi f.eks. allerede har en defekt vare av samme modell, som altså allerede ligger i utstillingsbeholdningen. Man kan tro at noen andre allerede har flyttet varen i systemet og følgelig lar være å gjøre det selv, noe som fører til følgefeil i beholdningen på et senere tidspunkt.

 

Uansett, for å ta et scenario satt på spissen: vi har en feil i beholdning, en kampanjevare vi har pakket ut, satt i utstilling, men ikke registrert som utstillingsvare. Det står dermed i systemet at vi har én A-vare og null B-varer av denne typen. Her burde det ringe en bjelle; kun unntaksvis har vi null i utstilling. Likevel har ikke kundebehandlerne på telefonsupporten noen reservasjoner mot å selge dette uten å løfte en finger for å sjekke med butikken at dette faktisk stemmer.

 

Det er selvsagt mennesklige feil som fører til at systemet ikke har riktig beholdning, ikke systemet i seg selv. Det som ergrer meg er derimot at kundesenteret vårt gang på gang skal lage trøbbel ved å konsekvent stole 100% på at beholdningen i datasystemet er riktig. Systemet tar jo på ingen måte høyde for mennesklige feil, det blir dermed menneskenes ansvar å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vanlig i en del land at personen i kassa pakker varene for deg, slik at alt kunden trenger å gjøre er å betale når den i kassa er ferdig med pakkinga. Kanskje han føler det bør være slik her og, og dermed på tross pakker alt ferdig før han betaler for at du skal forstå at dette er jo egentlig din jobb!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

I store butikker hvor varene bare raser gjennom, kan det faktisk ha noe for seg å ha profesjonelle pakkere for å holde flyten oppe. Men det er lite sånne steder i Norge, her er butikkene små og de ansatte få, og tempoet moderat. Det er stort sett alltid en ekstra kasse man kan åpne, og da gjør man heller det enn å sette noen til å pakke. Har sett noen av de store supermarkedene bruker pakkere før jul, men det kan like gjerne være for å være grei med speidern eller korpset eller hvem det nå er sine unger som står og stapper.

Endret av Isbilen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Oftest er det ikke profesjonelle pakkere. De har bare sånne fikse posestativer de legger varene i i stedet for å sende dem ned på et rullebånd nummer to slik vi har i Norge. Tar ikke så veldig mye lengre tid, men er nok mer stress for de ansatte. Sikkert ikke kjempeergometisk bra å stå/sitte slik hele dagen heller.

 

Jeg foretrekker egentlig å pakke mine egne varer.

 

Det må være lov å si "i Norge gjør vi det sånn".

 

Virket jo som om kunden egentlig var klar over det og. Han var bare uenig i at han måtte bryte av pakking av sine varer for å betale. I og for seg så var ikke dette opptrinnet særlig mer irriterende enn personer som ikke har klart å finne fram kort/kontanter i det personen i kassa er ferdig å registrere varene. Rarere og mer uvanlig? Selvsagt, men i det minste underholdende!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Stod på jernbanen i går kveld, så kom det en ung jente bort til meg og spurte hvor mye det kostet bort til gågata (type 400 meter unna), fordi "det var så kaldt" og hun "orket ikke gå og fryse". Nei, det kommer vel på minstetaksten, svarte jeg. 107 kroner.

 

"Hva?! DA DRITER JEG I DET" skrek hun og smelte igjen døra.

 

Ja gjør for all del, gjør det, tenkte jeg i mitt stille sinn.

 

Type 5 minutter etterpå kom en annen person.

 

"Hvor langt er det til dette hotellet? Er det langt å gå"

 

-"Det er ikke lange biten. Kanskje 5-7 minutters gangavstand herfra, type 500 meter"

 

"Skitt au, kjør meg dit"

 

Turen kom på 107 kroner og kunden slengte på 50 kroner i tips for good measure. Hadde jeg falt for fristelsen til å kjøre den første personen for mindre hadde jeg tapt på det :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...