Trene Arnholdt Skrevet 25. november 2012 Del Skrevet 25. november 2012 Ser ikke problemet her jeg.. Han som solgte alkohol så deg som over 18 år. Han som solgte spill så deg som under 18 og ba dermed om legg.. Jeg er 33 år nå og fortsatt er det noen som presterer å spørre meg om legg.. Folk oppfatter alder og utseende forskjellig bare. 1 Lenke til kommentar
Snurreleif Skrevet 25. november 2012 Del Skrevet 25. november 2012 Spurte ei dame som er 8 år eldre enn meg om leg da hun skulle kjøpe snus, ikke fordi jeg mener snus er verre enn voldelige filmer, men fordi jeg syntes hun så ung ut. 4 Lenke til kommentar
Populært innlegg Andrull Skrevet 25. november 2012 Populært innlegg Del Skrevet 25. november 2012 (endret) Samme gjelder vel energidrikke og andre produkter med anbefalt aldersgrense. Var på en lokal Kiwi-butikk for et år eller to tilbake, hvor jeg og kompisene mine hadde stoppet for å handle inn siste delen av grillmaten før hytteturen. Kjøpte inn noen matvarer, litt blandevann og en red-bull. Etter at jeg hadde lempet opp alt av mat på rulle båndet og stilt meg opp foran kassereren, så ser kassereren litt strengt på meg, og spør meg så om "har du legitimasjon da !?", før hun i det hele tatt begynte å skanne inn varene... Før jeg fikk tenkt meg over så var min første reaksjon var selvsagt å mumle et ja, mens jeg strakk armene etter lommeboka i lomma. - Sannsyneligvis fordi jeg er vant med å handle litt på polet og noen få ganger i butikken når jeg handler øl. Uansett. Det gikk rimelig kjapt opp for meg at jeg ikke hadde kjøpt noe øl, eller noe som krevde å bruke legg... (har aldri kjøpt Red-bull i Norge, og i Sverige har jeg kjøpt det uten problem i over ti år, så ante ikke om noen 15-års grense) Kassereren så høyt og tydelig at jeg ikke fikk lov å kjøpe slik "REED-Bulll" før jeg fylte 15 år. Selvsagt, jeg pleier sjelden å bli sur fordi noen spør om legg for Øl eller sprit, men Red-bull!? Hva i hel***? Det er vel snakk om en intern policy, og kan jo ikke miste salgbevilgning ved åselge til "mindreårige". Jeg var vel da en 22-23 år gammel, og jeg ser ikke SÅ ung ut. (får i 95 % av tilfellene kjøpt øl uten å vise legg) Greit nok, jeg hadde barbert meg, men det får da være grenser. Ble så satt ut at jeg bare rakk å si "pfft! mens jeg ristet på hodet og viste henne førerkortet jeg holdt i henda". Da begynnte hun å forklare at jeg baaare skulle ta det som en komplement at hun trodde jeg var så ung som 13-14 år. hmm Endret 25. november 2012 av Andrull 15 Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 25. november 2012 Del Skrevet 25. november 2012 Spurte ei dame som er 8 år eldre enn meg om leg da hun skulle kjøpe snus, ikke fordi jeg mener snus er verre enn voldelige filmer, men fordi jeg syntes hun så ung ut. This. Og nå går vi tilbake til å diskutere kundehistorier, kom med de folkens 2 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 25. november 2012 Del Skrevet 25. november 2012 (endret) Ser ikke problemet her jeg.. Han som solgte alkohol så deg som over 18 år. Han som solgte spill så deg som under 18 og ba dermed om legg.. Jeg er 33 år nå og fortsatt er det noen som presterer å spørre meg om legg.. Folk oppfatter alder og utseende forskjellig bare. Det er ikke et problem, nei. Jeg var jo gammel nok og fikk de varene jeg skulle ha i begge tilfellene. Jeg syntes bare at det var snedig, med tanke på kontrastene i de to tilfellene, og kontrastene mellom Norge og Tyskland. I Norge blir jeg av og til bedt om legitimasjon når jeg kjøper alkohol, men når jeg kjøper andre ting med en anbefalt aldersgrense, har jeg aldri behøvd å vise legitimasjon. Det er jo lenge siden nå, men jeg husker at jeg kjøpte filmer og spill med både 15- og 18-årsaldersgrense fra jeg var 13 år gammel. Det gjorde jeg til og med på Elkjøp. (Hvis Alastor vil refse den skyldige, kan jeg nevne at sist gang var på Vinterbro for minst tre år siden.) Det er ikke fordi jeg så mye eldre ut enn jeg var. Jeg kan avslutte diskusjonen her. Endret 25. november 2012 av Zarac Lenke til kommentar
Laserbeam Skrevet 25. november 2012 Del Skrevet 25. november 2012 Er ikke anbefalt aldersgrense i tyskland så vidt jeg vet, den er absolutt. Vi sjekker legg i Norge også, haugevis av ungdom som er snudd i døra når de på ulike måter forsøker å kjøpe Call of Duty siste ukene hos oss. Alle med de villeste unnskyldningene om mødre som venter ute i bilen osv.. . Er du ikke gammel nok, får du ikke kjøpe . Jeg var i en spillbutikk en gang, og der var den en gutt på 10-12 år som prøvde å kjøpe de nyeste Call of Duty, den gang. Han kom med en unnskyldning om at det var en gave til onkelen sin. 4 Lenke til kommentar
Argoniel Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Jeg nektet en guttunge å kjøpe Black Ops 2 på release dagen, mest fordi det er ett dårlig spill men også fordi han var godt under 18 år.. Men han gav seg ikke, han sa at det ikke er en norsk lov som sier at han ikke kan kjøpe det. 18-års aldersgrensen er bare en veivisning. Så jeg solgte det til han Han har helt rett. selv 10-åringen kan egentlig kreve å få kjøpt det. Men en 10åring hadde vel ikke hatt kunnskap nok til å få vilja si der. Pluss at da hadde jeg stått på retten som selger der jeg kan nekte dersom jeg absolutt vil. I dag er jeg så hes i stemmen at folk kikker rart på meg, hehe Er som stemmen tatt ut fra muppets eller noe, skulle bare dukket under disken og dratt fram en dukke 2 Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 (endret) Selv så selger jeg ikke 18-årsgrense spill til folk som tydelig er under 18 år. Men merker hvordan systemet i Norge er. Gutter på 13-14 år er åpenbart vant til å få kjøpt spillene de vil ha. Var en gutt innom på maks 15 år (tipper jeg) som skulle ha Black Ops 2. Jeg så på han, og spør "Hvor gammel er du? Spillet har 18-årsgrense". Han ble så helt paff, og sier: "Tuller du eller? Jeg har kjøpt nesten alle Call of Duty-spillene i flere butikker, og ingen har noen gang sagt nei til meg. Alle jeg kjenner får kjøpt det jo!" Fikk også flere lignende kommentarer senere samme dag. Folk får jo hakeslep. Jeg ser det ikke som et problem at en gutt på 13 eller 14 år vil ha et spill med 18-årsgrense. Var slik selv den gangen. Det er kult veitdu! Problemet er når vi plutselig får en telefon fra en illsint forelder, som så kjefter oss ned over at vi solgte spillet til en under 18. Slike telefoner ønsker jeg ikke, og derfor er jeg streng på det. Men det går også ofte på utseende og holdning. Har nok flere ganger solgt slike spill til folk på under 18, nettopp fordi de ser eldre ut eller oppfører seg voksent. Men prøver å være nøye på det, og spør de aller fleste om leg. Er jo mange som har med seg foreldre også, og da spør jeg jo om det faktisk er greit. Endret 26. november 2012 av Vertical^ 4 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Han har helt rett. selv 10-åringen kan egentlig kreve å få kjøpt det. Det er kanskje intet direkte lovforbud mot salg av "voksenspill" til unger, men det betyr slett ikke at de har krav på å få kjøpe dem. 9 Lenke til kommentar
Kevlar Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Selv så selger jeg ikke 18-årsgrense spill til folk som tydelig er under 18 år. Men merker hvordan systemet i Norge er. Gutter på 13-14 år er åpenbart vant til å få kjøpt spillene de vil ha. Var en gutt innom på maks 15 år (tipper jeg) som skulle ha Black Ops 2. Jeg så på han, og spør "Hvor gammel er du? Spillet har 18-årsgrense". Han ble så helt paff, og sier: "Tuller du eller? Jeg har kjøpt nesten alle Call of Duty-spillene i flere butikker, og ingen har noen gang sagt nei til meg. Alle jeg kjenner får kjøpt det jo!" Fikk også flere lignende kommentarer senere samme dag. Folk får jo hakeslep. Jeg ser det ikke som et problem at en gutt på 13 eller 14 år vil ha et spill med 18-årsgrense. Var slik selv den gangen. Det er kult veitdu! Problemet er når vi plutselig får en telefon fra en illsint forelder, som så kjefter oss ned over at vi solgte spillet til en under 18. Slike telefoner ønsker jeg ikke, og derfor er jeg streng på det. Men det går også ofte på utseende og holdning. Har nok flere ganger solgt slike spill til folk på under 18, nettopp fordi de ser eldre ut eller oppfører seg voksent. Men prøver å være nøye på det, og spør de aller fleste om leg. Er jo mange som har med seg foreldre også, og da spør jeg jo om det faktisk er greit. Gode odds for at den samme gutten allerede har lastet ned piratversjonen av akkurat samme spillet på gutterommet, men kjøper de spillene han vil spille multiplayer i.. Men bra du holder på prinsippene Lenke til kommentar
Lunalotic Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Gode odds for at den samme gutten allerede har lastet ned piratversjonen av akkurat samme spillet på gutterommet, men kjøper de spillene han vil spille multiplayer i.. Men bra du holder på prinsippene Det finnes jo ikke verre en illsinte foreldre som lager helvete. 2 Lenke til kommentar
Argoniel Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Det er kanskje intet direkte lovforbud mot salg av "voksenspill" til unger, men det betyr slett ikke at de har krav på å få kjøpe dem. Som sagt, dersom det hadde skjedd hadde jeg stått på retten min som selger å nektet ungen å kjøpe den. Han jeg pratet om var type 15-16 ish. Han hadde også den standare "jeg har jo alle de andre". Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Hva faen i svartkokte helvete feiler folk som spytter tyggegummi på gulvet INNE? Tar jeg noen på fersken er det utestengelse på livstid, jeg sverger. 9 Lenke til kommentar
Snurreleif Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Samme gjelder de som legger igjen brukt snus inne i kiosken, eller åpner tyggispakker, tar 2 tyggis og legger igjen resten uten å ha betalt. 5 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8723 Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 (endret) En venn av meg, ansatt i kommunen som IT-ansvarlig, la ut dette bildet på facebook for noen få minutter siden. Mandagen består ikke av latskap, nei. Endret 26. november 2012 av Slettet+8723 Lenke til kommentar
-iL- Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 heh, jeg skjønte den ikke engang utskriftsknapp? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8723 Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Den ansatte savner en simpel knapp som skrev ut internettsiden øyeblikkelig, da hun nå etter systemoppgraderingen må klikke på høyremuseknapp, for så å velge "skriv ut", noe hun finner tungvindt Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 På min jobb har de fjerna muligheten for høyreklikk overhodet, på de åpne maskinene. Jeg vil ha det tilbake. :< 1 Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Var det snakk om en fysisk tast på tastaturet så hadde jeg kanskje bitte litt skjønt det. Kanskje fått IT-avdelingen til å satt opp en macrotast på tastaturet (som henne for eksempel hadde kjøpt), hvis denne funksjonen er såpass mye brukt. Altså, for en kommunearbeider så er jo print-knappen like viktig som skyteknappen i et spill, og man ville vel ikke hatt det slik at man måtte høyreklikke for så å kunne skyte i skytespill vil man vel? Nei. 1 Lenke til kommentar
-iL- Skrevet 26. november 2012 Del Skrevet 26. november 2012 Den ansatte savner en simpel knapp som skrev ut internettsiden øyeblikkelig, da hun nå etter systemoppgraderingen må klikke på høyremuseknapp, for så å velge "skriv ut", noe hun finner tungvindt internettsiden? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå