Kevlar Skrevet 24. november 2012 Del Skrevet 24. november 2012 Personopplysningsloven slår fast at enkeltmennesker har rett til å bestemme over egne personopplysninger, altså bestemme hvem som skal ha innsyn i dem og kreve at de slettes. Absolutt, jeg mente hvordan det er relevant for kundeavtalene mellom leverandører og CD, og kundebehandlerens innsyn i disse avtalene? 1 Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 24. november 2012 Del Skrevet 24. november 2012 Vi aner jo ingenting om prosessen mellom Komplett og Canal Digital for å sjekke om noen er kunde, så det er vanskelig å si om noe som helst bryter med Personopplysningsloven. 2 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 24. november 2012 Del Skrevet 24. november 2012 Personopplysningsloven slår fast at enkeltmennesker har rett til å bestemme over egne personopplysninger, altså bestemme hvem som skal ha innsyn i dem og kreve at de slettes. De som har prøvd å slette sitt personnummer hos Staten (Futen) har fått avslag Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 24. november 2012 Del Skrevet 24. november 2012 Opplysninger om inntekten og skatten min ligger også ute på skattelistene uten mitt samtykke. Det finnes mange eksempler. Loven gjelder tydeligvis ikke overalt, men jeg er ikke jurist, så jeg skal ikke spekulere i årsaken. Absolutt, jeg mente hvordan det er relevant for kundeavtalene mellom leverandører og CD, og kundebehandlerens innsyn i disse avtalene? Det er ikke det. Jeg reagerte kun på slutten av samtalen deres. Man må anta at dere har oversikt over hvem som har tilgang til deres kundebase? David (15:31): Nei vi har ikke det. --Takk for at du benyttet for chat-tjeneste-- Lenke til kommentar
crazylazyboy Skrevet 24. november 2012 Del Skrevet 24. november 2012 (endret) Jeg var innom en spillbutikk i Edinburgh og fant et skytespill med 16års grense. Jeg var 16år selv så han skulle selvfølgelig se legitimasjon. Så viste jeg bankkortet, han kan tydeligvis ikke ha vært så dreven å tall fordi han spurte om jeg var født i 1914 eller 2014 siden 05/14 var kortets levetid, og sto øverst (Han spurte med et smil). Så da dro jeg heller frem passet som tilfeldigvis lå i sekken Endret 24. november 2012 av crazylazyboy 4 Lenke til kommentar
Niqābninja Skrevet 24. november 2012 Del Skrevet 24. november 2012 (endret) Det er ikke det. Jeg reagerte kun på slutten av samtalen deres. Canal Digital har nok oversikt over dette, men det er ikke da gitt at 1. linje-kundebehandler har denne oversikten. edit: Jeg tror ikke "David" mener at CD sprer kundeinformasjon vilt og uten kontroll. Endret 24. november 2012 av bazukh 2 Lenke til kommentar
Nik0 Skrevet 25. november 2012 Del Skrevet 25. november 2012 Det kan vel strengt talt ikke forventes at en kundebehandler har oversikten over priser hos samtlige forhandlere. At Komplett har valgt å selge en dings til 1 kr vil jeg tro er opp til dem. Du ser det samme når det gjelder mobiloperatører og. En iPhone som koster 1 kr på Telenor.no kan Elkjøp ta tusen kroner for og en Galaxy S3 som Telenor selger for 1000 kroner kan Ledfal ta 1 krone for. Begge med samme abonnement og hos samme leverandør. Dette er opp til forhandleren selv. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 25. november 2012 Del Skrevet 25. november 2012 De som har prøvd å slette sitt personnummer hos Staten (Futen) har fått avslag Nylig var det jo en sak om ei som ønsket å melde seg ut. http://www.abcnyheter.no/nyheter/2012/11/16/her-melder-ingunn-seg-ut-av-norge "TA har vært i kontakt med Fylkesmannens kontor i Telemark. Der er beskjeden like klar som den er enkel. - Etter loven kan de som bor i landet og er norske statsborgere, ikke bli løst fra statsborgerskapet hvis dette vil føre til at vedkommende blir statsløs. Det er altså ikke mulig, som en ensidig handling, å si fra seg sitt norske statsborgerskap, forklarer Stein Helseth. Å levere fra seg pass eller andre identifikasjonspapirer vil med andre ord ikke ha noen rettslig virkning. - Om vedkommende likevel velger å gjøre et slikt grep får det ingen konsekvenser for vedkommendes rettigheter og plikter i landet, sier Helseth og eksemplifiserer det med at Røiseland derfor fortsatt må regne med å betale skatt." Lenke til kommentar
Lolliken Skrevet 25. november 2012 Del Skrevet 25. november 2012 Hva synes dere om denne samtalen med Canal Digital? Synes at kundebehandler opptredde ærlig og riktig. Rasshølet i saken er klart kunden. Han fikk svaret tidlig i samtalen, som han nektet å godta. Ikke stort mer kundebehandler kan gjøre, som er med 99% sikkerhet er ilagt restriksjoner på hva han kan tilby kunder. Det er heller ikke noe du bør forvente at kundebehandler skal vite hva enhver butikk/nettbutikk har som tilbud/kampanjer/fastpriser. Det er absolutt ingen som kan sitte med den informasjonen 24/7. 3 Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 25. november 2012 Del Skrevet 25. november 2012 (endret) Jeg var innom en spillbutikk i Edinburgh og fant et skytespill med 16års grense. Jeg var 16år selv så han skulle selvfølgelig se legitimasjon. Så viste jeg bankkortet, han kan tydeligvis ikke ha vært så dreven å tall fordi han spurte om jeg var født i 1914 eller 2014 siden 05/14 var kortets levetid, og sto øverst (Han spurte med et smil). Så da dro jeg heller frem passet som tilfeldigvis lå i sekken Endret 25. november 2012 av Diskutant 2 Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 25. november 2012 Del Skrevet 25. november 2012 Tror ikke han fyren i spillsjappa har sett mange 98-åringer, eller personer fra framtiden for den saksskyld. 1 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 25. november 2012 Del Skrevet 25. november 2012 Jeg skjønner ikke hvorfor de sjekker legitimasjon. Aldersgrensen er vel ikke noe annet enn en anbefalt aldersgrense? Jeg har aldri blitt bedt om legitimasjon for å kjøpe spill eller filmer her i Norge. Da jeg var i Tyskland derimot, ble jeg ikke bedt om legitimasjon da jeg skulle kjøpe sprit, men da jeg skulle kjøpe en film med 18-årsgrense, da var det en kontroll uten like med både bankkort og pass og kryssforhøring om informasjonen som sto der. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 25. november 2012 Del Skrevet 25. november 2012 Er ikke anbefalt aldersgrense i tyskland så vidt jeg vet, den er absolutt. Vi sjekker legg i Norge også, haugevis av ungdom som er snudd i døra når de på ulike måter forsøker å kjøpe Call of Duty siste ukene hos oss. Alle med de villeste unnskyldningene om mødre som venter ute i bilen osv... Er du ikke gammel nok, får du ikke kjøpe . 5 Lenke til kommentar
Snurreleif Skrevet 25. november 2012 Del Skrevet 25. november 2012 Er opp til hver enkelt butikk om de vil opprettholde aldersgrensene, da GTA IV kom valgte flere spillbutikker enn vanlig å kreve ID grunnet mye støy i media fra sinte foreldre og politikere. Tyskland og Australia er dog to land som tar sensuren meget alvorlig grunnet konservativ politikk på dette området. Australia har vel for kun måneder siden tillatt salg av 18 års grense spill f.eks. Lenke til kommentar
FrankBjarne Skrevet 25. november 2012 Del Skrevet 25. november 2012 Det er fordi filmer kan inneholde bruk av alkohol og kanskje en kvinnelig nippel. Noe som er døden for et barn under anbefalt aldersgrense. Når det kommer til bruk av anbefalt aldersgrense er vel det opp til hver butikkjede. Om en kjede vil følge denne grense, noe som skaper trygghet og "seriøsitet" hos foreldrene, kan dette styrke kjedens navn. Samme gjelder vel energidrikke og andre produkter med anbefalt aldersgrense. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 25. november 2012 Del Skrevet 25. november 2012 Er ikke anbefalt aldersgrense i tyskland så vidt jeg vet, den er absolutt. Ja, det er mulig, men er det ikke likevel rart at det er så lett å kjøpe alkohol, men så vanskelig å kjøpe en film? Man skulle jo tro at også tyskerne syntes det er verre for et barn å drikke alkohol enn å se en film. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 25. november 2012 Del Skrevet 25. november 2012 Kan ikke se for meg noen kjeder som vil få navnet sitt på forsida av lokalavisa med "Spillkjede solgte voldspill til mindreårige". Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 25. november 2012 Del Skrevet 25. november 2012 Ja, det er mulig, men er det ikke likevel rart at det er så lett å kjøpe alkohol, men så vanskelig å kjøpe en film? Man skulle jo tro at også tyskerne syntes det er verre for et barn å drikke alkohol enn å se en film. Jeg synes det er mer fornuft i reglene i tyskland jeg.. Skal du kjøpe alkohol? Vis legitimasjon. Skal du kjøpe spill? Vis legitimasjon. Er du voksen og skal kjøpe alkohol? Da slipper du å dra på polet. De synes mao det er ille at barn drikker alkohol, hvis ikke hadde det ikke vært aldersgrenser der. Og at det er ille for barn å spille spill med 18-års aldersgrense. At alkohol er verre, ja, men det betyr ikke at det som ikke er like ille ikke bør ha absolutte aldersgrenser . Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 25. november 2012 Del Skrevet 25. november 2012 De reglene ble ikke håndhevet slik, hvilket er poenget mitt. Jeg ble som sagt ikke bedt om legitimasjon da jeg kjøpte alkohol. Det var riktignok ikke i den samme butikken. Lenke til kommentar
crazylazyboy Skrevet 25. november 2012 Del Skrevet 25. november 2012 Så må det sies at man kan kjøpe alkohol opp til en hvis prosent allerede når man er 14år om man har med foreldre og 16år alene i Tyskland. http://en.wikipedia.org/wiki/Alcohol_laws_in_Germany Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå