Gå til innhold

Kunder på jobben din!

RMNZR

Anbefalte innlegg

En kompis av meg dro fram mopedlappen hver gang han skulle handle øl fra han var 16 år gammel. Det gikk som regel fint. Kassemedarbeideren så at det var et førerkort og sjekket ikke årstallet.

Har selv hatt en kunde som holdt på slik. Han kom sikkert 3 ganger i min kasse for å kjøpe øl. Hadde kledd seg klar til fest og kunne godt sett ut som han var 18. Spurte om leg, han dro frem mopedlappen. Pleier alltid å se på måned og årstall uansett hva som blir vist frem :p

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje litt off-topic men...

I sommer så jobbet jeg på et delelager slik jeg har gjort de siste 5 sommerene. Denne perioden skulle for det meste brukes til å flytte på hele lageret, noe som var en kjempekoselig jobb. Ganske mange deler som skal flyttes på for å si det sånn. Uansett, det har seg jo slik at en av de karene jeg jobber sammen med (som jeg ikke er direkte kjempeglad i akkurat) driver og ordner i stand hyller i overetasjen, rett ovenfor der jeg skulle flytte delene til. Den ene dagen jeg så triller jeg delene bort dit og legger alle sammen inn i hyllene. I det jeg er på vei til å gå til trallen min som jeg satt fra meg 1 meter bortenfor, så trur du ikke at det voldsomme arbeidet til kollegaen ovenfor, får den ene lampen i taket til å bli slengt bortover mot meg, og knuse i gulvet bare en halvmeter ved siden av meg. Dette var lange avlange rør-lamper. Du kan tro jeg vart skremt. Bare for å toppe det hele av, så gav han komplett faen i at det skjedde, og sa at JEG skulle plukke opp restene og kaste det.

Neste dag. Både jeg og han oppholder oss på samme sted som sist, bortsett fra at denne gangen så vasker han tydeligvis hyllene der oppe. Jeg vil i hvert fall tro det, siden han åpenbart hadde en bøtte med skittent vann der oppe. Denne gangen så driver jeg og legger på plass varene i det jeg hører et klask i gulvet over meg, samt en eller annen kommentar fra oven. Jeg legger kjapt sammen to og to, og hopper fort unna. Der kommer hele skyllebøtta rasendes ned ved siden av meg, samt at mye spruter opp på delene i hylla. Jeg og en av dellagersjefene endte opp med å tørke opp alt i underetasjen. Dette ble herved min mest spennende sommer noensinne.

Det er ikke bare kunder som kan gi deg en liten dose faenskap i hverdagen.

• Liker 7
Lenke til kommentar

Det mange ikke innser er at tonen ofte blir satt i det man møter på selger, og at ens egen innstilling har mye å si på dialogen videre. Dessverre.

Helt klart, men det går ann å være veldig sliten eller å ha hatt en dårlig dag også når man skal i butikken, selv om man ikke lar dette gå ut over personen der men bare ikke er like entusiastisk, smilende og gnistrende som på en god dag. Da er det faktisk godt med kundepersonale som ser det og gir deg litt ekstra service og oppmerksomhet. Menneskelig kunnskap er meget viktig i en servicejobb, det er ikke kundens ansvar å sørge for en god opplevelse. Selv har jeg aldri samvittighet til å være en gretten kunde uansett dagsform (med mindre jeg får helt elendig service og sier i fra om det dog sjelden).

Altså bytt på rollen, får man en sliten og stressa kunde på besøk så bruk de menneskelige egenskapene du bør ha for å jobbe i stillingen til å få vedkommende til å føle seg velkommen og godt ivaretatt selv om kunden selv ikke er på sitt beste. Ofte kvier man seg for å gå i butikker når man er sliten fordi det ofte kan bli en slitsom opplevelse. Alt for mange virker å betrakte kunden feil i slike situasjoner og gi dårligere servide hvis vedkommende virker sliten.

Ja, det er slik at "smil til verden så smiler den tilbake" men når man jobber i en servicestilling så hjelper det å by på smilet slik at kunden føler seg godt ivaretatt, velkommen og i en god atmosfære og da endelig får en god vri på dagen fremfor å bare møte "sure fjes" fordi man selv ikke har energi nok igjen til å være den som byr på dette.

Slik sett vil jeg si det er forskjell på å være ansatt og kunde, selv om vi alle er mennesker. Når jeg alikevel velger å gå i butikker når jeg er veldig sliten og så møter en ansatt som virkelig gir meg god service så ender jeg ofte med å føle meg refreshed og går smilende ut av butikken og resten av dagen.

De der ute som betrakter kunder på denne måten fortjener all heder og ære :thumbup:. Det får meg også ofte til å handle mer enn jeg planla, rett og slett fordi jeg vil legge igjen pengene mine der jeg får best personlig service fremfor å bestille halvparten av det jeg trenger via nett el.

EDIT:

Jeg har selv jobbet i butikker hvor man gir personlig service og der innså man at uansett hvor sliten man selv var som ansatt (når man betjente kunder) og man i verste fall fikk en gretten kunde så gjorde man sitt beste for å skape en god atmosfære og oftest førte det til at kunden fikk en bedre dag. Fokuset lå først og fremst på å skape en god kundeopplevelse som dermed ga resultatene prognosene ba om.

Den opplevelsen som dog har sjokkert meg mest gjennom et snart et halvt århundre var hvordan SykkelExperten (på lørenskog) opptredde på messeutsalget de hadde på Hvam i fjor (februar/mars). Hadde jeg noensinne oppført meg på samme måte uansett jobb hvor man har med kunder å gjøre ville jeg måttet trygle om å beholde jobben. Her virket det dog å være en norm blant 90% av de ansatte som var der. Jeg var der også tidlig på dagen og tok meg fri for ikke å møte det største kundepresset. Jeg gledet meg til å starte sykkelsesongen og endelig få meg 2 nye sykler til ymse formål. Humøret var på topp og jeg så frem til en hyggelig dialog og handel helt til 1 time etter jeg satt foten innenfor lokalet.

NB! Jeg vil trekke frem en som så ut til å være rundt 18-20 år som var plassert i en avdeling for sykkeltilbehør som hjelmer og slikt, denne unge gutten visste alt om god kundebehandling mens de godt voksne oppførte seg virkelig ille. Jeg spurte faktisk om ikke han kunne hjelpe meg med å få handlet et par sykler selv om han ikke nødvendigvis hadde den brede kunnskapen de andre hadde for det var virkelig en ung kar som kunne behandle kunder. Men han var sitt ansvar bevist og sa pent og hyggelig at han desverre ikke kunne forlate avdelingen han var satt på.

Det var så ille at kunder ble stående seg i mellom og prate og trekke oppgitt på skulderne av hvor dårlig man ble behandlet. Det er første gang jeg har gått ut av en butikk etter å ha forsøkt alt for å være en god kunde som er interesert i produktene og hadde lommeboken klar for å bruke veldig mye penger på 2 sykler og jeg var langt i fra alene om den opplevelsen. Dette er opplevelser som skremmer meg og jeg håper virkelig dette var et spesielt unntak.

Jeg forsøkte også (noe jeg gjør svært sjelden fordi det i slike situasjoner er enklere å glemme det hele og gå et annet sted) å sende en tilbakemelding til butikken og ledelsen, noe jeg aldri fikk svar på. Hadde jeg fått en beklagelse, forklaring eller "kom til oss på xxx så skal vi sørge for at dette ikke skjer igjen" så hadde jeg glemt det hele.

EDIT2:

Jeg hadde heller aldri ikke tenkt til å nevne dette med SykkelExperten i et fora som dette (kun blant venner, bekjente og kolleger) fordi jeg vet at slikt kan være unntaksituasjoner (selv om dette virket annerledes) og i det minste at det vil kunne forandre seg over tid. Jeg burde kanskje skapt litt fuss på Facebook ol. som virker å være den nye store markedskanalen hvor man blir hørt, men som sagt gikk jeg heller videre til en sykkelbutikk med bedre kundebehandling (ironisk nok en stor kjede med enorm omsetning).

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Man MÅ ikke være entusiastisk og gnistrende 100% av tiden. Men ett "Hei" og øyekontakt koster faktisk veldig lite kalorier, og setter ett helt brukbart nivå for videre dialog. Dersom du åpner med å være trøtt, sliten og kanskje sur/mutt, så er nivået ofte på bunn, og da må man enten innse at man selv ødelegger dialogen, eller akseptere dialogen slik den da går...

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle man ikke, selv om man er sliten, være høfflig og hilse på den ansatte man skal handle hos? Det er da helt normalt og jeg ser ikke hvor jeg utelukker dette som jeg ser som en selvfølgelighet.

Dersom du åpner med å være trøtt, sliten og kanskje sur/mutt, så er nivået ofte på bunn, og da må man enten innse at man selv ødelegger dialogen, eller akseptere dialogen slik den da går...
Med dette anntyder du at begge parter må være like entusiastiske fra start av for å skape en god stemning, men det er nok ikke slik og for meg er det en skremmende holdning om man jobber med kunder (noe jeg selv har gjort i all tid). Jeg kjenner mange som er meget bevist på dette og kommer man til en kunde og et møterom dominert av trøtte ansikter som helst vil gå hjem snart så har de høyt fokus på å snu stemningen og det blir alltid en munter og lattermild stemning før man forlater dem og kunden har gjerne glemt tiden samtidig. Selv om temaet kanskje var av type "oppvask" fremfor salg.

Det skulle virkelig tatt seg ut om vedkommende da mente at kunden ødela grunnlaget for en god dialog og kundeopplevelse. (selv om det i ytterst få situasjoner, gjerne med politiske beslutninger som bakgrunn, ikke er mulig å nå frem).

Being good with people is the key. Ellers kan man like godt finne seg en jobb med minimal kundekontakt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jessda. Denne dagen skulle hovedsakelig bli brukt til å øve til naturfagprøve, men ble kalt inn til jobb umiddelbart, så da skyndte jeg meg jo bort dit. Jeg tar over kassen etter en av de andre ansatte, og allerede etter et par kunder så innså jeg at vi hadde enda en håpløs stamkunde som jeg hadde glemt bort (første stamkunde ble nevnt i et tidligere innlegg). Det første hun ber om, er å veksle 100-lappen i noe mindre. Hun definerer ikke hva for noe mindre hun vil ha, men det skulle være noe mindre. Greit nok, kjører på med et par mynter og en 50-lapp og hun blir utrolig nok fornøyd. Disse 100 kronene er også alt hun har.

Videre så scanner jeg i inn noen få varer som tilsvarer omtrentlig 50 kroner, og blant disse varene var det doc-halspastiller som hun hevdet at hun MÅTTE ha. Det var veldig viktig. Men dette var ikke alt hun skulle ha. Hun skulle også ha en røykpakke til 105 kroner, og jeg forteller henne at hun må ha mer penger hvis hun skal kunne betale for dette. Hun henter en annen røykpakke som koster 90 kroner, og denne gangen så har hun jo faktisk råd til en av delene, så jeg forteller henne at hun må velge. Enten så blir det røyk, eller så blir de andre varene, deriblant halspastillene hun måtte ha. Hun blir stående og protestere en stund, og utbryter blant annet at hun IKKE trenger noe av de andre greiene. På tross av dette klarer hun ikke å si klart i fra når jeg spør for å være helt sikker på hva hun faktisk skal ha. Jeg prøver å fortelle henne det at hun sa hun måtte ha halspastillene, og at det ville være mye bedre enn røyken, men neida. Etter en liten stund så får jeg litt assistanse av ei annen ansatt og får blitt enig med henne hva hun skulle ha for noe. Hun endte opp med røyken og var like sur og høylytt som hun ellers pleier å være. Fin start på den jobbdagen.

På den annen side så blei det noen koselige kunder etter hvert da. Et par mannfolk utpå kvelden som opplyste meg om at det faktisk kunne være like ille for kroppen å spise på macdonalds (eller annen fast-food mat) 1 måned i strekk (altså, bare spise fast-food) som å være alkoholiker i 6 strake år.

Edit: Omformulering.

Endret av Espyy
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Hadde en kunde i går som sto og ristet i den låste døren til kafeen hvor alt av møbler var satt opp på bordene etc., jeg åpner og hun sier "Dere ER jo ikke stengt før syv!". Jeg ble så satt ut at jeg ikke klarte å gjøre annet enn å peke på lappen på døren hvor åpningstidene står, hvorpå hun konter med "ALLE steder er åpne ekstra lenge på torsdager". Hva tenkte hun egentlig reaksjonen min skulle være? Slippe henne inn og skitne til espressomaskinen og starte opp kasseapparatet igjen så hun skulle få kaffe? o_O

• Liker 8
Lenke til kommentar

Hadde en kunde i går som sto og ristet i den låste døren til kafeen hvor alt av møbler var satt opp på bordene etc., jeg åpner og hun sier "Dere ER jo ikke stengt før syv!". Jeg ble så satt ut at jeg ikke klarte å gjøre annet enn å peke på lappen på døren hvor åpningstidene står, hvorpå hun konter med "ALLE steder er åpne ekstra lenge på torsdager". Hva tenkte hun egentlig reaksjonen min skulle være? Slippe henne inn og skitne til espressomaskinen og starte opp kasseapparatet igjen så hun skulle få kaffe? o_O

Ja fordi AAAAAaalllle har jo åpent lenger :tease:

• Liker 1
Lenke til kommentar

McDonaldsmaten er hard på levern?

Levern din blir omgjort til en slags fettpate hvis du spiser nok av den søla der, ta en titt på supersize me for dokumentasjon på hva som skjer etter 30 dager med BARE mickey d's.

Ok, spiser ikke på McDonalds uansett, eller har vel vært ett eller to unntak de siste fem årene, men den maten der prøver jeg å holde meg langt unna.

Lenke til kommentar

Langåpent på torsdager for visse butikker er en god ordning, ettersom det gir anledning for dem som ellers jobber i butikkens åpningstider å gjøre unna sine ærender ihvertfall én dag i uken.

Hvorfor i all verden en kaffebar skulle hatt utvidet åpningstid på en torsdag er likevel beyond me. Det kan vel ikke være så vesentlig for noen kunder å rekke å få seg en kaffekopp fra akkurat denne kaffebaren minst en gang i uken?

Det var så ille at kunder ble stående seg i mellom og prate og trekke oppgitt på skulderne av hvor dårlig man ble behandlet. Det er første gang jeg har gått ut av en butikk etter å ha forsøkt alt for å være en god kunde som er interesert i produktene og hadde lommeboken klar for å bruke veldig mye penger på 2 sykler og jeg var langt i fra alene om den opplevelsen. Dette er opplevelser som skremmer meg og jeg håper virkelig dette var et spesielt unntak.

Vel, om de ansatte viser total mangel på interesse for dere som kunder i forkant av et salg, hvordan i all verden kan du da være trygg på at du får oppmerksomhet fra dem om du senere f.eks. skulle reklamert på noe? Et salg er en kjøpsavtale, en avtale som forsåvidt binder begge parter fremover i tid, og jeg ville vært svært skeptisk til å inngå en bindende avtale med noen som for meg fremstår som slaskete. Altså; jeg syns det er merkelig at kundene blir værende og heller diskuterer seg imellom når nettopp grunnen til at de diskuterer seg imellom er at de ansatte tydeligvis ikke er pålitelige - med mindre de diskuterer hvor de heller skal gå og handle...

Lenke til kommentar

srbz:

Det var et "messe"utsalg med rabbaterte priser og de åpnet sykkelutsalget en stund før de fleste andre (der jeg hadde undersøkt). Så for oss som ikke hadde fått med seg sykkelsalget på høsten så var dette en 2. mulighet før sesongen startet. Ikke minst hadde jeg inntrykk av at dette var en spesialisert og seriøs sykkelbutikk (noe de nok er), derfor var man muligens litt ekstra tålmodig.

Det tar ikke lange tiden å utdele meninger med andre kunder i lokalet og det er når man stusser på hva som foregår at man spør de andre som er der. Først og fremst tenker man at dette kan ta tid så man venter og titter litt mens man venter, forhører seg litt med personale man får tak i etc. Det ble også diskutert alternativer.

Jeg er enig med deg og som også var årsaken til at jeg forlot butikklokalet og kjøpte et sted hvor jeg fikk bedre service. Hvorfor de andre ble værende der selv om de var opprørte kan ikke jeg svare for, men for noen er vel rabatt viktigere enn hvordan de blir behandlet. Så igjen, enig der også.

Når jeg til slutt foretok et kjøp så var det noen uker senere når også andre hadde satt i gang sykkelutsalget. Der fikk jeg også til gjengjeld overmåtelig god service.

De hadde ikke modellen jeg ønsket i min størrelse der jeg først var og ekspeditøren ringte rundt til andre avdelinger for meg uten resultat. Han skulle så ringe meg opp senere når han visste mer. Dagen etterpå ble jeg ringt opp av en av salgslederne for region øst som informerte om at de hadde modellen og størrelsen jeg ønsket i en spesifik butikk og at personalet der hadde fått beskjed om å holde av denne og at de måtte være klare for at jeg kunne komme å hente den en av de påfølgende dagene.

Når jeg kom til lokalet tok både ekspeditør og montør seg god tid på at jeg fikk alt jeg trengte, sørget for at jeg ikke hadde noen ubesvarte spørsmål og montøren var veldig nøye med å tilpasse sykkelen til meg. Dekktrykk og alt annet ble gjort etter ønske. (selv om han spurte mer hvordan jeg ville ha ting enn at jeg var en kresen kunde). Jeg har vel sjelden vært mer fornøyd når jeg forlot en sportsbutikk. :) Så for meg er det ingen tvil om hvem jeg går til når jeg nå skal ha den 2. sykkelen av disse 2 jeg først så for meg, samt skiutstyr ol. for vinteren. Det er veldig mye mer i begge disse opplevelsene men det ble allerede mer "walloftext" enn påtenkt.

Edit:

Dette er jo også en tråd hvor man diskuterer kunder og ikke omvendt, så derfor er jeg nok off-topic.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette begynner å gå for mye off-topic for min smak, men du skal ikke lese alt folk sier om junk food. Noen sier det er sunt, noen sier det bør bannlyses. I realiteten er det bra å spise det en gang i blandt, men som sagt, alt med måte. At junk food er farlig er ikke mer sant enn at folk som spiller voldelige dataspill automatisk blir massemordere. Noen blir det, men de hadde nok store problemer fra før og bruker spillene som unnskyldning. Noen blir syke av junk food, men de spiser det så godt som daglig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...