Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Vi skulle hatt all norsk kundeservice utenlands. Slik kunne vi slippet å bli valset over, og samtidig få utsøkt service. Pose og sekk, som vi nordmenn er så gla i. :)

 

Jeg kjenner Sarah, hyggelig jente.

Tviler ikke. Og jeg skjønner godt frustrasjonen hennes. Opplever mye dårlig service på buss her også, bare i mindre skala.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg søkte på en jobb utlyst av Adecco for en liten stund siden. På fredag og mandag prøve de å ringe meg, men jeg var opptatt med skolen begge gangene og svarte ikke. Så fikk jeg en e-post der det sto at de hadde prøvd å kontakte meg og jeg ble bedt om å ringe et nummer og spørre etter en spesiell person. Så gjorde jeg det og fikk snakke med vedkommende. Jeg fortalte at de hadde ringt etter meg og at jeg ble bedt om å kontakte ham. Det var snedig, for han visste ikke hva det gjaldt. Så jeg spurte om det kunne gjelde den jobben jeg søkte på. Han tok seg et par sekunder til å sjekke navnet mitt, og nei, der sto det bare at jeg var registrert, ikke at jeg hadde søkt på noe. (Det var sikkert min egen feil.)

 

Han jeg pratet med tok seg tid til å snakke litt og få flere detaljer om jobbsituasjonen min på plass, så jeg takket for hjelpen og avsluttet. Han var bare hyggelig og hjelpsom, men jeg synes jo at det er litt merkelig at Adecco anstrenger seg slik for å komme i kontakt når det ikke er for å varsle meg om en potensiell jobb.

 

(For dere som lurer, er jeg fortsatt kundeveileder i NSB. I og med at jeg har flyttet til Bergen er det litt tungvint å pendle til Oslo hver helg, så jeg ser etter en ekstra jobb for å hjelpe på studielånet. Hvis noen vet om en jobb for en student, fortrinnsvis i kort avstand til Bergen sentrum, er det bare å ta kontakt.)

Endret av Zarac
Lenke til kommentar

Vil tro det er vanlig at bemanningsbyråer kontakter og tar en prat med de som har registrert seg og lagt igjen CV på siden deres for å få en litt bredere oversikt, høre hva du er interessert i og om det finnes noe passende.

 

La selv igjen CV på Proffice sin side for et års tid siden, ble oppringt et par dager senere og bedt å komme innom en tur. Overraskende nok var dette nesten et jobbintervju, med flere personlighetsspørsmål, uten å handle om en konkret jobb. På slutten foreslo han en passende, ledig jobb, satte meg opp på en ny dag jeg skulle komme innom. Da jeg kom den gangen ble jeg bare fortalt om jobben og hva det gikk ut på, og at det egentlig ikke var nødvendig å intervjue meg noe mer, for jobben var visst min.

 

Like greit det, og all cred til Proffice.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne få lette litt på trykket når det gjelder min frustrasjon over en typisk kundegruppe.

 

40-50 år gamle kvinner. Gjerne de som kommer rett fra treningsstudioet, med et så arrogant uttrykk i trynet at jeg får lyst til å hoppe i papp-pressa.

 

Takk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Måtte le litt av den, når han spurte om raufoss var på gjøvik.. :p

 

Etter å ha sett på kartet ser det ut som at Raufoss er svimlande 15 minutter i frå Gjøvik, ikkje rart han tok feil.

 

ca 15 min ja, men ingen andre fraktselskaper med folk som snakker gebrokkent norsk har tatt feil. Er bare dhl jeg selv også har opplevd dette med. De tok feil av Skreia og raufoss en gang også, det er litt mere enn 15 min.. :p

Lenke til kommentar

Vi skulle hatt all norsk kundeservice utenlands. Slik kunne vi slippet å bli valset over, og samtidig få utsøkt service. Pose og sekk, som vi nordmenn er så gla i. :)

Jeg skjønner meg ikke helt på folk som mener de får så dårlig service hele tiden. Det er ytterst sjelden jeg opplever under middels god service i en butikk, og som oftest bare god service. Jeg kan ikke huske sist jeg faktisk fikk regelrett dårlig service noe sted. Kan kanskje ha noe med hvordan man oppfører seg når man kommer inn i en butikk også?

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Det mange ikke innser er at tonen ofte blir satt i det man møter på selger, og at ens egen innstilling har mye å si på dialogen videre. Dessverre.

 

Dette stemmer selvsagt. Samtidig så blekner norsk service, i forhold til amerikansk. De som har opplevd det, skjønner nok hva jeg mener. Kanskje jeg bare er rar som liker den så godt.

 

Som arbeidstaker i USA blir man nok mer presset til å gjøre en god jobb. Jeg vil påstå at det har både positive og negative sider. Noen trenger et spark i rumpa for å jobbe på og kan trives med det (undertegnede er blant dem).

Lenke til kommentar

Merkelig å si det, men tror jeg kommer til å savne i butikk når jeg en dag slutter. Så mange fantastiske rare mennesker der ute at man alltid har en historie på lur.

Litt off-topic, men har du sett serien Hardcore Pawn? Jeg hater stort sett alt som har med reality å gjøre, men akkurat den serien storkoser jeg meg med. (dvs har sett alle seks sesongene, og gleder meg til neste.) Ulikt andre serier om pantelånere handler det i stor grad om folkene som kommer innom, og når vi snakker om Detroit sier det seg selv at det er mye rart innom. Faktisk har jeg veldig lyst til å si det er mye skuespill involvert, men de påstår at alt er ekte. Det er ganske skremmende. :p

 

Det mange ikke innser er at tonen ofte blir satt i det man møter på selger, og at ens egen innstilling har mye å si på dialogen videre. Dessverre.

Det kan nok ha noe med at mange glatt overser at selgere, bussjåfører, taxisjåfører, varebud og så videre faktisk er helt vanlige folk. En liten teori jeg har er at vi 'lærer' det allerede i barneskolen når vi blir nødt til å forholde oss til lærere (spesielt de strenge). Hvor mange av dere tenkte over at de strenge lærerne faktisk var vanlige mennesker med et liv utenfor skolen da dere var ti, tolv år? Mange vokser det selvsagt av seg, men hos en sitter det nok igjen en del. Da blir det nok dessverre lett å behandle selgere osv som objekter, og ikke mennesker.

Endret av Lykketrolling
Lenke til kommentar

Vi skulle hatt all norsk kundeservice utenlands. Slik kunne vi slippet å bli valset over, og samtidig få utsøkt service. Pose og sekk, som vi nordmenn er så gla i. :)

Jeg skjønner meg ikke helt på folk som mener de får så dårlig service hele tiden. Det er ytterst sjelden jeg opplever under middels god service i en butikk, og som oftest bare god service. Jeg kan ikke huske sist jeg faktisk fikk regelrett dårlig service noe sted. Kan kanskje ha noe med hvordan man oppfører seg når man kommer inn i en butikk også?

Spilte mer på alle klagene over dårlig service her til lands. Jeg personlig er storfornøyd, og det er som du sier hvordan man oppfører seg selv.

 

Om det er noe jeg har å pirke på, så er de den falske selger-holdningen, der man hører på hva de sier og toneleiet at de har dette innøvd. Når jeg handler har jeg (som oftest) litt peiling på hva jeg er ute etter, og da setter jeg heller pris på en som bare er ærlig og prater med meg istedet for å være rein selger.

Heldigvis kjenner jeg stort sett en eller annen de fleste butikker jeg er på, så da kan jeg heller slå av en prat med de.

 

 

Apropos kunder, at folk enda ikke har skjønt hvordan man bruker en kortterminal på bensinstasjon er et under. Står i kø for å fylle drivstoff når man har det travelt, og så må vente på noen som absolutt ikke får til. Endte opp med at jeg måtte gå bort og (hyggelig) hjelpe til slik at (hun, såklart) fikk fylt drivstoff og jeg fikk min tur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om det er noe jeg har å pirke på, så er de den falske selger-holdningen, der man hører på hva de sier og toneleiet at de har dette innøvd. Når jeg handler har jeg (som oftest) litt peiling på hva jeg er ute etter, og da setter jeg heller pris på en som bare er ærlig og prater med meg istedet for å være rein selger.

Heldigvis kjenner jeg stort sett en eller annen de fleste butikker jeg er på, så da kan jeg heller slå av en prat med de.

 

Dette misliker jeg også sterkt. Selgere som klarer å være ekte på jobb er det folk liker. Desverre så er det mye lærebøker og teori rundt salgstriks ute og går. Å manipulere kunden for å selge mer er jo blitt nærmest akseptabel bedriftskultur i dag :dontgetit:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg er i regelmessig kontakt med utenlandske servicebedrifter, og blir av og til ubekvem over den påtatte og overflatiske høfligheten. De spør meg hvordan eg har det, uten å bry seg. De spør meg om de kan hjelpe meg med noe, når det var derfor eg ringte, selv om de ikke har tenkt å hjelpe meg direkte uansett. De unnskylder seg for hver minste lille ting, og når vi avslutter samtalen så ønsker de meg ofte en fantastisk dag videre, selv om eg av og til tror at det motsatte er mer riktig.

 

Hi sir, how are you today...

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Merkelig å si det, men tror jeg kommer til å savne i butikk når jeg en dag slutter. Så mange fantastiske rare mennesker der ute at man alltid har en historie på lur.

Litt off-topic, men har du sett serien Hardcore Pawn? Jeg hater stort sett alt som har med reality å gjøre, men akkurat den serien storkoser jeg meg med. (dvs har sett alle seks sesongene, og gleder meg til neste.) Ulikt andre serier om pantelånere handler det i stor grad om folkene som kommer innom, og når vi snakker om Detroit sier det seg selv at det er mye rart innom. Faktisk har jeg veldig lyst til å si det er mye skuespill involvert, men de påstår at alt er ekte. Det er ganske skremmende. :p

 

 

Ahhh, jeg elsker også den serien!

Må vente i kø? BAD SERVICE

Får ikke den prisen de vil ha? BAD SERVICE

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...