Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi hadde en noe spesiell kar innom her en morgen, han snakket høylytt mer eller mindre med seg selv, dvs. han rettet et mot den som var i kassa, men det var så ute av kontekst at det var helt sykt. Han tok opp alt fra historiske hendelser til filosofiske dilemmaer

Det var bare synd det ikke ble tatt opp i en annen situasjon og det var noen som hørte på han og han ikke var den eneste som lo av det han syntes var morsomt. :p

 

I tillegg ble vi en smule nervøse da han fant frem varer for rundt 6k, mht. at han virket litt spesiell var vi litt usikre på at han hadde penger til det, og virket som han bare plukket litt her og der og kikket litt på kundeavisen før han gikk tilbake og plukket en til av samme vare. :huh:

(gjennomsnittlig handel der jeg jobber er nok rundt 3-400kr ellerno)

 

Litt morsomt i ettertid, og bra salg så tidlig på dagen som det var, men tolmodigheten ble testet :p

Endret av multisync
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde selv en tilsvarende opplevelse(men med gyldig legitimasjon). Husker ikke alle detaljene nå, men eg klarte å komme meg inn på ett utested eg ikke var gammel nok for. Lettet etter å ha kommet inn går eg til baren for å kjøpe drikke - med kort. Bartenderen ser at eg ikke er gammel nok, og etter noen kjappe minutter står eg utenfor og huttrer. :p

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Ikke noe jeg har opplevd på jobb, men noe dama opplevde som kunde:

 

DHL ringte til henne, var en som snakket gebrokent norsk:

 

DHL duden: Hei, jai ha pakke til deg, er du hjemme, på jobb eller skole?

Dama: Jeg er på skolen

DHL: Hvor er skole? Jai kan kjøre dit med pakke

Dama: Raufoss vidergående skole

DHL: Er det på gjovik?

Dama: Nei, raufoss (sier hun oppgitt...)

DHL: åja, jai komme om noen timer

 

Måtte le litt av den, når han spurte om raufoss var på gjøvik.. :p

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hadde en kunde som ringe og klagde på en purring for et par dager siden.

Argumentasjonen hans var at han var på ferie, og hadde selsvagt ikke verslet oss for han har da ikke opplysningsplikt til å fortelle oss det.

 

Informerte om at det var vanlig praksiss å sende purring om faktura ikke blir betalt til forfall.

Dette var ikke akseptabelt, kunde skulle bytte leverandør...

 

Noen ganger skjønner jeg ikke logikken til folk.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8723

I sommer jobbet jeg som servitør på en lokal restaurant her i byen, nede ved gjestehavnen. Det var en anerkjent og flott fisk & skalldyr restaurant, med velstående kunder og en litt snobbete atmosfære. Damen jeg møtte på jobbintervju var en jordnær og voksen dame, konen til daglig leder. Min første dag møtte jeg opp kl 7, og jeg ble kjent med kokkene, en meget sammensveiset gjeng, mye skitsnakk på kjøkkenet dem imellom, men de var profesjonelle når det kom til matlaging.

Dagen begynte litt som forventet, snobbete gjester som skulle ha lunsj, og jeg assisterte han ene servitøren, Hugo. Jeg fotfulgte Hugo, og prøvde å plukke opp alt han gjorde, for her var det faktisk mye tips å hente. Hugo ber meg være forberedt på at sjefen i restauranten ( ikke daglig leder ) er meget spesiell, og at jeg må trå forsiktig rundt han. " det skal gå bra, har møtt ganske spesielle sjefer før"

 

Dag to begynner noenlunde likt, bortsett fra et avtalt selskap med noen staselige buisnessmenn, "pingviner med store lommebøker" hvisket Hugo, idet de kom inn. Dagen går bra, jeg blir kjent med to kvinnelige servitører rundt min alder, merket en litt flørtete side fra hun ene faktisk. Sjenterte smil utdelt oss imellom når vi fikk øyekontakt, mens vi vasket diverse bord og ryddet i lokalet. Jeg drar hjem, med 250 kroner bare i tips. "Dette skal bli en knall sommerjobb!" tenkte jeg. Think again..

 

Dag tre møter jeg dagelig leder, en hyggelig mann i 50 årene. Ønsker meg lykke til, og ber meg forberede meg på mye jobbing idet fellesferien setter inn, da mange ferierende gjester tar turen innom. Litt ute på dagen kommer sjefen, ikke dagligleder, men sjefen i restauranten..

 

Første jeg legger merke til er at han er utenlandsk, og av norsken hans å dømme, så høres han italiensk ut. Jeg spørr Hugo, det stemte.

Idet han kommer inn bakveien på kjøkkenet, står jeg å forbereder noen forretter. Det første han gjør er å klaske Maren på rompa, mens hun vasker opp. Kaster henne et lite vink også. Dette er en godt voksen mann, passert 40. Meg og servitørene er rundt 20 år gamle. Alberto ( Sjefen ) får øyekontakt med meg, og jeg merker at jeg svelger forsiktig. Han ser undrende, og funderte sikkert på hvem dette er. Han går bort til meg, stopper 3 cm fra ansiktet mitt, og ser på meg med et steinansikt. 5 lange sekunder etterpå smiler han, og strekker ut hånden. "Alberto, velkommen!" - Takk. " Nå skal vi se hva du duger til, dette er ikke peppes pizza, jeg setter høye krav til deg"

 

Dagen går med på å fotfølge Alberto, som lærer meg kunsten å brette servietter, nærmest origami, det var faen ikke lett..Plassere bestikk, hvilke viner som går til hvilken mat, hvordan håndtere forskjellige kunder, hvordan prioritere kunder under stort besøk, stort sett alt jeg trengte å vite.

 

Dag 5. Helvette er løs. Alberto klikker fordi jeg ikke møtte 5 minutter før, Jeg ankommer 07:58, bytter til uniformen, som forøvrig var en polo pique, er klar 08:02. Dette er ikke akseptabelt, ifølge han. Jeg legger meg langflat, sier at det ikke skal skje igjen. Jeg går ut i restauranten, og legger mekre til at det ikke er noen gjester der. Så jeg går rundt, litt forvirret, da jeg hadde ingenting å gjøre. Alberto ser meg i restauranten, at jeg ikke gjør noenting. Han klikker helt, og ber meg komme meg inn på kjøkkenet og lage ferdig dipper til forrettene. Først nå ble jeg kjent med noe å gjøre mens det ikke er noen bestillinger å hente. Utpå dagen kommer de kvinnelige servitørene, og han klasker og klyper dem på rompen ved hver anledning. "Hva faen?" tenker jeg.

 

Når lokalet begynner å fylle seg opp merker jeg at han skuer på meg fra kjøkkenet, mens jeg rydder ferdig bord, legger på bestikk og servietter. Han stormer ut av kjøkkenet og sier at jeg gjør det helt feil, og han skjeller meg ut blant ALLE gjestene. Han fortsetter å lage sin forbanna due av en serviett, skal innrømme at min lignet mer på en overkjørt spurv.

 

Videre ut over dagen så mongo klikker han ved flere anledninger. Når jeg henter ut en vin til gjestene, og han stopper meg på kjøkkenet,og sier at det er helt FEIL vin. Jeg forteller han at gjesten presiserte at de ville ha akkurat denne vinen, skal jeg da liksom si " Nei, ta den her istedet?" Så han belærer meg om hvordan jeg aldri har vært i en slik restaurant før, og hvis det er vin bestillinger skal jeg komme til han øyeblikkelig.

Videre utover dagen er det den ene regla etter den andre, "du heller vannet feil, du har gitt dem for mye dip, du legger på bestikk for sent"

 

han var ute etter rævva mi. De kvinnelige servitørene hadde sympati for meg, og jeg begynte å skjønne hvorfor de befant seg på kjøkkenet og tok oppvasken konstant, være ute i restauranten var rent heltvette. Det var visst bare Hugo, som forøvrig var en svær latinsk mann, som Alberto lot være i fred.

Konen til dagelig leder ringer meg neste dag, og ber meg komme ned, selv om jeg ikke skulle arbeide denne dagen. Hun forteller at Alberto ikke er fornøyd med meg, og at de desverre må la meg gå. Jeg kunne virkelig ikke brydd meg mindre, det var helt forferdelig å konstant ha denne mannen på nakken. Jeg fikk jobb på dolly dimples senere den uken, grunnet et overraskende godt skussmål fra restauranten. Det var visst daglig leder som hadde skrevet det. Jobber fremdeles på dolly, og stortrives! Glade normale gjester, maten er lett å lage, stort sett fornøyde gjester, everyone loves pizza! Sjefen er også fornøyd, har fått ansvar i å stenge restauranten alene om kveldene.

 

Herregud dette ble langt, beklager dere :p

Endret av Slettet+8723
Lenke til kommentar

Godt det ordnet seg til slutt da, Flasketore! Virkelig mange elendige sjefer ute å går.

 

Over til noe annet. Av og til er jeg virkelig glad jeg ikke bor midt i en storby. Problemene jeg møter på her oppi nord kan ikke sammenlignes med dette (selv om både veinett og kollektivtilbud ikke er i nærheten av verdig byen vår).

 

En 'lite' innlegg fra ei som ble lagt på facebook-siden til NSB. DB-artikkel

 

 

Kære NSB.

Jeg leser i GD i dag "gladnyheten" deres om at dere har det beste resultatet noensinne i selskapets historie fra januar til august i år, og at omsetningen har økt med 10%.

Først og fremst: gratulerer! Ikke gratulerer for at dere har nådd denne omsetningen, men gratulerer så mye for at dere har baller nok til å gå ut og skryte av det!

Dette gjelder både bedriten kundeservice med uhyre arrogante ansatte som aldri tar feil, forsinka avganger, og smekkfulle tog hvor man betaler fullpris for å stå ordentlig tett og intimt mellom fremmede mennesker hele turen.

Men kronjuvelen i tilbudet deres er selvsagt deres fantastiske "buss for tog"-tilbud. Jeg skal ikke krangle på at dette er et nødvendig onde. Jeg har ikke gått så langt i min manglende tro på NSB at jeg tror dere setter opp buss for tog BARE for å være kjipe. Men la meg bruke min siste busstur med dere som et eksempel på hva som gjør dere helt unike som bedrift her i landet:

 

1: Jeg kommer til Lillehammer skysstasjon, utstyrt med en bekreftelsesmail fra NSB. Ingen steder i mailen står det noe om buss for tog, ingen steder på automaten hvor jeg henter ut billettene, eller noe sted på på selve billettene. På skjermene som viser avganger står det ingenting i det hele tatt, og hverken der bussene pleier å bli satt opp eller ved togsporene står det noe skilt om buss for tog. Forvirret går jeg bort til Narvesen og spør hva som skjer, og der fikk jeg omsider beskjed om at det blir satt opp busser.

 

2: Jeg observerer flere mennesker rundt meg som er forvirra og lurer på hvorfor togavgangene deres ikke står på skjermen, og huker tak i en NSB-ansatt for å spørre om ikke de føler at det kunne vært hensiktsmessig med litt bedre merking. Den ansatte svarer på en ekstremt syrlig måte at det henger faktisk en plakat om det inne i stasjonsbygget, og gikk langt i å antyde at jeg burde bruke øynene mine bedre. Joda, jeg fant denne plakaten, som hang innerst i bygget, på et sted man overhode ikke trenger å gå forbi eller i nærheten av for å ta toget. I tillegg sto det på plakaten bare om avganger fra Oslo S til Lillehammer, ikke andre veien som jeg skulle. Men man bør kanskje lukte at det betyr begge veier.

 

3: Jeg skal gå på bussen med sekken min, men får beskjed av bussjåføren i et utrolig nedlatende og surt tonefall at sekken skal legges i bagasjerommet. Og dette er like morsomt hver gang: alle bussjåførene som kjører for NSB har forskjellige oppfatninger av hvor bagasjen skal ligge, og alle formidler det på en like sur og frekk måte. Så jeg legger sekken i bagasjerommet og går for å snakke med en NSB-ansatt som tar imot billetter.

 

4: Jeg spør den NSB-ansatte om når ca. vi kan beregne å være fremme på Oslo S, da jeg har en billett videre med ca. 30 minutters slingringsmonn fra da toget i utgangspunktet skulle vært fremme. Jeg får som svar i en svært overbærende tone at det har de ingen mulighet til å kunne si noe om i det hele tatt, og at "det går da flere tog videre i løpet av dagen". Hvorvidt jeg skulle rekke noe med det toget var selvsagt totalt uinteressant for NSB.

 

5: Mens jeg snakker med vedkommende NSB-ansatt, så kommer bussjåføren ut og sier at bussen er full. "Betyr dette at jeg ikke kommer med?", spør jeg. "I så fall må jeg ta ut sekken min igjen". "Har du vært inne på bussen og satt av sekken og så gått ut igjen?!", kjeftet den NSB-ansatte på meg. "Hvis du har fått deg plass, så kan du ikke gå av bussen igjen!", fikk jeg høre. For det første var jo ikke det tilfellet, jeg hadde bare lagt den i bagasjerommet, som jeg fikk svært streng beskjed om. For det andre var jeg virkelig ikke klar over at det øyeblikket du setter deg på en buss eller et tog hos NSB, så forplikter du til å sitte stille på den plassen frem til man begynner å kjøre, uavhengig av om det er igjen 3 eller 30 minutter til avgang. For det tredje skal da vel aldri en ansatt snakke til en betalende passasjer på denne måten. Jeg var ikke engang uhøflig mot vedkommende, enda hun til de grader fortjente det.

6: Det viser seg at det var igjen ett ledig sete på bussen, så jeg fikk under nåde få komme inn. Der er bussen smekkfull, og jeg blir sittende halvveis oppå et annet langbeint menneske som meg selv, hvor vi sliter verre med å få plass til to par lange bein mellom de trange setene.

 

7: Det viser seg etterhvert at selv om det er to toaletter ombord på bussen, så fungerer ingen av dem. Dette får jeg ikke vite fordi bussjåføren har vett til å informere om det over høyttaleren. Neida, dette forstår jeg etterhvert på de 6-7 menneskene som stavrer seg bortover den trange midtgangen, går frem og snakker med bussjåføren, og kommer slukøret og tissatrengt tilbake til plassen sin. Dette er altså snakk om en nesten 3 timers busstur, med småbarn ombord. I tillegg er det, i motsetning til på toget, selvsagt ikke tilgang på hverken internett, mat, kaffe, vann, eller noen av de andre fasilitetene jeg betaler for når jeg kjøper en togbillett.

 

8: Fra rundt Espa til Minnesund blir vi stående nesten stille i kø, for det er jo ikke bare på toglinjene det blir utført arbeid! Her er det veiarbeid og sprengning dagen lang. Dette er selvsagt ikke NSBs feil, men burde kanskje være enda et element som får dere til å tenke "hei, kanskje det ikke er HELT rettferdig å kreve fullpris for dette?".

 

9: Jeg kommer frem til Oslo S 20 minutter etter at toget mitt videre gikk, og siden jeg ikke hadde tid til å vente på neste tog, så fikk jeg ordnet meg med skyss videre i stedet. Når jeg da et par dager senere går til NSBs kundeservice på Oslo S for å få refundert billetten jeg ikke fikk brukt videre, så ser damen tomt på meg og sier med den største selvfølgelighet: "men, VI refunderer da ikke billetter innenfor Akershus! Dette er Ruter sitt ansvar!". "Jaha, men billetten er jo kjøpt på nsb.no?", spør jeg litt betuttet. Nei, det spiller da ingen rolle, NSB tar ikke ansvar for noenting innenfor Akershus! Jeg kunne få et refunderingsskjema jeg kunne sende til Ruter, men måtte uansett være klar over at det var et refunderingsgebyr, slik at pengene jeg ev. fikk tilbake for billetten neppe var nok til å betale portoen det ville kostet å sende klagen, engang.

Og på tross av alt dette, på tross av at dere skjøtter bedriften deres som om dere hadde klart dere like fint uten passasjerene dere er så glad i å skjelle ut og tråkke på, på tross av at dere egenhendig får meg til å revurdere mitt ståsted angående privatisering av statlige tilbud (for et privat firma hadde faktisk ALDRI overlevd slik dere holder på), så har dere faktisk baller nok til å gå ut og skryte av tidenes omsetning. Skal jeg fortelle dere hvorfor omsetningen deres er så bra? Fordi dere tar en like fordømt stor formue for hver eneste billett, enda dere vet så uendelig godt at dere ikke engang fortjener en brøkdel for tilbudet dere gir. Skam dere!

Fra nå av blir det Lavprisekspressen for alle penga. Der vet man i alle fall på forhånd at det blir buss, og man har god plass, stikkontakter, internett og gratis kaffe. De kan tilogmed fortelle meg sånn ca. når vi kommer frem!

-Mvh. Sarah McDonald Gerhardsen

 

Håper ikke dette blir for mye for tråden, eller at det sporer av. Men er virkelig en kundehistorie, selv om det ikke er fra meg.

Endret av uTukt
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Du sku gått til sjefen hans og sakt ifra om behandlingen av jentene. Det er faktisk ulovlig

 

Over til en god opplevelse i dag! Registrerte netflix konto med 1 mnd gratis men så i ettertid jeg kunne få meg ut året gratis siden jeg har spotify. Så ringte kundeservice og ei skikkelig god jente fra america svarte:). Kjempehyggelig og spør hvordan dagen min sålangt har vært og om jeg er forøyd med produktet. For en service!!!! Aldri blitt behandlet slik før. Sku vært slik i norge!

Endret av Christoffero89
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Du sku gått til sjefen hans og sakt ifra om behandlingen av jentene. Det er faktisk ulovlig

 

Enig. Greit at lederstilen er annerledes i Sør-Europa, men restaurantsjefer som betrakter personalet som sitt personlige harem bør finne seg et annet yrke.

 

Over til en god opplevelse i dag! Registrerte netflix konto med 1 mnd gratis men så i ettertid jeg kunne få meg ut året gratis siden jeg har spotify. Så ringte kundeservice og ei skikkelig god jente fra america svarte:). Kjempehyggelig og spør hvordan dagen min sålangt har vært og om jeg er forøyd med produktet. For en service!!!! Aldri blitt behandlet slik før. Sku vært slik i norge!

 

Amerikanere er generelt sett veldig bra på kundeservice. Snodig :)

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Nei, de blir somregel sagt opp hvis de får mer enn tre klager uansett hva det gjelder, og mange amerikanere forventer at servicepersonale skal være deres personlige lakei. Leit men sant.

På en måte bedre i norge synes jeg, selv om servicenivået til tider kan være litt vel lavt. Prøver selv å være god på kundeservice, men jeg vet ihvertfall at sjefen min alltid vil backe meg opp når vi får urimelige kunder, og ikke bare gi etter fordi kunden "altid har rett".

Endret av multisync
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...