Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Signerer den og følger opp med:

En selger har akkurat avdekket ditt behov og foretatt et salg utifra det. Da er det litt håpløst å komme til vareutleveringen og spørre "Er alt jeg trenger oppi der??" når vi leverer ut din nyinnkjøpte vare. Vi har da ikke peiling på hva du trenger. I mange tilfeller vet vi hva som er oppi esken du får utlevert, men vi vet fortsatt ikke hva du trenger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er det med kunder som gjør at de har vanskeligere for å ta til seg beskjeder enn andre vesner?

 

Hos oss har vi egen avdeling for vareutlevering og reklamasjoner, som ligger i en adskilt del av butikken med inngang utendørsfra. I dag hadde jeg en kunde som hadde kjøpt et headset i juli og returnert det tre dager senere fordi han ikke kunne bruke det, og lurte på om han kunne få pengene tilbake. Normal prosedyre for oss ved retur av en vare er at kunden 1) får pengene tilbake, 2) får gavekort på tilsvarende beløp eller 3) handler for tilsvarende/høyere beløp og får summene slått mot hverandre i kassen. Normalt må kunden gjennom kassen for å få gjort opp returen sin, uavhengig av hvilken løsning det ender opp med. Det er heller ikke uvanlig at kunder vil titte litt i butikken før de evt. bestemmer seg for å hente ut pengene, som da skjer nettopp i kassen.

 

Kunden i dag påsto imidlertid han var blitt fortalt av min kollega en gang for noen måneder siden at originalkvitteringen gjaldt som tilgodelapp - noe min rutinerte kollega vet, og visste dengang, ikke er tilfelle overhodet. Problemet er at et returbilag hos oss slettes over natten hvis det ikke gjøres opp i kassen, derfor kunden innom kassen i slike tilfeller, noe min kollega også helt garantert har opplyst kunden om slik vi alle gjør tjue ganger om dagen. Men neida, kunden har gått plystrende avgårde, vel fornøyd med at han har levert inn et produkt uten noe som helst skriftlig kvittering på at han ikke lenger besitter headsettet han ikke har bruk for.

 

På den annen side kan jeg selvsagt ikke forutsette at kunden kjenner til datasystemet vårt. Nettopp derfor gir vi alltid klare og tydelige beskjeder i slike tilfeller. Og nettopp det er essensen i ranten min her: hvis jeg f.eks. ber deg, gjerne to ganger, om å komme rundt hjørnet på bygget, bare rett rundt hjørnet, slik at jeg kan trille kjøleskapet ditt ut lagerporten vår, hvorfor i hel**** fortsetter du da 300 meter bortover veien, forbi nabobutikken?

Og hvis jeg forteller deg tre ganger at du må ringe forsikringsselskapet for å melde skade på ipoden din med knust skjerm, og attpåtil gir deg en flyer med telefonnummeret du skal ringe og deres åpningstider og forteller deg at ipoden ikke blir sendt på verksted før du har gjort dette, hvorfor i all verden kommer du da innom og purrer på ipoden din etter to uker når du enda ikke har gjort dette?

 

Samme går for skilt: hvorfor står dere og hamrer på nødutgangen vår når det står et digert skilt klistret over hele denne som sier at vareutlevering foregår bak døren tre meter til høyre - samt et skilt med IKKE PARKER FORAN DØREN, NØDUTGANG?

Og hvorfor i svarte helgoland valser dere forbi to "adgang kun for ansatte"-skilt, rett INN PÅ LAGERET der ansatte bruker verneutstyr, kjører truck og stabler kjøleskap i høyden? Hva tenker dere på?

 

Jeg er normalt tålmodig og forståelsesfull, et absolutt kriterie for å kunne gjøre den jobben jeg gjør, men noen ganger er jeg farlig nære å renne over, og det eneste jeg hater mer enn dumskap blant kunder er kunders egen ignoranse overfor sin egen dumskap.

 

Kundekrek!

 

Jobber vi i samme butikk? ^^

 

Samme skjedde hos oss her i går. Kunder kommer med ville historier eller orginalkvittering eller byttelapp.. ALLE på lageret, sier at du MÅ innom kassa for å få ut noe, ellers så blir dette slettet på nattkjøringen.. ><

Lenke til kommentar

Noe lignende sier jeg hvis jeg ser at selger er kasse eller internett. Hvis det er en selger som står bak billaget så undertrykker jeg bare selgerens jobb hvis jeg sier noe slikt.

Mulig, men du kan fremdeles parerere med "Hva trenger du da?"

Om du avdekker et behov selger ikke har klart å avdekke under salget kan det være vel så mye kundens egen skyld som selger - jfr. min rant på forrige side om at kunder ikke tar til seg beskjeder.

Det kan selvsagt også være kunder som ikke stoler på selgere og ønsker å komme seg ut av butikken så fort de klarer for å unngå å bli "prakket på" ekstrautstyr, og følgelig ikke får tenkt skikkelig over hva de faktisk har behov for før de kommer på lageret.

 

Jeg hadde faktisk en kunde for en god stund siden som insisterte på å gå ut på lageret og snakke med oss før han kjøpte PC til sønnen, fordi vi på lageret i hans hode fremsto som noe mer oppriktige samt at vi gjerne har en ide om hva det kommer mye retur på. Ettersom jeg hadde god tid der og da noterte jeg en tre-fire forslag til ham etter å ha bladd i nettbutikken og kontrollert vår egen beholdning, og ba ham gå inn igjen i butikken og diskutere dette videre med selger. Kunden endte opp med å kjøpe et av disse forslagene, og virket storfornøyd.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Gøy når politikerne finner ut klokken klokken 14 at de skal flytte kommunestyremøtet, som er neste dag til en gymmsal uten nettilgang, lyd og noe særlig strøm. Og forventer at dette er klart til møtet. Og at jeg ikke får lov å jobbe overtid eller plusstid. Pluss at jeg i utgangspungtet har hendene fulle resten av dagen og flere dager fremover. Jippi. :)

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Oi. Sitter på telefonsupport, hadde nettop en mannlig kunde som hadde et problem med en faktura. Han var veldig pratesjuk og meddelsom (virket litt full). Fikk både høre hvor han hadde vært i dag og litt om sønnen hans. Latterkrampen var nær da det midt i talestrømmen dukket opp "jeg sitter her naken skjønner du". Klarte såvidt å holde meg alvorlig, men lurte en liten stund på om det var noe "skjult mikrofon" e.l. :D

Endret av Aiven
  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Jeg skal ha" og "Jeg skal få" er ting som seriøst rubs me the wrong way.

 

 

"Jeg skal ha meg litt å spise idag jeg,noe du kan anbefale en stakkar sulten kar ?"

Den og ?

 

Bare nysgjerrig

eller

 

"Jeg skal ha en ostepølse med bacon og litt ekstra rekesalat...mulig å få det monn tro ? *smile*"

 

Helt ærlig tror jeg det ligger mer i hvordan man sier det enn hva

Endret av technicality
Lenke til kommentar

Skal vi ha en til?

 

Hå hå!

 

Jeg mener fortsatt det ikke er noe problem så lenge en ellers opptrer høflig og ikke uttaler det som om det er en kommando. Men then again, det er sikkert akkurat måten det sies på dere reagerer på.

 

For min del er det måten det sies på som gjør at jeg klager.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...