Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Du må jo vite hva du skal ha". Jepp, nettopp den høflige og hjelpsomme tonen alle er så glad i å bli møtt med. Som man sår...

På enkelte vareområder, også innen elektrisk, er det faktisk kjempeviktig at kunden vet nøyaktig hva han skal ha. Av og til må man ha spesifikasjoner fra godkjent elektriker for i det hele tatt å få handle.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Er det virkelig nødvendig for en butikkansatt å beklage seg for å påpeke nødvendigheten av at kunden må vite hva han skal ha?

 

For min del er tonefallet avgjørende for om "du må jo..." er greit eller ikke. Det finnes helt klart bedre formuleringer, men fakta er at du - som kunde - må vite hva du skal ha. Aller helst ville jeg foretrukket at den ansatte ut fra kundens forklaring kunne lagt fram et par fullgode alternativer. Betaler gjerne for kunnskap, jeg liker ikke å komme inn i en butikk hvor de ansatte vet mindre enn meg om hva de selger.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

"Du må jo vite hva du skal ha". Jepp, nettopp den høflige og hjelpsomme tonen alle er så glad i å bli møtt med. Som man sår...

 

Skjønner ikke hva det var som skulle være så uhøflig i denne frasen, eller tonen for den slags skyld? Det er jo ikke hans jobb å hjelpe kunden med å finne riktig elektrisk løsning for kabling i huset/garasjen hans. Det må han ha en elektriker til. At kunden er for stupid til å skjønne dette er kundens eget problem, spesielt etter så mange ganske tydelige hint ....

Lenke til kommentar

Nettopp. Og siden tonefall ikke lar seg skrive ned her, så kan jeg opplyse om at jeg har stemmeleie og holdning som vennligheten selv, uansett hvilke ord jeg bruker. Nettopp fordi folk tilter fullstendig av gretne kundebehandlere, og det vil ikke jeg ha noe av heller. Selv om kunden skulle vært gravd ned og glemt....

  • Liker 2
Lenke til kommentar

(Sint) Kunde: Vil du ikke hjelpe meg?

 

Meg: Jo, si hva du skal ha, så skal jeg hjelpe deg med å kappe det av. Men jeg er ingen elektriker, så jeg skal ikke bestemme hva slags kabel du skal bruke. Jeg har ikke tenkt å stå ansvarlig for ditt elektriske opplegg. Så enten så finner du ut av hva du skal ha, eller så kan jeg ikke hjelpe deg.

 

(Ordentlig forbanna) Kunde: Hvis servicen er så dårlig så kanskje jeg skal slutte å handle her!

 

Meg: Kanskje det du....

 

Jeg føler ordene "jeg beklager" hører hjemme her minst en gang.

 

Jeg sier ikke noe om tonefallet ditt, men fra mitt ståsted bruker altfor få kundebehandlere disse ordene.

Jeg ville uttalt meg på denne måten:

 

(Sint) Kunde: Vil du ikke hjelpe meg?

 

Meg: Beklager, jeg er ingen elektriker så med mindre du vet hva du skal ha så kan jeg dessverre ikke hjelpe deg. Dette er for deg og din egen sikkerhet. Jeg anbefaler deg å ta kontakt med entrepenøren/elektrikeren som har arbeidet på huset ditt/leiligheten din for å finne riktig utstyr?!

 

(Ordentlig forbanna) Kunde: Hvis servicen er så dårlig så kanskje jeg skal slutte å handle her!

 

Meg: Beklager hvis du føler servicen vår er dårlig, men for øyeblikket kan jeg ikke hjelpe deg mer på dette området. Er det forresten noe annet du trenger hjelp til?

 

Jeg sier ikke dette for å "fornærme" deg på noen måte, men nå har du skrevet/omskrevet handlingsmønsteret sett fra dine øyne og da er dette mitt synspunkt på det :)

 

Edit Piaf: Leif

Endret av Corey
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg føler ordene "jeg beklager" hører hjemme her minst en gang.

 

Jeg ser ikke hva han har å beklage, det er jo ikke hans skyld? Skal han beklage at kunden ikke vet hva han skal ha? Selv beklager jeg aldri med mindre noe faktisk er min skyld. For eksempel, på jobben min nå, så har noen klart det kunststykket å ødelegge panteautomaten, og dermed blir mange kunder sure når de ikke får penger for alt tomgodset de har drasset med seg. Men jeg beklager ikke, det er ikke jeg som har ødelagt automaten, og jeg kan heller ikke reparere den. Dessverre er et mye bedre ord, da man kan bruke det uten å påta seg unødvendig skyld. Dessverre, panteautomaten er ødelagt. Dessverre, jeg kan ikke hjelpe deg med kabelene dine, fordi bla bla bla. Høflighet er bra, men alt med måte.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...