Gå til innhold

Kunder på jobben din!

RMNZR

Anbefalte innlegg

Wow... Opplevde akkuratt en "opplæring" av hvordan man skal skjule koden sin. Kunde til sønn..

Hva er greia med at man skjuler koden fra de bak kassa? De ser ikkeno fordi det er en hel terminal i veien. Eller en sperre av noe slag. Eller så skjuler de koden for seg selv.... De må bøye seg ned for å se hva de selv taster... Hva med å skjule den for de bak? Mulig det er de som er problemet?

Jeg utelukker ikke at de bak kassa kan være shady, men når det er ingen fysisk måte å se hva de taster på med mindre de lener seg frem for å se så er det vel strengt tatt ingen vits å skjule koden for de?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har vel vært igjen og igjen i media i det siste at man anbefaler å skjule koden på minibanker fordi det kan være kriminelle som har installert skimmingsutstyr, og som står bak eller bruker kamera til å se koden. Har man kode og magnetstripe kan man i grunnen gjøre hva man vil med pengene på kortet.

Nå er det ikke like nødvendig å gjøre det inne i butikk, men jeg gjør det likevel. Rett og slett for å ha vanen med å dekke til koden inne, så slipper jeg å glemme av det når det faktisk trengs.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Jeg utelukker ikke at de bak kassa kan være shady, men når det er ingen fysisk måte å se hva de taster på med mindre de lener seg frem for å se så er det vel strengt tatt ingen vits å skjule koden for de?
Jeg er faktisk såpass høy at når jeg står bak kassa kan jeg se koden til de som taster den inn med mindre de skjuler den med den andre hånden. Selvfølgelig gjør jeg ikke det, prøver å late som jeg ser på noe annet mens de taster inn. :p
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg utelukker ikke at de bak kassa kan være shady, men når det i de fleste tilfeller er ingen fysisk måte å se hva de taster på med mindre de lener seg frem for å se så er det vel strengt tatt ingen vits å skjule koden for de?
Jeg er faktisk såpass høy at når jeg står bak kassa kan jeg se koden til de som taster den inn med mindre de skjuler den med den andre hånden. Selvfølgelig gjør jeg ikke det, prøver å late som jeg ser på noe annet mens de taster inn. :p

Sånn :tease:

Jeg stiller meg bare slik at ingen ser dersom det er noen i nærheten. Men jeg veit det er steder der man kanskje må passe på :) Men jeg skjuler heller bakover enn mot kassepersonalet :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ang. skjuling av kode, så hadde jeg en kunde som sto og dekket til terminalen i 10-20 sekunder etter inntasting. Han sa at man kunne se koden med infrarødt kamera (altså ut fra temperaturforskjellen på knappene). Er dette noe som har vært fremme i media? Har aldri hørt om det selv, og det virker litt vel Ocean's Eleven/James Bond til at jeg gidder bekymre meg for det. :p

• Liker 4
Lenke til kommentar

I teorien mulig ja. Normalt sett vil fingrene være varmere enn tastene man trykker på, og kort kontakt mellom fingrene og tastene vil gi en minimal varmeoverføring. Liten, ikke merkbar, men godt mulig den er synlig med korrekt utstyr. Vi snakker dog om større varmesøkende kamera. Ikke små overvåkingskamera som typisk er montert i butikkene...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9

Jeg faketrykker på flere taster når jeg skriver inn koden, og holder alltid hånda over randome knapper mens jeg venter på å kunne skrive inn koden. Ingen som aner hva jeg skriver inn da.

Lenke til kommentar

Ang. skjuling av kode, så hadde jeg en kunde som sto og dekket til terminalen i 10-20 sekunder etter inntasting. Han sa at man kunne se koden med infrarødt kamera (altså ut fra temperaturforskjellen på knappene). Er dette noe som har vært fremme i media?

Ja, leste det i Dagbladet eller noe sånt for en tid siden.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Jeg har hatt mange morsomme opplevelser i løpet av min tid som IT-lærling. Ser ut som jeg har flere kunde historier på lur, hehe.

Jeg: Hei, hva kan jeg hjelpe deg med?

Kunde: Hei, jeg trenger brukernavn og passord.

Gir kunden ett brukernavn og passord over telefon. Kunden er på Windows 7 login.

7logon.jpg

Kunde: Hvor skal jeg skrive brukernavnet mitt?

Jeg: På brukernavn-feltet.

Kunde: Ok. Hvor skal jeg skrive passordet mitt?

Jeg: På passord-feltet.

Det var helt vanlig kost å få på telefonen da jeg jobbet med å implementere nytt IT system i kommunen jeg bodde i for mange herrans år siden. De fleste der hadde aldri sett en datamaskin før :p

"Jeg får ikke skrivd inn noe i dette feltet!!"

-"Har du klikket på feltet?"

"Klikket?"

-"Ja, klikket med museknappen"

"Jaaa, det har jeg men det kommer opp noe mer her"

-"Hva kommer opp?"

"Kopier lim inn...."

-"Nei du må klikke med venstre museknapp"

"Ååååh"

-"Vent litt jeg kommer opp"

Etter en del slike telefoner overbeviste jeg sentraladministrasjonen om at hele kommunen måtte kurses i det nye IT systemet. Så der stod jeg da, en ungdomskoleelev og kurset alle oldingene i bruk av EDB (som det så fint het den gang). Jeg var litt kry av meg selv da.

Lenke til kommentar

Vel her på jobben har vi problem med at folk var vandt med XP som hadde "logg inn" knapp det har ikke win7, og de skjønner ikke at de kan trykke enter eller trykke på pila..

7logon.jpg

Så da har vi en haug av telefoner hele tia over folk som sier det ikke skjer noe og at de hele tia må skrive inn brukernavn og passord..

Gjett hvilken knapp de trykker på...

Switch user

• Liker 4
Lenke til kommentar

Nemlig. Får pakker med DHL 2-3 ganger i måneden, og av og til også med UPS, og det er langt bedre enn Bring. Vanligvis styrer jeg unna selskaper som leverer med dem.

Beklager for of topic, men er det ikke slik at posten tar over for UPS eller DHL når pakken kommer frem til norge??

Nei, men Bring tar over for Fedex, hvilket var tilfelle i dag. Så ikke bruk Fedex med mindre du er inne hele dagen.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Ang. skjuling av kode, så hadde jeg en kunde som sto og dekket til terminalen i 10-20 sekunder etter inntasting. Han sa at man kunne se koden med infrarødt kamera (altså ut fra temperaturforskjellen på knappene). Er dette noe som har vært fremme i media? Har aldri hørt om det selv, og det virker litt vel Ocean's Eleven/James Bond til at jeg gidder bekymre meg for det. :p

Har lekt en del med varmekamera på jobben i det siste, å klasker man handen på veggen, kan man se håndavtrykket på kameraet i en god stund etterpå.

Veldig følsomme saker.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ang. pinkode til bankkort. Sånn helt i andre enden av skalaen så har jeg opplevd at en eldre herremann av en kunde har gitt meg bankkortet og sagt koden. Jeg så på han i et par sekunder for å se om han spøkte eller var seriøs. Jeg måtte til slutt hjelpe han.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Apropos posten..

Da jeg bodde hjemme bestilte jeg en Macbook, som skulle leveres på døren av posten. Den ble levert i mammas butikk. Hvordan de fikk dette til, vet ikke jeg. Et par måneder senere bestilte kjæresten en hjem, men også denne ble levert til morens butikk.

Merkelig, men selvsagt ikke noe stort problem. Syntes det var verre når jeg bestilte iPhone tidligere i år og ventet hjemme hele dagen for å få den. Da den ikke kom, sjekket jeg sporingen på nett, som sa at den var forsøkt utlevert og var nå på nærmeste postkontor. Fant ingen lapp i postkassen, men gikk bort for å hente mobilen. Lappen fikk jeg først dagen etterpå. Åpenbart at den ikke var forsøkt utlevert (og ja, det er NULL sjanse for at jeg ikke hørte ringeklokken). Litt senere gjentar hele greia seg igjen. Kjæresten bestiller, den blir "forsøkt" utlevert.

Hvordan i svarte kan de holde på sånn?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...