Dragen Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Når jeg var bellhop (bagasjegutt) hos et lokalt hotell i en større kjede, ble jeg alltid kalt sir av amerikanske unger. Det er noe galt når du er 17 og føler deg 40 etter jobb. 1 Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Alltid hyggelig å møte på amerikanere, de overøser deg med høflighetsfraser og lignende. Jeg synes det blir litt i det kunstligste laget, spesielt når man ikke er vant til slikt. Og forferdelig plagsomt for det blir enda mer kunstig skal man replisere med samme høflighet (det føles i alle fall slik). Neste gang skal jeg høflig minne de om at 'Sir' er et forferdelig stygt kalleord på Norsk Lenke til kommentar
krizkriz Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Alltid hyggelig å møte på amerikanere, de overøser deg med høflighetsfraser og lignende. Helt til de vil overnatte i leiligheten din med hele familien deres på 14 stk... Lenke til kommentar
Leo_Khenir Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Sendte en mail til Amazon tidligere i dag, og dette har jeg forsåvidt merka med Apple også: Svaret begynner med et avsnitt som kan oppsummeres i "unnskyld for at du må kontakte oss", deretter ett avsnitt med "Vi tror du lurte på", før man får ett avsnitt med svaret, ytterligere 3 avsnitt med tilleggsinformasjon du egentlig ikke behøvde, før det siste avsnittet er ca det samme som det første. 4 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Og jeg kjørte en familie fra statene som konstant kalte meg 'Sir', holdt på å kjøre av veien flere ganger edit: la meg omformulere det: Jeg hadde lyst til å kjøre av veien flere ganger Har blitt kalt "mister" og "de" av en overdrevent høffelig herremann på i kassa på rema, ble litt satt ut første gangen... Var ikke ironisk eller noe, han var dønn seriøs. Værste var vel at han var på alder med meg 1 Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 I Japan har politiet høyttalere i tillegg til sirener, så stemmen til en av politimennene som sier "beklager å forstyrre dere, men kan dere være så snille å slippe oss forbi" ljomer over området. 9 Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Var på restaurant i Oslo og servitøren spurte: "Vil herren ha mer kaffe?" Det er greit at de er litt formelle på en dyr restaurant, men det føltes bare rart.. 2 Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Føles rart ut å si til kunder "ha en fortsatt fin kveld og god helg" når de kommer og skal ha ut lagervarer 30 minutter etter at butikkdøra stengte, men det ligger ikke i min natur å være uhøflig med kundene. Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Amerikanere starter som oftest (alltid?) en samtale med ansatte i butikken med "How are you?". Jeg visste aldri hva jeg skulle svare de gangene jeg fikk den Men som oftest så begynte de på neste setning før man rekker å åpne munnen for å svare uansett. 3 Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Tl;Dr: Amerikanere er rare Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Det virker bare kunstig og påtatt. 4 Lenke til kommentar
Populært innlegg henrikwl Skrevet 10. august 2012 Populært innlegg Del Skrevet 10. august 2012 Ingen har noensinne dødd av noen høflighetsfraser, og i samfunn hvor man ikke har luksusen av å kunne sitte på hver sin fjellhylle og surmule er høflighetsfrasene smøringen som holder tannhjulene i gang. Nordmenn er kjent for å være et avstumpet og uhøflig folkeslag, og det er ikke noe å være stolt av etter min mening. 29 Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Det er kanskje et stempel vi har fått, ja. Men heller det enn den påtattheten man har i mange land. Jeg føler meg fornærmet når noen som åpenbart ikke liker meg er høflige. 3 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Mindre høflighetsprat, flere kundehistorier! 9 Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Ingen har noensinne dødd av noen høflighetsfraser, og i samfunn hvor man ikke har luksusen av å kunne sitte på hver sin fjellhylle og surmule er høflighetsfrasene smøringen som holder tannhjulene i gang. Nordmenn er kjent for å være et avstumpet og uhøflig folkeslag, og det er ikke noe å være stolt av etter min mening. Nå er vi mange tusen mennesker per kvadratkilometer her jeg bor og har vokst opp, så den der må du lenger ut på landet med. (Fortrinsvis til et sted hvor man sitter på hver sin fjelltopp og surmuler). Det er helt greit å være høflig. Man takker, unnskylder seg og ønsker den andre god helg - men å omtale andre som "sir", og da underkaste seg selv, blir kunstig og påtatt, særlig i et moderne samfunn. 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Papa Dupre Skrevet 10. august 2012 Populært innlegg Del Skrevet 10. august 2012 For noen år tilbake så var jeg og en kamerat i USA for å besøke Graceland. Nede i Beal Street så gikk vi innom en Elvis souvenir butikk for å se på all de rare tingene de hadde der inne. Vi fant fort noen kule Elvisbriller i gull med påmontert kinnskjegg.Fullstendig Harry men flott å bruke på et party. Så jeg tok brillene vi fant og gikk til disken. Jeg la brillene i en rask bevegelse på disken og begynte å ta fram visakortet mitt. Men ikke før jeg la ifra meg brillene på disken så tok den dama som satt der i en lynkjapp bevegelse brillene og la de under disken og begynte å kikke en annen vei, som opp i taket og mot andre kunder i butikken. Jeg begynte å måpe og tenkte hva skjedde nå? Litt forfjamset klarte jeg å spørre henne: - Excuse me, I wanted to buy that ! Hun: Sorry Sir, I thought it was a gag gift and you wanted to hide it from your friend. Meg: We looked at it together and decided together that I should buy it. Det tydelig at ekspeditørene i Usa sine souvenir butikker er vant til mye rart 14 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9 Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Ingen har noensinne dødd av noen høflighetsfraser, og i samfunn hvor man ikke har luksusen av å kunne sitte på hver sin fjellhylle og surmule er høflighetsfrasene smøringen som holder tannhjulene i gang. Nordmenn er kjent for å være et avstumpet og uhøflig folkeslag, og det er ikke noe å være stolt av etter min mening. Nå er vi mange tusen mennesker per kvadratkilometer her jeg bor og har vokst opp, så den der må du lenger ut på landet med. (Fortrinsvis til et sted hvor man sitter på hver sin fjelltopp og surmuler). Det er helt greit å være høflig. Man takker, unnskylder seg og ønsker den andre god helg - men å omtale andre som "sir", og da underkaste seg selv, blir kunstig og påtatt, særlig i et moderne samfunn. Vel, i Oslo virker så og si alle som jobber der det er kunder som sure, det virker heller som de vil ta lønna og stikke hjem å se på TV. Det er akkurat det samme i mange andre storbyer rundt i Europa. Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 10. august 2012 Del Skrevet 10. august 2012 Jeg synes vel det generelle inntrykket i Oslo er motsatt, sikkert takket være svenskene. Jeg synes vel det generelle inntrykket i Oslo er motsatt, sikkert takket være svenskene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå