Populært innlegg Dassen Skrevet 31. juli 2012 Populært innlegg Del Skrevet 31. juli 2012 Denne tråden omhandler kunder på jobben din. Køkultur i Norge er offtopic! La oss holde oss til temaet folkens 11 Lenke til kommentar
Populært innlegg FrankBjarne Skrevet 31. juli 2012 Populært innlegg Del Skrevet 31. juli 2012 Tråden omhandler også kunder sine historier. 20 Lenke til kommentar
Kjeven Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 Dagens kunde: Meg: Vil du ha pose? Kunde: Alt! Meg: Hm? Kunde: Alt skal med! *peker på varene* Tror ikke han oppfattet spørsmålet helt... 8 Lenke til kommentar
Populært innlegg Bear^ Skrevet 31. juli 2012 Populært innlegg Del Skrevet 31. juli 2012 Enda et irritasjons moment fra turist bransjen. Tysk dame kommer og skal kjøpe postkort og frimerker. Snakker naturligvis elendig eller ikke engelsk. Etter litt frem og tilbake får jeg gitt henne prisen. Neida, denne skal hun ha i Euro. Ok tenker jeg, går inn på systemet og gir prisen i Euro, da rundet opp til nærmeste hele seddel, dvs 10 Euro. Slår inn dette, og gir vekslet tilbake i kroner. Noe hun blir DRITSUR for, og skal ha vekslet tilbake i Euro. Står bare og ser rart på henne og bekjemper ønsket om å fortelle henne at takk Gud for at vi ikke er med i det forbanna Euro tullet, men lar vær. Etter vært går hun, muttrende og forbannet. Et par timer senere, neste gjest kommer - og tysk - og skal kjøpe en magnet. Ser på prisen, og sier deretter "Euro"? Slår opp prisen - da via valutta kalkulator, ettersom han ikke gjorde noe indikasjon på å skulle kjøpe den - og sier da "7 euro". Gjesten går, og kommer tilbake med 7 Euro ..... Så da må jeg forklare at hvis han skal betale med Euro tar jeg bare sedler, og han får tilbake i kroner. Dette skjønner han ikke, henter guiden, som da forklarer dette. Og naturligvis, dritsur gjest for dette, han skal betale i Euro og skal ha Euro tilbake. Kjente jeg var på randen til å klikke i vinkel, så overlot resepsjonen til en kollega i noen minutter mens jeg gikk på kjøkkenet, inn på kjøla, og fyrte av meg noen gloser. Perfekt for å både kjøle seg ned og lire av seg noen nord-norske ord 19 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 (endret) Ville det ikke i slike situasjoner vært greiere om vi var med i "det forbannede Euro tullet", for da hadde du sluppet å måtte forklare deg for hver eneste gjest, og heller bare tatt i mot og gitt veksel som normalt? Endret 31. juli 2012 av henrikwl 2 Lenke til kommentar
Alt-Ctrl Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 Hva med å henge opp skilt. Ikke alle som leser det, men noen er det og da slipper du i hvert fall å plages av de 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg Sexylubb1 Skrevet 31. juli 2012 Populært innlegg Del Skrevet 31. juli 2012 Er det ikke litt merkelig at EU-innbyggere tror det er ok å bruke Euro i et vestlig land som ikke er medlem av EU? En skulle tro de ble informert om det av sine reiseledere. 20 Lenke til kommentar
Populært innlegg ^fmj Skrevet 31. juli 2012 Populært innlegg Del Skrevet 31. juli 2012 (endret) Ville det ikke i slike situasjoner vært greiere om vi var med i "det forbannede Euro tullet", for da hadde du sluppet å måtte forklare deg for hver eneste gjest, og heller bare tatt i mot og gitt veksel som normalt? Å blidgjøre sure tyske turister, er vel ingen god grunn til å melde seg inn i EU. ^^ Å bli sur for sånt er egentlig fantastisk godt gjort. Endret 31. juli 2012 av ^fmj 18 Lenke til kommentar
Populært innlegg Bear^ Skrevet 31. juli 2012 Populært innlegg Del Skrevet 31. juli 2012 Ville det ikke i slike situasjoner vært greiere om vi var med i "det forbannede Euro tullet", for da hadde du sluppet å måtte forklare deg for hver eneste gjest, og heller bare tatt i mot og gitt veksel som normalt? En liten fordel veier ikke opp for 1000 ulemper 10 Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 Er det ikke litt merkelig at EU-innbyggere tror det er ok å bruke Euro i et vestlig land som ikke er medlem av EU? En skulle tro de ble informert om det av sine reiseledere. Ja, det skulle man. Men du finner amerikanere som forventer å betale med dollar (og få vekslepenger) overalt, og det samme med briter og de latterlig store pundsedlene deres. Synes egentlig turister burde være fornøyd med at de fleste i Norge snakker svært godt engelsk etter internasjonal turstdestinasjons-målestokk. Stadig kunder på jobb som er glade for at vi snakker engelsk. Ringte en engelskmann forrige uke som startet samtalen med "Hi, sorry can you speak English?". Etter endt samtale på engelsk (han hadde et par produktspørsmål), takket han pent på norsk for at vi kunne ha samtalen på engelsk - for da slapp han å tenke! Han snakket bedre norsk enn jeg snakker engelsk, men vil kunden slippe å tenke, så må han vel få lov. Bare fint for meg å snakke engelsk med en person som snakker bedre engelsk enn meg for en gangs skyld. Blir ikke noe bedre i engelsk av å gjente samme setningene fire ganger til en polakk som egentlig bare snakker polsk, men kan fire engelske gloser. 8 Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 Blir ikke noe bedre i engelsk av å gjente samme setningene fire ganger til en polakk som egentlig bare snakker polsk, men kan fire engelske gloser. Åh... Det suger så jævlig. Både som kunde og å ha dem som kunder. Prakteksempelet jeg har vært ute for er "In Estonia, you learn either english or russian in school - I learn russian". Men han klarte si det på engelsk da, det skal han ha! 3 Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 Svært mange turister som tror de bare uten videre kan betale med euro til meg også (til og med en del Nordmenn spør meg om jeg kan ta i mot Euro etter at de kommer fra ferie og vil bli kvitt restvalutaen sin), de fleste av de er Tyskere. Heldigvis kan jeg litt tysk selv om jeg er svært rusten, det blir ofte tyske blandet med engelske gloser. -"Was is das? Monopoly geldt? Nein das geht nicht! Has do nicht ein kreditkarte?" Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 (endret) Hadde sommerjobb i et telefoniselskap. En del østeuropeere, og engelsknivået var labert. Ikke alltid det var noen ledige på kundeservice som snakket deres språk, om vi i det hele tatt hadde noen. Sleit ganske heftig med en kunde en gang. Kontantkortet hans var ikke blitt aktivert (les: han hadde ikke aktivert det). Der ble jeg reddet av ungomsskoletysken min - det er det en del som kan litt av i Øst-Europa, spesielt i Polen. Etter at han igjen hadde sagt, "Now understandink", da jeg med enstavelsesord hadde prøvd å forklare på engelsk, prøvde jeg meg med "Deutch?" i ren desperasjon. "Ja, ich kann [noe] Deutch sprechen." sa han. Og så fikk jeg lettere panikk, for det kunne jo egentlig ikke jeg... Men da var vi i mål, nesten "Sie mussen nach.. eh.. shop? gehen und... papier schreiben. Und habe ID-karte!" Det er omtrent så langt tysken min strekker seg, men mannen skjønte det han, og var overlykkelig! Tror han var ganske desperat etter å få ringt noen. Et par spørsmål om hvilken butikk han skulle til "das shop Sie kauft karte in" (det skjønte han og! oO) og sånn, og så var han i vei. Så satser jeg bare på at den stakkars 7-11 ansatte skjønte hva kunden snakket om når han kommer inn og sier "schreibe papieren?" Bad ham vise frem simkortet og boksen, og krysset fingerene. Endret 31. juli 2012 av NgZ 7 Lenke til kommentar
Populært innlegg €uropa Skrevet 31. juli 2012 Populært innlegg Del Skrevet 31. juli 2012 (endret) Det der er jo nesten riktig tysk, forutsatt at du uttaler det som du skriver det. Jeg har også opplevd noen tyskere som ikke prater engelsk, og da er det en fordel å kunne språket deres. Jeg er ingen mester i tysk selv, men jeg gikk ut av videregående med toppkarakter i språket og kan tilstrekkelig for å forklare veier, buss for tog, hvilke stasjoner man må bytte til tog på og liknende, som jeg ofte får spørsmål om. (Redigert: Det var altså vonfaff som snakket grei tysk, ikke NgZ.) For et par dager siden var det en engelsk familie som kranglet. De kom i veldig god tid før bussen deres gikk, passerte hele køen og meiet ned sperrebåndet, så stoppet de midt på plassen der vi jobber og kunder ikke skal oppholde seg. Jeg vet ikke hva de kranglet om, men da jeg kom, sto gubben på 60-70 år og sa "I am so sick of you! I am sick of you!" til han som kanskje var sønnen, og han svarte "Have you heard of å focking queue?!" Det var litt morsomt å høre på, men jeg måtte be dem om å gå bak sperrebåndet. Den samme dagen hørte jeg fra bussveilederne lengre borti veien om et par som hadde kranglet. Dama hadde slått ting ut av hendene på typen og skreket "Kom deg ut av livet mitt!" mens bussveilederne satt på den andre sida av veien og flirte. De som er verst på å snike seg forbi sperrebåndet er faktisk ikke vanlige folk, men andre NSB-ansatte, nemlig konduktører og lokkførere. Bussen kommer ikke noe fortere om de står der, og de er jo like mye i veien som andre folk mens vi jobber, så hvorfor de må snike seg under eller forbi sperrebåndet er helt ukjent for meg. Jeg trodde inntil i dag at søndag skulle bli min siste arbeidsdag for NSB og at jeg skulle slippe all driten som kundene deres forårsaker. Så deilig det skulle bli, tenkte jeg. Jeg leverte oppsigelsen min for to uker sida, for jeg skal flytte til Bergen for å studere, og kan dermed ikke jobbe i Oslo-området. Nå sier sjefen min at jeg ikke sier opp, men beholder stillingen min, alt utstyr og alle klær jeg har fått i jobben, slik at jeg kan fortsette i jobben senere. Endret 31. juli 2012 av Zarac 12 Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 Haha, de vil vel ikke gi slipp på noen som har vist at de holder ut helvetet. Kanskje de trenger deg en gang det blir buss for tog mellom Bergen og andre siden av snøraset oppi fjellet. 1 Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 Er sikkert bruk for deg neste sommer i skoleferien? Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 Ja, det kan hende. Det er ikke planlagt flere store sommerbrudd, men det blir kanskje noen mindre helgebrudd på enkelte strekninger neste sommer. Selv om jeg ikke forakter en god pause, jobber jeg gjerne da. Jobben min er tross alt betydelig bedre betalt enn noen butikk- eller lagerjobb jeg kan håpe å få andre steder. Jeg skjønner jo også at sjefen ikke vil la meg gå så lett. For de fleste er jo kundeveilederjobben bare en sommerjobb. Jeg har jobbet sammenhengende i 16 måneder og har mer erfaring og har vært gjennom flere kurs enn de fleste andre kundeveilederne. For meg er det jo bare en fordel å være ansatt selv om jeg ikke jobber noe på ti måneder. Jeg får jo fortsatt alle fordelene med jobben, altså gratis tog og rabatter på de spisestedene NSB har avtaler med. 1 Lenke til kommentar
covah Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 Var det ikke snakk om 6 nye uker neste sommer for å bytte svillene i tunellen i Oslo? Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 Kjente jeg var på randen til å klikke i vinkel, så overlot resepsjonen til en kollega i noen minutter mens jeg gikk på kjøkkenet, inn på kjøla, og fyrte av meg noen gloser. Perfekt for å både kjøle seg ned og lire av seg noen nord-norske ord Trodde jeg var den eneste som gikk inn på kjøla (frysa) for å roe meg ned pga. retardkunder. Anbefales. 1 Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 31. juli 2012 Del Skrevet 31. juli 2012 De fleste land i Eurosonen, som Tyskland, produserer ferdige produkter, mens vi produserer råvarer. Når råvarene er dyre har vi det bra, mens når råvareprisene er lave og de har det bra, tjener vi lite. Vi passer altså ikke inn, ettersom rentetiltak osv. vil gå imot Norge i 99% av alle tilfeller. Derfor skal vi aldri ha Euro uansett om vi blir med i EU eller ei. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå