Gå til innhold

Kunder på jobben din!

RMNZR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ville det ikke i slike situasjoner vært greiere om vi var med i "det forbannede Euro tullet", for da hadde du sluppet å måtte forklare deg for hver eneste gjest, og heller bare tatt i mot og gitt veksel som normalt?

Endret av henrikwl
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det ikke litt merkelig at EU-innbyggere tror det er ok å bruke Euro i et vestlig land som ikke er medlem av EU? En skulle tro de ble informert om det av sine reiseledere.

Ja, det skulle man. Men du finner amerikanere som forventer å betale med dollar (og få vekslepenger) overalt, og det samme med briter og de latterlig store pundsedlene deres.

Synes egentlig turister burde være fornøyd med at de fleste i Norge snakker svært godt engelsk etter internasjonal turstdestinasjons-målestokk. Stadig kunder på jobb som er glade for at vi snakker engelsk.

Ringte en engelskmann forrige uke som startet samtalen med "Hi, sorry can you speak English?". Etter endt samtale på engelsk (han hadde et par produktspørsmål), takket han pent på norsk for at vi kunne ha samtalen på engelsk - for da slapp han å tenke! Han snakket bedre norsk enn jeg snakker engelsk, men vil kunden slippe å tenke, så må han vel få lov. :p Bare fint for meg å snakke engelsk med en person som snakker bedre engelsk enn meg for en gangs skyld. Blir ikke noe bedre i engelsk av å gjente samme setningene fire ganger til en polakk som egentlig bare snakker polsk, men kan fire engelske gloser.

• Liker 8
Lenke til kommentar

Blir ikke noe bedre i engelsk av å gjente samme setningene fire ganger til en polakk som egentlig bare snakker polsk, men kan fire engelske gloser.

Åh... Det suger så jævlig. Både som kunde og å ha dem som kunder. Prakteksempelet jeg har vært ute for er "In Estonia, you learn either english or russian in school - I learn russian".

Men han klarte si det på engelsk da, det skal han ha!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Svært mange turister som tror de bare uten videre kan betale med euro til meg også (til og med en del Nordmenn spør meg om jeg kan ta i mot Euro etter at de kommer fra ferie og vil bli kvitt restvalutaen sin), de fleste av de er Tyskere. Heldigvis kan jeg litt tysk selv om jeg er svært rusten, det blir ofte tyske blandet med engelske gloser.

-"Was is das? Monopoly geldt? Nein das geht nicht! Has do nicht ein kreditkarte?" :p

Lenke til kommentar

Hadde sommerjobb i et telefoniselskap. En del østeuropeere, og engelsknivået var labert. Ikke alltid det var noen ledige på kundeservice som snakket deres språk, om vi i det hele tatt hadde noen. Sleit ganske heftig med en kunde en gang. Kontantkortet hans var ikke blitt aktivert (les: han hadde ikke aktivert det). Der ble jeg reddet av ungomsskoletysken min - det er det en del som kan litt av i Øst-Europa, spesielt i Polen.

Etter at han igjen hadde sagt, "Now understandink", da jeg med enstavelsesord hadde prøvd å forklare på engelsk, prøvde jeg meg med "Deutch?" i ren desperasjon. "Ja, ich kann [noe] Deutch sprechen." sa han. Og så fikk jeg lettere panikk, for det kunne jo egentlig ikke jeg... Men da var vi i mål, nesten "Sie mussen nach.. eh.. shop? gehen und... papier schreiben. Und habe ID-karte!" Det er omtrent så langt tysken min strekker seg, men mannen skjønte det han, og var overlykkelig! Tror han var ganske desperat etter å få ringt noen. Et par spørsmål om hvilken butikk han skulle til "das shop Sie kauft karte in" (det skjønte han og! oO) og sånn, og så var han i vei.

Så satser jeg bare på at den stakkars 7-11 ansatte skjønte hva kunden snakket om når han kommer inn og sier "schreibe papieren?" Bad ham vise frem simkortet og boksen, og krysset fingerene.

Endret av NgZ
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Ja, det kan hende. Det er ikke planlagt flere store sommerbrudd, men det blir kanskje noen mindre helgebrudd på enkelte strekninger neste sommer. Selv om jeg ikke forakter en god pause, jobber jeg gjerne da. Jobben min er tross alt betydelig bedre betalt enn noen butikk- eller lagerjobb jeg kan håpe å få andre steder. Jeg skjønner jo også at sjefen ikke vil la meg gå så lett. For de fleste er jo kundeveilederjobben bare en sommerjobb. Jeg har jobbet sammenhengende i 16 måneder og har mer erfaring og har vært gjennom flere kurs enn de fleste andre kundeveilederne. For meg er det jo bare en fordel å være ansatt selv om jeg ikke jobber noe på ti måneder. Jeg får jo fortsatt alle fordelene med jobben, altså gratis tog og rabatter på de spisestedene NSB har avtaler med.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kjente jeg var på randen til å klikke i vinkel, så overlot resepsjonen til en kollega i noen minutter mens jeg gikk på kjøkkenet, inn på kjøla, og fyrte av meg noen gloser. Perfekt for å både kjøle seg ned og lire av seg noen nord-norske ord :p

Trodde jeg var den eneste som gikk inn på kjøla (frysa) for å roe meg ned pga. retardkunder. :p Anbefales.

• Liker 1
Lenke til kommentar

De fleste land i Eurosonen, som Tyskland, produserer ferdige produkter, mens vi produserer råvarer. Når råvarene er dyre har vi det bra, mens når råvareprisene er lave og de har det bra, tjener vi lite. Vi passer altså ikke inn, ettersom rentetiltak osv. vil gå imot Norge i 99% av alle tilfeller.

Derfor skal vi aldri ha Euro uansett om vi blir med i EU eller ei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...