Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Jeg jobber på byggmakker, og det har vært flere dager da det bare er jeg, og en til som er et år yngre enn meg (altså jeg på 19, og han på 18) som er de eneste i butikken. Heldigvis kan begge vi en del da, siden vi har jobbet der i over 1 år.

 

Ingen sjef, daglig leder, stengeansvarlig, pengeansvarlig eller lignende?

Ikke på min avdeling nei. Stengeansvarlig jobber på trelasten, og pengeansvarlig blir vel han i kassen, som også er en 18-åring på kveldstid. Så det var bare oss som kunne hjelpe kunder inne i butikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da får du fortsette å stå i kø mens jeg bestiller min Big mac helt normal og er ute av køen lenge før deg =).

Takk for ikveld

Jeg er en av de som konsekvent bestiller uten sylteagurk eller andre "endringer" i forhold til normal meny. Hvorfor? Jeg får varm mat, ikke en burger som har ligget der i et par timer. Så da kan jo du sitte der med en kald Big Mac, mens jeg - som kanskje må vente i 2 minutter ekstra, spiser en varm hamburger, slik JEG liker den ;)

Et par timer? Jeg tror du har misforstått litt grunnleggende om hvordan dette her fungerer jeg, lille venn...

En aldri så liten overdrivelse kanskje, glemte at det ikke virker over internett. Det er fortsatt ikke til å skjule at burgerne som er ferdig laget er kaldere enn de som nettopp er stekt. Hvis du er uenig, får du heller ta deg en tur hit å sjekke selv - for det har jeg fått bekreftet mange, mange ganger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Da får du fortsette å stå i kø mens jeg bestiller min Big mac helt normal og er ute av køen lenge før deg =).

Takk for ikveld

Jeg er en av de som konsekvent bestiller uten sylteagurk eller andre "endringer" i forhold til normal meny. Hvorfor? Jeg får varm mat, ikke en burger som har ligget der i et par timer. Så da kan jo du sitte der med en kald Big Mac, mens jeg - som kanskje må vente i 2 minutter ekstra, spiser en varm hamburger, slik JEG liker den ;)

Et par timer? Jeg tror du har misforstått litt grunnleggende om hvordan dette her fungerer jeg, lille venn...

En aldri så liten overdrivelse kanskje, glemte at det ikke virker over internett. Det er fortsatt ikke til å skjule at burgerne som er ferdig laget er kaldere enn de som nettopp er stekt. Hvis du er uenig, får du heller ta deg en tur hit å sjekke selv - for det har jeg fått bekreftet mange, mange ganger.

Den dagen man går på McD for å få noe annet enn vomfyll...

Lenke til kommentar
En ting skal dere vite: Folk som jobber på bensinstasjoner HATER å lage burgere. Er dere klar over hvor mye ekstraarbeid den maskinen er? Og alt som skal vaskes etterpå?

Jeg tror alle som jobber på bensinstasjoner, og bare selger en og annen burger, banner inni seg når noen kommer og bestiller.

Da skal alle ingrediensene finnes fram, steikes, gummihansker skal på, hamburgermaskinen skal renses mellom hver burger..... Så utrolig frustrerende at folk ikke bare kan kjøpe en pølse og komme seg ut.

Og en ting skal dere vite: Folk på dagligvarebutikker HATER å måtte selge brød

Og en ting skal dere vite: Folk på 7-eleven HATER å få kunder

Og en ting skal dere vite: Folk på spilbutikker HATER å selge det kunden leter etter.

 

:dontgetit:

 

Jobber man et sted så jobber man et sted. Jobber man et sted får man lønn, for å gjøre jobben sin. Jesus, hvis bensinstasjonen tilbyr hamburgere så får dere faen meg lage dem eller slutte på jobbe der.

Endret av Pokey
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Haha, helt enig. Om bensinstasjonansatte forventet at kunder skal tilpasse bestillingen sin etter deres preferanser er de litt vel optimistiske. Folk flest besøker ikke en bensinstasjon for å først og fremst være skånsomme med de ansatte, men å kjøpe det de har lyst på. Furter man over at kunder får deg til å lage hamburgere er man litt vel følsom og selvmedlidende. Ta det som en mann for guds skyld. Det er ikke kundenes skyld at bensinstasjonen har satt en service-hater bak kassa. :)

Lenke til kommentar

På butikken jeg jobber i, VVS butikk så lever vi litt for kundene, dvs vi strekker oss ganske langt for kunden.

Vi må basere oss mye på et godt kundeforhold da det dukker opp vvs sjapper over hele byen, nå har vi holdt på i over 15 år så det lønner seg i lengden.

Må si jeg blir litt oppgitt over noen holdninger her, når man står bak en kasse da er man der for en kunde, ikke bare sin egen lønnslipp.

Nå er det jo litt forskjell på en bensinstasjon og en VVS sjappe på 1000kvm men likheten er at man lever av kundene og man vil gjerne at de skal komme tilbake.

Jeg får en litt god følelse inni meg når jeg har solgt baderom for 80 høvdinger i juli måned og ved juletider kommer dem tilbake med en vinflaske for god rådgivning og behandling.

Men jeg får også en god følelse inni meg når kunden ber om nytt dusjgarnityr/stang/dusjhode til 1500kr og jeg spør hva som er galt med det gamle og han sier at glideren på dusjstangen er gått i stykker.

Da nevner jeg heller at han heller burde kjøpe en glider til 120kr så kan han heller komme tilbake den dagen noe annet går i stykker, er litt artig å se fjeset til en kunde når dem slipper unna med 120kr istedenfor 1500kr.

Har gitt den anbefalingen noen ganger og det er endel som har tatt meg i hånden og takket for god service da.

 

Det er sånne historier som gjør det gøy å jobbe som selger/ i butikk, det har reddet dagen noen ganger:)

 

For å holde meg litt on topic så får jeg ta en liten historie forleden dag.

 

Var en kunde som kom inn døra stressa som fy og samtalen går slik:

Kunden: har dere en do?

Meg: ja, mange å velge i, noe spesielt du er på utkikk etter?

Kunden: Samme faan, bare en do, nå!!

Meg: ja, S eller P lås? Vegghengt eller gulvstående med åpen eller skjult lås?Har en 8 gulvstående modeller utstilt og en 9 vegghengte typer utstilt så vi kan gå bort (her blir jeg avbryt)

Kunden: du skal da FAEN ikke se på meg drite, hvor er denne dassen din, å herre.

 

Da viste jeg han kundetoalettet mens jeg måtte småle litt for meg selv.

Han kom faktisk og unnskyldte seg etterpå for språkbruken men han var litt nøden som han sa.

 

(Hos oss er poser gratis, 3 størrelser faktisk)

Endret av banjo ulf
  • Liker 1
Lenke til kommentar

banjo ulf: Jo mindre det man kjøper koster, jo dårligere service kan man forvente. En hamburger til 79kr rettferdiggjør selvsagt ikke samme service som når jeg selger noe som koster 5000kr i året, og ihvertfall ikke noe som koster 80 000kr. Når man kjøper en ny bil får man en personlig tjener som følger deg rundt og svarer på alle spørsmål, når man bestiller en pizza får man "Her er pizzaen din, håper det smaker!" og "Trenger du mer drikke?". Det er ikke urimelig.

 

Jeg støtter deg forresten i tanken om å gi kunden det beste produktet, det er ofte jeg klarer å slå sammen en pakke som tar prisen ned fra 700kr til 400kr i måneden ved å trikse litt. Jeg trenger ikke gjøre det, men det hjelper på førsteinntrykket.

Lenke til kommentar

Det er jeg fult klar over men poenget mitt kom litt dårlig fram, når man står bak en kasse, samme om det er bensinstasjon eller meg som selger for baderom så er jobben din å behandle kunder.

 

Jeg ser den at burger'n til 79 ikke fortjener en vinflask til jul men det gjelder å tenke litt langsiktig når det gjelder butikk og kunder.

De dagene jeg handler meg en avis, så har jeg et fast sted jeg handler, dette pga at han som står bak kassen alltid er blid, hyggelig og slår av en prat når han har tid.

Bare pga at han gir litt ekstra service (liten tippebod/kiosk) så har han en fast kundemasse som er innom. Jeg tviler sterkt på at han ville hatt den kundemassen hvis han ikke var så omgjengelig og medgjørlig som han er nå.

 

Men såklart, er ikke alltid jeg har så mye å prate om med en 18 åring som står bak kassa på Shell men det går ann å lire fram et smil og si: ha en god dag.

Lenke til kommentar

Nå syns jeg de som hater kunder får litt ufortjent kritikk her. Det er fint mulig å hate kunder og jobbe i servicenæringen samtidig. Så lenge det aldri vises. Jeg for min del måtte til slutt slutte.

 

Og la nå ikke det at dere gir bort poser bli et slags godt poeng. Dere henter inn kostnaden andre steder. Det er aldri gratis å lage poser, 3 størrelser faktisk.

 

Men du har nå ihvertfall riktig holdninger for å jobbe i service. Slike folk trenger vi flere av ;)

Lenke til kommentar

Ang det med poser var det en liten spøk til de forrige sidene her hvor det var litt diskusjon ang pris osv:)

 

Men så klart jeg vet vi tar det igjen et annet sted, blir litt det samme som at kaffen er gratis.

Dette er 2 utgiftsposter som vi tar oss råd til men dette blir litt forskjellig igjen fra dagligvarebutikk, hvor ofte sitter du å diskuterer med betjeningene i over 1 time på Ica?

 

Og ja, jeg har kunder jeg ikke liker jeg også men jeg spør om dem vil ha en kaffekopp allikevel.

Endret av banjo ulf
Lenke til kommentar

Det er en matbutikk i nærheten av der jeg bor. De som jobber der ser alltid sure ut. Kvinner i 30-årene. Sier aldri hei og hadet. Når de gir meg penger tilbake, og jeg sier takk, så hender det av og til de klarer å lire fra seg en stille værsågod. Føler meg nesten uvelkommen der.

 

Så jeg går bare der til nøds, nettopp fordi betjeningen er så sure. Går heller 150 meter lenger til en Meny, hvor det stort sett er søte og hyggelige jenter i kassa :)

Lenke til kommentar
Det er en matbutikk i nærheten av der jeg bor. De som jobber der ser alltid sure ut. Kvinner i 30-årene. Sier aldri hei og hadet. Når de gir meg penger tilbake, og jeg sier takk, så hender det av og til de klarer å lire fra seg en stille værsågod. Føler meg nesten uvelkommen der.

 

Så jeg går bare der til nøds, nettopp fordi betjeningen er så sure. Går heller 150 meter lenger til en Meny, hvor det stort sett er søte og hyggelige jenter i kassa :)

Ser den. Alikevel så er alternativet å gå 1,5 kilometer til Kiwi for min del, hvor det heller ikke er noen garanti for hyggelige kasse-personell. Derfor er det veldig greit å bestille mat (pizza) over telefon en gang inn i blandt. Raskt, enkelt, godt og som regel hyggelige folk. :)

Lenke til kommentar

Veldig fint om vi nå slutter helt å diskutere:

 

*Om poser bør koste noe eller ikke

*Om hamburgerne fra McDonalds og Burger King smaker best varme med sylteagurk eller kalde uten

*Om en som ikke liker å selge hamburgere yter dårlig service eller ikke

 

Og andre ting som blir kraftige avsporinger fra temaet.

 

Videre off-topic vil slettes uten varsel :)

Lenke til kommentar

Kom på en litt tragikomisk episode som inntraff for noen år siden.

 

En dame og hennes datter kommer innom butikken, og skal levere et kamera til reparasjon. Jeg merket meg at kameraet hadde enkelte skrammer og en bulk, og informerte om at det kunne være at verkstedet påsto støtskade og at de da i såfall måtte betale for forundersøkelsen.

 

Men det var visst helt uaktuelt, for datteren hadde mistet faren sin i en brann for et halvt år siden (og damen hadde da mistet sin ektemann), og de hadde mistet alt de eide. Derfor var det visst hjerteløst av meg om det ikke gikk på garanti eller reklamasjon. Smålig å prøve å utnytte en annen persons medfølelse på den måten. Nå var kameraet riktignok en del eldre enn et halvt år, så hvorfor de fortsatt hadde dette er uklart. Og jeg må innrømme at den "nesten-gråten" de presterte i butikken så utrolig falsk ut.

 

Og joda, verkstedet ga tilbakemelding om at kameraet var støtskadet, og vi ga kunde beskjed om det. Men de betalte aldri de 500 kronene det kostet oss å få det svaret fra verkstedet.

 

Uansett er det utrolig hva folk kan prøve å oppnå av fordeler på ting som ikke har noe med den aktuelle hendelsen å gjøre. De visste nok veldig godt at kameraet var støtskadet, og ikke ville gå på garanti, og derfor brukte de denne episoden for alt den var verdt, enten den var sann eller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...