Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Jobber på McDonalds. Har særdeles lite kasseerfaring enda, men det er én type også vi på kjøkkenet irriterer oss grønne over.

Grillapp-kunden

En grillapp er altså en spesialbestilling. Hamburger uten sylteagurk, Big Mac uten saus, McFeast med ekstra av alt, men ikke noe kjøtt (!). Den eneste grillappen jeg tåler er de som skal ha glutenfritt brød (selv om det er det som er mest stress å lage), siden det handler om behov og ikke en kresen drittunge. Eller til og med voksne som ikke forstår at det er stress å gi dem spesialbehandling når det er mer kunder bak dem i køen enn de har i IQ.

No offense til grillappkunder her på forumet... eller jo, egentlig. Offense. :)

Nå spiser jeg ikke ofte på McDonalds i utgangspunktet, men vær du sikker på at jeg skal ha en slik burger du beskriver hver eneste gang jeg er innom. Latterlig holdning du utviser.

Det er en latterlig holdning å være en grillapp kunde i utgangspunktet.

Unnskyld? Er det i denne verden påkrevet at alt burgerne på Macdonalds inneholder skal jeg spise uten å ha mulighet til å velge? Pleier du selv å tvinge i deg mat eller for den saks skyld enkeltingredienser du absolutt ikke liker på Macdonalds kun fordi da er ikke du en "grill-lapp kunde"? Når jeg betaler for maten min hos macdonalds forventer jeg å vite nøyaktig hva jeg putter i munnen, og hvis jeg skulle betale for en ingrediens som jeg ikke liker så lærer jeg av mine feil og sørger for å nevne dette neste gang jeg handler hos dere. Er det virkelig ikke bra at jeg ønsker å spare dere for unødvendig svinn av råvarer?

Deres holdning provoserer meg lettere.

Endret av SpecialForce
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hvorfor i all verden skal kunden gjøre ett godt inntrykk på "han i kassa"?

 

Tydelig kundementalitet, ja.

 

Som sagt; jeg gjør så godt jeg kan for å tilfredsstille dem. Jeg har i de aller aller fleste tilfeller møtt kunden med et hjertelig smil, sagt God morgen, takket for pengene, og sagt "ha en fin dag!

Klag ikke på servicen jeg yter, den er eksemplarisk.

Jeg vet det forventes av meg å være en dørmatte, mye pga. det kjente sitatet "kunden har alltid rett".

 

Men jeg må få lov til å hate et fåtall av dem i mitt stille sinn.

Jeg sikter ikke til alle som kjøper hamburger, men de som KREVER ting man må gjøre urimelig mye arbeid for å få til. Som å skru sammen igjen hamburgermaskinen kun for den ene kunden, før man er ferdig med å vaske den.

De blåser fullstendig i at det vil ta en halv time før den er varm nok til å brukes i det hele tatt, pluss at han skaper en time med ekstraarbeid for den ansatte.

 

I tillegg kommer alle de som tror jeg får betalt for å følge DERES ordre. Disse idiotene har ikke oppfattet at det faktisk er jeg som er ansvarlig for sjappaq, og faktisk juridisk sett har "eiers rettighet" til å drive dem ut med hvitløk og stake.

Neida, de skal klage til sjefen hvis jeg ikke er i stand til å lage hamburger klokken 04:00 om natta (når hamburgermaskinen ifølge de stramme tidsskjkemaene skal vaskes), det er min feil hvis en pumpe ikke virker, det er min feil hvis sjefen ikke har bestilt fløte til fastelaven, og kunden må for all del få lov til å leke med stjerneskudd nær bensinpumpene!

Den ansatte er bare en slave uten autoritet.

 

Jeg har opplevd utrolig mye av det der på den innavla alkoholikerbygda der jeg jobbet et par år.

Det er respektløst.

Men det betalte for bilen min.

 

Men nå er denne saken ferdig debattert fra min side.

 

Flere kunder har påpekt høyden min, spurt om jeg står på en krakk, om jeg spiller basket osv...

 

En gammel mann som kjøpte sagkjedeolje hadde 8 personer bak seg, men ville av en eller annen grunn slå av en lengre prat om Jobu motorsager... :) Vanskelig å hinte om at folk venter...

 

 

 

 

 

Dere som klager på at vi ansatte lufter litt frustrasjon:

Husk at vi faktisk er høflige, går den ekstra milen, og lager det dere ber om.

Vi har aldri sagt at vi nekter å gjøre det, eller kjeftet på kunden.

Men la oss få ha meningene våre i fred. Vi er ikke nødt til å like ekstraarbeid, selv om vi utfører det.

Det er ingen som jobber på mac'ern fordi de liker det.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
De er velkommen til å be pent om mat.

Folk som krever at jeg vil sette sammen hamburgermaskinen før jeg er ferdig med å vaske den, deretter la den stå og kjøle og ta den fra hverandre på nytt for å fullføre vaskingen, med en ekstra tidsbruk på ca. en time, kan gå og sodomere seg med en agurk.

 

Vet ikke om du som kritiserer meg noen gang har jobbet på bensinstasjon

Folk tror jeg jobber for dem, og at "kunden har alltid rett".

Folk med uniform er simple slaver.

Det er slike kunder som tror at de eier stedet, som gjør meg irritert.

Jeg kan godt lage en hamburger om jeg har tid, men de må ta et nei for et nei.

 

At folk som ser hvor kaotisk situasjonen er, med 20 personer bak seg i kø, har gøts til å bestille noe så tidkrevende som en hamburger, er provoserende.

Vitner om manglende respekt både for de ansatte og kundene bak i køen. Ikke alle har hele natta.

Hva bensinstasjonen "din" var og er er irrelevant i denne sammenhengen, det jeg reagerer på er din beskrivelse om at man må ha guts til å bestille en hamburger når det er travelt på en bensinstasjon. Er det virkelig slik at du anser det som din rettighet å nekte kundene dine en vare dere har i varebeholdningen og som ikke er utsolgt? jeg tillater meg selv å spørre hva slags holdning er egentlig det? Jeg ser på det som rent frekt at du ikke gidder å gjøre en del av jobben din fordi den er tidkrevende. Maken...

 

Folk med uniform er ikke simple slaver, men er det ingen god grunn for å ikke utføre en del av jobben din så bør du søke jobb i en annen bransje. Hvor lang vasketid du har på burgermaskinen er ikke noe som vi kunder skal lide av, det er en del av jobben din og ikke noe som du kan nekte å utføre. Jeg tviler ikke på at du vet å prioritere, men hver da kan ikke være lik, og perfekt tid for å lage burger kommer sjelden og bruken av denne er likedan regner jeg med.

 

Er enig, er maskinen til vask så er den til vask, sånn er det bare. Jobber ikke i servicebransjen, men jeg skjønner jo at om jeg kommer inn på bensinstasjonen og burgermaskinen er til rengjøringen, så tar jeg meg heller en pølse!
Jeg hadde ærlig talt ikke hatt noe i mot å vente om jeg hadde god tid, men hver sin smak.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mannen med ljåen:

 

Har selv jobbet på en shell-stasjon. Vet hvordan det er. Tror faktisk den hamburgermaskinen ble bygget av Nasa, så komplisert som den er. En stekeplate hadde vært en ti ganger bedre løsning. Og det er et jævla stress når den skal vakses, ja.

 

Men det er vel ikke kundens problem? Det er du som velger å jobbe der. Når den er til vask så er det bare å si: "Beklager, maskinen er til vask, men vi har jo luna og pølser?" De fleste kunder skjønner dette veldig godt, så slipper du tape det salget. Det samme gjelder forøvrig softismaskinen.

 

De få som begynner skape seg driter du bare i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Specialforce :

Det blir jo litt latterlig holdning du har når du sikkert er av de idiotene som klager over at det tar lang tid osv, når du selv skal ha grillappburger, personlig om man ikke liker den jævla sylteagurken så kan man jo bare ta den ut etterpå og kaste den? Tar sikkert mye kortere tid enn å bestille uten.

 

For å ikke gå offtopic, selv jobber jeg i en matvarebutikk forholdsvis stor. Der det er typ 90% pensjonister og småbarnsmammaer innom midt på dagen, og alle de er gjengangere nesten. Jeg blir bare så latterlig irritert når sånne gamle kjerringer spør om hvor den dritten og den dratten står. Og de som kommer innom butikken tidligst mulig for å "handle" mandagsmorgen når hyllene er tomme etter travle lørdager. Ikke det at jeg egentlig bryr meg fordi jeg er bare ute etter å være på jobben i 8 timer og tjene mine cash for dagen og stikke. Så det har blitt nye holdning og i tiden jeg er på jobb er jeg bare ute etter å tjene kunden og kundens beste, men gidder ikke slite ræva av meg for dem =).

Endret av Looke
Lenke til kommentar
Jeg er så glad for å jobbe i en bransje hvor jeg trygt kan si "Nei." hver gang noen prøver seg på grillappen. Du betaler for det vi tilbyr, vi skal ikke skreddersy produktet vårt siden du har betalt for det.

 

Men det er klart at hvis polisen til McDonalds er at man godtar sånt så er det ikke så mye å gjøre, selv om folk som krever slikt selvsagt er vanskeligere. Trøsten er at det går lenger tid før de får maten, mens jeg som bare vil ha tre cheeseburgere får dem øyeblikkelig.

Derfor kommer man på Burger King. Have it your way!!

 

En ting som er litt plagsomt er når kundene på død og liv skal legge kronestyggene på disken og ikke i hånda mi. Jeg rekker frem hånda men de legger LIKEVEL 20 kr i smått på disken som jeg må plukke opp. Unødvendig!

Lenke til kommentar
Mulig tallet 20% ikke er riktig, og i hvert fall ikke tidsmessig.

De fleste ser ut til å tro at de ansatte kun har en oppgave: å betjene kunden.

Dermed har det ingenting å si hvor mye tid kunden legger beslag på.

Tallet er absolutt ikke riktig. Absolutt alt du lister opp der er kunderelatert. Den viktigste i hele butikken er faktisk kunden. Ingen kunde, ingen jobb. Det er godt mulig du yter fantastisk service til kundene dine, men det er ikke det inntrykket du etterlater oss med.

Endret av bazukh
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ontopic igjen:

 

Når jeg og min bror var på butikken, og skulle kjøpe et skullcandy headsett til meg, sa vi begge hei, spurte om headsette - Ansatte svarte så lite som mulig, virket som han ikke ville prate, så ned. Når vi betalte og gikk sa vi hade - Så han ned i kassen og mumla hade.

 

noe àla det samme skjedde når vi kjøpte olje til bilen, bare at han mumlet ikke ned i kassen.

Lenke til kommentar

For siste gang:

Jeg har aldri skjelt ut en kunde eller nektet ham mat fordi jeg hadde for lite tid.

Hvis jeg bare hadde tall på all den gratis overtiden jeg har jobbet fordi enkelte ikke ser at det er 40 kunder bak dem i kø...

Ja, de får maten med et smil, og et stille banneord.

Men jeg må ha lov til å mene at det er dårlig gjort av dem å bestille slik tidkrevende mat, gitt omstendighetene!

 

 

Et tips til Shell-ansatte, som jeg lærte på YX:

Der hadde de ikke hamburgermaskin, men laget burgerne i den digre mikrobølgeovnen (samme som dere har på Shell). Vet ikke hvilken innstilling. Hvis dere får kollegene deres med på dette, og burgerne blir like bra, så sparer dere dere for mye arbeid.

 

Og, -Ja. Jeg nekter å lage hamburger hvis det innebærer en times ekstraarbeid, sette sammen hamburgermaskinen en ekstra gang, dobbel vasking av den, og to timers utsettelse for når hamburgermaskinen kan være klar igjen.

Det er ikke jobben min å gjøre det kunden ber om dersom dette er en urimelig arbeidsmengde.

Under de fleste omstendigheter, selv ved kø, medfører ikke en hamburger en urimelig arbeidsmengde.

Men jeg MÅ sette grenser, uten at dette nødvendigvis skal få konsekvenser for bilen min som står parkert utafor, halspulsåra mi, eller andre eiendeler jeg er glad i.

 

Du er ikke en skikkelig utlært bensinstasjonsansatt før du har prøvd en lørdagsnatt på nettopp den bensinstasjonen. Den er beryktet.

 

 

 

En ting som er litt plagsomt er kassaaapparatet. Det er utgammelt.

Det kan ikke skrive ut kvittering hvis neste kunde har blitt påbegynt, noe som ofte medfører at jeg må lese master-rullen og håndskrive en kopi.

Mange YRKESSJÅFØRER MÅ ABSOLUTT HA (OOPS, CAPS) kvittering, og hver gang det er kaldt streiker printerne der ute. Så kommer de inn og skal ha håndskrevne og signerte kvitteringer med all info på.

 

De mest irriterende kundene er de som tror jeg er ansvarlig for alt som skjer på stasjonen.

Er vi tom for en vare (sjefens ansvar å bestille), er det den ansatte som får høre det.

En kunde presterte å kalle det "dårlig service" etter at jeg hadde brukt flere minutter på å hjelpe henne med å finne en vare, det viste seg at vi ikke hadde. "Dårlig service" får det til å virke som min feil. "Dårlig utvalg" ville vært mer korrekt.

 

Har også hatt en beruset mann som tok av seg på overkroppen for å vise meg hvor politihundene hadde bitt ham (han kødda ikke!) Han la ut om hvor mye han hata politiet. Tror han var høy på Amfetamin, er det ikke det som gjør deg euforisk? Var i hvert fall ganske hyper.

 

Mange fulle folk har bedt meg ringe politiet for dem fordi det er noen som skal banke dem.

Jeg sier de kan låne telefonen og snakke selv, jeg vet jo ingenting om saken.

Det godtar de aldri. Lurer på hvor mye beskyttelse de egentlig trengte.

 

Har hatt folk som sloss i butikken, veltet hyller, åpnet chipsposer og tømte dem utover.

En lente seg over disken og sa gjentatte ganger til en annen kunde:

Er du homo? Er du bög? Du er gay... Han ble sendt ut av sikkerhetsvakta. (på ordre fra en kollega. Jeg er, til tross for det jeg skriver, blant de høfligste og mest ettergivende på stasjonen. Dette er hva jeg mener, ikke hva jeg sier så kundene hører det.)

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

når jeg tenker meg om så hender det faktisk at "kundene" mine inviterer meg på saker. kan nevne ting som kaffebesøk, omvisninger diverse steder, blitt spurt om jeg vil dra til nordnorge for å hjelpe til med snø-måking og sikkert en god del andre lignende ting jeg har glemt av.

 

slikt hjelper litt på i hverdagen :)

 

har også blitt truet med bombing, men heldigvis med en hyggelig tone.

i motsettning til mange andre ser det ut til, så tok jeg sure kunder som en utfordring, kanskje 80% av de som var sure ble blide etter jeg hadde snakket med de i 5 minutter, kunne nesten kalle det for en liten hobby på jobb :p

Endret av aklla
  • Liker 1
Lenke til kommentar
når jeg tenker meg om så hender det faktisk at "kundene" mine inviterer meg på saker. kan nevne ting som kaffebesøk, omvisninger diverse steder, blitt spurt om jeg vil dra til nordnorge for å hjelpe til med snø-måking og sikkert en god del andre lignende ting jeg har glemt av.

 

slikt hjelper litt på i hverdagen :)

Japp, sånt er koselig. Og selv om man aldri verden kunne tenke seg å bli med, løfter det humøret enda litt mer.

Lenke til kommentar
Japp, sånt er koselig. Og selv om man aldri verden kunne tenke seg å bli med, løfter det humøret enda litt mer.

var slik jeg fikk en tur til nord-norge(fra oslo) på omvsining en gang :p

men, dette er interne "kunder", jeg sitter ikke i kassa på rimi for å si det mildt.

men fortsatt utrolig hyggelig.

Lenke til kommentar
Mulig tallet 20% ikke er riktig, og i hvert fall ikke tidsmessig.

De fleste ser ut til å tro at de ansatte kun har en oppgave: å betjene kunden.

Dermed har det ingenting å si hvor mye tid kunden legger beslag på.

Tallet er absolutt ikke riktig. Absolutt alt du lister opp der er kunderelatert. Den viktigste i hele butikken er faktisk kunden. Ingen kunde, ingen jobb. Det er godt mulig du yter fantastisk service til kundene dine, men det er ikke det inntrykket du etterlater oss med.

Jeg mistenker sterkt at du ikke fikk med deg at han påpekte ting som er faste ting, altså ting som ikke går direkte på betjeningen av den enkelte kunde.

 

Noe som enhver person som har jobbet i et serviceyrke hadde fått med seg...

Lenke til kommentar

Mine beste kunder er de som starter en samtale med meg om ett problem de har opplevd med ordene "Jeg vet dette ikke er din feil, men jeg har et problem jeg begynner å bli veldig frustrert over...."

 

Sånne folk hjelper jeg så godt jeg faktisk kan, og det er som regel mer en nok. Folk som braser inn, sinte, sure, kjefter og er generelt lite fornuftig får akkurat den hjelpen de har krav på, ingenting mer. Synd ikke flere skjønner dette.

 

Folk som skal skylde alt som er galt i verden på oss bak kassen, bruker jeg som regel å bare si "Beklager, jeg får ikke gjort så mye med det nå, jeg kan desverre ikke trylle. *tilby alternativ løsning*". Da går det som regel opp et lys for folk ^^

Lenke til kommentar
Japp, sånt er koselig. Og selv om man aldri verden kunne tenke seg å bli med, løfter det humøret enda litt mer.

var slik jeg fikk en tur til nord-norge(fra oslo) på omvsining en gang :p

men, dette er interne "kunder", jeg sitter ikke i kassa på rimi for å si det mildt.

men fortsatt utrolig hyggelig.

Da blir det vel noe litt anna. Blir ikke helt det samme å sitte som 16-åring på et callsenter og bli bedt med på båttur av en kar som så A Clockwork Orange når den først kom ut på kino. :p

 

Mulig tallet 20% ikke er riktig, og i hvert fall ikke tidsmessig.

De fleste ser ut til å tro at de ansatte kun har en oppgave: å betjene kunden.

Dermed har det ingenting å si hvor mye tid kunden legger beslag på.

Tallet er absolutt ikke riktig. Absolutt alt du lister opp der er kunderelatert. Den viktigste i hele butikken er faktisk kunden. Ingen kunde, ingen jobb. Det er godt mulig du yter fantastisk service til kundene dine, men det er ikke det inntrykket du etterlater oss med.

Jeg mistenker sterkt at du ikke fikk med deg at han påpekte ting som er faste ting, altså ting som ikke går direkte på betjeningen av den enkelte kunde.

 

Noe som enhver person som har jobbet i et serviceyrke hadde fått med seg...

Som jeg sa: Alt er kunderelatert. Nei, alt gikk ikke på direkte betjening av kunden, men alt er kunderelatert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Specialforce :

Det blir jo litt latterlig holdning du har når du sikkert er av de idiotene som klager over at det tar lang tid osv, når du selv skal ha grillappburger, personlig om man ikke liker den jævla sylteagurken så kan man jo bare ta den ut etterpå og kaste den? Tar sikkert mye kortere tid enn å bestille uten.

Ja, du har rett i at det er en latterlig holdning å klage på at det tar tid når man velger det selv. Det har jeg ikke gjort og har heller ikke hatt behov for. Derfor er grillappburger noe jeg vil fortsette å bestille da den passer mine preferanser. Å spå med glasskule hvilke holdninger og meninger en har uten å spørre derimot, det synes jeg ikke noe om.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...