Schwarzwald Skrevet 6. mai 2012 Del Skrevet 6. mai 2012 Dra i snoren? Si meg bor du i Sibir eller noe? Sist gang jeg såg en stoppe-snor i en buss var i ytre Romsdalen en gang mot slutten av 80-tallet. Det er de eldste, dårligste og minst trafikksikre bussene som brukes som skolebusser flere steder... ironisk nok Ellers kan det også være at det er en del år siden Sitronsaft gikk på videregående. Jeg mener ihvertfall at også jeg husker "snorbussene" fra min tid på ungdomsskolen, og kanskje tidlig videregående (90-tallet). Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 6. mai 2012 Del Skrevet 6. mai 2012 Ikke mer enn en 2-3 år siden dette skjedde. Kan faktisk ikke si med sikkerhet om det var snor eller knapp som ble brukt, jeg bare skrev "dro i snoren" litt tilfeldig egentlig. Er også en stund siden jeg har tatt bussen nå, pga førerkort, men såvidt jeg kan huske er det fortsatt flere busser i Bergen som har snor. Det er i alle fall ikke mange årene siden de ble fjernet, kanskje 2-3 år. 1 Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 6. mai 2012 Del Skrevet 6. mai 2012 De har til og med gjort comeback på de nye bussene, FYI. Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 6. mai 2012 Del Skrevet 6. mai 2012 I Bergen har det vært snor på bussene siden alltid. Noen busser har stopknapper i tillegg, og mange har begge, men vil tippe 4/5 busser fremdeles har snor Lenke til kommentar
Populært innlegg Sitronsaft Skrevet 6. mai 2012 Populært innlegg Del Skrevet 6. mai 2012 Snor bruker kanskje mer materialer, men ellers synes jeg de er bedre enn knapp. For det første er det lettere å nå snoren både mtp avstand i høyden og sideveis. I tillegg gir det en følelse av samhold å vite at du drar i samme snoren som alle andre, og du ser din egen lille bit av snoren bevege seg om noen andre drar i sin bit. Kanskje du er så heldig å dra i snoren samtidig som noen andre, dere blir begge klar over det, og vips har du en icebreaker når dere går smilende av bussen. 30 Lenke til kommentar
Solaar Skrevet 6. mai 2012 Del Skrevet 6. mai 2012 Tror jeg må ta mer buss, synes det var mye morsommere å dra i snoren enn å trykke på knappen. 4 Lenke til kommentar
Populært innlegg €uropa Skrevet 6. mai 2012 Populært innlegg Del Skrevet 6. mai 2012 En gang i fjor høst hadde jeg et liknende problem da jeg jobbet på Hamar stasjon. Hedmarkinger er helt tullete. Der er svingen stor nok hvis man klarer å organisere og plassere bussene riktig, men det kan fort bli hektisk der også. En gang kom busser både fra Lillehammer og Eidsvoll samtidig som at toget fra Røros kom og folk og lokalbusser veltet over hele plassen før jeg eller noen andre maktet og fortelle alle og enhver akkurat hvor de skulle stå eller gå. På toppen av det kom en bondetamp som syntes at det var lurt å stoppe midt inni alt dette på et punkt som er umulig å komme forbi for noen andre fartøyer, og begynte å lesse av kona og bagasjen der. Jeg gikk straks bort til ham og ba ham om å finne et annet sted å parkere. "Ikke noe problem," svarte han og satte seg inn i bilen uten å lokke bagasjerommet. Så kjørte han en meter fram og rygget to meter bakover og halvveis inn i den ene ledige busslomma der. Hedemarkinger er ikke en særgruppe når det kommer til det du nevner her. Ved vår lokale NSB stasjon er trengselen ofte stor og spesielt ved rushtider. Og siden kollektiven skal sammkjøre kommer selvfølgelig alt samtidig - Busser, evnt buss for tog, drosjer og privatbilister som skal hente/levere tilreisende/frareisende. Det er en samkjørt og synkronisert øvelse _hver gang_ i hvordan sosiale normer går rett ut av vinduet og hadde vært underholdende hvis det ikke hadde vært for at en selv er midt oppe i dette sirkuset. Det er riktig. Jeg har jobbet mange andre plasser og kjenner til ukulturene overalt. Kommentaren om hedmarkinger var (halvveis) en spøk. En gang i fjor høst hadde jeg et liknende problem da jeg jobbet på Hamar stasjon. Hedmarkinger er helt tullete. Der er svingen stor nok hvis man klarer å organisere og plassere bussene riktig, men det kan fort bli hektisk der også. En gang kom busser både fra Lillehammer og Eidsvoll samtidig som at toget fra Røros kom og folk og lokalbusser veltet over hele plassen før jeg eller noen andre maktet og fortelle alle og enhver akkurat hvor de skulle stå eller gå. På toppen av det kom en bondetamp som syntes at det var lurt å stoppe midt inni alt dette på et punkt som er umulig å komme forbi for noen andre fartøyer, og begynte å lesse av kona og bagasjen der. Jeg gikk straks bort til ham og ba ham om å finne et annet sted å parkere. "Ikke noe problem," svarte han og satte seg inn i bilen uten å lokke bagasjerommet. Så kjørte han en meter fram og rygget to meter bakover og halvveis inn i den ene ledige busslomma der. Sorry dobbeltpost og OT. Men må bare si at jeg i påsken og noen helger etter det reiste strekningen trondheim-oslo, hvor vi måtte hoppe av toget på lillehammer og ta buss videre grunnet noe vedlikeholdsarbeid på linja eller noe. Og hver gang vi kom til lillehammer og henvendte oss til de NSB-ansatte iført gule vester som stod og ventet på oss, virket de ekstremt usikre. De står jo der for å informere de reisende hvilken buss de skal gå på. Men ofte ante de ikke hvilken buss som gikk hvor . Flere ganger når vi spurte bare trakk de på skuldrene og vi måtte selv springe rundt og spørre diverse bussjåfører som ofte visste like lite som de NSB-ansatte. Det toppet seg nå sist, hvor jeg hadde fått beskjed om at DET DER(han pekte) var bussen som skulle gå via hamar. Satte meg ned i bussen og satt der en 10minutters tid, hvorpå bussjåføren plutselig kom inn og beklaget og sa at denne bussen hadde blitt omgjort til å kjøre direkte til oslo. Kommer en masse folk inn på bussen, brøyter seg fram og gidder ikke ta hensyn til at jeg og en annen jente som tydeligvis også skulle til hamar, skal av bussen. Så var det samme runde på nytt, springe febrilsk rundt og spørre etter hamarbuss og ingen vet noen ting. Når vi endelig fant ut hvilken buss som skulle til hamar hadde den allerede begynt å kjøre og vi ble stående igjen og måtte benytte oss av rutebussen som gikk 1, 5 t senere. Begynner å bli så sykt lei av nsb og alle problemene de har. Forsinkelse,plutselige strømbrudd, sure gretne konduktører(..) Gruer meg like mye hver gang Det var uheldig å høre. Jeg reiste også den strekningen i påskeferien og tok buss for tog fra Lillehammer, men jeg fant fram på egenhånd. Jeg kjenner ingen av kundeveilederne som bor i nærheten av Lillehammer, men det er mulig at disse kundeveilederne var nye i jobben og derfor var usikre. Men det burde de jo ikke vært, for jeg vet jo at påskeferien var et lett oppdrag. Forsinkelser og strømbrudd skyldes ikke alltid forhold man er herre over, men gretne konduktører og kundeveiledere som ikke kan jobben sin vil jeg ikke ha noe av. Hvis bussen kjørte fra dere på grunn av noe som så åpenbart var kundeveiledernes feil, så skulle de enten ha ringt bussen deres og bedt den om å komme tilbake for dere og lagt seg langflat for resten av passasjerene og beklaget, ellers skulle de skaffet dere en taxi til Hamar. Hadde jeg visst hvem som sto på Lillehammer da og gjorde den grove feilen, skulle jeg lynsjet dem, for det går ikke ann. Etterpå skulle jeg lynsjet dem sto bak opplæringen deres. Som kundeveilederveteran har jeg selv lært opp fire nye kundeveiledere de siste månedene. Hvis jeg har gjort noe riktig, vil de aldri la en kunde ta en rutebuss når de selv driter seg ut. Hvis jeg hadde stått på Lillehammer den dagen så skal jeg love deg at du ville fått en heftig bakoversveis. Du ville fått en så forrykende god service at du aldri ville gruet deg til å reise med NSB igjen, men ligge våken om nettene fordi du gleder deg så voldsomt til å ta buss for tog. Men jeg kan dessverre ikke jobbe hver gang eller på hver eneste stasjon, og det kan jeg bare beklage. 18 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 6. mai 2012 Del Skrevet 6. mai 2012 En jobb som ihvertfal ser kjip ut er sjofør på skolebuss for ungdomskole. Husker når jeg gikk på undomskolen, var altid krig mellom elever og bussjåfør. Og etter hva jeg har hørt er det ikke blitt bedre. han ene, merk ene bussjåføren jeg hadde når jeg gikk på ungdomskolen og vgs var så populær blant oss elever vi lagde kaker og holdt en liten fest på skolen når han hadde sin siste skolekjøring før han pensjonerte seg! Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 6. mai 2012 Del Skrevet 6. mai 2012 Sånne historier er nesten for koselige til å være sanne Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 6. mai 2012 Del Skrevet 6. mai 2012 Er vel ikke noe nytt at både buss- og taxisjåfører er noen sure, mindre intelligente, lite serviceinnstilte idioter som helst skulle kjørt turen sin alene. Åh så godt å få det sagt. Haha 1/10, prøv hardere neste gang. Jeg biter ikke på så lett. Way too obvious Sorry, var ikke ment mot deg på noen måte. Har bare i overvekt dårlige erfaringer med nevnte yrkesgrupper. Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 6. mai 2012 Del Skrevet 6. mai 2012 Prester og kjørelærere, de beste yrkesgrupper ^^, Forresten, jeg har inntrykk av at mange her i tråden jobber eller har jobbet som taxisjåfør. Mtp generelt nivå på brukerne vil jeg si at det også drar opp det dårlige ryktet deres. Lenke til kommentar
Populært innlegg Flodec Skrevet 6. mai 2012 Populært innlegg Del Skrevet 6. mai 2012 Det var blindeforbundet som sloss for at snoren skulle få et comeback i de nye bussene i Bergen. Det var knapp på min ungdomsskolebuss i 1988. Husker at de eldste guttene på bussen syntes det var ufattelig festlig å trykke knappen inn og feste tyggegummi på den slik at den holdt seg inne. De brukte også å kaste snøballer på den stakkars sjåføren. For et par år siden takket jeg en sjåfør for at han kom. Han kom riktignok ett par minutter for seint, men jeg takket han likevel siden jeg var iskald, og jeg hadde ventet på buss-stoppet i 40 min. Den bussen som skulle gå 30 min før kom aldri. Problemet var at sjåføren trudde at jeg var sarkastisk og begynte å kjefte meg ut og sa at jeg kunne dra meg til hel**** ut av bussen om jeg ikke passet kjeften min. 16 Lenke til kommentar
Mladic Skrevet 6. mai 2012 Del Skrevet 6. mai 2012 Jeg bare hater det når mine kunder tilbyr meg mange millioner for at jeg skal gi råd til dem for hvilke aksjer der det er gunstig å sette sine penger i. Jeg hater millioner. 3 Lenke til kommentar
Notelitten Skrevet 6. mai 2012 Del Skrevet 6. mai 2012 Tar gjerne imot millionene dine, om dette gjør dagen din bedre. 4 Lenke til kommentar
Populært innlegg *F* Skrevet 7. mai 2012 Populært innlegg Del Skrevet 7. mai 2012 Var en som fikk denne mailen i dag: 42 Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 7. mai 2012 Del Skrevet 7. mai 2012 Ikke på jobben min, men noe jeg var vitne til: Amerikanere på cruise i en sjappe i Bergen hisser seg opp fordi betjeningen ikke vil ta i mot Euro. For Norge er da i Europa. Klart de skal ta i mot Euro da! 9 Lenke til kommentar
Populært innlegg Eplefe Skrevet 7. mai 2012 Populært innlegg Del Skrevet 7. mai 2012 (endret) Ikke på jobben min, men noe jeg var vitne til: Amerikanere på cruise i en sjappe i Bergen hisser seg opp fordi betjeningen ikke vil ta i mot Euro. For Norge er da i Europa. Klart de skal ta i mot Euro da! Vi hadde tyskere i dag som ble ganske oppgitt for at vi ikke tok euro. Prøvde å forklare dem på en kombinasjon av dårlig tysk og god engelsk, og god tysk og dårlig engelsk fra deres side, at vi ikke er medlem i EU. Ble litt awkward da han ene sa "WHY NOT?!". Jeg bare "Because you're leeches." Så visste han ikke hva leeches var, så jeg gikk og gjorde noe annet. edit: that is to say, noen andre tok hånd om ham og resten av turistgjengen på 12-14 stykk han hadde med seg, som hadde bedre tysk og tålmodighet enn meg. Endret 7. mai 2012 av Eplefe 14 Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 7. mai 2012 Del Skrevet 7. mai 2012 Ble litt awkward da han ene sa "WHY NOT?!". Jeg bare "Because you're leeches." Så visste han ikke hva leeches var, så jeg gikk og gjorde noe annet. :D Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q Skrevet 8. mai 2012 Del Skrevet 8. mai 2012 Satt på sentralen og slurpet kaffe, mens jeg myste ut i natten. Ikke en kjeft skulle ha bil. Like greit at jeg tømte denne koppen og satt snuten hjemover tenkte jeg. Så ringte telefonen. "Nei vi kan ikke hente deg i Enebakk, det ligger i et annet fylke. Du får ringe Follo taxi" hørte jeg sentralborddamen si oppgitt til mennesket i den andre enden. "Hva er det du sier?!" ..... "Nei vi kan ikke viderekoble deg til Politiet!". Jeg tuslet bort til kaffetrakteren og toppet opp koppen mens jeg småhumret for meg selv. "Hvorfor vi ikke kan viderekoble deg til Politiet .... du er klar over at du har ringt en taxisentral?" Jeg tittet inn på sentralbordet og registrerte et hjertesukk fra sentralborddamen idet hun la på røret og strakte seg etter strikketøyet sitt. "Hva var det?" Spurte jeg. -"Dette har foregått flere kvelder på rad. Samme person som ringer her og oppfører seg helt rart. Hun er visstnok Russisk, nei der ringer hun igjen!" "La meg ta den" sa jeg og rakte meg etter headsettet. "Что-то непонятное на русском языке! Hallo?" -"Ja hallo, hva kan jeg gjøre for deg?" "Jeg trenger å snakke med Politiet, kan du viderekoble meg til den politi?" -"Nei det har jeg ikke mulighet til. Du har kommet til en drosjesentral. Vi videreformidler ikke nødsamtaler" "Hva er det for en service? Dette er veldig alvorlig. Еще более непонятно, что я не знаю, что значит". -"Jeg forstår ikke hva du sier, kan du holde deg til Norsk?" "Hva er den telefonnummer til politi". -"02800 er nummeret her i Østfold. Jeg vet ikke hva nummeret i Akershus er ...." "Kan du koble meg dit?" -"nei!" Og slik fortsatte det frem og tilbake til jeg innså at jeg ikke kom noe videre med denne mystiske, lett sinnsforvirrede Russiske damen og jeg la til slutt på røret. :\ Lenke til kommentar
Populært innlegg Isbilen Skrevet 8. mai 2012 Populært innlegg Del Skrevet 8. mai 2012 (endret) Hvis jeg hadde vært fra Russland hadde kanskje jeg også heller ringt drosje enn politi .. Endret 8. mai 2012 av Isbilen 10 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå