Populært innlegg Hanske Skrevet 4. mai 2012 Populært innlegg Del Skrevet 4. mai 2012 (endret) Da jeg hadde om avrunding på barneskolen, lærte vi at alt 5-9 rundes opp, og 1-4 rundes ned. Da skal 50 øre rundes oppover. Det er slik myndighetene har valgt å lære opp norske barn, og må derfor være det riktige i offisielle sammenhenger. Det må jo finnes et lovverk som sier noe om dette. Endret 4. mai 2012 av Hanske 15 Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 (endret) Da jeg hadde om avrunding på barneskolen, lærte vi at alt 5-9 rundes opp, og 1-4 rundes ned. Da skal 50 øre rundes oppover. Det er slik myndighetene har valgt å lære opp norske barn, og må derfor være det riktige i offisielle sammenhenger. Det må jo finnes et lovverk som sier noe om dette. Jeg siterer Forskrift om tilbaketrekking av 50-øremynt som gyldig betalingsmiddel §2: Fra 1. mai 2012 skal det ved betaling i norsk mynt av ørebeløp som ikke er delelig med 100 avrundes slik ved det endelige oppgjør: Ørebeløp som ender på 1-49 øre rundes ned til nærmeste kronebeløp Ørebeløp som ender på 50-99 øre rundes opp til nærmeste kronebeløp. Ellers er det at 5 rundes oppover en internasjonalt godkjent konvensjon, så det skal mye til for at man bryter med det. Endret 4. mai 2012 av A-Jay 6 Lenke til kommentar
Hanske Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Da har Kiwi svindlet kundene sine Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Men samtidig, å gjøre en stor sak ut av 50 øre fra eller til... Lenke til kommentar
Populært innlegg Psykake Skrevet 4. mai 2012 Populært innlegg Del Skrevet 4. mai 2012 Men samtidig, å gjøre en stor sak ut av 50 øre fra eller til... Det er slik det blir krig her i verden. 10 Lenke til kommentar
Populært innlegg €uropa Skrevet 4. mai 2012 Populært innlegg Del Skrevet 4. mai 2012 Ja, det var nok derfor nazistene invaderte Norge i 1940. Hitler hadde kjøpt melkesjokolade og mente bestemt at ørene skulle rundes oppover til nærmeste krone. 15 Lenke til kommentar
Psykake Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 (endret) Ja, det var nok derfor nazistene invaderte Norge i 1940. Hitler hadde kjøpt melkesjokolade og mente bestemt at ørene skulle rundes oppover til nærmeste krone. Det var selve prinsippet å lage en stor sak ut av en bagatell. At det finnes mennesker som er såpass smålige og prinsippfaste. Det samme kan nesten sies om fjols som tror de er morsomme Endret 4. mai 2012 av Neptjune Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Men samtidig, å gjøre en stor sak ut av 50 øre fra eller til... Problemet her er vel at det er ikke noe vi som kunder taper på i utgangspunktet, men hvis alle hadde samme tankegang og tenker en 50-øring fra eller til hver gang man handler ikke betyr så mye så kan det jo bli betydelige beløp for selve kjeden. Syns f.eks at alle på diskusjon.no kan gi meg 1 kroner ukentlig. Dere vil ikke merke store forskjellen, så da spiller det ingen rolle, mens jeg ruller meg i penger. 3 Lenke til kommentar
Pubé Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Velger å betale mest mulig med kort og slippe alt det her... 2 Lenke til kommentar
jigaplow Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Trodde prisene ble rundet opp og ned ettersom det var under eller over 50 øre i prisen? F.eks. 10,30 = 10 kr og 10,50 = 11 kr. Om du betaler med kort blir det sikkert betalt i kroner og øre, men Hanske betalte jo tydeligvis kontant, og da er det noe som ikke rimer helt. Bare noe jeg har HØRT, kan hende det er feil eller at det ikke har blitt slik enda. Opp til 50 øre rundes ned hos kiwi og meny hvertfall! Hvilket faktisk gir meg en historie fra jobben! Ble nemlig kjeftet huden full av en person på jobb på onsdag, nettopp fordi hun hadde pantet en og en flaske med 2,50 for å tjene penger og ble forferdelig sint når hun så det ble rundt ned! Kalte meg både for løgner, tyv og verre til, heldigvis for kundene som kom til kassen da, for da sutret hun bare om dributikk før hun stormet ut av butikken! Som om det er jeg som bestemmer! Det er fra en bekjent som jobber på Kiwi jeg har hørt det fra Lenke til kommentar
Skrujernet Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 2,50 skal faktistk rundes opp. Og panten skal jo være på 2,50 men rundes opp til 3kr ifølge en link som har blitt postet her. Lenke til kommentar
Populært innlegg karantene Skrevet 4. mai 2012 Populært innlegg Del Skrevet 4. mai 2012 Ja, kommer du med én pantelapp pålydende 2.50 skal du få igjen 3 kroner. Kommer du med to pantelapper på 2.50 hver, skal du få igjen 5 kroner... 13 Lenke til kommentar
FrankBjarne Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 jeg har rundt 70-80 flasker og jeg må derfor pante en hver dag for å utnytte dette mest mulig. Eventuelt gå på butikken og pante en og en flaske. Det er tross alt 40 kroner det står om her. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 Helt riktig, men husk å regne med tidsforbruk og transportkostnader, ikke sikkert det lønner seg. 1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 4. mai 2012 Del Skrevet 4. mai 2012 50-ørediskusjonen kan de ta ein anna stad. Hald diskusjonen til emnet. 7 Lenke til kommentar
Populært innlegg Bear^ Skrevet 5. mai 2012 Populært innlegg Del Skrevet 5. mai 2012 For å ta noe helt annet og totalt urelatert. Er det Roland Deschain jeg ser i avatar bildet ditt, Zeph? For å ikke spore helt av, kunderelatert historie coming up: En gjeng med 10 ukrainere og 4 barn sjekket inn her om dagen, skulle være vel 5 dager. Det var dog booket eksternt, og vi hadde kun registrert 10 personer i systemet (som var hva vi hadde fått opplyst). Så disse 4 barna var ikke registrert noen plasser. Kommer kl kvart over 10 på kvelden, hele bøttekalleten og holder et håsikkes liv, seriøst, jeg tror de kjærringene deres kunne kommunisert med hjembyen deres uten telefon. Og naturligvis, de skulle ha 1 ekstraseng per unge. Hadde dette vært tidligere på kvelden kunne jeg ringt å forhørt meg med husøkonom, men kl kvart over 10 på kvelden, nei, da får de klare seg med det de har booket. Så jeg ordna noen dyner til dem, så fikk de ha lømlene i samme seng ene kvelden så ordnet vi ekstrasenger dagen etterpå. Men stopper da ikke der, neida, først ut å hamstre pizza til ungene så ned i restauranten for å herpe litt med oss. Sitter der og drikker medbragt sprit i restauranten og nekter å forstå når nattevakta sier ifra at det kan de ikke gjøre. Etter mye kela er dag 1 over, men de skal selvfølgelig være mange dager. Dag 2 starter med frokosten, og de forbanna lømmelungene skriker, skråler og holder et satans spetakkel. Griser ut hele restauranten, roper og kaster alle tannpirkene utover gulvet. Foreldrene, sier naturligvis ingen ting. Jeg holder på å klikke i vinkel på dem, men får de da heldigvis ut av huset relativt kjapt. Når de kommer tilbake på kvelden, er det kveldsvakta som får helvette. De skal ha middag, men til 200 forskjellige tidspunkt. Og naturligvis, ikke bestille noe fra menyen, neida, her skal det være salater og kjøtt og pizza og ting vi ikke har på menyen, alt sammen forklart på det mest gebrokkene engelske du kan finne. Og ungene holder samme helvette med tannpirkene, og kvelden resulterer i det samme med drikking av medbragt i restauranten. Men noe må de ha skjønt for nå prøver de å gjemme det i kaffekopper. Dag 3 og jeg tar en salig prat med "lederen" for gjengen og sier som det er at hvis de ikke slutter med å drikke medbragt i restauranten så får de finne seg en anne plass å bo. De betaler ikke så mye at det er verd å risikere skjenkebevilgningen for å si det slik. I mellomtiden holder ungene samme helvette i restauranten med tannpirkene. Jeg var veldig nær på å pælme dem på flytekaia som ligger rett utenfor hotellet, kutte tauet og se de lille spypyltene drive til havs. Skulle t.o.m kanskje vurdert å slenge med en kasse tannpirkere så de hadde noe å leke med. Uansett, unnskyld digresjonen, on with the show. Mannfolka går ut for å fiske, men uheldigvis blir kjærringene og de forbanna lømlene igjen på hotellet, og der har vi det gående igjen. Min kontorplass er ute i resepsjonen, så jeg må sitte å høre på ELENDIG ukranisk barnemusikk spilt for fulle mugger fra en mobil som bare ligger som ungene ikke engang rører. Samtidig som disse dritpyltene springer opp og ned trappene og roper. Fikk ikke gjort mye annet enn å knaske Ibux og Paracet den vakta. Heldigvis for vakta etter meg forsvant de ut av hotellet på kvelden. Dag 4 ...Jeg har fri! Men fikk høre at de hadde samme helvette på frokosten som jeg hadde mine 2 vakter samt at direktøren hadde satt kraftig i til kjærringene med tanke på ungene, og tannpirkerne hadde fløyet høyt denne dagen og. Dag 5 og de dro, ganske tidlig. Takk og Lov for det. Jeg skjønner ikke hva det er med disse folkene som kommer fra denne delen av verden. Jeg har samme problemer med Russere og, de oppfører seg som om de eier plassen og som om de eier hotellet. En russer trodde han kunne gjøre som han vil og behandlet servitøren vår elendig mens han satt der og slengte vilt rundt seg med pengene. Da han nesten hadde fått en av servitørene på gråten, tok Nordlendingen i meg total overtaket (sett Hulken? Den er fritt innspirert av en illsint Nordlending og bortsett fra grønnfarga er vi ikke så ulike jeg og Hulken.). Jeg gikk ned og fortalte han nøyaktig hvor han kunne stikke de pengene, og hvor den oppførselen hans hørte hjemme. Han bruste litt med fjøra men ble raskt desarmert og ribbet for envær fjær han måtte være i besittelse av. Han var ganske spak etterpå og gjorde ikke mye av seg resten av kvelden, men han ga servitøren 500 kr i tips etterpå. Kanskje det olme blikket mitt i resepsjonen hadde sitt å si når han skulle gjøre opp regninga, men han var temmelig raskt ut av døra dagen etterpå, der jeg sto og sjekket han ut og ønske han en fortsatt trivelig dag. 54 Lenke til kommentar
dysfunctional Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 Nok en god dag i dagligvaren. I dag (fredag rundt kl 17-18) bestemte bankterminalene våres seg for å streike. Kutte helt ut. Slutte å funke. Perfekt start på skiftet for en fredagslei kar på jobb. De fleste av dere har sikkert opplevd det selv, at man må skrive ned kontrollnr og signere på kvitteringen. Nei - vi prøver faktisk ikke å stjele kortinformasjonen din, det kreves litt mer enn kontrollsifferet for å gjøre det... Hva er greia med paranoide folk? Jesus. Og! Jeg er bare en vanlig fyr som tilfeldigvis har jobb i butikken, jeg kan dessverre ikke fikse bankterminalen, uansett hvor mye du klager. Jeg har jobbet såpass lenge i butikk nå at jeg klarer å holde roen ovenfor slike folk, men fyttigrisen så intolerante noen folk er av og til. 6 Lenke til kommentar
;_; Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 (endret) Nok en god dag i dagligvaren. I dag (fredag rundt kl 17-18) bestemte bankterminalene våres seg for å streike. Kutte helt ut. Slutte å funke. Perfekt start på skiftet for en fredagslei kar på jobb. De fleste av dere har sikkert opplevd det selv, at man må skrive ned kontrollnr og signere på kvitteringen. Nei - vi prøver faktisk ikke å stjele kortinformasjonen din, det kreves litt mer enn kontrollsifferet for å gjøre det... Hva er greia med paranoide folk? Jesus. Og! Jeg er bare en vanlig fyr som tilfeldigvis har jobb i butikken, jeg kan dessverre ikke fikse bankterminalen, uansett hvor mye du klager. Jeg har jobbet såpass lenge i butikk nå at jeg klarer å holde roen ovenfor slike folk, men fyttigrisen så intolerante noen folk er av og til. Har bare opplevd det èn gang, var heldigvis om morgenen, men likevel irriterende på grunn av at jeg måtte vente evigheter før kvitteringen kom ut etter hver kunde Ble dog aldri beskyldt for å stjele kortinformasjonen Endret 5. mai 2012 av ;_; Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 Er det bare jeg som reagerer på at utesteder skrur opp aldersgrensa fra 18 til 20 når det blir russetid? Russen lager ikke så hælvete på utestedene, og får de ikke være på utestedene for å drikke øl, så stikker de hjem og drikker heimert eller 20%++ handlet av 20-åringer. Ellers så er de på gata og reker til politiet hanker dem inn. Det er vinn-vinn for alle, så om noen fra Prestængbrygga skulle lese dette: Jeg synes synd i dem, de får ikke være noen plass nå lengre. Vi fikk være der, og vi var det snilleste kullet som har vært siden russens ankomst til Lofoten, og de tre etter er det ikke noe særlig mer krutt i. Jeg synes faktisk OPPRIKTIG synd i dem. 2 Lenke til kommentar
lur4d Skrevet 5. mai 2012 Del Skrevet 5. mai 2012 I Bodø økte de ikke aldersgrensen, men nektet simpelthen å servere til folk med russeklær. 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå