Skurupu Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 (endret) Trur det er noe østlandsk over den måten å uttrykke seg på. Sier det selv noen ganger, og hører andre også si det. Folk må bare forstå at dette er dialekt, og ikke frekt ment. Endret 12. mars 2012 av Skurupu Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Om jeg bruker "Skal ha" så er det langtifra ment som et krav. Kanskje sier jeg det om jeg er stressa og har dårlig tid eller noe. Som regel bruker jeg "Skulle gjerne hatt" eller "Kan jeg få". Lenke til kommentar
Populært innlegg Nedward Skrevet 12. mars 2012 Populært innlegg Del Skrevet 12. mars 2012 Hva er galt med å si at man "skal ha"? Slik jeg ser det så er det jo en helt ærlig sak at man skal ha noe i en butikk. Det er da vitterlig for dumt å spørre om man kan få lov til å kjøpe en ting av besettingen (jfr. "kan jeg få"). Ser virkelig ikke noe galt i å si "jeg skal ha" når jeg er i en butikk. Det er korrekt bruk av språk i den situasjonen man befinner seg i. At det høres kommanderende og frekt ut er en missoppfatning, og har ingen ting med hva som er realiteten. 17 Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Så, om jeg opptrer høfflig og hilser når jeg kommer, men sier eg skal ha en kaffe når dere spør, takker for både vekslepenger og kaffe når jeg får den, så er det fortsatt negativt? 3 Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Nei, som sagt, jeg leser ut i fra konteksten, men når jeg prøver å mane frem en "skal ha"-kunde, så er det svært sjeldent de som sier takk, eller hilser når de kommer, eller sier hadet når de går. Ikke en gang de som svarer når jeg sier "håper det smaker!" eller "ha en fin dag!". Lenke til kommentar
Populært innlegg Hole Skrevet 12. mars 2012 Populært innlegg Del Skrevet 12. mars 2012 Mulig jeg da er en drittsekk, men ser ikke problemet med "jeg skal ha". Det er selfølgelig noen situasjoner det ikke passer seg, det er jeg enig i. Eksempel 1: Og så skal jeg ha en pose. / Kan jeg få en pose? Her sier jeg skal ha, for jeg skal jo ha en pose. Hadde jeg hatt mulighet til å ta posen selv, hadde jeg gjort det. "Kan jeg få en pose?" blir jo helt feil. Da blir det jo som om jeg gir kassadama et valg, som hun kan svare nei på. Da kan jeg jo ende opp med å stå der som en idiot med en haug av varer jeg ikke får pakket. Alle før meg i køen fikk jo poser, så jeg vet jo at de er tilgjengelige. Blir også feil å spørre om jeg kan få, siden jeg må betale for den. Når jeg FÅR ting, pleier jeg ikke å betale. Eksempel 2: Jeg skal hente en pakke / Kan jeg få hente en pakke? Den eneste grunnen til at jeg er på postkontoret, er jo fordi jeg skal hente en pakke. Pakkene havner på postkontoret, og jeg har allerede sjekket på pakkesporing at den er kommet fram. Da er det jo ingen grunn til at jeg ikke skal få hente denne pakken min, så hvorfor skal jeg spørre om jeg får hente den? Eksempel 3: Jeg skal sjekke inn / Kan jeg få sjekke inn? Jeg har bestilt hotellrom. Jeg er på hotellet mange timer etter jeg har fått muligheten til å sjekke inn. Personen foran meg, og familien før det fikk sjekke inn. Personlig ville jeg følt meg som en idiot hvis jeg skulle "spurt om lov" til alt mulig som er en selfølge jeg får. Eksempel 4: Kan jeg få låne 10 kr? / Jeg skal låne 10 kr Her kommer det et eksempel på når det er greitt å spørre. Her er det selfølgelig frekt å si "jeg skal", men jeg ser ikke det samme i de andre eksemplene. Bor på vestlandet om det har noe å si. 24 Lenke til kommentar
Populært innlegg Black Star Skrevet 12. mars 2012 Populært innlegg Del Skrevet 12. mars 2012 Jeg SKAL HA en slutt på "skal ha"-diskusjonen nå. Takk 43 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Til mann i 35-års alderen: Sånne er så drøyt irriterende. Aner ikke hvor mange 4-pack med pepsi max jeg har vasket opp fra gulvet fordi idiotene tror det er smart å bære i plasten. Wtf? Hold under, din jævla idiot. Burde vært allmenn vitenskap. Jeg og en liten gruppe medelever var på skoletur på Hafjell denne helga. Etter at vi hadde brukt dagen på å komme oss fra Indre Østfold og inn på hotellrommet, og så gått på langrenn, bestemte vi oss for å ta en fest. Vi skyndte oss ned fra fjellet og inn i butikken for å rekke ølsalget. Vi kom fram ca klokka 17.50. Ei jente som kom inn rett etter meg gikk til hyllene og klarte å knuse tre ølflasker. Istedenfor å si ifra til betjeningen og gjøre opp for seg, slik jeg hadde gjort, gikk hun til en butikkansatt og sa at noen hadde knust tre flasker, før hun kjøpte det hun skulle ha. 1 Lenke til kommentar
Ronald Ulysses Swanson Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Er utrolig mange utakknemmlige som bor i dette landet, og som ikke klarer å bruke en hjernecelle eller to til å faktisk bruke hodet! Hadde vært så mye bedre om folk faktisk kunne ha vært ydmyke og innrømmet at de knuste noe - framfor at de skal si at "noen" har knust f.eks øl. Dumme som dem er, så ser vi ansatte godt på en person om det er den som har knust det eller ikke... Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Det er faktisk en ganske så ufin ting å gjøre. Med mindre det er med fullt overlegg er dette noe butikkene og leverandørene har budsjetert inn. Jeg sier alltid i fra om jeg river ned noe, eller knuser noe, og jeg tilbyr meg alltid å vaske/rydde etter meg. Dette har dog ikke vært nødvendig til nå. 1 Lenke til kommentar
Sondre Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Har ikke telling på hvor mye knust øl/brus/osv jeg har måttet vasket opp! Har heldigvis ikke hatt noen uærlige sjeler hittil, da alle har vært hyggelige og gitt beskjed om at de har hatt et uhell. Lenke til kommentar
Turtledove Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 (endret) Det er faktisk en ganske så ufin ting å gjøre. Med mindre det er med fullt overlegg er dette noe butikkene og leverandørene har budsjetert inn. Jeg sier alltid i fra om jeg river ned noe, eller knuser noe, og jeg tilbyr meg alltid å vaske/rydde etter meg. Dette har dog ikke vært nødvendig til nå. Det er det som er nøkkeltingen her, vettu. Om man er ærlig og beklager for å ha gjort en feil, og i tillegg tilbyr seg å rydde opp etter seg, er det mye større sjanse for at de ansatte smiler og sier: Neida, det går så fint! Jeg skal ta det jeg! Endret 13. mars 2012 av triha 2 Lenke til kommentar
voidDraw() Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Når vi har tatt oss bryet og bytte over hardisken din til en låne pc, så VASK MASKINEN når du skal levere den tilbake! Jeg ønsker ikke vaske vekk støv/hår/fettmerker etter deg! 1 Lenke til kommentar
karantene Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Hva med å vaske maskinen FØR dere låner den ut også? Mange slike låneprodukter er utrolig ekle. 1 Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Og gjerne vær litt hyggelig når man kommer inn, og gjerne hør etter når jeg viser mere en god nok kompetanse om det jeg snakker om. Har kun møtt en hyggelig it ansvarlig. 1 Lenke til kommentar
Argoniel Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Skal love deg at de bak disken er som regel superblide dersom du er det. Kommer du inn som adolf hitler så får vel ikke personen bak disken mye lyst til å være grei mot deg? Husk at oss bak disken er mennesker og ikke roboter som er der for å utføre dine innerste ønsker. 3 Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Skal love deg at de bak disken er som regel superblide dersom du er det. Kommer du inn som adolf hitler så får vel ikke personen bak disken mye lyst til å være grei mot deg? Husk at oss bak disken er mennesker og ikke roboter som er der for å utføre dine innerste ønsker. Jeg oppfører meg veldig hyggelig mot alle kundeveiledere. Har lest her ganske lenge, så vet hvordan de har det. Bruker bestandig å smile, og ha en god tone, men er ikke alltid man får spesielt god respons. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 Jeg oppfører meg veldig hyggelig mot alle kundeveiledere. Har lest her ganske lenge, så vet hvordan de har det. Bruker bestandig å smile, og ha en god tone, men er ikke alltid man får spesielt god respons. Du er ikke en av de som mener de kan bedre enn kundeveilederene? Har hatt uendelig med folk som nesten nekter å gjøre det jeg sier, fordi det ikke er logisk eller fordi det tilsynelatende ikke har noe med problemet å gjøre... 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg Argoniel Skrevet 13. mars 2012 Populært innlegg Del Skrevet 13. mars 2012 (endret) Toppen av frekk kunde: Han vil ha hjelp og knipser eller plystrer etter deg som en hund at du skal komme. Da nekter jeg. Står jeg og later som jeg ikke hørte han før han kommer bort til meg og spør om hjelp. Jeg nekter å bli betrakta som en hund for han. Jeg er en person som er på jobb, som er her for å hjelpe deg, men du skal for pokker klare å behandle meg med respekt også. Utroligt frekt om du spør meg og mine med-ansatte. Endret 13. mars 2012 av Argoniel 16 Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 13. mars 2012 Del Skrevet 13. mars 2012 (endret) Du er ikke en av de som mener de kan bedre enn kundeveilederene? Har hatt uendelig med folk som nesten nekter å gjøre det jeg sier, fordi det ikke er logisk eller fordi det tilsynelatende ikke har noe med problemet å gjøre... Nei absolutt ikke. Er en av de som har hatt med dårlige it ansvarlige å gjøre. jeg kjefter ikke på dem, og jeg er ikke sta. Om de nekter å høre på hva jeg har å si, så får de bare lete etter problemet selv. Jeg taper ikke noe på det. Endret 13. mars 2012 av Mr. A 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå