Argoniel Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Eller som kjørelæreren min når vi var på butikken (xxl, relativt dyr gjenstand). Spørsmål om pose, så sier han "Nei, vettduhva! Den gjemmer jeg under jakka, så ser det ut som jeg har stjelt den!", før han tok den og løp ut. Da hadde jeg produsert ekte latter! :!: 2 Lenke til kommentar
Nerowulf Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 (endret) Kunden: Hvor har dere "X"? Meg: Den ligger der *peker ned på hylla, en meter unna kunden* Kunden: Åja, hehe. Det første man blir blind på er øynene. (alternativt) Kuden: Sånn går det når øynene er iveien, hehe. Kan si jeg har hørt de en del ganger Føler jeg må småhumre litt for vitsene til kundene. Ikke fordi jeg syns de er morsomme, men for å være høflig selvfølgelig. Endret 12. mars 2012 av Nerowulf 2 Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Og så har du "eg skal ha" ikke "kan eg få"... Eg skal ha er vel ikke uhøflig? Det er vel bare en bergensk måte å si det på? Om personen sier takk eller ikke virker ufin/uhøflig på annen måte ville eg ikkje ha tolket det negativt. 4 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 At bergensere bruker frasen er ikke formildende, for å si det slik. 5 Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Hva slags bergensere har du truffet? :< Lenke til kommentar
nomore Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 One is one too many Neida. Bergensere er ikke værre enn andre de, men de kan ha en fremtoning som virker frekk og brautende, selv om det ikke menes slik. Men frasen "skal ha" er frekt uansett, Bergenser eller ikke. Lenke til kommentar
Populært innlegg henrikwl Skrevet 12. mars 2012 Populært innlegg Del Skrevet 12. mars 2012 Eg skal ha er vel ikke uhøflig? Det er vel bare en bergensk måte å si det på? Om personen sier takk eller ikke virker ufin/uhøflig på annen måte ville eg ikkje ha tolket det negativt. This. "Jeg skal ha" er et uttrykk for hensikt, ikke et krav (med mindre det følges opp av en "ellers..."). "Gi meg" o.l. er krav. 10 Lenke til kommentar
Argoniel Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 (endret) Kunden: Hvor har dere "X"? Meg: Den ligger der *peker ned på hylla, en meter unna kunden* Kunden: Åja, hehe. Det første man blir blind på er øynene. (alternativt) Kuden: Sånn går det når øynene er iveien, hehe. Kan si jeg har hørt de en del ganger Føler jeg må småhumre litt for vitsene til kundene. Ikke fordi jeg syns de er morsomme, men for å være høflig selvfølgelig. Det er vel egentlig ett must å måtte humre litt ja. Så man prøver så godt man kan Har hørt den frasen der ganske ofte også. Hører den ganske ofte da kundene ikke ser terminalen som står mellom meg og dem ^^ Folk har tydeligvis også trøbbel med å si navnene deres. "hvilket navn står det på?" "Det står der."/Viser Bankkort. Endret 12. mars 2012 av Argoniel 1 Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Folk har tydeligvis også trøbbel med å si navnene deres. "hvilket navn står det på?" "Det står der."/Viser Bankkort. Kommer kunden fra f.eks Sri Lanka så er bankkortet godt å ha. Navnene deres er ofte svært lange og med bokstavkombinasjoner som er vanskelig for oss å lese. 1 Lenke til kommentar
dysfunctional Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Folk har tydeligvis også trøbbel med å si navnene deres. "hvilket navn står det på?" "Det står der."/Viser Bankkort. Hvis navnet mitt står på en reservasjon, kvittering jeg skal ha igjen e.l, er det bedre å vise legitimasjon, slik at den ansatte kan lese av og skrive inn nøyaktig navn. Har man langt navn som kan skrives på mange måter kan det oppstå komplikasjoner og mer tid. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Folk har tydeligvis også trøbbel med å si navnene deres. "hvilket navn står det på?" "Det står der."/Viser Bankkort. Jeg er lei av å bli spurt hva jeg sa eller hvordan jeg staver navnet mitt, så da er det veldig mye lettere for alle parter å bare vise frem bankkort e.l. Spesielt om en allerede har det i hånda. 2 Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 (endret) Jeg har personlig aldri opplevd at "jeg skal ha" er en bergensk måte å si det på. De fleste innfødte bergensere som dukker opp på jobb sier "kan jeg få" eller "jeg kunne tenke meg" eller lignende. De som sier "jeg skal ha" sier ofte "jeg tenkte jeg skulle ha". De som sier "jeg skal ha" sier det som oftest (sier ikke uten unntak, men som oftest) i en krevende, ekkel tone, enten de er bergensere eller ikke. Kan og informere om at mens jeg ryddet i frysen da vi ventet en leveranse med frysevarer i dag, kom en kunde, stakk hodet inn på lageret og så på meg i tredve sekunder før jeg spurte, noe nølende, om jeg kunne hjelpe med noe. Hun svarer, lettere forvirret "Åh. Dette er ikke toalettet, er det vel?". Kjenner jeg er glad for at jeg var på lageret da hun fant døren med "STAFF ONLY" på. :| Edit: Den som ligger ca. en meter over gangen for døren som har "Toalett" skrevet på... Endret 12. mars 2012 av Eplefe 2 Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Merkelig. Synd dere opplever personer som sier det negativt. Håper de ikke mener det sånn. Selv sier jeg nok oftest "kan eg få". Fra en kundes synspunkt, hvor vennlig bør en egentlig føle å bli behandlet i kassa på en butikk? Det er en jeg går på ofte, siden den ligger nær meg, hvor enkelte av de som jobber aldri sier hei, hadet bra e.l. vanlige høfflighetsfraser. Trodde dette kom til som en vane en ikke tenker over? Det gjorde det for meg i tidligere servicerelaterte virke. 2 Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Nja, kan jo være at jeg bare merker det bedre når sier det i en krevende tone? Lenke til kommentar
FrankBjarne Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Det er helt normalt at man sier "jeg skal ha". Det kommer mye ut på hvor man kommer i fra og hva man har vokst opp med. Tonen folk legger bak hva de sier vil jo gi et større bilde. Man skal bare være forsiktig med å bli irritert på folk med en sur tone da det er mange som egentlig ikke mener å komme ut slik i førsteomgang. 3 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 (endret) "Skal ha" er da slett ikke noen typisk bergensvending, snarere tvert imot. Hører det over hele Norge, selv forbinder jeg det mer med østlandet. Endret 12. mars 2012 av Isbilen 1 Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 "Skal ha" er da slett ikke noen typisk bergensvending, snarere tvert imot. Hører det over hele Norge, selv forbinder jeg det mer med østlandet. Kanskje jeg rett og slett har plukket det opp annetsteds fra. Jeg har slekt som snakker østlandsk og. Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Da jeg var liten så gikk jeg ofte på kiosken og ropte ut "Æ ska ha en tåy" (Finnmarking). Men ville aldri ha funnet på å bruke "skal ha" frasen nå i voksen alder. Gjør meg noe irritert når slipsgutta kommer inn på butikken, peker på varen og sier "skal ha". Det virker som slipset får disse kundene til å føle seg hevet noen nivå over alle oss andre. For det er sjeldent/aldri jeg hører de "normalt kledde" sier "skal ha". Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 Fattern (østlending) sier "skal ha" av og til. Får lyst til å tuppe ham i rassen, problemet er bare at det gjerne vanker gratis lunsj eller noe sånt like etterpå. Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 12. mars 2012 Del Skrevet 12. mars 2012 "Liker" at folk ringer og purrer på lavprioritets servicesaker kl 08:05 mandag morgen når saken ble registrert 2 minutter før stengetid fredag.. 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå