Tbau5 Skrevet 5. september 2011 Del Skrevet 5. september 2011 I dag har jeg snakket med 3 forskjellige kundebahndlere over telefon fra 3 forskjellige selskaper. Alle var veldig hjelpsomme, men alle hadde en mute-funksjon slik at det ble helt stille når de ikke snakket (spareting på ip-telefon). Trodde de hadde lagt på første gangen. Lenke til kommentar
krizkriz Skrevet 5. september 2011 Del Skrevet 5. september 2011 I dag har jeg snakket med 3 forskjellige kundebahndlere over telefon fra 3 forskjellige selskaper. Alle var veldig hjelpsomme, men alle hadde en mute-funksjon slik at det ble helt stille når de ikke snakket (spareting på ip-telefon). Trodde de hadde lagt på første gangen. Hater det der. Har skjedd flere ganger jeg har ringt inn til kundebehandlere og det har blitt helt stille. "Eh... Hallo?" "Ja hallo, jeg er her jeg". Også blir det helt stille igjen. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 5. september 2011 Del Skrevet 5. september 2011 Det burde kommet noen lover vedrørende support. Hvis bedrifter ikke gidder å kjøre ordentlig kundestøtte måtte de i stedet for å kjøre standardsvar på alt innrømme at de faktisk ikke gidder å bruke ressurser på kundene sine. Det ville også fått bukt med selskaper som firer på servicen for å være billige. Jeg har testet ut"Hei, jeg ser du ikke gadd å lese den forrige mailen min. For å gjøre det ltt lettere for deg å faktisk gjøre jobben din, har jeg nummerert spørsmålene nedenfor. Fint om du kan svare på dem denne gangen Vennlig hilsen X" Dette ble overraskende nok ingen fruktbar support-runde. Kanskje ikke så rart. Skjønt, de fornærmet meg først ved å ikke lese eposten, jeg syes de burde være glad jeg var sarkastisk i stedet for å fylle eposten med banneord, slik nok avmisfornøyde kunder gjør. Forsøkte en mer høflig variant og laid-back variant og, da svarte de ihvertfall sånn delvis. Nei, det hjelper ofte å ringe. Kommer forøvrig med en historie fra kundeperspektiv senere i dag. Med bilder. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 5. september 2011 Del Skrevet 5. september 2011 Jeg sendte en e-post til treningssenteret mitt en gang. Etter en uke uten svar, sendte jeg en ny e-post til to forskjellige e-postadresser de bruker. Så gikk det enda to dager uten svar og jeg skrev "Jeg prøver igjen [...] Som deres kunde blir jeg smått irritert da jeg ikke får svar på henvendelser". Da fikk jeg til slutt svar og en unnskyldning. Lenke til kommentar
fluff Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 For dere som har den leie vanen å runde opp til nærmeste tier når dere tipser på restaurant: Faen ta dere. Dere kunne nesten like gjerne spyttet oss i trynet. Når dere er tydelig fornøyde med servicen og i tillegg kommenterer dette, blir det for dumt å gi MINDRE enn 1% i tips. Da kunne dere like gjerne ikke gitt noenting. Tro det eller ei, men vi sliter ræva av oss for dere. Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 (endret) Ah, dårlig kundeservice fra bedrifter, det er no drit.. Ringte inn til ett firma jeg har en tjeneste hos, og skulle fått utsatt faktura i 3 uker grunnet jeg venta på lønn, de kunne ikke hjelpe meg på tlf men fikk en epost-adresse på sms som jeg kunne maile og spørre. Hva tror du skjer? Jeg får en mailer-deamon svar fordi adressa ikke funker. Ringte da tilbake og da skulle de be faktura avdelinga sende meg en epost. Spent på når jeg får den... Endret 6. september 2011 av Bjørnli Lenke til kommentar
medlem-173043 Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Pleier stort sett å gi omkring 50 kroner på restaurant. Da jeg var i Polen la jeg igjen 200 norske kroner på en liten restaurant, men det er den beste jeg har vært på. Servitrisen viste ikke helt hva hun skulle gjøre da jeg sa att alt var tips Lenke til kommentar
Leo_Khenir Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 For dere som har den leie vanen å runde opp til nærmeste tier når dere tipser på restaurant: Faen ta dere. Dere kunne nesten like gjerne spyttet oss i trynet. Når dere er tydelig fornøyde med servicen og i tillegg kommenterer dette, blir det for dumt å gi MINDRE enn 1% i tips. Da kunne dere like gjerne ikke gitt noenting. Tro det eller ei, men vi sliter ræva av oss for dere. *kremt* Jeg kan nok ha syndet på dette, men stort sett prøver jeg å gå opp til runde 100 eller 50 kroner. Vet ikke åssen det blir? Av en regning på 312, går jeg f.eks til 350. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Jeg regner stort sett 10%. Give or take. Norsk tipskultur er kjip, da. Lenke til kommentar
Populært innlegg osse-mon waits for alice Skrevet 6. september 2011 Populært innlegg Del Skrevet 6. september 2011 Jeg tipser kun om jeg er ekstremt fornøyd med servicen. Og da skal ALT være på stell... Damen på min lokale kaffebar vil ikke ha tips. Hun sier at det minste hun kan gjøre er å huske hva stamkundene drikker (dog skal hun få en liten oppmerksomhet av meg når det nærmer seg jul, tror jeg) 15 Lenke til kommentar
Populært innlegg nomore Skrevet 6. september 2011 Populært innlegg Del Skrevet 6. september 2011 For dere som har den leie vanen å runde opp til nærmeste tier når dere tipser på restaurant: Faen ta dere. Om eg er fornøyd med servicen så har du gjort jobben din. Lønna di får du ta opp med sjefen din, ikke meg som kunde. Er eg ekstra fornøyd med servicen, så sier eg det til deg, gjerne fremfor dine kollegaer/sjef. Og da kommer eg også gjerne igjen og eg anbefaler plassen til min omgangskrets. Betaler eg med kort betaler eg beløpet dere skriver på kvitteringen/regningen. Betaler eg kontant runder eg oppover for å bli kvitt småpenger. 46 Lenke til kommentar
Populært innlegg A-Jay Skrevet 6. september 2011 Populært innlegg Del Skrevet 6. september 2011 Enig med nomore. Lønn burde være en sak mellom ansatt og sjef. Får dere for lite lønn er det da ikke kundene sine feil. Trist at tipskulturen er i ferd med å spre om seg her til lands også. 17 Lenke til kommentar
Populært innlegg Arinomi Skrevet 6. september 2011 Populært innlegg Del Skrevet 6. september 2011 For dere som har den leie vanen å runde opp til nærmeste tier når dere tipser på restaurant: Faen ta dere. Si meg, er det et problem for deg at du får gratis penger av folk? I Norge har vi ingen stor utbredt kultur om å tipse (tror 10% er normen i andre land), men av og til får jeg et par kroner ekstra. Varen koster det varen koster, det står ingen steder at kunden skal måtte betale mer enn dette. Jeg forventer aldri tips, og jeg takker og bukker for hver en krone jeg måtte få ekstra (også de gangene jeg får nettopp én krone i tips). 11 Lenke til kommentar
Populært innlegg Hanske Skrevet 6. september 2011 Populært innlegg Del Skrevet 6. september 2011 For dere som har den leie vanen å runde opp til nærmeste tier når dere tipser på restaurant: Faen ta dere. Dere kunne nesten like gjerne spyttet oss i trynet. Når dere er tydelig fornøyde med servicen og i tillegg kommenterer dette, blir det for dumt å gi MINDRE enn 1% i tips. Da kunne dere like gjerne ikke gitt noenting. Tro det eller ei, men vi sliter ræva av oss for dere. Jeg ser på det slik: Servitøryrket er en arbeidsplass på lik linje med læreryrket, kommuneadministrasjoner, bussjåføryrket etc. At dere forventer mer penger enn det det koster, liker jeg ikke. Får dere dårlig lønn, får dere ta det med sjefen. 10 Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Jeg tipser gjerne litt på ordentlige restauranter dersom jeg får god mat eller har en flink servitør. F.eks. endte siste restaurantbesøk på 670 kroner, rundet opp til 700. Skulle gjerne gått til 750 kroner, for maten var fantastisk, men servitøren var ikke det. Hun klarte ikke å komme med vann til oss selv om vi ba om det (måtte spørre to ganger til før hun endelig fikk ut fingeren), hun sa velkommen på norsk, men vi måtte bestille på engelsk samtidig som hun bekreftet og spurte spørsmål på norsk (ganske forvirrende...) Vet ikke helt hva poenget mitt egentlig er, men skulle gjerne hatt muligheten til å spesifisere hva tipsen burde gå til -- enten til kjøkkenet, servitøren eller deles. Liker dårlig å gi tips til en som ikke yter godt nok i yrket sitt. 2 Lenke til kommentar
Maxie10 Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Da jeg var i USA i sommer ble jeg overrasket over hvor opptatt de er av tips der borte. Selv på de billigste kaféene var det regnet ut forslag til tips på kvitteringen, og flere steder var disse utregningen understreket med rød kulepenn! I tillegg stod ofte servitørene rett over oss og liksom ventet for å se hvor mye vi kom til å gi. Får ikke så veldig lyst å tipse da. Vi pleide å legge igjen de upraktiske 1-centene, så ble det vanskeligere for dem å telle opp hvor mye de hadde fått før vi var langt av gårde Å reise til USA er sannelig dyrt nok i seg selv for to studenter, om de ikke skal legge på 15 -20 % på prisen over alt også. Lenke til kommentar
-iL- Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Hvis du ikke tipser slår det bare tilbake på deg selv, med mindre du aldri skal spise der igjen. Men nok OT om det ! 1 Lenke til kommentar
Leo_Khenir Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Da jeg var i USA i sommer ble jeg overrasket over hvor opptatt de er av tips der borte. Selv på de billigste kaféene var det regnet ut forslag til tips på kvitteringen, og flere steder var disse utregningen understreket med rød kulepenn! I tillegg stod ofte servitørene rett over oss og liksom ventet for å se hvor mye vi kom til å gi. Får ikke så veldig lyst å tipse da. Vi pleide å legge igjen de upraktiske 1-centene, så ble det vanskeligere for dem å telle opp hvor mye de hadde fått før vi var langt av gårde Å reise til USA er sannelig dyrt nok i seg selv for to studenter, om de ikke skal legge på 15 -20 % på prisen over alt også. Tipsing i USA er svært annerledes enn i Norge, og dette skyldes lønningene. En servitrise i USA tjener mye mindre i grunnlønn enn en norsk servitrise, og mye av inntektsgrunnlaget baseres derfor på tips. I Norge er grunnlønna mye høyere, og tipsing er derfor ikke like vanlig/viktig. 3 Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 Jeg tipser gjerne litt på ordentlige restauranter dersom jeg får god mat eller har en flink servitør. F.eks. endte siste restaurantbesøk på 670 kroner, rundet opp til 700. Skulle gjerne gått til 750 kroner, for maten var fantastisk, men servitøren var ikke det. Hun klarte ikke å komme med vann til oss selv om vi ba om det (måtte spørre to ganger til før hun endelig fikk ut fingeren), hun sa velkommen på norsk, men vi måtte bestille på engelsk samtidig som hun bekreftet og spurte spørsmål på norsk (ganske forvirrende...) Vet ikke helt hva poenget mitt egentlig er, men skulle gjerne hatt muligheten til å spesifisere hva tipsen burde gå til -- enten til kjøkkenet, servitøren eller deles. Liker dårlig å gi tips til en som ikke yter godt nok i yrket sitt. Vet ikke hvordan det praktiseres på andre resturanter, men der jeg jobber, så går noe av tipsen til kokkene. Skulle ikke forundre meg om det er helt vanlig, da de står for en stor del av inntrykket man får på en resturant. Lenke til kommentar
Maxie10 Skrevet 6. september 2011 Del Skrevet 6. september 2011 (endret) Tipsing i USA er svært annerledes enn i Norge, og dette skyldes lønningene. En servitrise i USA tjener mye mindre i grunnlønn enn en norsk servitrise, og mye av inntektsgrunnlaget baseres derfor på tips. I Norge er grunnlønna mye høyere, og tipsing er derfor ikke like vanlig/viktig. Klar over det. Men synes ikke det i seg selv gir servitørene lov til å oppføre seg slik og forvente store summer. Endret 6. september 2011 av Maxie10 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå