Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Husker for en tid tilbake så leste jeg om "Vekslersvindlerne". Det var personer som kom inn i forskjellige butikker og skulle veksle penger. De forvirret de ansatte såpass at de gikk derfra med mer enn de kom med. Disse kom da inn på jobben min da jeg satt i kassen og skulle veksle. Jeg var hyggelig å veksle med de. Når det var gjort ville de ha pengene i mindre sedler, men jeg hadde hodet på riktig sted så jeg greide å unngå å bli lurt. Tok litt tid før jeg skjønte hva de var ute etter og hvem de var.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare den ansatte teller over bør det ikke være et problem. Det kan ta litt tid, men det må kunden regne med. Hvis den ansatte blir forvirret kan man like så godt få igjen mindre enn det man skulle ha. Ikke ta det for svindel hver gang en kunde ber om mindre penger. Jeg har gjort det selv og jeg er ikke ute etter å svindle noen.

Lenke til kommentar
Bare den ansatte teller over bør det ikke være et problem. Det kan ta litt tid, men det må kunden regne med. Hvis den ansatte blir forvirret kan man like så godt få igjen mindre enn det man skulle ha. Ikke ta det for svindel hver gang en kunde ber om mindre penger. Jeg har gjort det selv og jeg er ikke ute etter å svindle noen.

I nærområdet her i fjor var det flere som kom inn i lokale butikker/restauranter og prøvde noe lignende. De ville først veksle store sedler, helst flere tusenlapper, så når det var gjort ville de veksle det de hadde fått i mindre sedler, trekke fra litt til ditt og enda litt mer til datt, og slik holdt de på. Da er det ikke rart noen mister kontrollen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bare den ansatte teller over bør det ikke være et problem. Det kan ta litt tid, men det må kunden regne med. Hvis den ansatte blir forvirret kan man like så godt få igjen mindre enn det man skulle ha. Ikke ta det for svindel hver gang en kunde ber om mindre penger. Jeg har gjort det selv og jeg er ikke ute etter å svindle noen.

I nærområdet her i fjor var det flere som kom inn i lokale butikker/restauranter og prøvde noe lignende. De ville først veksle store sedler, helst flere tusenlapper, så når det var gjort ville de veksle det de hadde fått i mindre sedler, trekke fra litt til ditt og enda litt mer til datt, og slik holdt de på. Da er det ikke rart noen mister kontrollen.

 

 

 

Man skjønner raskt at det er noe muffens da, ja! Det er vel en grei policy å henvise kundene til en bank om det skal være så mye fram og tilbake. Det får da være grenser for hvor mye man skal gjøre for kundene! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da jeg for noen år siden jobbet en stund på Delli de Luca, kom det en kar inn en dag jeg jobbet og skulle kjøpe VG. Men han hadde jo selvfølgelig bare en 1000-lapp på seg.

Dette legger man jo merke til, og teller ganske nøyaktig opp det som skal tilbake. Denne karen fikk da tilbake det han skulle ha og forlot butikken.

 

Rundt ti minutter senere kommer samme fyr tilbake med hånda full av 100-lapper, 50-lapper og kronestykker (det var vel rundt 5-600 kroner han hadde med tilbake). Og starter med en veldig sinna tone og påstå at jeg hadde gitt ham feil vekslepenger tilbake. Jeg husker fortsatt i dag nøyaktig hvilke sedler og mynter han fikk tilbake, og det var absolutt ingen kronestykker og femtilapper.

 

Han hissa seg opp da jeg protesterte på dette forsøket på svindel. Det endte med en telefon til daglig leder som fikk nummeret til denne herremannen. Så skulle hun kontakte han dersom noe ikke stemte med oppgjøret.

 

Oppgjøret stemte ned til hver minste 50-øring, og jeg så aldri denne karen i butikken mer :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bare den ansatte teller over bør det ikke være et problem. Det kan ta litt tid, men det må kunden regne med. Hvis den ansatte blir forvirret kan man like så godt få igjen mindre enn det man skulle ha. Ikke ta det for svindel hver gang en kunde ber om mindre penger. Jeg har gjort det selv og jeg er ikke ute etter å svindle noen.

I nærområdet her i fjor var det flere som kom inn i lokale butikker/restauranter og prøvde noe lignende. De ville først veksle store sedler, helst flere tusenlapper, så når det var gjort ville de veksle det de hadde fått i mindre sedler, trekke fra litt til ditt og enda litt mer til datt, og slik holdt de på. Da er det ikke rart noen mister kontrollen.

http://www.youtube.com/watch?v=jTuy2MsevC8

 

En måte å gjøre det på

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bare den ansatte teller over bør det ikke være et problem. Det kan ta litt tid, men det må kunden regne med. Hvis den ansatte blir forvirret kan man like så godt få igjen mindre enn det man skulle ha. Ikke ta det for svindel hver gang en kunde ber om mindre penger. Jeg har gjort det selv og jeg er ikke ute etter å svindle noen.

I nærområdet her i fjor var det flere som kom inn i lokale butikker/restauranter og prøvde noe lignende. De ville først veksle store sedler, helst flere tusenlapper, så når det var gjort ville de veksle det de hadde fått i mindre sedler, trekke fra litt til ditt og enda litt mer til datt, og slik holdt de på. Da er det ikke rart noen mister kontrollen.

 

Ja, det er da tullete å veksle de samme pengene flere ganger.

Lenke til kommentar
Jeg hadde martin sivertsen(han kisen fra klikk på itavisen) i min koisk for en uke siden,

hyggelig fyr :)

Aldri hørt om han... :) Men skal vi først snakke om kjendiser som har vært innom butikker, så har jeg snakket med og ekspedert blant annet Eric Clapton og Tracy Chapman. Eric skulle bare ha et rensesett til objektivet sitt og betalte med det han kalte "local money" (kroner), mens Tracy skulle ha et digitalkamera som det i følge henne ikke var mulig å oppdrive i USA. Hun var virkelig hyggelig å prate med. Har også blitt ønsket god jul av Sissel Kyrkjebø på julaften for noen år siden.

 

Han som spilte Pippin i Ringenes Herre har også vært innom der jeg jobbet før (han spurte om noe vi ikke hadde), og hele Motley Crue, inkludert eksen til Pamela Anderson, Tommy Lee heter han vel. Han skulle ha et Sony Digitalkamera :)

 

I tillegg til en haug norske A, B og C-kjendiser og en og annen politiker og TV-programleder.

 

Sånn er det når man har jobbet i eneste fotobutikken på Karl Johan, som attpåtil ligger rimelig nærme Grand Hotell.

Lenke til kommentar
Ang store summer i cash.

Jeg teller alltid høyt mens kunden følger med.

Kan være lurt å legge det kunden har betalt med til siden til kunden har fått igjen og godkjent veksel, i tilfelle kunden tror han/hun har betalt med en 1000-lapp i stedet for en 500-lapp for eksempel. Da unngår man uenighet i forbindelse med det.

 

Moren min betalte med en 1000 lapp i en matvarebutikk en gang for noen år siden, og fikk igjen for 500 kroner. Hun som satt i kassa nektet for det, men hun tok motvillig min mors telefonnummer. Hun ringte dagen etter, ettersom de hadde hatt 500 kroner for mye i kassa. Det kunne de unngått om hun hadde lagt pengene til side til min mor hadde godtatt vekselet (det var i en butikk uten sånne seddelautomater).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

jobber som kokk, og vi lager bernaise saus fra bunnen av.. egg og smør er hoved ingrediensene.

denne sausen kan ikke stå noe særlig varmere enn 60 grader , og den må røres i ofte, for eller så koagulere eggeplomma og sausen blir til eggerøre\hjernemasse opplegg..

 

og når vi serverer 200 personer daglig, så pleier vi å lage opp tidlig på kvelden så vi har til alle gjestene..

 

en kveld var det 4 damer hos oss å spiste, de fikk maten, maten kom i retur fordi sausen var iskald.

jaja tenkte jeg, laga maten en gang til, hadde t.o.m. varme tallerker.

la opp maten og sparka servitrusa ut i restauranten med en gang , slik at maten ikke ble kald.

 

Kunden : sausen er is kald IGJEN,

servitøren: vi kan ikke koke sausen, eller varme den noe særlig mer

for da sprikker den.

Kunden : Jeg koker jo sausen min hjemme hver helg. ingen problem, for noen inkompetente kokker dere har her.

dette gidder vi ikke å betale for.

servitøren: skal jeg be kokken koke sausen til deg?

kunden : ja takk, men vi vil ha rabatt på maten !!!!

 

jeg koker opp et par dl. med saus og heller i en bolle , og sender dette ut til gjesten.

 

kunden : hva er dette, det ser ut som eggerøre

servitøren : jah, hva trodde du enn får hvis du koker eggemasse ?

kunden : jeg bruker aldri egg i min Bernaise saus, kanskje dere skal slutte med det da, så kan dere lage varm saus

servitøren : skal gi beskjed til kokken om det jeg

 

servitøren kom gråtende av latter inn på kjøkkenet og la seg på gulvet og lo seg ihjel, og fortalte hva gjesten mente jeg burde gjøre bedre fremover med Bernaise sausen..

 

er vel klart og tydelig her at kunden's beste venn er Toro/knorr

Endret av toazty
Lenke til kommentar

Er så morsomt med kunder som tror de vet best, spesielt når det kommer til mat, om man vil ha det som hjemme, hvorfor går man på en restaurant da?

 

Hadde en gang problemer med hotell systemet vårt så kunden fikk ikke betale med kort der og da, men sa at jeg skulle sende kvitering til han når jeg fikk systemet opp å gå igjen. Leverte så et utfylt "kriseskjema" med summen for oppholdet samt en kopi av sikkerhetslisten vi hadde hvor summen av kviteringen til hans rom sto. Han nikke og signerte og begynte deretter å forklare meg hvordan jeg skulle opperere kort terminalen min. Sa pent til han at slik fungerte det ikke her fordi terminalen er koblet direkte til sytemet og har ingen manuell inntasting. Dette var bare tull for, naturligvis, hadde han jobbet med dette i mange år. Forsikret han at joda, det var slik det var. Men neida, han viste bedre enn meg og han skulle ta et opp med hovedkontoret denne "mangelen" på opplæring som de ansatte fikk. Smilte bredt til han og sa "Jeg er nettverksansvarlig ved bedriften, var selv med å sette opp systemet, teste det ut og satte rutiner for sikkerhetsløsningen i tilfelle brudd på systemet. I tilegg har jeg jobbet her i 4 år nå så ja, jeg er rimelig trygg på hvordan systemet vårt fungerer". Men jeg satte terminalen på disken (vi har den stående ved PCen slik at vi har kontroll over kortene) og tilføyde "men om du har noe nytt å lære meg er jeg interesert i det." Han så på terminalen, snøftet og tok med seg kofferten og gikk, fikk ikke tid til å ønske han en god dag heller. Fikk naturligvis klage på dette i etterkant men da var historien noe helt annet og dreide seg rundt klage på rommet og hvor frekk resepsjonisten var ved utsjekk, at systemet var nede var ikke nevnt med et ord. Har ikke sett mannen siden heller og glad for det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...