branick Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Gå inn i en klesbutikk og kjøp klær for 3.000 kr og de tjener like mye som jeg gjør når jeg selger hvitevarepakken for 18.000 kr. Tror de fleste kan se langt etter noe rabatt i klesbutikker f.eks... Kommer helt ann på hvor man går. En butikk med faste ansatte som har litt hukommelse og man ender fort opp med en del rabatt etterhvert hvis man bruker snakketøyet litt Snakketøyet er helt i orden, men hvis det står så dårlig til med meg at jeg må prute for å kle meg pent, da venter jeg med handelen... 1 Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 På pakkelappen du får tilsendt i posten står det klart og tydelig "Ta med gyldig legitimasjon" - det er helt håpløst å se hvor mange som ikke har med dette. Er da ikke så vanskelig å ta med bankkort, førerkort e.l. Selvfølgelig er jeg behjepelig når man ikke har med dette, og om de har med kollinr på SMS pleier det som regel å gå greit. Men fortsatt... irriterende. Det er verre at dere(/de) krever personlig utlevering. De fleste er vant til å kunne hente andres pakker på posten, med sporingsnummer og egen legitimasjon. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Noe de i utleveringen ikke får gjort noe med, så det hjelper ikke mase.. Jobbet på en RIMI i sommer, der det var både post i butikk og mypack. Jeg skjønner det er frustrerende når folk ikke får hentet ting til familie osv., men vi kan ikke vite hvem som er kone og barn til alle mulige mennesker. Selv om det går med skjønn siden det er en forholdsvis liten plass jeg kommer i fra. Tror det hadde blitt verre ramaskrik om folk kom for å hente pakke, og den allerede var utlevert til noen andre. Så er jo for kundens skyld.. 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg sovepute Skrevet 22. august 2011 Populært innlegg Del Skrevet 22. august 2011 Husker en klesbutikk som hadde et bord med skjorter, som originalt kostet 800 pr stk, som de solgte for 2 for 400. Jeg fant to jeg ville ha, og gikk til kassen, hvor jeg hilste på mannen, sa at det var et bra tilbud, og nevnte i en bisetning at jeg var student. Han svarte da at han syntest det var helt feil å ta så mye av en student, så han gav meg likesågreit 50% på det igjen. Så jeg kom hjem med to for 200 kroner. Det er service! 32 Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Noe de i utleveringen ikke får gjort noe med, så det hjelper ikke mase.. Jobbet på en RIMI i sommer, der det var både post i butikk og mypack. Jeg skjønner det er frustrerende når folk ikke får hentet ting til familie osv., men vi kan ikke vite hvem som er kone og barn til alle mulige mennesker. Selv om det går med skjønn siden det er en forholdsvis liten plass jeg kommer i fra. Tror det hadde blitt verre ramaskrik om folk kom for å hente pakke, og den allerede var utlevert til noen andre. Så er jo for kundens skyld.. Dere spør faktisk om leg? Virker som det er vidt forskjellig praksis fra sted til sted. På "min" PiB, som er midt i en større by, spør de aldri om leg. Noensinne. 3 Lenke til kommentar
Populært innlegg Lemon Skrevet 22. august 2011 Populært innlegg Del Skrevet 22. august 2011 Ah... Ble så sur på postkontoret her i dag. Jeg var bare innom for å hente en skolesekk jeg hadde bestilt, og mens damen hentet min pakke, hørte jeg en diskusjon i luka ved siden av: Kunde: Nei, men det er da f*en ikke min skyld at dere roter bort pakken min. Ansatt: Pakken din har ikke kommet hit. Har du en hentelapp eller et sporingsnummer? Kunde: Må jeg passe på sånt nå? Det er dere som prøver å stjele pakken min! Ansatt: Vi har ikke fått noen pakke i ditt navn hit, og uten sporingsnummer eller hentelapp er det vanskelig å få gjort noe. Kunde: Hmm, det sier du bare fordi du har PMS. At de setter små jentunger i kassene. Er f*en ikke rart det går så j*vlig med landet vårt som det går. Du er jo søren ikke ferdig med puberteten en gang. Ansatt: Jeg må be deg om å gå. Kunde: J*vla drittkjerring! Merkelig at det går an å oppføre seg sånn. Han var en mann i 50-åra, som jeg har sett et par ganger før. Mistenker at han er alkoholiker. Den unge dama satt igjen og virket veldig flau over det som skjedde. Ååh gud, jeg aner ikke hvor mange ganger jeg har fått den der. Både klaging på at VI må finne pakkene deres uten noe som helst å gå på annet enn navn (vi er et relativt lite postkontor, men har fort mellom 500 og 1000 pakker å lete gjennom, avhengig av sesong), og at jeg jo MÅ være inkompetent, som såvidt har fylt 20 år. Mitt inntrykk er at middelaldrende menn er både de aller hyggeligste og de aller jævligste kundene. Middelaldrende damer kan fort bli ubehagelige og sure, men det er mennene som hisser seg opp og skriker. Hyggelig historie: Jeg har blitt bedt ut av en annen kunde! Nok en fyr på rundt 50 år, men det er fortsatt stas da. Han er alltid blid og hyggelig, og vi har en småspøkende tone når han kommer innom for å hente pakker. Så her i forrige uke en gang sa han "Åh, du, vi må slutte å møtes på denne måten. Det hadde da vært mye hyggeligere å møtes over en kaffe eller et glass vin?" Jeg bare lo og kalte ham en tullebukk, jeg. 14 Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Noe de i utleveringen ikke får gjort noe med, så det hjelper ikke mase.. Neida, men det er greit å være klar over at kundne IKKE får beskjed om at akkene må hentes personlig, så får båe kunde og ansatt heller være oppgitt over idiotene som er ansvarlig fr opplegget, i stedet for hverandre. Det skal jo noe til at non stjeler hentenummeret fra noen på sms, og OM det skjer, ja, så har man jo uansett legitimasjonsnummeret til den som hentet pakken. Regner med Posten vurderte ulike løsninger før de lot folk fortsette å hente andres pakker, så lenge de noterer ned legitimasjonn til personen som henter pakken. Lenke til kommentar
Leo_Khenir Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Hvor ofte skjer det at du opplever at posten noterer ned idnummeret på legitimasjonen din når du henter pakker? 1 Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Hvor ofte skjer det at du opplever at posten noterer ned idnummeret på legitimasjonen din når du henter pakker? Her scanner de strekkoden på førerkortet hver eneste gang. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Hvor ofte skjer det at du opplever at posten noterer ned idnummeret på legitimasjonen din når du henter pakker? Alltid, dersom jeg henter for noen andre. Ikke alltid om jeg henter en pakke som er kommet i mitt navn, men de sjekker den. Hvor godt de sjekker legitimasjon på pakker til deg selv varierer veldig fra sted til sted, men jeg TROR de alltid skal notere ned kontrollnummer når du henter andres pakker. Lenke til kommentar
Lemon Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 (endret) Vi spør aldri om legitimasjon på vanlige pakker, nettopp fordi det skal være mulig for foreldre/ektefeller/barn/samboere/whatevs å hente dem ut for andre. Er noe sendt rekommandert eller som PUM-sending er saken litt annerledes. Edit: Ble veldig usikker på hvordan regelverket er på det når jeg leser at andre postkontor noterer ned legitimasjon på alle pakker. Vi har i hvertfall gjort det slik på de tre postkontorene jeg har jobbet på de siste tre årene. Mulig de bare er rundere i kantene her, eller at noen på andre postkontor gjør det for å helgardere seg. Endret 22. august 2011 av Lemon Lenke til kommentar
Leo_Khenir Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Jeg henter pakker til firmaet jeg jobber, nesten hver dag (Bunnpris PiB). Har ennå ikke blitt spurt om legitimasjon - hverken min egen, eller noe som viser at jeg jobber i firmaet. Alt jeg har er sporingsnummeret (jeg scanner hentelappene med Postens Sporingsapp så slipper jeg å drasse med meg lappene). 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg ArkArk Skrevet 22. august 2011 Populært innlegg Del Skrevet 22. august 2011 (endret) Ok må inrømme at de beste kundehistoriene mine kommer fra den bensinstasjonen jeg jobbet på 90 tallet.Har fortalt et par her,men kom nettopp på denne: En dame kommer inn på stasjonen og beklager seg over at bilen hennes "er vanskelig å styre og oppfører seg rart" Hun lurer på om vi kan se på bilen,noe vi gjør. Det viser seg at bilen har så slitte dekk at det faktisk nesten ikke er mønster igjen på noen av de 4 hjulene,samt veldig lite luft i spesiellt forhjulene,men også bak. Også lurer hun å "hvorfor bilen oppfører seg rart" Kan virke som enkelte folk ikke følger med i det hele tatt.Skal man kjøre bil så bør man da kunne LITT Når vi sier at "denne er trafikkfarlig å kjøre med" spør hun om vi kan nekte henne å kjøre videre,noe vi ikke kan svarer jeg,men vi anbefaler nye dekk NÅ idag.Hun ringer en eller annen,og 15 minutter etterpå står vi og legger om til 4 nye dekk. Det skremmer meg litt at sånne sjåfører er løse på veiene våre,selv om dette var sommerdekk. Endret 22. august 2011 av ArkArk 20 Lenke til kommentar
Populært innlegg AndyPanda Skrevet 22. august 2011 Populært innlegg Del Skrevet 22. august 2011 Sa i fra, og spurte om jeg kunne få litt avslag pga det, så jeg fikk den til 90 % Du fikk altså 10% avslag? Det var da ikke mye om den var litt ødelagt. Eller mener du kanskje at du fikk 90% avslag? En teskje med godvilje, så hadde du sluppet å latterliggjøre deg selv. 12 Lenke til kommentar
Geggse Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 2 min før jeg skal hjem i dag kommer en kunde bort til meg og en kollega. Hun ville gjerne gi oss ett kompliment pga en vare vi nå hadde fått inn. Hun hadde vært inne på tanken å gå i en annen butikk for å få ta i varen, men vi var hennes nærbutikk og her likte hun seg. Jeg takket og sa det var veldig hyggelig å høre. Gjorde at det ble en hærlig slutt på dasgen. Ellers har skolen begynt igjen. Og det merkes når en flokk med ungdommer kommer inn i friminuttet. Flesteparten er mellom 16 og 19. Heldigvis oppfører de fleste seg bra. Og der er litt morro å tulle litt med dem Er godt å være tilbake til hverdagen etter ferien. Lenke til kommentar
AndyPanda Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 (endret) Fikk en skikkelig opptur midt i lørdagsvakta mi, da en kunde var så fornøyd med servicen jeg/vi gav han at han tok meg i hånda og takka for ypperlig service (+ masse andre fine ord), og avslutta med at han absolutt ville komme tilbake hit, det var det hvertfall ikke noe tvil om. Er ikke alle kunder som er så hyggelige, så man får ta godt vare på de øyeblikkene. De aller fleste nøyer seg med et "(Tusen) takk for hjelpa ". Endret 22. august 2011 av Sir-Andy 5 Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 (endret) På den lokale Rimien har en av de ansatte festet en lapp på Vensafe-kartoteket med oppfordring om å legge varer med strekkoden mot deg selv, begrunnet med at kundebehandlingen dermed går raskere. (For egen del har det vært en vane (les: besettelse) en stund, litt moro skal man jo ha.) Endret 23. august 2011 av AiKi 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg bamsefar Skrevet 23. august 2011 Populært innlegg Del Skrevet 23. august 2011 (endret) Husker en klesbutikk som hadde et bord med skjorter, som originalt kostet 800 pr stk, som de solgte for 2 for 400. Jeg fant to jeg ville ha, og gikk til kassen, hvor jeg hilste på mannen, sa at det var et bra tilbud, og nevnte i en bisetning at jeg var student. Han svarte da at han syntest det var helt feil å ta så mye av en student, så han gav meg likesågreit 50% på det igjen. Så jeg kom hjem med to for 200 kroner. Det er service! Ikke direkte relatert til sovepute sitt innlegg, men hvorfor er prisavslag/rabatt = god kundeservice? I mitt hode så er prisnivå noe helt annet enn hva kundeservice er. Returer og servicetid rundt reklamasjoner er en ting, men hvorfor har "det lille ekstra", som opplæring og veiledning eller hjelp til hvor man kan finne et produkt, blitt sett på som normalt mens prisavslag er noe helt spesielt? Etter min mening, så er det dårlig kundebehandling å behandle kunder ulikt, selv om jeg også praktiserer dette til tider. Noen kunder, som venner og familie, er det naturlig å behandle annerledes, mens noen få - storkundene - blir behandlet annerledes fordi man må. For å unngå at mitt innlegg går helt i strid med tråden, la meg linke dette opp mot en historie som skjedde i går. En eldre mann kommer til meg og er ute etter et videokamera som skal brukes til familiefilming primært ute, men også inne, på ferieturer og skoleforestillinger. Spekteret er vidt med andre ord. Det var svært viktig for han at det var enkelt å bruke, noe de fleste er, men han var veldig usikker på om han kom til å klare bruke dagens kamera. I utgangspunket så har vi dessverre ikke live kamera i butikk, da batteriene må lades kontinuerlig (og blir dårligere over bruk som er en ulempe når utstillinger skal selges), i tillegg til at batteriene ikke kan enkelt sikres mot tyveri. Selv om det var kø på dette tidspunktet, og dette dessverre førte til at noen kunder dro, så gikk jeg på lageret, hentet batteriet - ladet dette kjapt opp - og gikk så grundig inn i hvordan han skulle bruke kameraet. Jeg tok han så til en av våre utstillingspcer slik at han kunne se på kvaliteten, og forstå hvordan man overfører film fra kamera til PC. Jeg hadde også nevnt at kameraet kunne, som de fleste i dag, kobles til en TV gjennom HDMI for visning der. Dette ville han gjerne ha demonstrert, og siden jeg var såpass godt i gang så kunne jeg jo ikke nekte. Dessverre hadde jeg ikke en HDMI type C kabel liggende, så jeg snittet en salgspakke før jeg kunne koble kameraet opp. Det hele endte med ett stykk velopplyst kunde, men det som er grunnen til at jeg drar opp denne historien er at holdningen til kunden var at jeg ikke utøvde noe ekstra kundeservice, dette var jobben min. Han har forsåvidt rett, jobben min er i bunn og grunn å gjøre kunden fornøyd, men tittelen min er selger. Hadde jeg vært bare en selger, hadde jeg mest sannsynlig bare gjort halvparten av hva jeg gjorde! Hvorfor? Fordi marginene i denne bransjen er lave, og mengden tid jeg brukte på han i forhold til de kundene som gikk gjorde at vi mest sannsynlig, statistisk sett i forhold til interne tall, tapte penger på salget. Bedrifter overlever ikke med tap, ei heller null. Det ironiske er at han ville ha med seg en HDMI type C kabel, og ville ha rabatt på den som jeg hadde brukt. Først fordi den var jo brukt (!) og fordi vi var dyrere på denne typen kabler enn på nett. Det siste kan jeg ærlig innrømme at vi er (149kr for 2m), men med tanke på opplevelsen han hadde fått, så nektet jeg han denne. Hadde jeg gitt han denne, så hadde jeg sikkert fått ros for god service. Det fikk jeg ikke.. Endret 23. august 2011 av bamsefar 20 Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 Kundebehandling starter fra det øyeblikket kunden går inn i en butikk, og et godt bemøtende er halve servicen. Å få rabatt er med på å heve inntrykket. Det er i hvert fall sånn jeg ser på det. 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå