trinity89 Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Hvordan i alle dager skal man oppføre seg i en butikk som kunde egentlig? Man kommer langt med normal folkeskikk! Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 (endret) Hvordan i alle dager skal man oppføre seg i en butikk som kunde egentlig? Har aldri hatt problemer som kunde selv... er bare meg selv som kunde, og det går bra det. Jeg prøver å opptre høflig og hyggelig, de som ekspederer meg er hyggelige, og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg meget sjelden opplever dårlig service (kan ikke huske sist gang). De som trenger å spørre om hvordan man skal oppføre seg i butikk, trenger kanskje et kurs i folkeskikk eller noe sånt Endret 18. august 2009 av Super8 Lenke til kommentar
Madeo Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 "Humor-forumet, forumet der man blir naglet til veggen og drept av folk som ikke syns noe er morsomt" hahaha, der har du det! Siden vi er i humor, og jeg syntes den var morsom, siterer jeg deg ok? Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Hva skjer med verden? Skal man ikke få lov å prute lengre? :o Trodde det var vanlig praksis og prute litt når man kjøpte tv ol. i butikk jeg i butikk, jeg Lenke til kommentar
Perrern Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Hva skjer med verden? Skal man ikke få lov å prute lengre? :o Trodde det var vanlig praksis og prute litt når man kjøpte tv ol. i butikk jeg i butikk, jeg Ikke så vanlig i vesten lenger. Pruter man så pleier man jo å ha en grunn til å prute. uansett, Rabatt o.l, er noe jeg føler kunden må gjøre seg litt fortjent til, for eksempel at det er fast kunde, venn av selger eller at de har kjøpt mye o.l. jeg spør aldri etter rabatt, fordi jeg føler det nesten noen ganger kan være frekt. Lenke til kommentar
MrL Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 (endret) Hva skjer med verden? Skal man ikke få lov å prute lengre? :o Trodde det var vanlig praksis og prute litt når man kjøpte tv ol. i butikk jeg i butikk, jeg Fult mulig å prute i dag, men ikke på alt. Selvfølgelig er det de idiotene som tror de kan få rabatt på ting som er latterlig billig fra før av, og er til kampanjepris. Men letteste er vell å prute hvis man kjøper noe til en PC/TV, kabler og slikt, men seff da må det ikke være en pc til 3000.. Endret 18. august 2009 av MrLG Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Pruting på varer som TV og slikt er ikke så vanlig. Hotellrom derimot, prut så det jomer folkens, der er det mulig å komme opp til 25-30% av på prisen bare man treffer rette personen. Treff da ikke på personer som meg, da ender du oftest opp med 25-30% mer enn hva du opprinnelig hadde tenkt (dog da til et penere rom). Hadde en gjest som skulle ha "det billigste" rommet vårt for 1 natt. Litt frem og tilbake og han endte opp med 3 netter i juniorsuite til 1785 ,- per natt Elsker salg, virkelig en utfordring. Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 At kunder spør om rabatt når de kjøper en 32" tv til 2999 (Experts billigste 32") som vi att på til selger med tap med 5 års forsikring gjør meg litt oppgitt. Trur folk at vi får varene gratis? Har ingenting i mot å gi rabatt til de som fortjener det, altså er høfflige og/eller kjøper mye med god fortjeneste (altså ikke flere av tv'en som er nevnt over) Men for å være litt On-Topic. De siste 2 ukene har en fyr vært innom for å se på tv, han har virkelig gått grundig til verks, kan en del modeller i hodet av forskjellige merker (noe jeg som selger ikke klarer fullt). Jeg pleier å snakke litt med han, hyggelig fyr, men idag når han kom innom så satt han inne hos sjefen i en halvtime. Lurer litt på om han er noe undercover kjøper xD Lenke til kommentar
multisync Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 (endret) Han er lett på oppdrag for å rake ut det svakeste ledd Hadde en kunde i dag som var ufornøyd, det i seg selv er greit nok. Men må si det bli litt vanskligre når dama ikke snakker norsk, og sukker/stønner og kjefter over at alle varene har skjønnhetsfeil (vare til 100 kr som hvis du skal ha noe av kvalitet så bruker du vel en 500 tenker jeg). Ble litt oppgitt over at hun skulle åpne alle eskene for å se på hver eneste en for å finne den fineste, og det midt på disken. Endte greit da, hun bestemte seg til slutt etter 30 min ellerno og kjøpte 2 stk. Endret 18. august 2009 av multisync Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Vel, jeg pruter når jeg føler det passer hvertfall. Og stort sett alltid på varer som nærmer seg 5 siffrede beløp. Fikk ned tv'n fra 9499 til 8000 Og klarte 20% på en sykkel til 11 000 Så det er lett"tjente" penger. Og jeg bryr meg mindre om selgeren syntes jeg er frekk, da jeg selv ikke syntes det er frekt å prøve å få noen prosenter. Men selvfølgelig, får jeg tilbakemeldingen om at "Nei, har desverre ikke noe å gå på på denne varen", så er det greit. Jeg handler der fordet. Om varen er for høyt priset i utgangspunktet gidder jeg ikke å prøve å presse ned prisen en gang. Uansett syntes jeg selgere innen forbrukerelektronikk må forvente pruting, særlig når prisene dems ligger godt over netthandelpriser. Forbrukere forventer jevne priser, og det er mange som ikke forstår at det er dyrere å selge varer i en butikk fremfor netthandel. Men dette bør jo de som jobber der forvente seg. Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Pruting på varer som TV og slikt er ikke så vanlig. Hotellrom derimot, prut så det jomer folkens, der er det mulig å komme opp til 25-30% av på prisen bare man treffer rette personen. Treff da ikke på personer som meg, da ender du oftest opp med 25-30% mer enn hva du opprinnelig hadde tenkt (dog da til et penere rom). Hadde en gjest som skulle ha "det billigste" rommet vårt for 1 natt. Litt frem og tilbake og han endte opp med 3 netter i juniorsuite til 1785 ,- per natt Elsker salg, virkelig en utfordring. Funker trikset å legge ved f.eks en 100-lapp når man viser legitimasjon i Norge? Lenke til kommentar
Riot™ Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Vel, jeg pruter når jeg føler det passer hvertfall. Og stort sett alltid på varer som nærmer seg 5 siffrede beløp.Fikk ned tv'n fra 9499 til 8000 Og klarte 20% på en sykkel til 11 000 Så det er lett"tjente" penger. Og jeg bryr meg mindre om selgeren syntes jeg er frekk, da jeg selv ikke syntes det er frekt å prøve å få noen prosenter. Men selvfølgelig, får jeg tilbakemeldingen om at "Nei, har desverre ikke noe å gå på på denne varen", så er det greit. Jeg handler der fordet. Om varen er for høyt priset i utgangspunktet gidder jeg ikke å prøve å presse ned prisen en gang. Uansett syntes jeg selgere innen forbrukerelektronikk må forvente pruting, særlig når prisene dems ligger godt over netthandelpriser. Forbrukere forventer jevne priser, og det er mange som ikke forstår at det er dyrere å selge varer i en butikk fremfor netthandel. Men dette bør jo de som jobber der forvente seg. Forvente pruting pga vi er dyrere enn netthandel? Scenario til deg: Du kjøper PC fra Komplett.no for 495kr billigere enn f.eks Ex/El/Le. Du betaler så 1XXkr i frakt. Du får problemer med PC. Betaler 1XX i frakt en tur. Må vente kjempelenge. Betaler 1XX i frakt. Enda et scenario til deg: Du kjøper PC fra Ex/El/Le 495kr dyrere enn Komplett.no Du betaler så 0kr i frakt. Du får problemer med PC Betaler 0 i frakt hvilken som helst tur. Får enten fikset det på dagen, eller vente lenge. Betaler 0kr i frakt. Spør deg selv; hvilken er billigst? Hva vil du forholde deg til dersom problemer oppstår? Tenkte meg det. Ang. pruting på PC og TV; glem det. Om du kjøper mer enn èn vare, og da ikke en billig vare (som f.eks i dag, hvor vi har en sony 52" som koster 33k, 12k i rabatt (som da utgjør 21k for TVen) og en kunde ville ha god pris på den...), så kan du fint be om litt avslag. Jeg gir ikke rabatt om jeg ligger under 15" brutto fortjeneste på et salg med mindre det er stamkunde eller en ekstremt hyggelig kunde. Pleier å slenge med gratis Norton IS 09 (som vi har til 700kr elns) om en kunde kjøper ett års supportavtale og kanskje en veske som vi har til 599 (15,6", mus, usb-hub og usb lys). Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Scenario til deg:Du kjøper PC fra Komplett.no for 495kr billigere enn f.eks Ex/El/Le. Du betaler så 1XXkr i frakt. Du får problemer med PC. Betaler 1XX i frakt en tur. Må vente kjempelenge. Betaler 1XX i frakt. Feil. Man betaler null i frakt dersom det er en feil på pc-en som ikke er selvforskyldt.La meg gi deg et annet eksempel: -kjøpe bærbar fra amentio -problemer med laptopen -sende direkte til verkstedet -verkstedet sender direkte tilbake til deg. vs -kjøpe bærbar fra elkjøp -problemer -Må kjøre/ta buss til elkjøp -leverer inn varen -butikken har den noen dager før de sender den videre til service med neste forsendelse -verkstedet sender pc-en til elkjøp -etter et par dager blir den registrert av de elkjøp-ansatte, og du får beskjed. Og det er elkjøp, jeg har inntrykk av at de har gode rutiner på dette. Andre kan være verre. Kjenner fortsatt flere som har opplevd at folkene på elkjøp rett og slett har glemt å sende inn ting, før man purrer på dem og lurer på om de er ferdige snart. Nå brukte jeg amentio som eksempel fordi jeg selv har opplevd at man da sender rett til verksted, men regnr med en del andre nettbutikker gjør det samme. 1 Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Komplett har meget kjapp service, og frakt dekkes av butikk. Komplett har langt raskere service enn elkjøp (har en kompis som har ventet i 3mnd på en mobil derfra, og en annen som har ventet 5mnd på en laptop) Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Gidd med en diskusjon. Folk flest vil ha en ting NÅ og ikke vente på å få den i posten. Er derfor vanlige butikker fremdeles eksisterer. Poenget var at folk vil ha avslag fordi den er billigere på nettet. 1 Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Hvordan i alle dager skal man oppføre seg i en butikk som kunde egentlig? De som trenger å spørre om hvordan man skal oppføre seg i butikk, trenger kanskje et kurs i folkeskikk eller noe sånt Som kunde må man bestandig vite hva gatekjøkkenet har på maten, vite når alt stenger, aldri ringe, aldri stille spørsmål når det er kø, forvente at butikken ikke orker å hjelpe deg når flaskeautomaten er full, aldri spørre etter en vare du ikke finner, finne seg i at butikken ikke gir tilbake riktig veksel, aldri betale med store penger, aldri betale med for mange små penger, prat med kassepersonen, prat ikke for mye med kassepersonen, ikke se sur ut, ikke betal med krøllete penger, ikke tenk over hva maten koster. Jeg føler liksom at butikken kan drite i støvlene mine, uten at jeg kan gjøre noe med det. Og har kundene deres opplevd noe drit med butikken deres, gjett HVEM dem kommer til da! Jo, takk skal dere pokker meg ha ... 2 Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 "Kunder" på jobben min klarer dette: Blir så oppgitt 4 Lenke til kommentar
Kaare_Jay Skrevet 18. august 2009 Del Skrevet 18. august 2009 Var en gammel dame som kom for å handle noen varer i dag. Damen var fra Trøndelag og snakket en dialekt som var så og si umulig å forstå. Det hun ville var å først betale tre-fre varer, så ta ut 36 kr (det ett Se og Hør koster), for så å betale Se og Høret med de 36 kronene. Da jeg ikke oppfattet dette og trodde at hun ville ta ut 36 kr ble hun helt vill. Skrek høyt "ER DU HELT BLÅST ELLER??????!!!!!". Dette var etter at jeg hadde prøvd å forklare at jeg kunne ta "sub-total" slik at det blir et skille mellom varene, noe som gjør det lettere å se hvor mye en vare koster. Hennes måte med, å betale, ta ut penger, for så å betale på nytt virket for meg ekstremt unødvendig. Så unødvenig at jeg ikke oppfattet hva hun ville. Men uansett, hun ga seg ikke så måtte rigne stengeansvarlig for å roe henne ned. Han klarte heldigivs å få roa henne ned og forklare henne situasjonen. Var så _ langt unna fra å miste besittelsen og si eller gjøre noe dumt. Slutter heldigvis om en uke Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Dette var etter at jeg hadde prøvd å forklare at jeg kunne ta "sub-total" slik at det blir et skille mellom varene, noe som gjør det lettere å se hvor mye en vare koster. Hennes måte med, å betale, ta ut penger, for så å betale på nytt virket for meg ekstremt unødvendig. Skaper bry for regnskapsfører. Ikke uvanlig at firmaer som refunderer kjøp ikke godtar den løsningen. 1 Lenke til kommentar
Kaare_Jay Skrevet 19. august 2009 Del Skrevet 19. august 2009 Dette var etter at jeg hadde prøvd å forklare at jeg kunne ta "sub-total" slik at det blir et skille mellom varene, noe som gjør det lettere å se hvor mye en vare koster. Hennes måte med, å betale, ta ut penger, for så å betale på nytt virket for meg ekstremt unødvendig. Skaper bry for regnskapsfører. Ikke uvanlig at firmaer som refunderer kjøp ikke godtar den løsningen. For all del, men en dame fra Indre Sodd som er rundt 1500 år gammel? Hadde hun kommet litt annerledes kledd + hatt en litt annen oppførsel og tone så kunne jeg godt ha skjønt det. Men slik hun var så skjønte jeg det ikke. menmen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå