Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

 

Dette skjer stort sett flere ganger i uken, om ikke daglig. Hjelper ikke at vi registrerer personalia når kunden ikke selv husker hvem som har kjøpt produktet, eller selger har stavet noe feil.

 

Eg har ved eit par anledningar erfart at selgarar ved byens elektro-butikkar må ha pølsefingrar i knackwürst-størrelse.

 

Skal man ha ein kundedatabase, sørg for å få kundens navn KORREKT.

 

Eg har sjølv eit etternavn som ofte blir stava feil, så eg gir førarkort eller bankkort til ekspeditøren kvar gang, uoppfordra. I tillegg stavar eg dei tre første bokstavane (som oftast blir feilskreve) fonetisk på NATO-alfabetet til ekspeditøren.

 

Når så dimwit'n framleis klarar å få det feil, og ikkje klarar å finne tilbake til oppføringa når eg kjem tilbake for å klage på det defekte møkkaproduktet seinare, så er det BUTIKKEN sin feil!

 

Eg drit loddrett i om de skriv "Hr. XXX har kjøpt en data, sjikkeli kul data, bettalt konntant" eller kva det no må stå i dei systema frå før krigen (Bosnia) som man framleis insisterar på å bruke, så lenge de skriv navnet mitt riktig.

 

Og ikkje dra noko Tysk-Elektrikar-greier inn i dette.

Minner meg en gang om når jeg sto i kø på Byggmix eller hva det heter. Kunden foran heter "Ole XXXXX", ekspeditøren lurte på hvordan man staver Ole, spurte til og med tre ganger. Noen har rett og slett vanskelig for det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når så dimwit'n framleis klarar å få det feil, og ikkje klarar å finne tilbake til oppføringa når eg kjem tilbake for å klage på det defekte møkkaproduktet seinare, så er det BUTIKKEN sin feil!

Nå er det fortsatt ditt ansvar, og ditt ansvar alene, å ta vare på kvitteringen. Nettopp fordi man ikke kan være sikker på om forhandleren finner igjen kvitteringen pga. slike feil som kan skje. Så nei, butikken kan ikke lastes for at de ikke finner kvitteringen, og du ikke får reklamert på produktet. Det er din egen feil.

 

Der jeg jobber, registrerer vi hovedsaklig på telefonnummer, og da søker systemet selv frem kundens navn og adresse via opplysningen (hvis kunden ikke ligger inne i vår database fra før). Vi spør da kunden om navnet vi får opp er riktig, og er det det, så vet vi at vi har registrert riktig telefonnummer.

 

Skal vi finne kvitteringen for kunden, søker vi da på telefonnummeret. Mye mindre sjanse for å gjøre feil da, så lenge kunden husker hvilket telefonnummer kjøpet ble registrert på. Alternativt kan vi søke på serienummeret på produktet.

 

Ja, og telefonnummer er brilliant å bruke. Har sjølv jobba i servicenæring i mange år, og må seie at telefonkatalogen/gule sider er det beste sidan oppskore brød blei oppfunne. Men eg har framleis opplevd at folk har fått navnet mitt feilskreve ETTER at dei har slått det opp på nettet. (ingen direkteimport, men, cut'n'paste er ikkje eit avansert konsept...)

 

Ja. Brukar er ansvarleg for å oppbevare sin kopi av kvitteringen. Men, som det er blitt påpeika av andre her, alt brukar faktisk treng å gjere er å sansynleggjere at produktet er kjøpt der. Dvs. gi ein kontoutskrift, screendump av nettbank, etc. Men det forutset framleis at butikken har registrert korrekt navn/nummer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fuck å søke på navn. Finnes 2000 måter å skrive navnet ditt, "Thorleif Jonsson", så ikke fortell meg at det skrives som det sies.

Så si det til kunden med en gang.

Kommer vel rimelig greit frem, gjør det ikke? Min erfaring er at å forklare hvorfor jeg gjør noe er bortkastet med tid, jeg etablerer meg bare som den som styrer samtalen og går inn i intervjumodus. Hver gang de begynner med "Jeg var hos min søster i julen og.." så skjønner jeg at dette er en kunde som ikke vet å skille mellom relevant og irrelevant informasjon, og da ber jeg dem heller bare høre på meg. Utrolig hvor mye raskere problemer ble løst på den måten. Kanskje ikke den mest kundevennlige approachen, men køen var som oftest på 15+ minutter fordi de andre konsulentene var nyansatte 18 år gamle jenter som ville høre livshistorier.

 

Men klart, jeg er jo klar over at jeg var krassere enn jeg behøvde. Kundesenter er det syvende stadiet av helvete.

Lenke til kommentar

Kunde: vel, eg var på hytta i helga. Kjørte opp dit fredag, kom fram seint på kvelden. Fyrte opp i peisen og tente lys, og satte meg og jobba litt på laptopen. Etter ei stund kjente eg at det lukta svidd plast, men tenkte det var støv på ovnane som lukta. Men så rauk skjermen. Og ein flamme slo opp over kanten. Skjermen stod altså på skrå over eit stearinlys til den tok fyr.

 

Eg: Korrekt, det dekkar ikkje garantien.

Bra at kunden var ærlig i alle fall. Jeg har tatt mot flere åpenbare selvforskyldte skader der kunden allikevel hevder at "nei, den bare døde, jeg aaaner ikke hvorfor" ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var en fyr som skulle levere tilbake en tilhengerlift. Vedkommende hektet den av kula på bilen i nedoverbakke og lot være å sette på håndbrekket. Liften trillet så i stadig høyere fart nedover og dundret inn i veggen til nabofirmaet. Genialt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Kunde: vel, eg var på hytta i helga. Kjørte opp dit fredag, kom fram seint på kvelden. Fyrte opp i peisen og tente lys, og satte meg og jobba litt på laptopen. Etter ei stund kjente eg at det lukta svidd plast, men tenkte det var støv på ovnane som lukta. Men så rauk skjermen. Og ein flamme slo opp over kanten. Skjermen stod altså på skrå over eit stearinlys til den tok fyr.

 

Eg: Korrekt, det dekkar ikkje garantien.

Bra at kunden var ærlig i alle fall. Jeg har tatt mot flere åpenbare selvforskyldte skader der kunden allikevel hevder at "nei, den bare døde, jeg aaaner ikke hvorfor" ;)

Klassikeren er at det stinker alkohol av tastaturet, dersom det er snakk om en PC. Er også veldig irriterende når folk lyver. Har brukt en del tid på å diagnostisering av PC, før eieren etter en stund innrømmer at han mistet PC-en i bakken...

 

Neeeei jeg aner ikke hvorfor...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor går grensen deres for når dere blir sinte og svarer urimelige kunder? Eller er dere alltid like serviceinnstilte?

Jeg vet ikke, etter to år som kundebehandler (eller tre om du regner med V&S førstegangstjeneste, som på sett og vis også er kundebehandling), så har jeg ikke kommet dit enda der jeg legger tålmodigheten til side og forteller hvor landet ligger. Jeg skal gi deg beskjed når jeg finner det ut ;)

 

Den siste måneden har det dog vært et par close calls.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Vet at vedkommende er mye på nett, men tviler på at vedkommende er her, og enda mindre husker meg :p

 

Men om (sommerjobb?) kundebehandleren på elkjøp Elverum, som prøvde sitt beste å forklare meg at det var en GTA IV complete pack, og ikke bare Liberty City Stories, som jeg trodde det var (ettersom det sto LCS på coveret). Og jeg avbrøt deg frem til du gikk og hentet det, snudde coveret og viste meg at det originale GTA IV også var med, leser dette, og husker meg...

 

Sorry for at jeg var en drittkunde, og takk for at du alikevel hjalp meg med ett smil! :)

 

Øff... jeg som vanligvis pleier å være en engel :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...