Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Sender inn datan til oss IT-folk med beskjed om at skjermen var helt svart og tastatur og mus ikke funket.

 

Datan var utladet når vi fikk den inn, etter en telefonsamtale senere fant vi ut at laderen i dockingstasjonen ikke sto i.. :p

Endret av Idríal
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dårlig gjort av sjefen din, om han har gitt deg opplæring som tilsvarer det du gjorde.

 

Det er i sånne tilfeller jeg er glad for at min kjede gir alle ansatte rett til å gjøre kunder fornøyde (og oppfordrer til å bruke retten), uten å måtte konsultere med leder, låseansvarlig o.l. :). Om det så er å gi ut gavekort på 1000,- pga lang servicetid eller hva som helst.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Da jeg jobbet i en matbutikk for to år siden kom det en kunde innom en kveld, en gammel dame. Hun handlet og alt var egentlig helt i orden, helt til hun kom til kassen. Da nevnte hun at hun hadde kjøpt en blomsterbukett dagen før som hun la på en gravsten på kirkegården. Dagen etter var visst de blomstene døde. Ikke hadde hun kvittering på kjøpet, og ikke hadde hun de døde blomstene med seg.

 

I mitt hode hadde ikke hun rett på noen som helst slags form for refusjon. Jeg ville jo ikke drive og gi bort blomster til alle og enhver, da kunne jeg jo få problemer med sjefen. Hun ble sur, kalte meg frekk og gikk. Dagen etter kom sjefen min bort til meg og sa at damen hadde sendt inn en kundeklage. Hun var visst en viktig kunde for den lille butikken, hun hadde visst tenkt å skrive til avisen om hvor bra vi var og greier. Da gjorde jeg plutselig feil likevel, selv om jeg prøvde så godt jeg kunne å følge reglene. Verden er faenmeg urettferdig...

 

hæ? må man ha en liste i hodet sitt når man jobber ett sted som sier

"X og Y er viktige kunder så de kan oppføre seg slik de vil" ?

 

er det virkelig slik sjefer tenker?

 

hvilke signaler sender ikke det andre kunder som overhører slik oppførsel, og ser at det er tydeligvis helt ok?

Lenke til kommentar

Var på kundebesøk hos en eldre herre fordi PCen ikkje fungerte etter 20 sekunder finn eg feilen - han har teke ut kontakta. Når han kjem heim (hans frue var den einaste som var heime) seier han at den var i og kontakta eg hadde plugga i ikkje var viktig og drar den derfor ut igjen. Etter rundt 5 minutter med argumentasjon får eg overtalt han til å sette inn igjen kontakta og slik at vi kan slå på maskina igjen. Litt små-frusterande der og da, men artig i ettertid :p

 

Og mens eg er inne på kunder: ein anna kunde hadde sølt eit glas med vin over tastaturet (på ein bærbar) som hadde rent ned i hovedkortet og kortslutta maskina og vedkomande lurte på kvifor den ikkje fungerte ^^

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Og mens eg er inne på kunder: ein anna kunde hadde sølt eit glas med vin over tastaturet (på ein bærbar) som hadde rent ned i hovedkortet og kortslutta maskina og vedkomande lurte på kvifor den ikkje fungerte ^^

 

Hørtes jo nesten ut som det tilfellet jeg fikk en gang. Fikk en telefon fra en person som absolutt ikke ville fortelle meg hva og hvorfor maskinen hennes var gåen, og insisterte på å snakke med den faglige lederen min. Etter kanskje 5-10 minutter med å forsøke å dra det ut, ba jeg henne heller vente til han var tilbake sånn at han kunne ta telefonen.

 

De fikk kontakt, og avtalte å komme innom med en hjemmekontor bærbar som han skulle se på. I det hun går ut, ber han meg og den andre lærlingen om å lukte på den. Joda, stanket øl på laaaaang avstand. :p Vi nappet ut HDDen, gikk igjennom den for å sjekket at den fungerte, og satt den i en annen maskin. Hun var tydeligvis veldig flau over akkurat dette fant vi ut i ettertid. :D

Endret av Lednar
  • Liker 2
Lenke til kommentar

En på jobben fortalte at han hadde solgt en gressklipper til en kunde for et par år siden, og etter 30 min kommer kunden tilbake med gressklipperen og er fly forbanna over at gressklipperen faen ikke ville starte! Han hadde jo fylt på olje og gjort alt riktig, og skjønte ikke hvorfor den ikke starta, og synes det var dårlig at gressklipperen ikke virka når den var helt ny og han hadde brukt masse penger på den osv osv. Tydelig forbanna.

 

Så spør han jeg jobber med om kunden hadde huska å fylle på bensin? "Nei faaaen", sa kunden og kjappa seg å pluke med seg klipperen og løp ut igjen. Han jeg jobber med har ikke sett han siden..

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Hadde en eldre dame innom for noen uker siden med en trådløs hustelefon som døde omtrent med en gang hun tok den ut av ladestasjonen. Hun hadde tidligere vært inne da telefonen ikke virket i det hele tatt, da hadde det vist seg at hun hadde satt batteriene i feil vei. Denne gang lå problemet i at hun ikke hadde oppladbare batterier...

 

Hadde også et eldre par innom med en mobiltelefon som ikke ville sende eller motta MMS. Vi hadde en stund i forveien sendt den inn til service for dem, og den hadde kommet tilbake med den vanlige softwareoppdateringen, men feilen var der fortsatt. Verkstedet hadde også testet telefonen både før og etter oppdatering, uten å finne feilen (mao. hadde de ingen problemer med å sende og motta MMS).

 

Paret forklarte deretter at feilen hadde oppstått etter at de hadde ringt Tele2 og fått sperret abonnementet for internettbruk. De hadde nemlig fått internettbruk som en del av sin spesifiserte faktura, og det ønsket de ikke, for de brukte jo ikke internett. Jeg forklarte dem at man må ha internett for å kunne laste ned bildene som sendes via SMS, akkurat som du må ha internett på maskinen hjemme for å kunne lese epost. Feilen beror i at kunden har sperret internettbruk, og de er nok nødt til å ringe Tele2 og åpne for dette igjen om de ønsker å kunne sende MMS.

"Men vi bruker jo ikke internett på mobilen!"

 

Dagen etter så jeg dem på mobilavdelingen i butikken (for å handle ny mobil eller for å atter klage på at MMS ikke virket antar jeg), de hadde visst ikke skjønt hvor problemet lå enda jeg hadde forklart det klart og tydelig for dem en tre-fire ganger før de gikk dagen i forveien.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg sto i kø på Rimi en gang for et par uker siden. Det var en gammel mann på 70-90 år som hadde kjøpt 12 flasker øl på lørdagen, men mente at de bare hadde tatt betalt for 7 av dem. Han kom ene og alene for å gjøre opp for seg. Kassedama sa at det gikk bra, men til slutt fikk han viljen sin og betalte for 5 flasker før han gikk tomhendt hjem igjen.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

 

Dette skjer stort sett flere ganger i uken, om ikke daglig. Hjelper ikke at vi registrerer personalia når kunden ikke selv husker hvem som har kjøpt produktet, eller selger har stavet noe feil.

 

Eg har ved eit par anledningar erfart at selgarar ved byens elektro-butikkar må ha pølsefingrar i knackwürst-størrelse.

 

Skal man ha ein kundedatabase, sørg for å få kundens navn KORREKT.

 

Eg har sjølv eit etternavn som ofte blir stava feil, så eg gir førarkort eller bankkort til ekspeditøren kvar gang, uoppfordra. I tillegg stavar eg dei tre første bokstavane (som oftast blir feilskreve) fonetisk på NATO-alfabetet til ekspeditøren.

 

Når så dimwit'n framleis klarar å få det feil, og ikkje klarar å finne tilbake til oppføringa når eg kjem tilbake for å klage på det defekte møkkaproduktet seinare, så er det BUTIKKEN sin feil!

 

Eg drit loddrett i om de skriv "Hr. XXX har kjøpt en data, sjikkeli kul data, bettalt konntant" eller kva det no må stå i dei systema frå før krigen (Bosnia) som man framleis insisterar på å bruke, så lenge de skriv navnet mitt riktig.

 

Og ikkje dra noko Tysk-Elektrikar-greier inn i dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når så dimwit'n framleis klarar å få det feil, og ikkje klarar å finne tilbake til oppføringa når eg kjem tilbake for å klage på det defekte møkkaproduktet seinare, så er det BUTIKKEN sin feil!

Ja det er da butikken sin feil at de ikke klarer å finne tilbake til riktig kvittering. Men det er fortsatt DU som skal bevise/sansynliggjøre et kjøp tilfelle garanti/reklamasjon, ikke butikken. Konklusjon: Ta vare på alle kvitteringer som du kanskje kan få bruk for senere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Når så dimwit'n framleis klarar å få det feil, og ikkje klarar å finne tilbake til oppføringa når eg kjem tilbake for å klage på det defekte møkkaproduktet seinare, så er det BUTIKKEN sin feil!

Nå er det fortsatt ditt ansvar, og ditt ansvar alene, å ta vare på kvitteringen. Nettopp fordi man ikke kan være sikker på om forhandleren finner igjen kvitteringen pga. slike feil som kan skje. Så nei, butikken kan ikke lastes for at de ikke finner kvitteringen, og du ikke får reklamert på produktet. Det er din egen feil.

 

Der jeg jobber, registrerer vi hovedsaklig på telefonnummer, og da søker systemet selv frem kundens navn og adresse via opplysningen (hvis kunden ikke ligger inne i vår database fra før). Vi spør da kunden om navnet vi får opp er riktig, og er det det, så vet vi at vi har registrert riktig telefonnummer.

 

Skal vi finne kvitteringen for kunden, søker vi da på telefonnummeret. Mye mindre sjanse for å gjøre feil da, så lenge kunden husker hvilket telefonnummer kjøpet ble registrert på. Alternativt kan vi søke på serienummeret på produktet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi har kundekontoer der jeg jobber, og de er av og til et helvete å finne ettersom de som sitter og oppretter disse kontoene ofte skriver feil navn. En 'S' for mye i Hanssen, Å i stedenfor AA og omvendt, K i stedenfor CH osv osv.

 

Kan heldigvis ta en omvei via et annet program hvor man kan søke på adresse, tlf nr osv for å finne kundenummeret for å så gå tilbake i kassa-programmet og skrive det inn, men det er kronglete og tar lengre tid.

Lenke til kommentar

Den forrige jobben min bestod av å finne kundebildet til hver persons som ringte for å kunne feilsøke tjenesten deres. Dette gjorde jeg ca 10 ganger i timen, 8 timer av gangen, 12 måneder på rad. Jeg lærte fort hvordan håndtere den situasjonen:

"Ja, da skal jeg se om jeg finner deg i databasen"

"Ja, jeg heter.."

"Har du kundenummer eller telefonnummer jeg kan slå opp på?"

"Nei, men navnet mitt er-"

"Du finner kundenummeret på regningen din, og telefonnummeret er sannsynligvis hjemmenummer eller et annet mobilnummer." (siden jeg ikke har funnet de på nummeret de ringte fra)

"Jeg kan jo bare gi deg nav-"

"Du kan evt gi meg postnummer og adressen, så skal jeg se om jeg finner deg."

 

Fuck å søke på navn. Finnes 2000 måter å skrive navnet ditt, "Thorleif Jonsson", så ikke fortell meg at det skrives som det sies.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...