Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Ja, akkurat det jeg uthever her er litt merkelig synes jeg.. Vi kan jo finne kvitteringen (stort sett) på pcen, hvorfor må da kunden ha orginal kjøpskvittering?

Hvis forhandler ikke finner kvitteringen (feil navn eller lignende), så kan ikke forhandler klandres for det, og da er det kundens eget ansvar å ha kvitteringen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hos oss kan vi ikke spore opp kvitteringer som er betalt kontant, selv om det er registrert på kundekontoer som står på navn. Men vi kan spore det opp dersom det er anført (kredittert/sendt faktura), da vil de bli liggende i systemet våres. Utrolig dårlig at vi ikke får spora opp det som er betalt kontant, da jeg hadde hatt bruk for det mange ganger.

Lenke til kommentar

Lynnedslag er vel aldri dekket av garanti/reklamasjon uansett, så kunden hadde ingen grunn til å klage.

 

O.T.:

Var på den lokale rimien for noen måneder siden og betalte noen varer med en 200-lapp. Fekk igjen småmynt og 200-lappen.

 

-Sikker på at eg skal ha denne? :dontgetit:

-Oi

 

Kassereren tar tilbake 200-lappen og ser på meg i 5 sek før ho tar fram 50-lappen eg egentlig skulle få tilbake.

 

Ikkje greit å være trøtt på jobb når ein ikkje har cashguard.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Første dag på jobb etter ferie. Veldig rolig, lite kunder, men hadde en eldre kar rett før stengetid jeg slo av en lengre prat med om hvor trangsynte små samfunn i Norge er. Herlig å se at det finnes intelligent liv fra bygdenorge der ute også!

Lenke til kommentar

Lynnedslag er vel aldri dekket av garanti/reklamasjon uansett, så kunden hadde ingen grunn til å klage.

 

O.T.:

Var på den lokale rimien for noen måneder siden og betalte noen varer med en 200-lapp. Fekk igjen småmynt og 200-lappen.

 

-Sikker på at eg skal ha denne? :dontgetit:

-Oi

 

Kassereren tar tilbake 200-lappen og ser på meg i 5 sek før ho tar fram 50-lappen eg egentlig skulle få tilbake.

 

Ikkje greit å være trøtt på jobb når ein ikkje har cashguard.

 

gjorde det samme selv i dag som selger:P kunden sku kjøpe fryseboks som kostet 149 og en fryselement. han sa den kostet egentlig 99 så jeg løp og sjekket og så kampanjelappen ikke var tatt vekk. så da jeg kom tilbake til kasssa hadde je gglemt han ike hade betalt så jeg slo varen i retur og så ut igjen med 50 kr rabatt så den kom på 99. og når jeg da gir han 50 kr så sier han at han ikke hadde betalt. følte meg dom da, ble mye å rette opp iigjen etterpå. når han så har betalt den og fyrseelemntet snudde han i utgangen og sa fryseelementen kostet 19 og ikke 29 så vi gikk ilag til hylla og ant ut ejg hadde rett der:P så mye kaos:P

 

 

 

jeg har en stygg uvane i butikken emd å runne alt opp til en kroneover de vanligvis mesteparten ender på en ørebeløp som runnes opp til 1 kr. så i dag ble det mye rettelser:P

Lenke til kommentar

Ja, akkurat det jeg uthever her er litt merkelig synes jeg.. Vi kan jo finne kvitteringen (stort sett) på pcen, hvorfor må da kunden ha orginal kjøpskvittering?

Hvis forhandler ikke finner kvitteringen (feil navn eller lignende), så kan ikke forhandler klandres for det, og da er det kundens eget ansvar å ha kvitteringen.

Et spørsmål for å dra kvitteringssnakket lengre ut, ville dere godkjent en printet kopi av kvitteringen, hva er policyen her? Vurderer å scanne inn og lage en personlig database av kvitteringer som ekstra sikkerhet... :ph34r: Første tanke er selvsagt at det kan oppfattes som kvitteringsvindel og ikke bli godtatt, så er vel nytteløst.

Lenke til kommentar

Så lenge du kan sansyneliggjøre at du kjøpte det har de ikke annet valg enn å godta det. Hvis du kan bevise at du hadde et trekk på XX kroner, den dagen - samme dag butikken hadde et trekk på XX kroner er det nok til å sansyneliggjøre det.

Lenke til kommentar

Ja, akkurat det jeg uthever her er litt merkelig synes jeg.. Vi kan jo finne kvitteringen (stort sett) på pcen, hvorfor må da kunden ha orginal kjøpskvittering?

Hvis forhandler ikke finner kvitteringen (feil navn eller lignende), så kan ikke forhandler klandres for det, og da er det kundens eget ansvar å ha kvitteringen.

Typisk scenario:

Kunde: Hei, jeg kjøpte denne PCen her i butikken for ca 3 mnd siden. Søk på Per Hansen.

Jeg søker på Per Hansen, og får opp drøssevis med ulike bilag fra folk som har Per og/eller Hansen i navnet sitt, eller adressen sin. Blar meg et år tilbake i historikken, sjekker hvert eneste bilag som har en kjøpspris på minst 2000 kr, og gir etterhvert opp.

Meg: Har du et telefonnummer jeg heller kan søke på?

Kunde: 98765432

Jeg søker på nummeret, og finner kun bilag fra denne ene kunden. Finner fryseboks, mobiltelefon, HDMI-kabel, kjøleskapsrens, gassgrill og you name it, men ingen datamaskin.

Kunde: Kanskje den står på min kone, Kari Hansen. Nei, det kan den ikke, det var jeg som kjøpte den.

Meg: Vi prøver Kari Hansen for sikkerhets skyld.

Gjentar reglen med både navn og nytt telefonnummer, men finner ikke kvittering for maskinen. Til slutt søker jeg heller opp alle bilag solgt det siste året med varekoden for den aktuelle maskinen. Også typisk at vi har et par-tre produkter som er nesten identiske, men med ulik varekode, så jeg må sjekke samtlige og gå gjennom ett og ett bilag for å finne et kundenavn som stemmer overens. Etter totalt 15 minutter med søking:

Meg: Der fant jeg den. Den er registrert på Kari Hanssen, og uten telefonnummer. Den er kjøpt for syv måneder siden, i butikken på andre siden av byen.

Kunde: SÅ gammel? Jaja, tiden flyr.

 

Dette skjer stort sett flere ganger i uken, om ikke daglig. Hjelper ikke at vi registrerer personalia når kunden ikke selv husker hvem som har kjøpt produktet, eller selger har stavet noe feil. Da er det faktisk til stor hjelp når kunden tar med bankkontoutskrift, da vet vi i det minste temmelig nøyaktig når varen er kjøpt, hvilken pris det skal stå på kvitteringen, og hvor varen er solgt. Slike ting hjelper en stakkars kundebehandler langt på vei når kunden selv er lettere dement (noe en stor porsjon av kundene mine virker å være når det kommer til å huske hvem, hva, når og hvor mye).

Lenke til kommentar

Et spørsmål for å dra kvitteringssnakket lengre ut, ville dere godkjent en printet kopi av kvitteringen, hva er policyen her? Vurderer å scanne inn og lage en personlig database av kvitteringer som ekstra sikkerhet... :ph34r: Første tanke er selvsagt at det kan oppfattes som kvitteringsvindel og ikke bli godtatt, så er vel nytteløst.

Kopi av kvitteringen (enten med kopimaskin, eller scannet og printet ut) er godt nok til å sannsynliggjøre kjøpet. Dette godtas av verkstedet.

 

Faktisk så holder det med bankutskrift. Så lenge vårt firmanavn står på den aktuelle posten, gjenstanden var i salg hos oss på den datoen, og summen stemmer (eventuelt ligger over mtp ekstrautstyr), så holder også det. Det forutsetter naturligvis at man har betalt med kort, ellers finnes jo ikke denne posten på bankutskriften.

 

Ellers er det stort sett ikke forhandler som krever kvittering/bankutskrift, det er verkstedet som krever dette for å behandle det som en garanti eller reklamasjonssak.

Lenke til kommentar

Jeg synes direkte synd på dere som jobber som selgere eller i service-yrket.

 

Jeg skal aldri, aldri, ha en jobb hvor jeg må forholde meg direkte til kunden.

 

Det er ikke så ille som du skulle tro. Det er bare fordi det som oftest er de vriene og spesielle personene som blir nevnt i denne tråden.

 

Mye trivelige personer også. Men som oftest de mest sære du husker hehe. Jobbet med kunder før.

Lenke til kommentar

Beste funksjonen som finnes i hele elguide :)

Elguide er egentlig genialt når man først lærer å bruke det. Savner det fra min korte periode i Elkjøp. Systemet vi bruker der jeg jobber nå (Navision), er mye mer tungvint, og ikke minst tregere.

 

Eneste fordelen i forhold til Elguide, er at alt foregår i samme system så vi slipper å bytte programmer for å gjøre forskjellige ting. Jeg tror vi hadde 3-4 forskjellige program å sjonglere med på Elkjøp, ihvertfall jeg som var ansatt som butikkleder. Men jeg hadde gladelig fortsatt med det, om vi kunne fått Elguide der jeg jobber nå.

 

Det som er morsomt er hvor fort folk lærer seg hurtigtaster, og skjønner når andre snakker om samme system. En av mine kollegaer ble oppringt på trikken/t-banen eller noe av en annen kollega, og hjalp vedkommende med hvordan han/hun skulle gjøre noe i systemet. Når hun la på, kommenterte den ukjente personen som satt ved siden av henne, "Åja, dere bruker Navision dere også?" :!:

Lenke til kommentar

Stalltips til dere som bruker elguide, lær dere programmet "garanti" som ligger på salgsmenyen ved siden av "lager". Enkleste program i verden å lete opp kvitteringer med :-)

Jo takk, men det hjelper ikke for bilag eldre enn 2010, og det fordrer fremdeles at kunden vet hvem som har kjøpt det, og hvor.

 

"Garanti" er ikke noe enklere å bruke enn "kopi". Forskjellen er jo bare at du kan søke eksternt på andre servere enn den du selv sorterer under. Feilstavinger, dårlig hukommelse fra kundens side osv. byr på like store problemer i begge menyene.

 

Den åpenbare fordelen med Navision kontra Elguide er at man har mulighet til å finne kvittering basert på serienummer så lenge dette ble registrert ved kjøp, noe man (såvidt jeg vet) ikke kan gjøre i Elguide.

Endret av srbz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...