Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Anathema: Jeg regner med at du jobber på Elkjøp siden dere har denne 30 dagers retur-retten. Kan dere nekte noen å benytte retur-retten om dere VET at den blir missbrukt? Kan ikke skjønne annet enn at dere taper enorme summer på den ordningen der. Sikkert en del folk som brukere f.eks kameraet på en ferie, og lever det tilbake senere fordi de ikke trenger det.

Alle forhandlere har rett til å nekte en kunde å handle hos dem. Der jeg jobbet før, kunne folk ringe oss for å bestille, eller bestille på nett. En kar som stadig ringte oss og bestilte ting, sendte samtlige varer tilbake i løpet av et par uker (angrerett ved telefon og nettsalg). Etter at dette hadde pågått en stund, så ga vi han bare beskjed om at han returnerte den varen han da ønsket å benytte angreretten på, ville vi ikke lenger godta han som kunde. "Ja, er det sånn det skal være så" svarte han, og vi hørte aldri noe mer fra han, så han fant vel en annen stakkars fotoforhandler.

 

Akkurat denne bør modereres litt. Man må ha saklig grunnlag for å nekte noen å handle -- du hadde det i dette tilfellet, men det er ikke slik at man kan nekte ugrunnet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Telemontør:

 

Jobber som telemontør, og går en del på feilretting hos både privat og bedriftskunder. Vi har en del verktøy som vi kan bruke for å sjekke linjene til folk, noe en del ikke vet.

 

Jeg opplever til stadighet folk som melder feil på internett eller telefon, og når jeg ringer dem for å spørre om de har sjekket at alt er plugget riktig i, så blir jeg gitt en lekse om jeg tror de er dumme. Kunden gjør jo ALDRI feil!

 

Jeg kan f.eks. måle en telefonlinje, og ofte se om apparat er tilkoplet, om kontakten er der, osv. Jeg kan også sjekke om adsl-modemet er tilkoplet. Når en kunde har delt aksess, det vil si at adsl internett og telefon går på samme linje, så er det litt mistenkelig når internett suser og går som bare det, linjen måler ok, og kontakten til kundener der, men telefonen ikke virker. Når jeg så ringer å spørr om han har sjekket om apparatet er tilkoplet, blir jeg skjeldt ut og selvfølgelig er det ikke noe galt med apparatet deres!! Jeg informerer kunde om faktura om det er noe galt med apparatet til kunden, men kunden blir da mer forbanna og sier jeg bare har det med å møte opp... helst etter kl 1600.

 

Jo, jeg reiser ut, siste jobb for dagen, og har kanskje venta litt på kunden som selvfølgelig ikke ville ta seg fri fra jobb når det var en feil som IALLEFALL IKKE HAN HADDE SKYLD I!! Når jeg så kommer inn til kunden, så finner jeg et apparat som ikke er tilkoplet. Når jeg påpeker dette for kunden, så blir han ildrød, forbanna og og påstår at jeg har plugget ut apparatet hans! Jeg tar min testtelefon, setter den på høyttaler, og viser at telefonen er helt ok! Når han da begynner å klage på dårlig service, er det ikke meg imot å melde inn at det var kundens feil... resultalt: faktura på 1500.-

 

En annen gang var jeg på feil hos en kunde etter et voldsomt tordenvær. Kunden hadde hverken telefon eller internett som fungerte, og jeg fant raskt ut at det var kontakten som hadde fått seg en smell i tordenværet. Jeg bytter ut første kontakt i huset, sjekker at summetonen er der, at internett fungerer, og forklarer at feilen fra telenors side nå er reparert. Jeg setter så på testtelefonen på høyttaler mens hun er der så hun kan høre at det er ok. Jeg sier så at er det feil på andre kontakter i huset, så er dette noe hun må bekoste selv, da hun selv eier resten av kontaktene. Kunden sier ok, og jeg går.

 

2 dager senere kommer det inn en reklamasjonsjobb på samme kunden. summetonen fungerer fremdeles ikke. Jeg ringer kunden, hun kommer hjem, jeg går rett til kontakten jeg før hadde byttet, og selvfølgelig er det i orden der. Hun får igjen høre summetonen og jeg forklarer igjen at videre feilretting på hennes kontakter må hun bekoste selv. Hun begynner da å banne og slå med dører og oppføre seg generelt som en 10-åring. Mens hun gjør dette, går jeg ut kjellerinngangen, setter meg i bilen, og fakturerer henne 1500.-

Endret av Andre1980
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Andre1980: Haha, mye drøyt man må finne seg i..

 

En av de siste dagene på siste jobben min (Peppes Pizza), så kommer det en kunde inn og forlanger å få Pizza buffé. På vår avdeling er det Pizza buffé hele Mandagen og fram til klokken 15.00 de resterende dagene.

Denne kunden kommer da inn 22.30 på en Lørdag og forlanger som sagt å få pizza buffé. Vaktsjefen forklarer han at det ikke er pizza buffé, hvor kunden svarer at Peppes Pizza i Bergen har pizza buffé fram til klokken 21.00 eller no.

Vaktsjef forklarer at det er opp til hver enkelt avdeling (tror jeg) om hvor lenge de skal ha buffé osv, og påpeker klokkeslettet. Om det hadde vært i Bergen, ville han likevel ikke fått buffé ettersom klokken var over 21.00.

Kunden blir da drit sur, og sier han skal ringe til sin gode venn i Bergen og sørge for at vaktsjef og servitør vil få sparken dagen etter.

Lenke til kommentar

Her i juletider tenkte vi å servere lutefisk som ala'carte meny for våre gjester med tilbehør av brunost, sennep og bacon. Og da naturligvis poteter.

 

Et bord med 3 stykk kommer og vil ha seg mat hvorav en bestiller lutefisken. Står klart og tydelig på menyen hva som kommer med den. De andre bestiller ribbetallerken.

 

Leverer ordren og kokken setter i gang. Riktig så fin tallerken med lutefisk og poteter samt 3 skåler på siden med tilbehøret. Alt dandert på en fin tallerken med rød juleserviette.

 

Leverer det til kunden, skjenker mer juleøl og gir dem en skvett aquavit på huset, siden det nå er snart jul. Mindre enn 2 minutter etterpå har jeg lutefiskspisende gjest midt mellom øynene med kjefting og smelling. Gjestene rundt ser på han der han står og smeller på meg. Feilen? Det var ikke erter til lutefisken. Og ingen skulle komme å fortelle HAN hvordan lutefisk skulle tilberedes for han viste best. Etter 5 minutter med vill kjefting måtte jeg be han forlate restauranten fordi de andre gjestene var utilpass. Forsøkte i stillhet i etterkant å forklare at lutefisken tilberedes forskjellig fra kokk til kokk og plass til plass men han nektet å høre, vi var noen udugelig idioter. Han stormet avgårde. De andre gikk forbi og sa "unnskyld", tydeligvis pinelig berørt av oppførselen hans.

 

Og vi hadde uheldigvis bare et par porsjoner erter igjen og de var allerede tinget til et par andre retter.

Endret av Bear^
Lenke til kommentar

Ok. Nå har jeg ligget oppe hele nattan og tenkt på de som irriterer meg mest :3 Som sagt litt tidligere så jobber jeg på gatekjøkken ._.

 

 

De som kommer 5 på stengetid, etter at jeg har vasket ALT på hele kjøkkenet, grill, klyper, boksene vi har mat i osv. Så spørr h*n pent "har dere åpent?" "jada. i 5 min til." svarer jeg kort og veeldig umotivet. "Ok, da skal jeg ha den største burgeren dere har med alt på og gjerne en meny!" Haaar så lyst til å svare: "Åjada. Og jeg skulle gjerne vært hjemme og sovet nå, for klokka er 23 en mandagskveld og jeg skal på skolen i morgen" Men neida ): Overtid hveer dag.

 

Så har det seg slik da att jeg har ett par piercinger. To i leppa og en i nesa (oksering som dere så fint kaller det).

Og ja, jeg kan forstå eldre sin uvitenhet at det ikke er noe som helt urenslig med det. Og jeg står ikke akkuratt og peller på døm heller. Og det renner ikke akkuratt "snerk" ned i maten deres heller.

 

Alikevell har jeg de som kommer inn og det første de ROPER er: "JØSS, HER VAR DET MANGE HULL!!" ._. næææ.

Også er det de som lener seg over disken for å dra i neseringen. Det setter jeg veldig pris på.

Også de som begynnerå bestille, mens de ser opp på menyene. Og med en gang de ser rett fram på meg, stopper de. En sa tilogmed "OI. Nå ble jeg helt satt ut"

En gammel mann sa til meg for litt siden: "Du er så skummel i ansiktet!"

Også har vi en sånn fast gjeng med noen 20 åringer som jeg gikk på skole med som jeg godt vet hvem er. Hver gang de kommer inn og ser at jeg jobber sier de: "kan noen andre lage maten min? Jeg syns det er så uhygenisk med alle piercingene dine" Selvom jeg vet at de selv har/har hatt piercinger.

 

Ett eksempel på en tøff hverdag:

Kunde: "Jeg skal ha en hamburger jeg"

Jeg: "Hvor stor da?"

Kunde: "Medium"

Jeg: ._. "100g? 130g? 160g? 190g? 250g?"

Kunde: "Oi... ehhh.. 160g da. Også skal jeg ha uten løk og tomat"

Jeg: "Det er greit, for det har vi ikke på burgerene uansett. Ellers så skal du ha alt på eller?"

Kunde: *nesten skrikende* Hvordan skal jeg liksom kunne vite hva "ALT" er da, når du ikke har sagt det"

Jeg: ._.'

 

Enda ett eksempel på en tøff hverdag:

Kunde: "Jeg skal ha en ***g bacon cheese burger jeg"

Jeg: *går ut i fra at det ikke er meny og taster inn*

Kunde: *betale* "Men jeg skal ikke ha på bacon da!"

Jeg: ._. *lager burgeren og leverer*

Kunde: "Jeg skulle jo liksom ha meny da!?"

Jeg: "Å? det har ikke jeg hørt noe om?"

Hvorfor reagerer ikke kunden på f.eks prisen da. Og etterpå står og kjefter på meg fordi at jeg ikke lagde meny, selvom det tar meg 2 min å lage en chips ._.

 

Og siden vi er ett utrolig travelt gatekjøkken til tider er det ofte kø ut døra. Da er det fantastisk når telefonen ringer i tillegg. Jeg løper rundt som en gal og i farten plukker jeg opp telefonen.

Jeg: "Tavernette Gatekjøkken værsågod"

Kunde i tlf: "Ja heeei.. jeg skal gjerne ha en..."

Jeg: *avbryter* beklager men det er veldig mye å gjøre her nå, så du får nesten bare komme bort hit"

Kunde i kø: *avbryte* "øy! jeg har stått i kø i 10 min, må man ringe inn for å få mat og nå da!?"

Kunde i tlf: "men jeg skal bare ha ett par hamburgere"

Jeg: "Da får du komme hit og stå i kø som alle andre!!!!"

Kunde i tlf: *kjempesint* "Nai hvis det skal være slik vil jeg ikke komme i det hele tatt!"

 

Også har vi de fantastiske ungene som kommer innom, mens jeg i hui og hast prøver å bli ferdig med all vaskinga jeg skal gjøre i løpet av dagen.

Unge: "Hva kan jeg få for 5 kr?"

Jeg: "Ett bacon?"

Unge: "Da tar jeg det."

._.

 

 

Også har vi de som elsker å avbryte deg midt i en massiv bestilling.

Kunde: "Unnskyld meg frøken, men jeg skal bare ha to pølser i to chips. Kan ikke du bare ordne det sånn kjapt?"

Jeg: :wallbash: NEEEEEEEIIII! STILL DEG I KØ FOR HÆLVETTE!!!!

 

 

 

Ahh. Det var deilig å få ut litt raseri :3

Lenke til kommentar
Anathema: Jeg regner med at du jobber på Elkjøp siden dere har denne 30 dagers retur-retten. Kan dere nekte noen å benytte retur-retten om dere VET at den blir missbrukt? Kan ikke skjønne annet enn at dere taper enorme summer på den ordningen der. Sikkert en del folk som brukere f.eks kameraet på en ferie, og lever det tilbake senere fordi de ikke trenger det.

 

No comment. Ja, vi kan nekte folk som vi vet missbruker ordningen å benytte seg av den. Dette er noe vi tilbyr som en service, og er på ingen måte en menneskerett. Denne kunden bar preg av å gjøre akuratt det du nevner der, så han kan se langt etter å få utnytte vår butikk noe mer.

Lenke til kommentar

Haha jobbet på en spar butikk for et år siden, i et boretslag, og da har man jo alltid de gamle damene:

 

Det kom en dame inn, gikk rundt i butikken en stund, kom til kassen og jeg slo inn varene hennes, da hun skulle betale dro hun ut kortet sitt, dro det igjennom, og bare sto der:

 

Jeg: du må slå inn koden din

Hun: HVA?

Jeg: (litt høyere) Du må slå inn koden på kortet ditt

Hun: HVA SIER DU?

Jeg: Trykk inn koden på kortet ditt!

Jeg: Åja jeg beklager, jeg har akkurat hatt en operasjon så jeg er litt ør (babler lenge om hvor hun hadde fått operasjon, kan ikke huske)

*dame står der i 2 minutter og babler* det er lang kø

Jeg: Du må trykke inn koden din.

Hun: Ja jeg beklager så meget, *trykketrykketrykke*

Jeg: Nå må du trykke på den grønne knappen

Hun: Hvilken?

Jeg: Den knappen der *trykker for henne*

Hun: Takk unge mann

Jeg: Værsågod ha en fin dag.

 

GOOOOOD DET VAR IRRITERENDE

Lenke til kommentar

Noen her passer rett og slett ikke som selgere, jeg blir bare kvalm. F.eks. Kuroi-Neko. Å bli irritert når noen spør høflig (JA! HØFLIG FOR FAEN!), hva skal man klage for liksom? At de kom 5min før stengetid? Skyld heller på deres eier for f***e. Når åpeningstid er 8-20, da får dere takle at man kan komme fem minutter før og handle. Det er fullstendig deres eier feil som ikke setter opp at åpeningstid er fram til 19.45 slik at dere får rydde bort. Det er DERES PROBLEM, IKKE VÅR!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

@Kuroi-Neko

 

Kunde: "Jeg skal ha en hamburger jeg"

Jeg: "Hvor stor da?"

Kunde: "Medium"

Jeg: ._. "100g? 130g? 160g? 190g? 250g?"

Kunde: "Oi... ehhh.. 160g da. Også skal jeg ha uten løk og tomat"

Jeg: "Det er greit, for det har vi ikke på burgerene uansett. Ellers så skal du ha alt på eller?"

Kunde: *nesten skrikende* Hvordan skal jeg liksom kunne vite hva "ALT" er da, når du ikke har sagt det"

Jeg: ._.'

 

Dette er noe som irriterer meg med gatekjøkken og jeg er enig med kunden her, hvordan skal vi vite hva "alt" er når det ikke er noe standard fra gatekjøkken til gatekjøkken?

 

Jeg: "Tavernette Gatekjøkken værsågod"

Kunde i tlf: "Ja heeei.. jeg skal gjerne ha en..."

Jeg: *avbryter* beklager men det er veldig mye å gjøre her nå, så du får nesten bare komme bort hit"

Kunde i kø: *avbryte* "øy! jeg har stått i kø i 10 min, må man ringe inn for å få mat og nå da!?"

Kunde i tlf: "men jeg skal bare ha ett par hamburgere"

Jeg: "Da får du komme hit og stå i kø som alle andre!!!!"

Kunde i tlf: *kjempesint* "Nai hvis det skal være slik vil jeg ikke komme i det hele tatt!"

 

Dårlig kundebehandling, meget dårlig kundebehandling. Du sier ikke slik til folk i telefonen, de ser ikke og vet ikke hvor mye det er å gjøre fremfor deg fysisk. Har du mye å gjøre kan du si "Hva skal du ha?" og så skrible det raskt ned og si "Det er litt kø her så det kan dessverre ta litt tid". Som de sier i Rema reklamen, det enkle er oftest det beste.

 

Gatekjøkken ansatte irriterer meg faktisk litt, det er ikke min skyld at du står bak disken, om du mistrives så ja ikke min feil. Fra en kundes perspektiv her å jeg si at jeg ville holdt meg 2 mil unna denne plassen om det er slik kundene blir behandlet.

 

@staian

 

Gamle mennesker ja, mange er hyggelig men enkelte blir man litt irritert over. Hadde en eldre herre som reiste alene på vinterstid. Gikk ut i snøkovet og hentet bagasjen for han, sjekket han inn og bar bagasjen på rommet for han. Var lite å gjøre si det endte med at vi satt fremfor peisen i lobbyen og pratet veeeel og lenge, faktisk nesten hele vakta mi gikk ut på det. Meget trivelig mann.

 

Så har man da de som bare er sur og grinete hvor alt er feil, som f.eks frøkenen som krevde storkompensasjon fordi rommet hennes var skitten når hun ankom, ja, det var en stor ansamling med støv på stikkontakten bak varmfjøla. Her skulle man ha 70% prisavslag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Noen her passer rett og slett ikke som selgere, jeg blir bare kvalm. F.eks. Kuroi-Neko. Å bli irritert når noen spør høflig (JA! HØFLIG FOR FAEN!), hva skal man klage for liksom? At de kom 5min før stengetid? Skyld heller på deres eier for f***e. Når åpeningstid er 8-20, da får dere takle at man kan komme fem minutter før og handle. Det er fullstendig deres eier feil som ikke setter opp at åpeningstid er fram til 19.45 slik at dere får rydde bort. Det er DERES PROBLEM, IKKE VÅR!

 

Altså. Syns det er ganske frekt av kunder å komme inn fem på stengetid og si: "HEI. Jeg vet at dere stenger om fem min. Men det var så deilig å ligge på soffan og slappe av og se på TV og drøya til siste sekund." Og ærlig talt. Jeg er helt sikker å at hvis du hadde vært meg hadde du også irritert deg over det. Fordi det er menneskelig. Men. Jeg lager mat til de som kommer 5 på fordet. Tilogmed hvis de kommer 1 på. Fordi det er jobben min.

 

Dette er noe som irriterer meg med gatekjøkken og jeg er enig med kunden her, hvordan skal vi vite hva "alt" er når det ikke er noe standard fra gatekjøkken til gatekjøkken?

 

 

Dårlig kundebehandling, meget dårlig kundebehandling. Du sier ikke slik til folk i telefonen, de ser ikke og vet ikke hvor mye det er å gjøre fremfor deg fysisk. Har du mye å gjøre kan du si "Hva skal du ha?" og så skrible det raskt ned og si "Det er litt kø her så det kan dessverre ta litt tid". Som de sier i Rema reklamen, det enkle er oftest det beste.

 

Gatekjøkken ansatte irriterer meg faktisk litt, det er ikke min skyld at du står bak disken, om du mistrives så ja ikke min feil. Fra en kundes perspektiv her å jeg si at jeg ville holdt meg 2 mil unna denne plassen om det er slik kundene blir behandlet.

 

1. Når kunden kommer inn og er så "bedrevitende" og durer i vei om, sånn skal jeg og og sånn skal jeg ha og sånn skal jeg ikke ha. Virker det som om kunden har delvis peiling. Men skjønner jo såklart at han ikke har det når han faktisk blir sint for at jeg spørr om han skal ha "alt". Ingen grunn til å hisse seg opp liksom. Skjønner ikke helt hvorfor det er en ting som irriterer meg. Men det gjør det. Basta.

 

2. JO. Fordi jeg jobber ikke på Rema tenk. Jeg gjør det som inngår i jobben min. Så når vi har fått beskjed av sjefen at sånn vil han ha det syns jeg det er litt drøyt å bli sur på meg, av kundene. Ikke skyt budbringeren. Uansett. Så skal jo kunden komme og hente maten om 5 min. Så da kan de like så godt komme og besille maten i person syns nå jeg.

 

3. Nei, jeg mistrives faktisk ikke med jobben min. Noen dager elsker jeg den. Men alle servicejobber har kunder. Og enkelte kunder kan være ett hælvette. Jeg velger ikke mine egene kunder.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8723

Er litt enig med Bear her. God kundebehandlig er nødvendig, og ikke minst standard.

At en kunde kommer 19:55 og atpåtil beklager at dem kom i siste liten, da er det unødvendig å bli hissig.

Lenke til kommentar
Kuroi-Neko: Jeg bare lurer, hvorfor begynner dere å vaske og ordne før stengetid, når dere likevel tilbyr mat helt til stengetid? Er vel ikke noe å irretere seg over det da.

 

Enhver person som noensinne har jobbet i noe som ligner på en butikk, et gatekjøkken, eller lignende vet svaret på denne.

 

Fordi man vil kunne gå hjem. Har det ikke dukket opp en kjeft den siste halvtimen før stengetid så rydder man og forbereder stenging. Når det da kommer en fyr som ikke klarer/gidder å planlegge dagen sin to minutter på så er det faktisk lov å bli litt småirritert. Så lenge det ikke går ut over kunden.

Lenke til kommentar
2. JO. Fordi jeg jobber ikke på Rema tenk. Jeg gjør det som inngår i jobben min. Så når vi har fått beskjed av sjefen at sånn vil han ha det syns jeg det er litt drøyt å bli sur på meg, av kundene. Ikke skyt budbringeren. Uansett. Så skal jo kunden komme og hente maten om 5 min. Så da kan de like så godt komme og besille maten i person syns nå jeg.

 

Kunden vet ikke hva sjefen din har sagt, om sjefen din har sagt det så er han en knøl, såre enkelt. Jeg jobber heller ikke på Rema men service yrke er service yrke om det er gatekjøkken eller Rema.

 

3. Nei, jeg mistrives faktisk ikke med jobben min. Noen dager elsker jeg den. Men alle servicejobber har kunder. Og enkelte kunder kan være ett hælvette. Jeg velger ikke mine egene kunder.

 

Klart man har kunder som er et helvette, jeg vet alt om det og litt til. Men det er mye enklere å tenke smart når kunder er grinete. Med god diplomati kan du be en person reise til helvette på en slik måte at han gleder seg til turen :)

Lenke til kommentar

Vel, Bear^, din erfaring er en helt annen del av dette forumet. Det er likevel unødvendig å stille en bruker opp i et hjørne med dine egne etterpå-smarte løsninger når tråden først og fremst handler om å slenge inn hva nå enn man finner seg irritert av? :)

 

Når det er hektiske arbeidsdager, så blir ikke alltid de beste avgjørelsene gjort - og det må man ikke forvente heller. Klart, man blir like irritert av en overraskende oppførsel av kunden likevel, uansett om man selv har en liten del skyld i nettopp dette. Det er da ikke særlig overraskende, er det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...