Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man trenger da ikke være sosiolog for å forstå at det ligger en forskjell mellom en kunde som smiler og sier "Du kan få den i tips" med en munter tone og et smil, enn en arrogant fjortisjente som sier det samme, men med en helt annen tone og holdning.

 

Det denne jenten sa, kombinert med holdningen og tonefallet hennes, kunne vært oversatt til noe ala "Jeg vil ikke/trenger ikke nedlate meg til å plukke med meg denne ubetydelige kronen her fra butikken, men du som er butikkansatt blir sikkert overbegeistret for min gavmildhet, og burde være svært takknemlig."

Lenke til kommentar

Og det er gjerne en grunn til at det i så fall ender med at noen bruker det sarkastisk, her er det ikke presentert noen forhistorie til hvorfor jenten skulle oppføre seg slik, derfor fremstår det som at skribenten av innlegget har tolket den generelle væremåten til kunden personlig.

 

Og det er i så fall både hennes feil, og hennes problem, ikke kunden.

Lenke til kommentar

Jeg gir bort det som er igjen av et rundt beløp. Betaler jeg med to 200-lapper, og maten koster 360, så sier jeg behold resten. Ikke bare får servitøren en liten slant ekstra, men også synes jeg det er lettere å holde kontroll på pengeforbruket med å gå etter runde beløp når jeg kan. Da gjelder også dette om maten hadde kostet 390.

 

Men Norge har ikke en tipskultur som likner noe andre land har. Vi er i slekt med vikingene, grådige jævler :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har sjeldent kontanter på meg, kanskje en tier eller noe slikt hvis jeg har fått igjen noe veksel etter at jeg har betalt med en 100-lapp et sted (som jeg sannsynligvis har enten fordi jeg tok ut 400 til busskortet eller fordi jeg tok kinobilletter eller lignende på mitt kort).

Har alltid en 500-lapp eller mer liggende hjemme, i tilfelle jeg mister lommebok på byen og må komme meg hjem. Da får jeg ihvertfall betalt for taxi.

 

Ellers går jeg sjeldent med kontanter, og om banksystemene er nede, så er det jo like kjipt for meg - da må jeg finne alle varene i en annen butikk som faktisk har systemer som fungerer.

Lenke til kommentar

Det er verre med de småungene som er vettskremte for å ta mer godteri enn de har penger til. De som løper i kassen mellom hver bit de putter oppi for å finne ut hvor mye det koster. Da svinner jeg heller 20grammene de har for mye og lar dem ta det med seg.

Endret av Nie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...