Gå til innhold

Kunder på jobben din!

RMNZR

Anbefalte innlegg

Selvfølgelig kan en NORSK forretning nekte å ta imot betaling i en valuta som ikke settes i omløp av Norges Bank. Om det er gunstig for virksomheten å nekte, får være opp til ledelsen å avgjøre.

Det eneste som er tvungent betalingsmiddel i Norge av kontanter, er norske mynter og sedler. Man har forøvrig også lov til å nekte å ta imot betaling dersom det er mer enn 25 mynter av samme enhet (Ta DEN, gamla!).

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er med på den:) men vi har ganske så mye å gjøre da vi får 30 paller med varer omgangen så de leste ansatte er på gulvet og har derfor ikke mulighet til ha flere kasser oppe. er det en retur dog tar en annen ansatt den kunden på den kassen om det er kø så dkø ikke bli lang av returer som er kronglate:)

er gangske rask på kassa så er sjeldent mer en 3 omgangen i kø hos meg:)

ica skal ha cred for bemanning med ALT for dyrt til at jeg handler der:) kiwi og rema her:D

Der har vi hele årsaken til debatten som foregikk for en stund siden. "Alle" klager på dårlig utvalg, men de samme personene nekter å støtte de som faktisk har det. Sånn som ICA, Meny og Ultra. Da handler de heller billig på Rema, for så å klage på utvalget.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig kan en NORSK forretning nekte å ta imot betaling i en valuta som ikke settes i omløp av Norges Bank. Om det er gunstig for virksomheten å nekte, får være opp til ledelsen å avgjøre.

Det eneste som er tvungent betalingsmiddel i Norge av kontanter, er norske mynter og sedler. Man har forøvrig også lov til å nekte å ta imot betaling dersom det er mer enn 25 mynter av samme enhet (Ta DEN, gamla!).

Hvis det var så selvfølgelig hadde jeg ikke spurt.

Vet at vi ikke er med i EU :p Dog trodde kanskje det lå noe i EØS avtalen.

Lenke til kommentar

Der jeg jobber har vi også en regel om å plinge hvis det er flere enn 3 i køen. I tillegg har vi alltid utrolig mange på jobb. Så det er sjelden kunder klager på kø hos oss. Fatter egentlig ikke hvordan butikken klarer å gå i pluss...

Merker når jeg selv handler på Rema hvor mye hat som bygger seg opp inni meg når jeg alltid må stå i milevis kø der. Men de lave prisene til Rema veier sånn halvveis opp for køen.

Lenke til kommentar

Der jeg jobber har vi også en regel om å plinge hvis det er flere enn 3 i køen. I tillegg har vi alltid utrolig mange på jobb. Så det er sjelden kunder klager på kø hos oss. Fatter egentlig ikke hvordan butikken klarer å gå i pluss...

Merker når jeg selv handler på Rema hvor mye hat som bygger seg opp inni meg når jeg alltid må stå i milevis kø der. Men de lave prisene til Rema veier sånn halvveis opp for køen.

Hvilke lave priser?

Om du følger med på pris og kvalitet så er det ikke vanskelig å se at prisen på de fleste varer hos Rema 1000 er bare marginalt bedre en hos konkurrentene. Og her på Romeriket har Rema 1000 også uten tvil den dårligste kvaliteten på frukt og grønt, samt mye av varene har svært kort datostempling. Kjøpte syltetøy på Rema 1000 forrige uke som de nettopp satt inn. Holder seg i 3mnd, mot glasset fra samme produsent jeg kjøpte på COOPen i går som holder seg til nesten 2013...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilke lave priser?

Om du følger med på pris og kvalitet så er det ikke vanskelig å se at prisen på de fleste varer hos Rema 1000 er bare marginalt bedre en hos konkurrentene. Og her på Romeriket har Rema 1000 også uten tvil den dårligste kvaliteten på frukt og grønt, samt mye av varene har svært kort datostempling. Kjøpte syltetøy på Rema 1000 forrige uke som de nettopp satt inn. Holder seg i 3mnd, mot glasset fra samme produsent jeg kjøpte på COOPen i går som holder seg til nesten 2013...

Det handler ikke om kvalitet, det handler om konservering. Kvaliteten på glasset fra rema er nok av bedre og har langt mindre konserveringsmiddler i seg. Men nok Offtopic!

Endret av Mr. A
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er få ting som irritererer meg mer enn kunder som undervurderer meg og bruker hersketeknikk. Greit at jeg bare er 20 år gammel, men jeg har jobbet på stedet i tre år og hatt låseansvar i to av dem. En dame i femtiårene kom bort i skranken min her om dagen og sa "Lille venn... Nå får vi se om vi får til dette, da." - hun skulle overføre penger fra én konto til en annen, det kunne jeg gjort med bind for øynene og hendene bundet bak ryggen.

Gjorde mitt beste for å taste så fort jeg kunne og bruke litt avanserte termer for at hun skulle skjønne at jeg faktisk hadde gjort dette før. Fikk et litt overrasket "hmf" tilbake.

De få gangene jeg har fått høre "Lille venn" har jeg kort, bryskt og kontant avvist replikken med "Skal vi fortsette denne samtalen, vil jeg gjerne at du tiltaler meg med respekt. "Lille venn" er direkte nedlatende og respektløst. Dette er jobben min; Det forventes av mine sjefer at jeg kan gjøre alt du ber meg om".

Eller lignende. Det er faktisk UFATTELIG nedlatende å åpne med "Lille venn". Jeg blir langt mer provosert av det enn å bli bannet til, eller sånn.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Hvilke lave priser?

Gosh, hvor mye syltetøy spiser du på en uke egentlig?

Endret av srbz
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er få ting som irritererer meg mer enn kunder som undervurderer meg og bruker hersketeknikk. Greit at jeg bare er 20 år gammel, men jeg har jobbet på stedet i tre år og hatt låseansvar i to av dem. En dame i femtiårene kom bort i skranken min her om dagen og sa "Lille venn... Nå får vi se om vi får til dette, da." - hun skulle overføre penger fra én konto til en annen, det kunne jeg gjort med bind for øynene og hendene bundet bak ryggen.

Gjorde mitt beste for å taste så fort jeg kunne og bruke litt avanserte termer for at hun skulle skjønne at jeg faktisk hadde gjort dette før. Fikk et litt overrasket "hmf" tilbake.

De få gangene jeg har fått høre "Lille venn" har jeg kort, bryskt og kontant avvist replikken med "Skal vi fortsette denne samtalen, vil jeg gjerne at du tiltaler meg med respekt. "Lille venn" er direkte nedlatende og respektløst. Dette er jobben min; Det forventes av mine sjefer at jeg kan gjøre alt du ber meg om".

Eller lignende. Det er faktisk UFATTELIG nedlatende å åpne med "Lille venn". Jeg blir langt mer provosert av det enn å bli bannet til, eller sånn.

Hvordan er responsen da?

Lenke til kommentar

Nordmannen føler seg som et offer når han må stå i kø.

Et minstemål for akseptabel service er at de får jaget bort alle de andre menneskene før jeg rekker frem til kassen.

Ja, det kan virke litt sånn enkelte ganger.

Det som er litt underlig, er at de fleste godtar 10-15 minutter (eller mer) kø på for eksempel Postkontoret, mens er man i en butikk virker det som om en 5 minutters kø er ulidelig. Her om dagen var jeg på Postkontoret i lunsjen (tåpelig av meg, jeg vet), og ventet 20 minutter. Ingen klaget eller uffet seg over det.

Her om dagen hadde vi tre stykker som ekspederte/hjalp kunder der jeg jobber. Som fjerdemann på jobb, bar jeg inn masse varer vi nettopp hadde fått fra ute i butikken og inn på lageret. Dette er noe vi må gjøre så raskt som mulig, ettersom interessante esker fort kan bli stjålet om de står tilgjengelig i butikken.

I tillegg hadde jeg faktisk sluttet for fem minutter siden, men jeg tenkte at jeg bare skulle bli ferdig med å losse varene inn på lageret før jeg gikk.

En kunde kommer inn og må vente på neste ledige ekspeditør. Han venter i en eller to minutter, og går plutselig bort til meg der jeg bærer på den siste esken og sier "Skal du ikke hjelpe kundene dine også?" i en frekk og nedlatende tone. Ettersom jeg ikke bare kunne la esken stå ubevoktet, jeg egentlig var ferdig for dagen, det var tre andre som hjalp kunder, ingen foran han i køen og at han bare hadde ventet et minutt eller to, så påpekte jeg det, og bar inn den siste esken før jeg slang på meg jakka og gikk. Hadde han spurt meg i en litt vennligere tone, hadde jeg gledelig hjulpet han før jeg gikk. Det skal også sies at en av de andre var i ferd med å avslutte et salg da, så han ventet neppe mer enn et minutt til.

Man kan ikke forvente at alt alle ansatte i en butikk gjør, er å ekspedere kunder. Vi har faktisk en drøss med andre arbeidsoppgaver også som må gjøres en eller annen gang. Men han typen der tenkte tydeligvis ikke langt nok til å forstå det. Hadde jeg stått i "skjul" på lageret og pakket ut varer, hadde han ikke sett at jeg var der, og da hadde det antakeligvis vært helt greit for han å vente noen minutter.

Endret av Marekatten
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det et sted jeg hater å stå i kø er det på postkontoret! Går ting unna og de er effektive, er det greit, men det er de nesten aldri. Bare masse fjas, skjenking av kaffe og halvhjertet ekspedering av gamle damer som skal ha pensjonen sin.

Også er de aldri hyggelige. Jeg har aldri møtt en ansatt i posten som faktisk har vært hyggelig. Bare et sted. I Italia. Mitt inntrykk av norske postkontorer er at de skal selge, og du skal gjøre jobben. Jeg får forsåvidt det samme inntrykket i utlandet og, med unntak av Italia. Der gjorde de alt. Jeg ga dem en bærepose med matvarer, og de pakket i esker og satte på frimerker. Dette er langt ifra effektivt, men man får ihvertfall inntrykk av at det ikke er en oppbevaringsplass for slitne sjeler..

Lenke til kommentar

Jeg har blitt kalt inn på teppet opptil flere ganger fordi jeg driver med det de kaller "overservice" - altså å hjelpe kunder med ting de egentlig må gjøre selv. Posten har blitt strengere og strengere på hva vi faktisk får lov til å hjelpe kundene med for å senke nettopp køtid og sånt. Når det er sagt er jeg ALLTID hyggelig mot kundene, uansett hvor lite eller stort ærendet deres er. Men jeg har inntrykk av at det blir sjeldnere og sjeldnere på de andre kontorene, for jeg får massevis av tilbakemeldinger fra kunder som er positivt overrasket over servicen og innstillingen min. Det er trist, og jeg skulle ønske det ikke var sånn.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jepp. Men hvor alvorlig sjefene ser på sånt varierer litt fra kontor til kontor, da. Har f.eks. aldri fått tilsnakk pga. det på det andre kontoret jeg jobber på. Men policyen er at kundene skal gjøre så mye som mulig selv for å ikke "ta unødvendig" av ekspederingstid som burde vært brukt på andre.

Lenke til kommentar

Problemet er at relativt mange norske bedriftsledere ser kun på tall, tall og tall og tror det skal gjøre en god jobb. Man overser helt den biten som går ut på faktisk kundeservice: Nemlig at man er der, til stede for kunden, og yter den servicen kunden vil ha - altså MER enn kunden forventer. Det skaper et positivt forhold til bedriften for kundens del, og sørger for at kunden vil komme tilbake flere ganger.

Ansett heller en mann til og la de ansatte bruke mer tid på hver enkelt kunde, så skal du se at det kommer flere kunder enn før.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...