Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Nå er saken at jeg strakk meg i utgangspunktet ikke lenger enn vi plikter, rett og slett fordi det er tapsprosjekt av dimensjoner å ta kundens ord for en mangel istedenfor å få den påvist av autorisert verksted, hvis vi skulle gjøre det hver gang. Derimot er forbrukerkjøpsloven her til lands ofte drøyt forhandlerfiendtlig, og kunden hadde hatt rett på nytt produkt (eller strengt tatt å heve kjøpet) ved tredje gang samme feil. Om vi bare får påvise feilen først, noe hun strengt tatt ikke kan nekte oss, vil det som regel dog være produsenten som tar regningen. Men neida, hun skulle ha ny telefon der og da ellers kunne det bare være.

Aaand cut. Kunden har krav på nytt produkt eller hevet kjøp ved tre ganger PÅVIST samme feil, OG reparert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forbrukerkjøpsloven §30 regulerer akkurat det der. Den sier bl.a.:

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

Imidlertid står det ingenting om at vi ikke har lov til å bruke eksternt verksted til å påvise mangelsymptomene før vi tar påstanden om mangel for god fisk.

Endret av srbz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fra spøk til revolver: De to første gangene skal telefonen (feks) repareres. Hvis SAMME feil forekommer en tredje gang, så skal feilen påvises, og da skal enten kjøpet heves eller hvis ønskelig kan man gi et likt produkt. Hvis produktet er gått ut av produksjon skal tilsvarende ELLER BEDRE gis. Dette vet jeg Komplett ikke bryr seg om. Er produktet gått ut av produksjon, så refunderer de uansett om det er første eller tredje gangs rep. Som er bra mener jeg. Det er ikke alltid at man kan få et produkt som tilsvarer eller er bedre enn det du hadde, f.eks når det gjelder hovedkort, da disse kjøpes etter individuelle ønsker og krav, og pris blir ikke rett målestokk.

Lenke til kommentar

For de som jobber i butikk med panteautomat kan dere skaffe dere gratis Cola ganske raskt. Kjedet meg litt igår og skaffet meg vell rundt 18 cola smilyes på kanskje 10 min, 3 gratis cola det :D

Kanskje litt teit å skrive det på denne tråden, men tenkte kanskje noen vill ha bruk for det :)

Har en venninne som ikke drikker noe særlig med Cola som jeg ga i oppdrag å samle smileys. Three cokes plz.

 

Fra nå av gjelder dette deg også, Barnacle.

Endret av Dorian Gray
Lenke til kommentar

... Hvis produktet er gått ut av produksjon skal tilsvarende ELLER BEDRE gis. Dette vet jeg Komplett ikke bryr seg om. Er produktet gått ut av produksjon, så refunderer de uansett om det er første eller tredje gangs rep. ...

 

Det stemmer ikke alltid. Jeg reklamerte på en ekstern disk jeg kjøpte hos Komplett like før garantien gikk ut. Endte med at jeg fikk tilbake en ny harddisk av samme merke, men med dobbelt så stor lagringsplass :) Ble kjempefornøyd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

... Hvis produktet er gått ut av produksjon skal tilsvarende ELLER BEDRE gis. Dette vet jeg Komplett ikke bryr seg om. Er produktet gått ut av produksjon, så refunderer de uansett om det er første eller tredje gangs rep. ...

 

Det stemmer ikke alltid. Jeg reklamerte på en ekstern disk jeg kjøpte hos Komplett like før garantien gikk ut. Endte med at jeg fikk tilbake en ny harddisk av samme merke, men med dobbelt så stor lagringsplass :) Ble kjempefornøyd.

Ja, jeg og når jeg tenker meg om. Men en harddisk er en harddisk, den har ikke 6xSATA, 2xPCI-E 16X osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For de som jobber i butikk med panteautomat kan dere skaffe dere gratis Cola ganske raskt. Kjedet meg litt igår og skaffet meg vell rundt 18 cola smilyes på kanskje 10 min, 3 gratis cola det :D

Kanskje litt teit å skrive det på denne tråden, men tenkte kanskje noen vill ha bruk for det :)

Haha. Jeg pleier også å gjøre det. Har vel vært innom Statoil 6-7 ganger på vei hjem å hentet cola.

Lenke til kommentar

Jeg blir mer og mer forundret over hvor motbydelige og frekke enkelte folk kan finne på å være.

 

En kollega av meg viste frem noen kamera til et par nye landsmenn i dag, og et av kameraene hadde beklageligvis et flatt batteri. Så hun sa at hun måtte få ladet batteriet litt før de kunne få prøve det, men at det var et veldig bra kamera. Da får hun slengt i trynet at de kunne ikke stole på at hun snakket sant når de ikke fikk testet kameraet og var direkte frekke i kjeften.

 

Vel, hun fant til slutt et ekstrabatteri på bakrommet, så de kunne få prøvd kameraet da, og de bestemte seg for at det var bra nok.

 

En times tid senere, "tilfeldigvis" rett etter hun var gått til lunsj, kommer de inn og snakker med en annen av mine kolleager og meg og sa at hun hadde sagt at det var bare å komme innom og bytte kameraet om de ikke var fornøyd... noe de ikke var. De ville heller ha et annet kamera. Vi godtar vanligvis bytte om kamera er ubrukt og evt. forsegling på esken ikke er brutt, men her hadde de tatt opp kameraet og tatt flere bilder så det hadde mange feite fingermerker, samt at forseglingen på esken er brutt og kameraet ser ikke helt nytt ut. Det kan med andre ord ikke selges som nytt. Når vi forklarte dem det, så sa de at de hadde en avtale med henne om at de kunne bytte uavhengig av om kameraet var brukt eller ikke.

 

Så vi forsøkte å ringe henne for å spørre om de hadde en slik avtale, spesielt ettersom de virket litt nervøse når vi sa at vi kunne ringe henne for å spørre, men dessverre tok hun ikke telefonen. Jeg sa at ettersom de ikke hadde ordnet denne avtalen skriftlig, så måtte de vente til hun kom tilbake. Da kom de plutselig på at de måtte rekke et tog som gikk om 10 minutter.

 

Og det kunne jo være at de faktisk hadde en slik avtale, så jeg tok avgjørelsen om at vi fikk bare stole på kunden, så de fikk byttet kameraet sitt.

 

Men når min kollega kommer tilbake, så finner vi jo ut at verken hun eller de hadde vekslet et eneste ord om å bytte kameraet.

 

Vi har telefonnummeret og navn/adresse på kunden, men jeg orker ikke krangle med folk som har den attituden og mangel på folkeskikk.

 

For ordens skyld... kameraet de byttet bort er et av de aller beste kameraene i den prisklassen, men de fant nok ut at de heller ville ha et vanntett og støtsikkert kamera... så da fant de ut at de "ikke var fornøyd" og byttet til et slikt. De vann og støtsikre kameraene har jo mye dårligere bildekvalitet, så det kan ikke ha vært bildekvaliteten de var misfornøyd med.

Lenke til kommentar

Hvis produktet er gått ut av produksjon skal tilsvarende ELLER BEDRE gis. Dette vet jeg Komplett ikke bryr seg om.

Jeg har opplevd å få bedre produkt av Komplett siden det originale produktet jeg kjøpte var gått ut av produksjon.

 

Uansett, litt irriterende å høre samme vitsen hele tiden ala "siden det ikke var noen prislapp på varen, så er den vel gratis? heheheheh"

Endret av Quote
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selgar har rett til å påvise (evt. via ekstern part), men ikkje reparere, ved tredje tilfelle av same mangel.

 

Ja, man må jo skjønne at om det mangler samer må kunden få ny telefon :p

 

Du feiler. Setningen er riktig, og særskriving må bekjempes snarest :ph34r:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis produktet er gått ut av produksjon skal tilsvarende ELLER BEDRE gis. Dette vet jeg Komplett ikke bryr seg om.

Jeg har opplevd å få bedre produkt av Komplett siden det originale produktet jeg kjøpte var gått ut av produksjon.

 

Uansett, litt irriterende å høre samme vitsen hele tiden ala "siden det ikke var noen prislapp på varen, så er den vel gratis? heheheheh"

Jeg fikk en større ekstern harddisk engang. Men harddisk er harddisk, det er lite forskjeller på de ulike. Men produkter som hovedkort er for individuelle ønsker og er vanskelig å erstatte med et annet tilsvarende produkt, da det ofte går på pris og leverandør foran noe annet.

Lenke til kommentar

Var en kunde i dag jeg skjønnte fra sekundet jeg så henne ville lage dritt.

Sto bak kassa og skrev opp noe bestilling fra forrige kunden, un stillte seg foran kassa og bare stirret på meg.

 

Når jeg fikk skrevet ferdig spurte jeg om hun trengte noe hjelp (hun hadde ikke noe varer).

"Ja, selvfølgelig, det er jo derfor jeg står her!" var svaret i en frekk tone.

Hun spurte om en vare vi var tomme for, jeg sier vi får inn jevnlig, ca. annenhver uke.

"Skal du ikke sjekke når du får da?!!" igjen som om hun var ekstremt misfornøyd.

Jeg prøver å forklare at selgeren kommer innom og tar bestilling, og vi deretter får varene, vi vet aldri når han kommer.

Samtidig som hun stormer av gårde, og sier litt surt "takk, for hjelpen... "

 

Jeg kom aldri til det punktet at jeg tilbø og sjekke andre butikker og/eller skrive ned navn og tlf. for å ringe når vi får inn :roll:

 

Kunder er en rar rase noen ganger :ermm:

Endret av multisync
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Selgar har rett til å påvise (evt. via ekstern part), men ikkje reparere, ved tredje tilfelle av same mangel.

 

Ja, man må jo skjønne at om det mangler samer må kunden få ny telefon :p

 

Du feiler. Setningen er riktig, og særskriving må bekjempes snarest :ph34r:

 

Hvor er særskriving vesentlig i denne sammenhengen?

Lenke til kommentar

Uansett, litt irriterende å høre samme vitsen hele tiden ala "siden det ikke var noen prislapp på varen, så er den vel gratis? heheheheh"

 

Enig! Har hørt den alt for mange ganger.

 

Neste gang jeg hører den, svarer jeg bare "Nei, det betyr at det er jeg som bestemmer prisen ;) " eller noe i den duren. Da tipper jeg kunden plutselig blir mer interessert i at de må betale riktig pris for den, og ikke for mye.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...