Vizla Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 All respekt for mennesker som jobber som billettkontrollører på T-bane/buss eller lignende. Må være et yrke som er relativt utsatt for hets fra publikum? Du får all dritten som dårlig planlegging e.l. høyere opp har ført til(*host*VM*host*) pluss selvfølgelig alle de man tar for sniking som mener at ordningen er nazistisk, men alt i alt en helt kurrant jobb. Krever at man kan bruke snakketøyet i en situasjon for å unngå eskalering, men er midt i blinken for de som liker å prate med mennesker og hjelpe. Får dessuten møtt så utrolig mange forskjellige personligheter over hele spekteret fra sukkersøte piker til djevelen selv (Og som nevnt tidligere, går aldri lei av å se hva visse er villig til å gjøre for så lite penger) Kontrollering er ikke alt man gjør, hvertfall de på t-bane og trikk. Ved avvik i trafikk, spesielle arangement, kampanjer etc. er man ute blandt publikum og hjelper til. Noen ganger får man slengt mye mot seg hvis f.eks. flere avganger er innstilt, men da hjelper det å tenke at du antageligvis også ville sett etter et sted å lufte ut litt damp hvis du var for sent til et intervju. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 (endret) Det er ikke til å unngå om man er stamkunde. Det er fint til å unngå om man er stamkunde. Jeg praktisk talt bodde på den lokale kebabsjappen i fjor (mens jeg i realiteten bodde i etasjen over, sier sitt). Bestilte stort sett det samme hver gang, men de ansatte lot ikke til å kjenne meg igjen. Noe som forøvrig også ble bekreftet av et par av dem da en av romkameratene i fylla prøvde seg på stamkundepruting (han fikk prutet litt på goodwill, men de kjente verken meg eller ham igjen). Side note: Et år senere møtte jeg på tre av disse kebabfolkene i jobbsammenheng, det viste seg at de veksler mellom å drive kebabsjappe og budbilfirma. Drøy geskjeft. snip Side note til dette også: jeg har bodd fast i Bergen hele min levetid, med unntak av året i førstegangstjeneste, men selv da hadde jeg nesten like mye perm som vakt (turnus). Anyway, i dag ble jeg for kanskje fjerde eller femte gang ever kontrollert for billett på bussen. Jeg har jevnlig tatt buss her i byen de siste 13 årene, det være seg gitarøving i sentrum da jeg gikk på videregående, besøke kamerater i andre deler av byen, jobb eller skole, og jeg har aldri reist uten gyldig billett. Jeg har gjennom årenes løp lagt igjen et femsifret beløp i kassen til Gaia/Tide/Skyss, mens det totale "snikgebyret" for den samme perioden altså ville ha beløpet seg til mindre enn hva to halvårskort som student koster. Reagerer dermed litt på skremselspropagandaen du finner på bussene her i byen: "Dyrt å reise gratis! 750 kr i tilleggsavgift om du blir tatt uten gyldig billett!" På sett og vis føler jeg meg litt snytt. Endret 4. mai 2011 av srbz Lenke til kommentar
Lemon Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 Jeg betaler med glede billetten min hver eneste gang for å slippe å sitte der med angst for å bli tatt. 3 Lenke til kommentar
Winston Wolf Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 Enig med Lemon. Ingenting slår en god samvittighet! Lenke til kommentar
Constanse Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 Side note til dette også: jeg har bodd fast i Bergen hele min levetid, med unntak av året i førstegangstjeneste, men selv da hadde jeg nesten like mye perm som vakt (turnus). Anyway, i dag ble jeg for kanskje fjerde eller femte gang ever kontrollert for billett på bussen. Om du hungrer etter billettkontroller; kom deg på Bybanen. Bortsett fra i rushtiden (da det strengt talt ikke er mulig å bevege seg på banene da, langt fra sjekke billetter) har de kontroll kjempeofte. Har ikke kontroll på hvor mange ganger billettkontrollørene har måttet vekke meg når jeg dupper av på vei til skolen. Og jeg er ikke lett å vekke heller ... Det morsomste er når de er i sivil, uten unntak er det alltid to-tre stykker som får veldig hastverk med å komme seg av da. :!: Hadde elsket å ha en slik jobb hvor jeg kan ta folk, om det så er på sniking eller fjortisser som prøver å kjøpe røyk. Maktrus much? Lenke til kommentar
enixitan Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 srbz: Snik på Bybanen, så tek det ikkje så lang tid før bøtene har kosta meir enn billettane dine. Eg har fleire gonger opplevd to kontrollar på same avgang (for ukjente, dette er ein tur som etter ruta skal ta 25 minutt). Eg køyrer gladeleg gratis om turen min ikkje involverar betjent billettsalg, og Skyss syns det er heilt greit. Tenk på det, neste gong du kjøper billett. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 4. mai 2011 Del Skrevet 4. mai 2011 Jeg reiser kanskje 12 turer i snitt per uke med kollektiv transport til vanlig, der ca halvparten er bybaneturer. Jeg har fremdeles til gode å oppleve kontroll på Bybanen, men nå skal det nevnes at jeg bor ved Danmarksplass og reiser fra Byparken/Bystasjonen, så turene er ikke spesielt lange. Om jeg virkelig var kynisk nok til å reise billettløst i de 13 årene jeg aktivt har benyttet kollektivtransport, hadde angsten for å bli tatt i kontroll druknet i vissheten om at jeg hadde spart store summer på det. Jeg betaler imidlertid billetten (eller rettere sagt 180 dager studentkort), og kommer til å fortsette med det, fordi det tross alt er det det koster å reise kollektivt. Skjønt, det kunne jo alltids vært billigere, for å gjøre kollektivtransport mer attraktivt. Byluften i sentrum er særlig ille vinterstid, og jeg synes godt kommunen kunne dekket (større?) deler av billettutgiftene og dermed lokket flere til å reise med buss og bane. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 (endret) Vet ikke hva det er, men etter blant annet "4x bærepose og bop to the beat"-bloggen har jeg blitt notorisk skillepinnebruker på dagligvare (den "neste kunde"-blokka). Legger på en før jeg legger på mine varer, og deretter en bak mine varer også, dersom det er en i kø bak meg. Grenser til OCD. Normalt er jeg også OCD på akkurat dette, men for et par dager siden presterte jeg å glemme av det, og attpåtil førte det til en del kaos som kunne vært unngått om jeg hadde husket skillepinnen. I skammekroken med meg! Endret 5. mai 2011 av A-Jay 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Winydancer Skrevet 5. mai 2011 Populært innlegg Del Skrevet 5. mai 2011 På Kiwi'n der jeg jobber er det 1 minutt kjøretur til en ferje som går ut på ei øy hvor det bor en goddel folk. Noe av det som irriterer meg sinnsykt med den gjengen som bor der er at de vandrer inn i butikken med ca 40 minutter på seg til ferja går, og trakker rolig rundt og fyller opp ei vogn noe helt sinnsykt mye. Uansett hvor god tid de i realiteten har på seg fra de begynner å handle, virker det som de venter til det er 5-6 minutt til ferjeavgangen, kommer løpende bort i kasseområdet og roper å skriker om at de må rekke ferjen! KRever at jeg ringer på en ansatt som kan ta den andre kassen så de skal rekke den. Selvsagt gjør jeg dette, enda det irriterer livskiten ut av meg da jeg så de vandre inn døra for 40 minutt sider, og jeg vet at de bare venter så lenge med å gå til kassen for at de skal slippe å stå i kø. Spesialbehandling my ass. Det hele toppet seg igår, da en kunde gjorde akkurat dette, jeg ble ringt bort til den andre kassen hvor vedkommende hadde kastet (!) alle varene fra handlevognen sin opp i en haug på båndet. Jeg slo igjennom varene i et rolig og normalt tempo, men det skulle han ikke ha noe av.. "FÅ OPP FARTEN! DET ER 3 MINUTTER TIL FERJA GÅR!" Varene er kommet igjennom, jeg sier prisen, han røsker opp en tusenlapp fra lommeboka, før han utbryter: "VENT LITT!!!!!!!! trumfkortet!!" .. Jadda.. Dårlig tid my ass. 19 Lenke til kommentar
Constanse Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Ang. skillepinne: Jeg bruker alltid pinne foran og bak (om det er tilgjengelig), og så fremt jeg ikke bare skal ha en tyggispakke eller lignende. Det virker derimot som om noen ikke forstår at dette betyr at de kan begynne å legge på varene sine, for noen står og tviholder på dem/stabler dem på kanten, helt til jeg er ferdig. Ekstremt lite effektivt. Og dem som bare deiser alle tingene sine i en salig klump er bare irriterende. Går ikke akkurat noe raskere når kassapersonene må leke mikado med handlevarene dine. 3 Lenke til kommentar
Populært innlegg Turtledove Skrevet 5. mai 2011 Populært innlegg Del Skrevet 5. mai 2011 (endret) Pussig hvordan ørene kan "slå krøll" i blant! Jobber som resepsjonist på et fire-stjerners hotell. Jeg og sjefen min jobber ikke så ofte sammen, men når vi gjør det, så skravler vi mye og koser oss med kaffe osv når det er lite å gjøre! I går var en sånn dag. Det var stille med få gjester på hotellet. Et par i 25-30-årene rusler rolig rundt i lobbyen, og jeg får øyekontakt med de, og smiler. Gir dem et lite nikk. Damen kommer rolig frem til resepsjonen, mens hun ser forsiktig rundt seg, lener seg litt over disken, og spør lavmælt: Unnskyld, selger dere cannabis? Jeg ble paff, og snudde meg gradvis mot sjefen, som sitter bak en halvvegg i resepsjonen, og sender et "hjelp meg"-blikk til henne i håp om at hun hadde oppfattet noe annet. Den gang ei. Hun hadde "ørene på stilk" og et "wtf"-blikk. Jeg snudde meg tilbake, og smilte litt flaut: Unnskyld, kan du gjenta det? "Selvfølgelig!" utbryter damen: "selger dere lokalavis?". :!: Det er en av de øyeblikkene hvor man egentlig vil forklare hva man trodde ble sagt (noe som i dette tilfellet hadde vært helt uaktuelt for meg), og hvor du har vansker for å holde latteren inne. Men sjefen min spratt opp og flira: Haha! Jeg trodde dere spurte om vi solgte cannabis jeg! De tok det med et smil da! Vi lo godt av episoden når paret forsvant inn i restauranten da. Hehe. Endret 5. mai 2011 av triha 22 Lenke til kommentar
Populært innlegg Jason P. C. Skrevet 5. mai 2011 Populært innlegg Del Skrevet 5. mai 2011 De ordene lignet ihvertfall. Jeg jobbet på bensinstasjon. Kunde ba om profil, jeg ga han et kontantkort... 11 Lenke til kommentar
Javisst Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Er en ting som jeg lurer på. Butikksjefen vår har en holdning som tilsier at så lenge du kan gå og bevege armene så skal du komme på jobb uansett hvor syk du er... Selvfølgelig, nå er jo ikke dette tilfellet, fordi hvis folk er dårlige så går de jo hjem og tar noen dager av. Men bør ikke butikker være strenge med at personalet er ved god helse. Ting som forkjølelse, omgangssyke osv osv sprer seg vel veldig fort på slike offentlige steder, ihvertfall hvis vedkommende som smitter driver å tar på matvarene til kundene? Så sånn sett skal det vel ikke så veldig mye til før den ansatte må holde seg hjemme? 1 Lenke til kommentar
Jason P. C. Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Husker en gang på samme bensinstasjon, hun som lagde matpakker og baguetter som vi solgte var kjempeforkjølet, nøs og snøt seg i ett, og brukte ikke hansker. Herlig 1 Lenke til kommentar
Suic Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Husker en gang på samme bensinstasjon, hun som lagde matpakker og baguetter som vi solgte var kjempeforkjølet, nøs og snøt seg i ett, og brukte ikke hansker. Herlig Derfor jeg plutselig ble forkjølet etter jeg hadde spist en baguette fra shell sikkert.. --, Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 5. mai 2011 Del Skrevet 5. mai 2011 Der jeg jobber, spør vi etter telefonnummer når vi selger en dyr gjenstand slik at man kan finne igjen kvitteringen senere om kunden trenger å bruke garanti eller reklamasjonsretten. Men enkelte snakker så lavt at det er plent umulig å høre hva de sier. Det er nesten bare hvisking, og selv om man ber de gjenta nummeret flere ganger, så hever de ikke stemmen så mye som én prosent engang. Klarer de ikke å tenke på at når det er mye støy rundt, så må man heve stemmen bittelitt? Ofte er dette jenter rundt 20 år som allerede har ganske spede og lyse stemmer. Samtidig er det overraskende mange som blir veldig skeptiske og ikke skjønner hvorfor i all verden vi trenger telefonnummeret (telefonnummer er greiest, fordi det er lett å skrive navn feil, og hvis kunden ikke allerede ligger i systemet så henter systemet navn og adresse fra opplysningen, helt av seg selv). Lenke til kommentar
Populært innlegg Turtledove Skrevet 6. mai 2011 Populært innlegg Del Skrevet 6. mai 2011 Vi har en del kurs- og konferansegjester her på hotellet, og de kommer jo til oss i resepsjonen for spørsmål (selvfølgelig ) Var en gjest i dag som spurte etter en ekstra projector, noe vi selvfølgelig hjelper til med, men jeg henviste til kursverten vårt. Da spurte han: Jammen, jeg så etter folk, jeg fant ingen? Jeg: Da skal jeg ringe på han, et lite øyebklikk. *ringer og avtaler møtested* Jeg: Da er det bare å gå bortover gangen her til skranken. Han: Ja, blir jeg møtt der? Jeg: Ja, en hyggelig kursvert, *navn* møter deg ved disken ved inngangen. Han: Takk for hjelpen! Også gikk han to steg, og snudde: Han: Du er jo hyggelig du også da! 18 Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 Satt for første gang på jobben i kassa på jobben i dag og var noe småstressa da jeg ikke var så rask som de andre. hu enda dama sa jeg gjorde god jobb og ønska meg god helg! KONGE:) hu så nokk opplæringskiltet på meg da så 2 Lenke til kommentar
Turtledove Skrevet 8. mai 2011 Del Skrevet 8. mai 2011 (endret) Var ikke så mye aktivitet her i helga, ser jeg! Men jeg har jobbet, så kan komme med enda en historie ^^ Jeg er en service person som liker å gi "det lille ekstra". Når jeg kan det, så gjør jeg det Hadde spesielt to tilfeller jeg husker ekstra godt fra denne helgen. Ene hvor det er noen som kommer på døra og spør om vi har ledige rom. Og det hadde vi. Så sa han at de hadde med seg hund. Heldigvis hadde vi ett hunderom ledig (har kun 3), og jeg ga dem et godt tilbud på rom med frokost (+ at barnet fikk bo gratis). Også kom jeg på, etter jeg hadde sagt prisen og at han begynte å vurdere saken, at det koster ekstra å ha med hund. Jeg fortalte om tillegget, og la til: Men dere skal få ha med hunden uten tillegg denne gangen da! Haha, han lyste opp og takka ja til rommet med en gang ^^ Den andre gangen var en gjest som hadde glemt igjen lader, og lurte på om hotellet hadde noen å låne ut. Vi har kun et begrensa utvalgt, så jeg starta med å spørre hvilken telefon han hadde, før jeg sa ja/nei. Han hadde en iPhone, og lader til den har vi selvfølgelig (?) ikke. Så først beklaga jeg. Så kom jeg på at jeg hadde med meg min lader i veska mi, så jeg sa: Vent litt! Du kan få låne min! ^ I dag fikk jeg tilbake laderen, og han takket for god service ^^ Endret 8. mai 2011 av triha 7 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå