Populært innlegg Isbilen Skrevet 3. april 2011 Populært innlegg Del Skrevet 3. april 2011 For noen sider tilbake var det nevnt litt om det å motta meldinger om dødsfall over telefon etc, har en egenopplevd historie hvor det går den andre veien der... Jeg jobbet hos en av Norges største teleleverandører for noen år tilbake, som også leverer ADSL. Fra tid til annen dukker det opp en liste fra telenor (netteier), men liste over mennesker de ikke lenger finner i folkeregisteret - og ikke kan knytte sammen med en aktiv forbindelse. Det kan være flere grunner til det, utvandring, giftemål (nytt navn), identitetsbytte, eller dødsfall. Som en del av min stilling hadde jeg oppgaven med å kontakte eventuelle pårørende, eller mennesker som bor på adressen forbindelsen er installert. Stort sett gikk det helt fint ved å ringe opp kontaktnummeret til vedkommende, eller andre nummer man kunne finne via Gulesider eller lignende. Andre ganger fikk jeg ikke tak i noen, og sperret linjen i 30 dager før vi gjennomførte en tvangsoppsigelse på den. (Ingen eier = ingen betaling). Folk flest kontakter leverandøren hvis linjen ikke fungerer på 30 dager uansett. Jeg hadde også tilgang til folkeregisteret selv, så jeg kunne se om det var et dødsfall det var snakk om. Ringte så opp en av de hvor vedkommende var død. Ingen svar på kontaktnummer naturligvis. Via folkeregisteret kan man også innhente navn på pårørende, kone, mor, far eller barn. Eneste som lå på denne personen var hans mor. Jeg spør så, på en kontrollert og høfflig måte om linjen skal sies opp - eller om det er noen andre som kan ta den over og stå som juridisk ansvarlig. Så kommer det man ikke venter: Hans mor var ikke klar over at hennes sønn var død! De hadde ikke snakket sammen på noen år. Husker ikke hva jeg svarte i øyeblikket, for man blir jo ganske satt ut... Men hun skulle i alle fall ta noen telefoner å forhøre seg, noe hun gjorde. Hun ringte tilbake et par dager etter, og det viser seg å være riktig... Han ble gravlagt uten at hun fikk vite noe. Jeg trodde virkelig ikke at det var mulig... Needless to say, har fått høre den av kollegaer en stund etterpå Dette må være det tristeste jeg har lest på jævlig lenge. 13 Lenke til kommentar
Populært innlegg Thor - God Of Thunder Skrevet 3. april 2011 Populært innlegg Del Skrevet 3. april 2011 Endå ein absurd historie: Var i veldig godt humor ein sommardag i fjord, og fekk den litt sære varianten av "klage-på-alt-og-alle" kunde. Han var aleine i butikken, og vimsa rundt medan han rope til meg og forklara galskapen på produktprisane våre (ala sjokolade, pylser - ja, alt). Så hadde han fått somla seg til å kaupe ein baguett til 39kr og eit par sjokoladar etter 20minuttar med gneldring og suttring. Han betalar, og eg spør høffleg om han vil ha pose. Ja, men bare om han fekk den gratis. Skulle faen ikkje punge ut meir enn naudsynt (poser er gratis der eg jobbar). Pose skulle du få gratis sa eg. Så spør han om kvitering, og eg ser mitt snitt til å prøve å muntre han opp litt. Printar ut kviteringa, og seier: "Det blir 5kr det da". Mannen får eit ansiktsutykk eg ikkje har sett makan til før, sender ei stor spyttklyse på disken man legger varer på, rasker med seg posen, og får ein helvetes fart ut. Det er utan tvil den mest absurde oppførselen eg har vore borti. Ein må då skjønna at det var ein spøk å ta 5kr for ei kvitering? 45 Lenke til kommentar
fiskebollebiff Skrevet 3. april 2011 Del Skrevet 3. april 2011 Haha, ble nok satt skikkelif på plass der ja! Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 3. april 2011 Del Skrevet 3. april 2011 Etter 20 minutter burde det vel være mulig å kjenne stanken av folk som ikke tar en spøk? 7 Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 3. april 2011 Del Skrevet 3. april 2011 Han tok nok spøken, og ble fornærmet av den. Uansett helt på jordet.. Lenke til kommentar
Populært innlegg Bullfroq Skrevet 6. april 2011 Populært innlegg Del Skrevet 6. april 2011 Hadde en fin en for noen måneder siden: En kunde kommer inn, slenger et tastatur på disken. "Dette tastaturet er ødelagt!" Brysk og irritert var han. Jeg åpner esken, sjekker tastaturet. "Hva er feil?" spør jeg seff. "Sjekk det da!" Jeg sjekker det, og finner ingen synlige feil whatsoever. "Hva er det som er galt?" "Ser du f... ikke det!" "Nei" "Er du f... meg blind eller?" "Tydeligvis, for jeg ser ingen feil med tastaturet..." "Det er jo svenskt j...lskap!Se her, svensk Å!" "Eh..." (Clas Ohlson er jo et svensk selskap) "Men det er ingen funksjonsfeil, altså..." "Skjønner du f... ingenting?! Jeg kan ikke skrive med svenske bokstaver. Folk vil jo f... ikke skjønne hva jeg har skrevet!" (Nå forstår jeg da at han er komplett inkompetent, men vil ikke miste en kunde, så "Vel, vi har jo flere tastaturer med norske bokstaver." "Hvorfor i H... selger DU (merk:DU) svenske tastaturer i Norge?!" "Vel ,det er det Clas Ohlson har tatt i sitt sortiment." Så ser jeg at det følger faktisk med norske knapper til tastaturet i en pose under tastaturet. "Men vi kan ta på disse norske knappene her." "Hva f... skal jeg med dem?! Jeg skal ha NORSK! TASTATUR!" Og slik gikk det da frem og tilbake. Da jeg viste ham Microsoft tastaturene med både norsk og svensk æøå, fikk jeg spm: "Jammen hvordan i h... skal jeg få fram norsk Æ da? Ikke f... om jeg gidder å trykke 'alt' eller 'shift' hvær j... gang jeg ska ha en Æ!" Da sirkuset endelig hadde forlatt butikken, måtte jeg bare gå til bakrommet og le en time eller to....[/font] 26 Lenke til kommentar
Hanemann Skrevet 6. april 2011 Del Skrevet 6. april 2011 Du kunne fortalt han hvordan man fikser innstillingene på PCen. 1 Lenke til kommentar
Yavel Skrevet 6. april 2011 Del Skrevet 6. april 2011 Du kunne fortalt han hvordan man fikser innstillingene på PCen. trenger ikke stille inn noe, selv med engelsk tastatur så fungerer de *^¨¨¨tastene som æøå 2 Lenke til kommentar
Bullfroq Skrevet 6. april 2011 Del Skrevet 6. april 2011 Du kunne fortalt han hvordan man fikser innstillingene på PCen. Tingen er at du ikke trenger stille inn noe, med mindre selve pc-en er innstilt på svensk språk. Problemet var kunden, ikke tastaturet. Tullingen hadde jo ikke prøvd tastaturet, bare sett at det hadde svensk æøå. Han trodde altså at svenske tegn på tastaturet ville gi svenske bokstaver på pc-en. Da jeg prøvde å fortelle ham dette, ville han verken ikke forstå eller høre på. Nei, han skulle ha: NORSK. TASTATUR... Noen er bare helt inkompetente, hehe 3 Lenke til kommentar
Hanemann Skrevet 6. april 2011 Del Skrevet 6. april 2011 Ahh, men da skjønner jeg. Trodde han hadde prøvd det, og fått opp svenske bokstaver. 1 Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 6. april 2011 Del Skrevet 6. april 2011 enkel løsning på det da. du sku sakt du skal gå bak på lagret og se om det er en norsk versjon der og tar med deg tastaturet og tastene. på bakrommet skifter du tastene og kommer ut og sier du fant en 9 Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 6. april 2011 Del Skrevet 6. april 2011 En kollega snakket med en kar i dag, som skulle ha nytt kamera. Kunden spurte om det fulgte med minnekort, men min kollega sier at nei, det må kjøpes i tillegg. Kunden fyrer opp på et øyeblikk og stormer mot utgangen mens han skriker "FAEN! ALT ER SÅ JÆVLA DYRT I HELVETES OSLO" :!: Tror han må ha hatt et eller annet problem. For de som ikke vet det, så finnes det så vidt jeg vet ingen kompaktkamera der det følger med minnekort, uansett om du kjøper det i Oslo eller langt ute i "gokk". Og prisene på elektronikk er stort sett rimeligere i Oslo enn "gokk" på grunn av den store konkurransen mellom butikkene. Også hadde vi en sliten stakkars narkis innom med et 3 år gammelt kamera som han påsto han hadde kjøpt hos oss "for et par dager siden" som han ville ha igjen pengene for. Kun kamera, ikke noen eske eller tilbehør. Da vi spurte han om kvittering, så hadde han jo selvsagt ikke det. Vi sa da at vi ikke kunne ta tilbake et flere år gammelt kamera og da ble han egentlig litt truende i fremferden og skulle "anmelde" oss til VG og Dagbladet, og forsiden skulle fylles med at vi ga så dårlig service. Kameraet var garantert stjålet eller funnet i søpla eller noe uansett. Jaja, de er litt ufrivillig morsomme noen ganger, selv om skjebnen deres er trist. 4 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 6. april 2011 Del Skrevet 6. april 2011 Jeg har kjøpt kamera der det fulgte med minnekort. Men de kunne like gjerne spart seg den utgiften... Kortet var på hele 8 MEGAbytes. Hvorfor gidder de å produsere slike? Og det var ikke så lenge siden heller. Lenke til kommentar
Bullfroq Skrevet 6. april 2011 Del Skrevet 6. april 2011 enkel løsning på det da. du sku sakt du skal gå bak på lagret og se om det er en norsk versjon der og tar med deg tastaturet og tastene. på bakrommet skifter du tastene og kommer ut og sier du fant en Goddammit! Next time, next time.... Men må innrømme at det var vanskelig å tenke sånne gode ideer når han ropte og skrek + Jeg holdt på å dø av latter på innsiden. Lenke til kommentar
Bullfroq Skrevet 6. april 2011 Del Skrevet 6. april 2011 Jeg har kjøpt kamera der det fulgte med minnekort. Men de kunne like gjerne spart seg den utgiften... Kortet var på hele 8 MEGAbytes. Hvorfor gidder de å produsere slike? Og det var ikke så lenge siden heller. Ja, dette er helt på trynet. Ideen er at mange i dag har som regel minnekort fra før. (Men jeg tror det egentlig er for å tjene penger) Men det blir motproduktivt. Hater når jeg må fortelle til kunden om at det ikke følger med minnekort og spørre om de har, og så lalalalalalala.... Hadde spart så ekstremt mye tid og dill med kunder om det fulgte med et kort på 2GB, og at dette stod stod på framsiden på pakken. Eventuelt at det fantes pakketilbud hvor minnekort kunne kjøpes billigere når en kjøpte kamera. Er veldig stress å måtte følge med på at alle kunder blir informert at det ikke finnes funksjonelt minnekort... Lenke til kommentar
Alt-Ctrl Skrevet 6. april 2011 Del Skrevet 6. april 2011 Jeg har kjøpt kamera der det fulgte med minnekort. Men de kunne like gjerne spart seg den utgiften... Kortet var på hele 8 MEGAbytes. Hvorfor gidder de å produsere slike? Og det var ikke så lenge siden heller. Ja, dette er helt på trynet. Ideen er at mange i dag har som regel minnekort fra før. (Men jeg tror det egentlig er for å tjene penger) Men det blir motproduktivt. Hater når jeg må fortelle til kunden om at det ikke følger med minnekort og spørre om de har, og så lalalalalalala.... Hadde spart så ekstremt mye tid og dill med kunder om det fulgte med et kort på 2GB, og at dette stod stod på framsiden på pakken. Eventuelt at det fantes pakketilbud hvor minnekort kunne kjøpes billigere når en kjøpte kamera. Er veldig stress å måtte følge med på at alle kunder blir informert at det ikke finnes funksjonelt minnekort... Kan jo forklare det med at folk har forskjellig behov. Noen trenger bare 4GB, andre trenger 32GB, derfor er det lagt opp til at kunden kjøper minnekort separat. 2 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 6. april 2011 Del Skrevet 6. april 2011 Greit for meg at noen kunder har minnekort fra før, mens andre må kjøpe. Det er en ærlig sak. Men hvorfor i all verden gidder produsenten å lage 8 MB minnekort? HØL I HUE'! Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 6. april 2011 Del Skrevet 6. april 2011 (endret) Ja, dette er helt på trynet. Ideen er at mange i dag har som regel minnekort fra før. (Men jeg tror det egentlig er for å tjene penger) Men det blir motproduktivt. Hater når jeg må fortelle til kunden om at det ikke følger med minnekort og spørre om de har, og så lalalalalalala.... De fleste har jo faktisk et minnekort fra før i dag - det er mindretallet som skal ha seg et digitalkamera for første gang, vil jeg tro, og man får minnekort med mange nadre enhter. Selv har jeg overhpdet ikke noe bruk for ENDA et 2GB-kort. Jeg har allerede et 8GB reservekort liggende som jeg byttet ut med et 16GB. I tillegg har jeg 4GB-kortet som fulgte med telefonen, og flere 2GB-kort jeg har kjøpt til noe n eller annen gang. Jeg skulle også gjere sett at kameraer ladet via micro-usb, og at det var valgfritt om man ville ha med lader også. Ingen grunn til å lage mer el-avfall enn nødvendig. Men ser for meg at er enklere for selgerne om alt følger med. Endret 7. april 2011 av NgZ 1 Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 minnekort burde ikke fulgt med. mersalg vettu Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 enkel løsning på det da. du sku sakt du skal gå bak på lagret og se om det er en norsk versjon der og tar med deg tastaturet og tastene. på bakrommet skifter du tastene og kommer ut og sier du fant en Goddammit! Next time, next time.... Men må innrømme at det var vanskelig å tenke sånne gode ideer når han ropte og skrek + Jeg holdt på å dø av latter på innsiden. Værste er at han sikkert hadde trodd på det også 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå