Gå til innhold

Kunder på jobben din!

RMNZR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke akkurat noe humor post, men smetter den inn allikevel til dere som jobber i butikk.

Jeg jobber i en spillbutikk, og fikk i dag en noglet sur kunde. Han hadde kjøpt ActionReplay(koder til DS spill) i mai 2009. Han kom idag og klagde på at det ikke fungerte. Jeg sa at det var alt for sent å komme så lenge etter kjøpsdatoen, men han mente at han hadde kjøpsloven på sin side, og skulle ha navnet mitt og sjefens.

Hva er egentlig riktig i en sånn situasjon?

Lenke til kommentar

Ikke akkurat noe humor post, men smetter den inn allikevel til dere som jobber i butikk.

Jeg jobber i en spillbutikk, og fikk i dag en noglet sur kunde. Han hadde kjøpt ActionReplay(koder til DS spill) i mai 2009. Han kom idag og klagde på at det ikke fungerte. Jeg sa at det var alt for sent å komme så lenge etter kjøpsdatoen, men han mente at han hadde kjøpsloven på sin side, og skulle ha navnet mitt og sjefens.

Hva er egentlig riktig i en sånn situasjon?

Forbrukarkjøpslova § 27:

Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g.

Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler.

Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. Retten til å gjøre mangelen gjeldende kan også tapes etter foreldelseslovens regler om foreldelse.

Alle uthevingar er mine.

Om påstanden er at produktet aldri fungerte etter kjøpet, kan ikkje forbrukar reklamere i din situasjon (eg kan ikkje forstå at rimeleg tid kan vere meir enn 6 mnd. uansett kva, veit ikkje om det finst vedtak som seier meir om dette).

Lenke til kommentar

I går kunne egentlig ha gått ut av butikken med en sixpack med 0,5 L tuborg til en totalpris av 26,50. Men min ærlighet førte til at jeg isdenfor gikk ut 150 kroner fattigere, til tross for at jeg egentlig ikke synes synd på en såpass rik butikkskjede.

Det dog som var morsomt med det var at dama i kassen var ekstremt treig til å å skjønne hendelsen, det måtte inn med teskje et par ganger først :roll:

Lenke til kommentar

I går kunne egentlig ha gått ut av butikken med en sixpack med 0,5 L tuborg til en totalpris av 26,50. Men min ærlighet førte til at jeg isdenfor gikk ut 150 kroner fattigere, til tross for at jeg egentlig ikke synes synd på en såpass rik butikkskjede.

Det dog som var morsomt med det var at dama i kassen var ekstremt treig til å å skjønne hendelsen, det måtte inn med teskje et par ganger først :roll:

Bra at du var ærlig :)

men jeg visste ikke at en butikk kunne ha skjede...hmmmm....man lærer tydligvis noe nytt hver dag :)

Endret av Borbra
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gjorde det samme på fredagen da vi stopped i fredrikstad og kjøpte øl på vei til hytta. Men da kjøpte vi gutta 10 sixpacks, men det vi betalte for var 10 ølflasker, altså 1 sixpack + 4 single. Vi merket jo ikke dette før vi var fremme på hytta. :)

Endret av Erav
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gjorde det samme på fredagen da vi stopped i fredrikstad og kjøpte øl på vei til hytta. Men da kjøpte vi gutta 10 sixpacks, men det vi betalte for var 10 ølflasker, altså 1 sixpack + 4 single. Vi merket jo ikke dette før vi var fremme på hytta. :)

Det er isåfall fantastisk imponerende! Men kanskje enda mer av personen i kassa.

Lenke til kommentar

Det er utrolig fort gjort å slå inn kun en øl i en sixpack eller kun en pepsi max i en fourpack. De er jo sånn at det er strekkoder på alle sider, og man vil kun treffe en bestemt av de. Har gjort samme feilen utrolig mange ganger selv, men har alltid merket det (tror jeg), siden jeg dobbeltsjekker hva jeg slår inn på slike varer som fort slås feil.

Om en person kun kjøper en sixpack og summen er under 30,- kroner bør det også ringe en bjelle, selv om det meste går automatisk og man kan være sliten i en sen vakt.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte kjøttdeig til 10 øre kiloen en gang da jeg bodde i Stockholm. Lesset på med kjøtt på rullebåndet sammen med noen andre varer uten at hun i kassa reagerte på prisen. Hadde litt dårlig samvittighet, men det var en (s)kjedebutikk og jeg hadde dårlig råd..... :innocent:

Lenke til kommentar

Var på butikken i dag og handla en del varer.

Kommer til kassa, varene mine blir slått inn.

Jeg venter på at butikkansatt skal spørre om jeg vil ha pose.

Det kommer han visst ikke til å spørre om, så jeg spør "kan jeg få en pose med det" og gir han penger.

Så gir han meg vekslepengene.

Jeg går til varene mine og venter litt.

Venter litt til.

Ingen pose nei. Neivel.

"Hei kunne jeg få en pose med det her?"

Han sukker oppgitt og sender en pose nedover.

Fuck mondays.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Opplevde det samme her om dagen faktisk. Ba om pose før jeg skulle betale, og han svarte bekreftende på det. Betaler og går ned til varene, og kikker etter den posen. Så blir det til at jeg må spørre om jeg kunne fått den posen jeg ba om. Virka som han i kassa aldri hadde hørt at jeg ba om pose første gangen, selv om han hadde slått den inn i kassa. Ikke noe å rage over akkuratt...

Endret av Sir-Andy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...