Gå til innhold

Kunder på jobben din!

RMNZR

Anbefalte innlegg

Mangel på språkkunskaper er nok pinlig for en del kunder.

Har stadig vekk kunder innom som jeg rett og slett ikke kan fatte hva de sier. Ikke sjans engang... Ala denne: "Kæmla bætli?". Mest sannsynlig mente han kamera batteri, men det fant jeg ikke ut før etterpå. (Vi selger uansett ikke batteirer til kamera).

Det er viktig å huske at dere er to (eller flere) i samme situasjon. Om du ikke forstår kunden forstår h*n ikke deg heller, så det er best for begge to å gjøre det beste ut av situasjonen og ta det hele med et smil. Som et eksempel jobbet jeg på en skole for noen år siden. Den ene delen var barne- og ungdomsskole (SFO helt opp til 10de klasse), mens en annen del var voksenopplæring og norskkurs for våre nye landsmenn og landskvinner.

Men uansett, jeg fikk en telefon til kontoret fra en advoktat som ville snakke med en av de nye landsmennene. Det var jo greit nok, men da jeg hadde lite kontakt med den delen av skolen ante jeg ikke hvor han befant seg, hvordan han så ut eller noe sånt. I tillegg snakket han ikke et ord norsk, engelsk, tysk eller et annet språk jeg forstår, så vi måtte finne en av kameratene hans vi kunne bruke som tolk. Det gikk til slutt, men kameraten forstod ikke norsk og snakket veldig dårlig engelsk. Jeg måtte prøve å forklare kameraten at han første måtte ta en telefon til en advokat som ventet på ham, så det var litt tidspress også. For ikke å nevne at det var en skole, så jeg hadde tusen andre ting å ta meg av som hastet like mye.

Men det gikk bra. Alle tre tok det med et smil, og han fyren fikk snakket med advokaten. Etterpå sa begge takk (antar jeg, men de smilte da i det minste) og gikk. :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er sant, man skal ikke stå bak kassa og tenke "fy faen for en IDIOT som kommer i MIN butikk og ikke skjønner hva JEG sier."

Det er jo han som er kunden og gir dere penger.

Men er man italiener, og kun kan italinsk, så bør man tenke seg om to ganger før man drar ut i verden på ferie. Det er disse folkene som irriterer meg mest.

Av nye nordmenn, så er det enkelte som kan så dårlig norsk og engelsk at det er et mareritt å føre en samtale med dem. Jeg ser ikke på dem som idioter, men jeg må få lov til å bli litt irritert inni meg av det.

Kunden har like stor plikt til å prøve å gjøre seg forstått, som de bak kassa. Sånn er det bare!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sant det, jeg sto bak en innvandrerfamilie på Elkjøp, de skulle ha en mobiltlf til sønnen sin (som ikke var der fysisk), men kunne ikke fortelle hvor gammel han var, selv om den skulle registreres i sønnen sitt navn. Så mannen i kassa forsøkte å få faren til å fatte at de måtte ha ID på sønnen hans hvis tlf skulle i sønnens navn. Men det skjønte ikke faren noe av, så de ble stående og småkrangle i evigheter. Faren ble såklart oppgitt og slo ut med armene og så på oss bak i køen og smilte osv.

Jeg gikk til slutt. Han kunne tydeligvis bare et par tre norske ord og snakka arabisk med kona imellom.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

@Gnålren: Jeg skjønner det og du har mine største medfølelser. Men det HJELPER å snakke med fremmede (selv om at det bare er hei og hade) hvis du vil bli bedre. Jeg var kraftig sjenert før, deriblant sceneskrekk til de grader (klarte ikke å stå forran klassen på 15). Det går bedre når du "øver" deg, er forferdelig, men det fungerer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Super8: Prøv å sett deg i italienernes sted i noen sekunder. Om du ikke kan noe annet språk enn norsk, betyr det at du ikke "har lov" til å dra på ferie til andre steder enn der de innfødte snakker/forstår norsk?

Super8 og Bytex: Har dere noen gang tenkt på hvorfor innvandrerne kommer til Norge? Det er nok veldig få som kommer hit frivillig, og ordet "flyktning" er mer enn bare et ord for de fleste. Mange er regelrett jaget ut av hjemlandet sitt av krig, sult, nød og annen elendighet og kan ikke dra tilbake uansett hvor mye de vil. Mange har fremdeles familie der de aldri vet om de får se igjen. Det er svært få, om noen, som får bestemme selv hvor de vil dra, og de fleste aner ingenting om landet de blir nødt til å bo i før de bor på et flyktningemottak her.

Hadde en kamerat før som var innvandrer, og han ble jaget ut nettopp på grunn av krig. Hele området han bodde i var rasert av krigen, mange av vennene der hjemme var drept, jobb kunne han bare se langt etter og om han på ett eller annet vis kom seg hjem ville han fort bli drept selv. Likevel ville han hjem mer eller mindre uansett hva det kostet, fordi det faktisk var hjemmet hans. Det er kanskje noe å tenke på.

Men nok off-topic nå. Dette skal liksom være humor, så jeg kan sitere en kollega.

"Denne skolen hadde vært et perfekt sted å jobbe, hadde det ikke vært for elevene." :p

• Liker 2
Lenke til kommentar
Super8: Prøv å sett deg i italienernes sted i noen sekunder. Om du ikke kan noe annet språk enn norsk, betyr det at du ikke "har lov" til å dra på ferie til andre steder enn der de innfødte snakker/forstår norsk?

Her kommer vel Super8 med en unnskyldning som: ''Men jeg kan engelsk.'' Selv da vil områdene du kan reise til bli begrenset, selv om det er et utbredt språk.

Folk som jobber i butikk burde være forberedt på språkbarrierer, ellers er det ikke en jobb for dem. Det finnes andre måter å kommunisere på.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Språk er rare greier :p

Jeg får en del tyskere og franskmenn, få kan engelsk, så da prater de i vei på sitt språk og forventer at jeg skjønner.

Er vanskelig, men hvis de ikke gjør seg forstått får de jo ikke det de er der for, så jeg har jo inget å tape :p

Lenke til kommentar

Handler om å gjøre det beste ut av situasjonen for begge parter da. Om kunden babler avgårde på sitt eget språk og forventer at den i kassa/den ansatte forstår alt er jo ikek det bra, samtidig som det ikke er bra om den ansatte forventer at alle skal kunne engelsk/norsk og oppfører seg dertil.

Lenke til kommentar

Nå er det vel ikke selve språkkunskapene som er det iritable i denne situasjonen,. det som irriterer meg er når jeg åpenbart ikke kan språket de kakler ivei på og de bare fortsetter å snakke på det å forvente at jeg plutselig kan det, kroppspråk og peking har hjulpet utallige ganger, men det finnes dog de som ikke vil gjøre seg forstått på en slik måte, og selv om jeg behjelpelig begynner å peke/dra frem ting rister de bare på hodet å fortsetter med bablinga si.

Lenke til kommentar
Så du mener jeg må lære meg alle verdens språk for å stå i butikk? Herregud!

Mitt poeng er at man bør ha med seg/alliere seg med noen som kan nok engelsk til å gjøre seg forstått på de mest vanlige tingene, ellers risikerer man å bli stående et sted uten mulighet til å komme seg verken frem eller tilbake.

Super8 og Bytex: Har dere noen gang tenkt på hvorfor innvandrerne kommer til Norge?
Selv om jeg gjerne VIL forstå de som står foran meg, så er det noen som snakker så dårlig norsk og engelsk at det er helt umulig. Og om jeg tror jeg har forstått dem, og de får et produkt jeg tror de skal ha, så kommer de tilbake dagen etter, sinna som bare det, fordi de har fått noe annet enn det de spurte etter :roll: Endret av Super8
Lenke til kommentar
Folk som jobber i butikk burde være forberedt på språkbarrierer, ellers er det ikke en jobb for dem. Det finnes andre måter å kommunisere på.

Tegnspråk og tegning er heller ikke alltid forståelig. Har hatt turister i butikken som har viftet med armene så jeg nesten forklarer de veien til Gardermoen, og kunder som tegner kruseduller på et papir, som ser ut som, nettopp, kruseduller. Skulle gjerne sett deg forklare meg den armviftingen og krusedullene da du tydeligvis er i stand til det :)

Enten har du aldri jobbet i butikk hvor 25-50% av kundemassen om sommeren er turister, eller så har du vært heldig å fått turister og innvandrere som faktisk klarer å gjøre seg forstått med tegnspråk og tegninger. De finnes, men dessverre er mange så stressa (stort sett italienere og spanjoler) at det bare blir tull.

Lenke til kommentar

Vi fikk inn en pakke på jobben her om dagen, som skulle sendes til:

<Mottakerfirma>

USA

Hva med gateadresse? By? Stat?? USA er svært, skjønner du..

Ellers irriterer jeg meg litttegrann over noen smo jobber på en bensinstasjon jeg er innom ca. daglig. Kjøper ofte med meg en snickers, og nå om dagen, er dette en av sjokoladene de har en kampanje på; kjøp to for 26 kroner. Da snakker man to Snickers King Size for 26 kroner, som er et genialt bra tilbud. Men hva om jeg vi ha bare en? Elller evt. bare en av den lille, "vanlige" snickersen? Jeg er fullstendig klar over tilbudet, og der tydelig skiltet som forteller meg at jeg kan få to sånne for 26 kroner, så da trenger jeg ikke å bli minnet på det når jeg kommer til kassa med kun en snickers: "Ja men, du kan få to for bare 26 kroner?". Takk, men jeg vil ha bare en!

Lenke til kommentar
Tegnspråk og tegning er heller ikke alltid forståelig. Har hatt turister i butikken som har viftet med armene så jeg nesten forklarer de veien til Gardermoen, og kunder som tegner kruseduller på et papir, som ser ut som, nettopp, kruseduller. Skulle gjerne sett deg forklare meg den armviftingen og krusedullene da du tydeligvis er i stand til det :)

Enten har du aldri jobbet i butikk hvor 25-50% av kundemassen om sommeren er turister, eller så har du vært heldig å fått turister og innvandrere som faktisk klarer å gjøre seg forstått med tegnspråk og tegninger. De finnes, men dessverre er mange så stressa (stort sett italienere og spanjoler) at det bare blir tull.

Jeg har ikke akkurat noe lang erfaring med butikkarbeid, og det var ikke det jeg sa heller. Som sagt er ikke butikkarbeid noe for meg, så jeg skal ikke stå her og skryte på meg egenskaper.

Poenget mitt er at når du jobber i et serviceyrke vet du hva du kan ha i vente. Samme som at en elektriker kan bli grillet og en dykker kan drukne, eller en butikkarbeider kan møte utlenninger eller andre som er vanskelig å kommunisere med.

Lenke til kommentar
Jeg er fullstendig klar over tilbudet, og der tydelig skiltet som forteller meg at jeg kan få to sånne for 26 kroner, så da trenger jeg ikke å bli minnet på det når jeg kommer til kassa med kun en snickers: "Ja men, du kan få to for bare 26 kroner?". Takk, men jeg vil ha bare en!

Jeg synes det er bra at de minner deg på det, de vil jo faktisk hjelpe deg med å "spare" penger? Kan jo ikke forvente at de VET at du er innom der daglig eller at de kjenner deg igjen, eller at de VET at du er klar over tilbudet. Når man jobber i butikk går mye på autopilot også :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
En ting som alltid har plaget meg, det er når kunder kakker myntene ned i diskflaten mens de venter på å bestille. Er utrolig irriterende å høre på samt det er stressende fordi det gir inntrykket at man er utålmodig og har dårlig tid. Men når jeg er opptatt med en annen bestilling så må man vente. Mange unger som gjør dette spesielt.

Snur meg bare og gir det blikket. Om ikke det hjelper så ber jeg dem rett å slett slutte.

Beklager så mye, jeg skal slutte med dette snarest. Jeg vet ikke hvorfor jeg gjør det, jeg får bare for meg en rytme jeg kakker etter uten at jeg har dårlig tid eller tenker på at jeg kanskje er en av mange som irriterer ham bak kassa.

Er bare en stressende og irriterende lyd. Men de aller fleste vet nok ikke at det er det. Eller så er det bare meg som føler det slik ;)

Lenke til kommentar
Jeg er fullstendig klar over tilbudet, og der tydelig skiltet som forteller meg at jeg kan få to sånne for 26 kroner, så da trenger jeg ikke å bli minnet på det når jeg kommer til kassa med kun en snickers: "Ja men, du kan få to for bare 26 kroner?". Takk, men jeg vil ha bare en!

Jeg synes det er bra at de minner deg på det, de vil jo faktisk hjelpe deg med å "spare" penger? Kan jo ikke forvente at de VET at du er innom der daglig eller at de kjenner deg igjen, eller at de VET at du er klar over tilbudet. Når man jobber i butikk går mye på autopilot også :)

Tro meg, de kjenner meg..

Er spesielt ei som jobber der, som er flink til å minne meg på at jeg kan få to til 26 kroner. Det er den samme personen som sier "..og en wiener i lompe?" før jeg rekker å bestille det. Jeg tror hun kjenner meg igjen da ;).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom det fungerer slik som den kiosk-kjeden jeg jobbet en stund på så går slike kampanjer inn på egene plu-koder, og blir registrert som ett salg på den koden og ikke to salg på vanlig-snickers kode. Ved slike kampanjer så er ofte idéen å selge mer av dette produktet, og kanskje en intern konkurranse i kjeden med en premie til den butikken som har solgt flest av den gjeldende kampanjevaren. Så jeg skjønner godt hvorfor du får det spørsmålet, og det er hvertfall ikke for å irritere deg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Ved slike kampanjer så er ofte idéen å selge mer av dette produktet, og kanskje en intern konkurranse i kjeden med en premie til den butikken som har solgt flest av den gjeldende kampanjevaren. Så jeg skjønner godt hvorfor du får det spørsmålet, og det er hvertfall ikke for å irritere deg.

Jepp, det stemmer. Er som regel slik hos oss i allefall. Den som har størst økning i salget av det produktet vinnner en tur for hele gjengen, eller en iPod eller noe lignende.

En annen grunn til at de spør er slik at kunden ikke skal føle seg lurt hvis h*n ikke finner ut av kampanjen før etter h*n har kjøpt produktet

Endret av Ballovarre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...