Black Star Skrevet 8. januar 2011 Del Skrevet 8. januar 2011 Kundene går Meg: "Hadet bra, og du får han en god helg!" Kunde: "DET ØNSKER JEG IALLEFALL IKKE TIL DEG. VERSTE JEG HAR VÆRT MED PÅ!" Minner meg om en kunde jeg hadde nå rett etter nyttår. Også hun hadde kjøpt det aller rimeligste kameraet vi har i butikken (499 kroner), og mente holdbarheten på kameraet var for dårlig. For det første hadde det blitt hvitt rundt skjermen etter kort tids bruk. Dette tørket jeg lett vekk med en klut. Da påpekte hun at skjermen var sprukket. Og joda, omtrent midt på skjermen var det 2-3 bittesmå sprekker som gikk ut fra et punkt. Jeg sa at det mest sannsynlig var en klem eller støtskade, men at jeg ikke kunne vurdere det 100% sikkert. Så jeg kan sende det inn til verksted for en vurdering og eventuell reparasjon, sa jeg til henne. Jeg fortalte også at om det var en selvforskyldt skade (altså ikke garanti eller reklamasjonssak), ville det koste henne ca 500 kroner for forundersøkelsen. Dette er noe jeg er forpliktet til å advare kunden om, noe jeg også sa til henne. Enden på visa, etter snakk (eller, jeg snakket, hun kranglet) om lover, regler, rutiner osv... var at hun skulle "aldri mer handle" hos oss og gikk ut sur som ei padde. Fordelen med slike episoder, er at vi forhåpentligvis slipper å se den kunden igjen... ihvertfall til neste gang vi har det billigste kameraet i byen. 4 Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 8. januar 2011 Del Skrevet 8. januar 2011 Det var noe av det jeg husker best fra jobb i elektrobutikk.. Er det virkelig så vanskelig for folk å forstå at en produkt til 200kr er svakere/dårligere en en til 2000? Virka sånn da jeg jobba... Hadde daglig flere kunder innom som enten skulle klage fordi de hadde kjøpt noe alt for dårlig til sine krav/bruk eller at de var overbevist over at det 2MP kameraet på mobilen sikkert var like bra som et dedikert kompaktkamera med 5MP til 1500kr... Og derfor skulle klage da de endelig (gjerne etter å ha hatt produktet først i 2-3mnd) hadde funnet ut at det var ikke slik.. Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 8. januar 2011 Del Skrevet 8. januar 2011 hadde veldig mang av de også. De trodde et kamera var et kamera. alle like god bare med forskjellig utseende. samme storyen med tver Lenke til kommentar
Ninjahamster Skrevet 8. januar 2011 Del Skrevet 8. januar 2011 Synes til tider synd på de som må ha noe med (vanskelige) kunder å gjøre. Kjenner nesten jeg får vondt innvendig Har opplevd masse av dette selv men da i kø som kunde bak slike som nevnes flere plasser her. Lenke til kommentar
Populært innlegg bamsefar Skrevet 8. januar 2011 Populært innlegg Del Skrevet 8. januar 2011 (endret) Slenger meg på bølgen av dagens utbasuneringer! Det var en god lørdag i dag, mye folk og konstant i farta. Holder på med en kunde som skal ha dSLR, og holder på å sette opp en pakke med tilbehør til et Nikon D3100, når et kvinnemenneske i midten av 50-årene og hennes mann bryter inn midt i min samtale og spør: Kunde: "Kan du støvsuger?!!" Meg: " Beklager, jeg driver med data og foto, støvsugere er ikke min sterkeste side. Det skal derimot være 3 selgere på jobb på hvitevareavdelingen, ta kontakt med noen av de (veiver med armene i retningen de skal gå). Kunde: "Vi har vært der, og ingen er vist interessert i å yte kundeservice, vi har måtte vente kjempelenge!!" Det skal sies at dama holder en rimelig frekk tone og er veldig høylytt. Meg: "Beklager, men du må rett og slett vente på din tur. Som du ser så er det mye folk innom i dag" På dette tidspunktet husket jeg at jeg så en av selgerene gå til pause litt tidligere. Meg: "Muligens er det en selger til pause som kan hjelpe deg, la meg hente vedko......" Kunden bryter inn: "Nei, det blir for dårlig! Da orker vi ikke handle her, da drar vi en annen plass! Dårligste kundeservice jeg har opplevd noen gang!" Før hun prøver å gå ut inngangen, banner over at inngangen ikke er utgang og at hun må gå rundt. Hun gir så faen i dette, river opp porten, slik at motoren går i stå og uler som en stukken gris, og tramper ut! Det skal sies at det er dårlig timing å gå til pause når det er mye folk, men når vedkommende gikk så var det sikkert rolig. (Når det er sagt så ringer vi selvfølgelig etter kolleger som har pause (selv om de har lovpålagt rett på sammenhengende pause) når det er behov for det , slik at kundene skal slippe å vente lenge, men det er til tider vanskelig å bedømme ventetiden når du selv har tunnelsyn på prioritet 1; din nåværende kunde) Som alle som har jobbet i butikk og spesielt større multisentre vet, kunder kommer i busslass. Skulle tro det var en nisse ved inngangsdøra som samlet opp mennesker før man slapp dem inn! Uansett, her står jeg med en egen kunde, prøver å hjelpe vedkommende som både er frekk og uten folkeskikk og skal til og gå vekk for å hente hjelp, og dette er dårlig kundeservice? Humoristisk nok, når jeg kom meg tilbake til kunden min så var det en godt voksen kar som sukket oppgitt over "menneskehetens tilstand" som han sa! Case 2 krever en liten prologue, da det før jul det kom inn en kar som holdt på å gjøre en kollega til morder, da han 1 1/2 år etter et kjøp av et billig kamera, ville heve kjøpet da han ikke var fornøyd med kvaliteten. Han siterte lover som er irrelevante, og var alt annet enn spesielt villig til å finne en løsning. Jeg snakket på den tiden med han først, og tilbydde han å kjøpe et nytt kamera til kostpris, men jeg kunne ikke gi han pengene tilbake. Åpenbart så sank dette dårlig inn, da han ikke skjønte hvorfor jeg ikke bare kunne ta i mot kameraet og han kunne få et annet. Hans argumenter var at han hadde jo ikke brukt det så mye, det var jo pent brukt. Hans grunn til å ikke ville ha det var et resultat av fotografering i elendige lysforhold. Du kan ikke forvente at et billig kamera skal ta gode bilder i mørke omgivelser! I og med at min kollega var han som solgte det til kunden for halvannet år siden, og siden jeg hadde blitt oppgitt over holdningen, så sente jeg han videre. Det endte med at han kom krypende tilbake til meg fordi jeg var jo "nokså serviceinnstilt" når han etter å ha beskyldt både min kollega, varehussjefen og kjeden for både det ene og det andre, hadde fått beskjed om å forsvinne ut døren og aldri komme tilbake igjen. Folk som ikke oppfører seg har vi ikke noe problem med å forvise! Nå var han overbevist om at det var noe galt med kameraet og ville ha det inn til reperasjon, men som nevnt i innlegg over så kan dette svi hardt, spesielt med varens verdi tatt i betraktning. For å bøte på situasjonen, og ikke minst bli kvitt vedkommende, så sa jeg at vi skulle ta det inn til reperasjon, og ta regningen for undersøkelsen på egen kappe om det skulle vise seg å være feilfritt. Dette godtok han, såvidt, skrev under på servicekontrakten, mumlet noe om dårlig kundeservice og dro! I dag kom han tilbake. Kameraet hadde han fått hentet to uker etter første besøk hvor selvfølgelig ingenting hadde blitt reparert da det ikke fantes noen feil. Kan tenke meg han ønsket at det var noen andre på jobb, men jeg kjente han igjen umiddelbart, og spurte nysgjerrig på hvordan det hadde gått. Kunde: "Kameraet er fortsatt dårlig, det tar ikke gode bilder og jeg føler meg lurt!" Meg: "På hvordan måte føler du deg lurt?" Kunde: "Jeg forventer jo at kameraet skal bli bedre etter at det har vært inne til reperasjon!" Jeg henter frem servicebilaget og viser han denne hvor det står.. Meg: "Kameraet ble funnet i teknisk god stand, det er rett og slett ikke noe galt med det" Kunde: "Om det ikke er noe galt med kameraet, hvorfor blir bildene så dårlige da?" Jeg prøver nok engang å forklare han at et billig kompaktkamera ikke har kvalitetene til å ta gode innendørsbilder uten støy. Meg: "Det må rett og slett forventes for et kamera i denne prisklassen på den tiden" Kunde: "Ja, da vil jeg ha et nytt kamera" Et lite sekund her trodde jeg at han hadde forstått poenget så.. Meg: "Som sagt sist gang, jeg kan bøte på det ved å gi det et nytt kamera til kostpris, så la oss finne et kam... Kunde: "Betale? Nei, du tar dette kameraet også får jeg et nytt ett!!" .................................................. ... ........... ... En mer frisint nordlending hadde sprukket for lengst og sitert den store banneboka på dette tidspunktet, men neida! Etter for ørtende gang forklart han at det ikke er aktuelt, fått hevet "men jeg har jo reklamasjonsrett" og forklart han hans rettigheter, så kjente jeg at topplokket begynte få nok. Heldigvis ble det utøvet kompisredning fra en kollega som hadde fått det med seg, og morsomt nok (og tragisk nok i samme slengen) en kunde som brøt inn og mente at "nå er du vanvittig urimelig" til herremannen med kameraet. Det ente forøvrig med at han dro tomhendt, etter å ha slått handa i bordet og erklært at: "Ønsket vi at han skulle noensinne skulle handle mer hos oss, så ga vi han et nytt kamera umiddelbart!" Puff..! Mye morsomt også, ei lita jente på 10 år hoppet opp og ga meg en klem da jeg fikset webkameraet på PCen hennes i et stille øyeblikk, og en gammel kæll felte en tåre når jeg, pro bono, hjalp han med en stasjonær PC som hadde fått litt for mye av det gode selskap opp igjennom årene! Forøvrig så vil jeg gi en liten påminner til alle som kaster Elretur. Om du skal kaste pornofilmer, ikke gjem de inne i et kabinett uten skruer på sidedørene! Vedkommende hadde forresten en svært... variert.. smak! Aldri en kjedelig dag på jobben! God helg! (Brøt visst nyttårsforsettet mitt gitt) Endret 8. januar 2011 av bamsefar 35 Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 8. januar 2011 Del Skrevet 8. januar 2011 Nyttårsforsett? Var det du som skulle korte ned på innleggene? :!: Neida, kjekt å lese lange morsomme innlegg når jeg kjeder meg en lørdagskveld... 6 Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 8. januar 2011 Del Skrevet 8. januar 2011 Man har ikke krav på sammenhengende pause så lenge den er lønnet som en del av arbeidsdagen Og det regner jeg sterkt med at butikkmedarbeidere har. 1 Lenke til kommentar
Vamos Skrevet 8. januar 2011 Del Skrevet 8. januar 2011 Som alle som har jobbet i butikk og spesielt større multisentre vet, kunder kommer i busslass. Skulle tro det var en nisse ved inngangsdøra som samlet opp mennesker før man slapp dem inn! Mye moro lesning her, men likte spesielt godt denne. Er noe spesielt med dette. De skal samtidig inn, skal ha hjelp samtidig, og for å fullføre det hele kommer de for å betale samtidig. Slår aldri fei! 4 Lenke til kommentar
OlafG Skrevet 8. januar 2011 Del Skrevet 8. januar 2011 Ja, det er alltid veldig typisk at det er helt stille og kollegaen din går ut for å gjøre et ærend og før du vet ordet av det er det omtrent kø ut av butikken. Det slår aldri feil, skjer hele tiden! 1 Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Ja, det er alltid veldig typisk at det er helt stille og kollegaen din går ut for å gjøre et ærend og før du vet ordet av det er det omtrent kø ut av butikken. Det slår aldri feil, skjer hele tiden! Og hvis man er en del folk på jobb, og ingenting å gjøre mellom slaga så alle står og henger, smårydder eller vasker, så kan du banne på at øverste sjefen for hele kjeden kommer inn akkurat da, og krever at vi minsker på arbeidsstokken fordi vi er for mange i forhold til arbeidsmengde At det er laaang kø timen før, og rett etter at sjefen har dratt, får han jo selvsagt aldri med seg. Da blir det ganske kritisk om vi plutselig skal være noen mindre på jobb de periodene. 2 Lenke til kommentar
Solid Snail Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Skjedde her og. Låseansvarlig så det var stille i butikken og tok det to andre kassene. Selvfølgelig skulle en busslast med kunder komme inn 17.59:50 og vips fikk vi en kø på 10 mennesker mens vi bare hadde en kasse oppe. Den hadde såklart jeg. Lenke til kommentar
Populært innlegg srbz Skrevet 9. januar 2011 Populært innlegg Del Skrevet 9. januar 2011 (endret) Hadde en kunde i dag (i går) som kom inn med en CD-spiller der kassetter (ja, de med magnettape) ikke passet. Istedenfor å putte dem inn i sporet, la han dem bare nedi kassettbrønnen og prøvde å presse igjen lokket. Etter å ha vist ham hvordan man plasserer kassetter, mente han at radioen ikke virket. Dette var fordi den var innstilt på AM istedenfor FM. Til slutt var det minijacken det var noe feil med. Etter å ha fått forklart at hodetelefoner plugges i porten med hodetelefonikon istedenfor den merket "audio in", og alt var testet, virket han fornøyd Det merkelige var at denne kunden virket helt "normalt oppegående" og slett ikke "mindre begavet". Men det er tricky med slike saker, jeg har ihvertfall ikke lyst å fremstille kunden som en premieklovn - ihvertfall ikke de som har en vennlig og løsningsorientert approach. Og for ordens skyld var det også snakk om en eldre herre. Langt verre er det med kunder som krever, siterer lovverket og dertil tilhørende egne tolkinger av dette, og forventer at vi skal hoste opp noe nytt til dem på stedet, som er minst dobbelt så dyrt som produktet de i utgangspunktet hadde kjøpt. Argumenter som at vi først er nødt til å påvise garantifeil, produsenten har to forsøk på å utbedre feilen og at vi dermed er nødt til å sende den til verksted faller ofte for døve kundeører. "Iht. forbrukerkjøpsloven har jeg krav på blablabla" - jeg har hatt denne diskusjonen tusen ganger og vet godt hva du har krav på, og det får du. Hvor villig jeg er til å strekke meg ytterligere for å møte dine ønsker kommer veldig mye an på tonen din. Og enda en ting: vi er opptatt av å gjøre kundene våre fornøyde slik at de kommer igjen, men det at du har handlet for x antall tusen de siste årene gjør deg ikke automatisk kvalifisert til å få noe gratis som andre kunder må betale for, eller bedre service enn våre andre kunder. Dette er noe mange tydeligvis innbiller seg. I dag kom en kunde med fjerdegangs (forskjellig) feil på en TV. Kunden ga en god beskrivelse av problemet som oppsto denne gang (pikselfeil), han hadde markert med teip på rammen i x- og y-retning ca hvor feilen var, og jeg påviste den raskt ved test. Siden kunden var vennlig og løsningsorientert, samt at han åpenbart hadde hatt endel problemer med denne allerede, krediterte jeg den straks på eget initiativ slik at kunden kunne kjøpe ny med en gang, noe som er en risiko for kjeden i fall feilen ikke skulle dekkes av garanti. Vanlig rutine er å sende den på service atter en gang, og latt produsenten vurdere bytte/refusjon slik de har rett på. Dette ville vært tilfelle om kunden var sta, påståelig, sur og gretten Aller verste jeg har vært borti var en kunde som kom med en soundbar for andre eller tredje gang, forskjellig feil. Denne gangen var det et felt midt oppå høyttaleren han plutselig mente var varmere enn det burde være (etter testing vil jeg i verste fall si "drøyt lunken"), samt noe skurring ved justering av volum. Kunden har vært innom og skapt seg tidligere, denne gangen gjorde han faktisk alvor av truslene om å ringe lokalavisene. Han sto på andre siden av disken og slo på tråden. Hadde visst allerede lagret nr. til en journalist i kontaktlisten på telefonen. Jeg måtte kontrollere smilebåndende da jeg hørte frasen "neivel, kanskje VG vil ha saken isteden da!" før han slengte på røret. Kunden fikk dog til slutt et par nye komponenter og ble tilsynelatende fornøyd likevel da brunevareselgerne fikk nok av maset hans og satte ned foten. Fornøyde kunder er vel og bra, men jeg blir kvalm av at vi belønner dem for idioti. For ordens skyld: jeg trives godt i jobben. Selv om slike saker kan være stressende er det godt å ha noen utfordringer i hverdagen så lenge de kommer i måtelige mengder. Men det gjør ekstra godt å utbasunere her i tråden. Jeg elsker en god diskusjon og kan gjerne kverulere langt ut i de sene nattetimer, selv om mitt overordnede mål selvsagt aldri er å irritere kunden Ingenting er så herlig som å finne en løsning både jeg og kunden kan overleve, slik at kunden blir drithappy etter å ha hatt en heftig diskusjon i forkant. Endret 9. januar 2011 av srbz 11 Lenke til kommentar
Populært innlegg Mannen med ljåen Skrevet 9. januar 2011 Populært innlegg Del Skrevet 9. januar 2011 Som kunde må jeg bare skryte litt av Lefdal på Forus. Jeg kjøpte en superbillig 42" LCD-TV fra Philips der. Den skulle virke med Riks-TV, som er grunnen til at jeg kjøpte den. Den virket IKKE!. Den virket med SCART og HDMI, men ikke med RIKS-TV. Uten dekoder-kort virket den fint. Men kun med NRK sine ukrypterte kanaler. Hvis jeg satte inn dekoder-kortet fikk jeg kun NO SIGNAL. Jeg byttet TVen inn i en ny av samme type. 40 mil senere måtte jeg desvere returnere TVen med samme feil......... Etter å ha kjørt totalt 80 mil med defekte TVer i baksetet på Peugeoten min, samt lastet dem ut og inn og installert dem i stuen, kom jeg tilbake til Lefdal for tredje gang. Selgeren gav meg TUSEN kroner i rabatt på en ny TV fra et annet merke. Denne TVen var dyrere, men jeg fikk TUSEN kroner i rabatt pga alt trøbbelet jeg hadde hatt med de to Philips-apparatene. Det er ikke Lefdal sin feil at Philips lager "Riks-TV-godkjente" TVer som ikke virker med Riks-TV. Men Lefdal ordnet opp i problemene på en måte som gjorde meg fornøyd. Dette innlegget skrives på den TVen som jeg fikk rabatt på. Jeg er så fornøyd med servicen på Lefdal at jeg definitivt kommer tilbake. Jeg har kjøpt flere varer der også. Jeg kjøpte F.Eks. en Philips sparepære, og jeg mistet kvitteringen. Pæren var merket 10 år, men varte knapt 10 dager. Jeg fikk byttet den uten kvittering, og i en annen wattstyrke etter eget ønske. Ja, jeg har fått en del drittprodukter hos Lefdal (merkelig at alle var fra Philips........) Men servicen er upåklagelig. Derfor kommer jeg alltid tilbake. 15 Lenke til kommentar
OlafG Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Ja, det er alltid veldig typisk at det er helt stille og kollegaen din går ut for å gjøre et ærend og før du vet ordet av det er det omtrent kø ut av butikken. Det slår aldri feil, skjer hele tiden! Og hvis man er en del folk på jobb, og ingenting å gjøre mellom slaga så alle står og henger, smårydder eller vasker, så kan du banne på at øverste sjefen for hele kjeden kommer inn akkurat da, og krever at vi minsker på arbeidsstokken fordi vi er for mange i forhold til arbeidsmengde At det er laaang kø timen før, og rett etter at sjefen har dratt, får han jo selvsagt aldri med seg. Da blir det ganske kritisk om vi plutselig skal være noen mindre på jobb de periodene. Høres ganske kjent ut, nesten om at vi jobber i samme kjede? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Høres ganske kjent ut, nesten om at vi jobber i samme kjede? Lenke til kommentar
medlem-173043 Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 (endret) . Endret 14. juni 2017 av medlem-173043 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 hvordan gikk det i Spania? Måtte du betale? Lenke til kommentar
The Doctor Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Betale for maten servitøren selv mister i bakken? Der var det ikke mye logikk. Var iallefall sånn på min gamle jobb, om noe slikt skjedde skulle ikke kunden betale maten. Da fikk kokkene lage ny mat. 1 Lenke til kommentar
Winston Wolf Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 Selvfølgelig skal ikke kunden betale :!: 1 Lenke til kommentar
Anathema Skrevet 9. januar 2011 Del Skrevet 9. januar 2011 (endret) Det var noe av det jeg husker best fra jobb i elektrobutikk.. Er det virkelig så vanskelig for folk å forstå at en produkt til 200kr er svakere/dårligere en en til 2000? Virka sånn da jeg jobba... Argh, ja. Dette er noe av det mest plagsommme jeg vet som selger. Kunde peker på den dyreste og beste tv-skjermen i butikken: Kunde: Oj, den der var utrolig klar! Meg: Ja, der har du toppmoddellen til "merke", den har et av de flotteste bildene her. Kunde: *Ser prislappen* Men det er vel bare instillinger! Åh herre' sier jeg bare. JA, det er bare instillinger. Selvsagt kan du stille inn en dritdårlig HD-klar LCD tv til å se ut som en 20,000 kroners Plasma skjerm fra Pioneer. Også hater jeg kunder som aldri bestemmer seg. Det virker som det eneste livet deres dreier seg om, er å dra rundt i butikker og se på produkter, som de "lurer" på å kjøpe, men som de sikkert ikke har råd til alikevell. Godt eksempel er en idiot som har flydd ned dørene hos oss siden slutten av 07. Han virker som en oppegåend fyr, stiller normale spørsmål om produktene osv, men får faen meg aldri bestemt seg for hva han skal kjøpe. Sist gang han var innom hadde vi tilbud på en 63" Plasma skjerm til nesten 50% av veilledende pris, og denne hadde vi nå kun èn igjen av i eske. Ikke engang da klarte han å bestemme seg for å handle. *Grøss* For et liv. Endret 9. januar 2011 av Anathema Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå