Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Kan virkelig ikke fordra kunder som ikke sier hei, når jeg smiler og sier hei til dem. Slår alltid inn posene på en slik måte at de legger merke til det, for så å fortelle kunden bak når han betaler at posene skal han få gratis. Blir min lille hevn.

 

Har du tenkt på at det finnes mennesker med sosial angst?

Jeg har sosial angst, sier alltid hei ;) Lettere for meg når kassedamen/mannen er imøtekommende og blid :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men å være en total drittsek er ikke dumt?

Jeg vil ikke gå så lang som å kalle det å være "drittsek", men jeg har ingen intensjoner om å være hyggelig mot personer som oppfører seg som jeg skulle vært dritt. Med det sagt smiler jeg og sier ha det bra til alle kundene, selv om de overså meg totalt.

Så la oss se på følgende scenario:

http://www.youtube.com/watch?v=QTNHXGOHSkM

 

La oss si at dette skjedde i virkeligheten. La oss videre si at du var stum (ja, det er faktisk mennesker som er stumme). Du er person nummer 2 i videoen. Selger sier hei, men du bare peker på isen du skal ha og betaler.

 

Du er altså personen med den lille isen, ville du tenkt at selgeren var en drittsekk, eller synes du det er rett og rimelig på tross av at du hadde en sykdom som gjorde det umulig å snakke?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan virkelig ikke fordra kunder som ikke sier hei, når jeg smiler og sier hei til dem. Slår alltid inn posene på en slik måte at de legger merke til det, for så å fortelle kunden bak når han betaler at posene skal han få gratis. Blir min lille hevn.

 

+1

Det finnes 2 typer gamle folk:

1. De som er uberhyggelige og smiler og ler og hele pakka.

2. De som er dritsure i tryne, sier ikke hei, grynter og klager konsekvent på prisen før de nekter å svare på om de vil ha pose. Later som de ikke hører det, helt til jeg spør for 4. gang og nesten roper det.. så sier de: "JA JEG FÅR TA 7 STK DA OG JEG MÅ VELL BETALE FOR DEM! INGENTING GRATIS LENGER. BARE UTNYTTE KUNDENE"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg jobber på matbutikk og hadde en litt artig hendelse for en stund siden:

Jeg sto og stablet varer da en mann kom bort til meg og sa at han hadde funnet mugg i noen olivenglass som sto i hylla og la ut i det lange og brede om hvor fryktelig dette var. Jeg beklaget selvfølgelig på det sterkeste og ble med bort så han kunne vise meg hvilke glass det gjaldt. Da oppdaget jeg at disse olivenglassene slettes ikke inneholdt mugg, det var oliven som inneholdt ost. Jeg kan innrømme at det kanskje ut som mugg, men jeg ville aldri dratt den konklusjonen uten å se på merkelappen rett under hvor det sto svart på hvitt "Oliven med ost".

 

Jeg sa dermed med den høfligste tonen jeg kunne fremtvinge at dette ikke var mugg, men oliven med ost. Jeg vil tro at enhver person ville godta dette dog med litt såret ego. Men neida. Denne personen krevde dermed å snakke med butikksjefen fordi han mente fortsatt hardnakket at dette var MUGG. Jeg orket ikke å krangle, så jeg ringte sjefen og han kom bort og riktig nok, han sa det samme: dette er oliven med ost. Men denne skrotnissen (pardon my french) av et menneske ville ennå ikke godta det og praktisk talt skrek ut "DET ER MUGG!" mens han snudde på hælen og stormet mot kassene. Jeg og sjefen sto måpende tilbake.

 

Folk as.

Lenke til kommentar

Men å være en total drittsek er ikke dumt?

Jeg vil ikke gå så lang som å kalle det å være "drittsek", men jeg har ingen intensjoner om å være hyggelig mot personer som oppfører seg som jeg skulle vært dritt. Med det sagt smiler jeg og sier ha det bra til alle kundene, selv om de overså meg totalt.

Så la oss se på følgende scenario:

 

La oss si at dette skjedde i virkeligheten. La oss videre si at du var stum (ja, det er faktisk mennesker som er stumme). Du er person nummer 2 i videoen. Selger sier hei, men du bare peker på isen du skal ha og betaler.

 

Du er altså personen med den lille isen, ville du tenkt at selgeren var en drittsekk, eller synes du det er rett og rimelig på tross av at du hadde en sykdom som gjorde det umulig å snakke?

Jeg kan ikke ta utgangspunkt i at alle som oppfører seg på en måte som jeg oppfatter som uhøflig er døv, stum eller har psykiske problemer. Dessverre. Da får jeg heller leve med at du stempler meg som en drittsekk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er fullt klar over det, mer enn du aner. Det blir likevel for dumt å hele tiden ta utgangspunktet i at den person man forholder seg til i en gitt situasjon har en eller annen form for psykisk sykdom, og man må derfor opptre varsomt eller på en måte som ikke vil påvirke motparten og hans mulige psykiske problemer på en negativ måte.

 

Jeg har slitt med sosial angst. Heldigvis har det bedret seg veldig de 2 siste årene. At jeg da ikke sier hei bør du bare heve deg over. At jeg da får høre at de bak får posen gratis vil gi dårligere selvtillit, og gjøre tilværelsen vanskeligere.

 

Selv om det nå er bedre, er det fortsatt ting som henger igjen. Jeg rødmer som f hvis jeg taster feil når jeg slår inn pin-koden på kortet, feks.

 

Kan virkelig ikke fordra kunder som ikke sier hei, når jeg smiler og sier hei til dem. Slår alltid inn posene på en slik måte at de legger merke til det, for så å fortelle kunden bak når han betaler at posene skal han få gratis. Blir min lille hevn.

 

Har du tenkt på at det finnes mennesker med sosial angst?

Jeg har sosial angst, sier alltid hei ;) Lettere for meg når kassedamen/mannen er imøtekommende og blid :)

 

Joda, men jeg hadde dager hvor jeg ikke greide.

Endret av Hanske
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men å være en total drittsek er ikke dumt?

Jeg vil ikke gå så lang som å kalle det å være "drittsek", men jeg har ingen intensjoner om å være hyggelig mot personer som oppfører seg som jeg skulle vært dritt. Med det sagt smiler jeg og sier ha det bra til alle kundene, selv om de overså meg totalt.

Så la oss se på følgende scenario:

 

La oss si at dette skjedde i virkeligheten. La oss videre si at du var stum (ja, det er faktisk mennesker som er stumme). Du er person nummer 2 i videoen. Selger sier hei, men du bare peker på isen du skal ha og betaler.

 

Du er altså personen med den lille isen, ville du tenkt at selgeren var en drittsekk, eller synes du det er rett og rimelig på tross av at du hadde en sykdom som gjorde det umulig å snakke?

Jeg kan ikke ta utgangspunkt i at alle som oppfører seg på en måte som jeg oppfatter som uhøflig er døv, stum eller har psykiske problemer. Dessverre. Da får jeg heller leve med at du stempler meg som en drittsekk.

Det er helt sant, men å forskjellsbehandle folk på en sånn måte som du gjør ved å gi bedre service til neste kunde slik at den forrige hører det. Nøyaktig slik som i videoen over. Det fører til at kunden som handler hos deg får en dårlig følelse. Kanskje kommer han ikke tilbake rett og slett fordi han synes du var uhøffelig? Du skader butikkens omdømme på den måten. Og ikke nok med det, en tredjedel av den norske befolkningen vil tilfredsstille diagnostiske kriterier for en eller annen psykisk lidelse i løpet av et år og cirka halvparten vil rammes av minst én psykisk lidelse i løpet av livet. Det er ganske mange.

 

Tenkt hvis personen du sier dette til er helt brutt ned fra før og har ekstremt dårlig selvtillit, kanskje er det denne siste "du er ikke verdt noe" meldingen som er det som skal til for å gjennomføre selvmordet og få satt den endelige spikeren i kista? Vis hensyn er alt jeg sier, drittsekk eller ikke, ikke forskjellsbehandle folk på den måten. Jeg er temmelig sikker på at sjefen din er enig med meg.

Endret av Warz
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tenkt hvis personen du sier dette til er helt brutt ned fra før og har ekstremt dårlig selvtillit, kanskje er det denne siste "du er ikke verdt noe" meldingen som er det som skal til for å gjennomføre selvmordet og få satt den endelige spikeren i kista? Hvis hensyn er alt jeg sier, drittsekk eller ikke, ikke forskjellsbehandle folk på den måten.

 

Skal du tenke sånn hele livet så kommer du ingen vei.

Hva om du sier hei til en litt bekjent på gata, skal du si hei til de neste 50 du møter som du absolutt ikke kjenner, fordi de kanskje kommer til å drepe seg av det? Helt på tryne.

 

Om du er så ustabil at du tar selvmord av at kassadama får deg til å betale for posene mens han bak deg slipper, så er det nok bare snakk om tid før du vipper over kanten uansett.

Lenke til kommentar

Tenkt hvis personen du sier dette til er helt brutt ned fra før og har ekstremt dårlig selvtillit, kanskje er det denne siste "du er ikke verdt noe" meldingen som er det som skal til for å gjennomføre selvmordet og få satt den endelige spikeren i kista? Hvis hensyn er alt jeg sier, drittsekk eller ikke, ikke forskjellsbehandle folk på den måten.

 

Skal du tenke sånn hele livet så kommer du ingen vei.

Hva om du sier hei til en litt bekjent på gata, skal du si hei til de neste 50 du møter som du absolutt ikke kjenner, fordi de kanskje kommer til å drepe seg av det? Helt på tryne.

 

Om du er så ustabil at du tar selvmord av at kassadama får deg til å betale for posene mens han bak deg slipper, så er det nok bare snakk om tid før du vipper over kanten uansett.

Ok det var litt ekstremt eksempel da.. men poenget er uansett at det ikke er noe man bør gjøre. For å ta en litt annen vri.

Ole kjøper en sykkel for 2500 kroner.

Martin står og ser på, han skjelver i buksene, svetter i hendene og kjenner seg ikke bra. Den sosiale angsten når nye høyder ideet selgeren sier "hei!". Han klarer bare ikke svare. I stedet ruller han sykkelen fram til selgeren og trekker fram kortet.

"Det blir 3000 kroner det!" det sier selgeren bestemt. Martin kjenner en klump i halsen. "Hvorfor skal han ha 500 kroner mer nå? det er jo den samme sykkelen" tenker han. Tør ikke si noe. Han går hjem og tenker på det som skjedde. Han får det ikke ut av tankene, dag etter dag går episoden igjen i hodet hans. Hvorfor?

 

Men det viktigste argumentet er selvsagt service, jeg tviler på at sjefen liker sånn forskjellsbehandling og det bør man ta i betrakning når man jobber.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men det viktigste argumentet er selvsagt service, jeg tviler på at sjefen liker sånn forskjellsbehandling og det bør man ta i betrakning når man jobber.

 

Kanskje sykkelen til Ole hadde en ødlagt ringeklokke?...

 

Selvsagt er jeg enig i teorien din, men vi er tross alt mennesker og ikke roboter. Humørsvinginger er en fin del av arbeidsdagen, og jeg lever også under tommelregelen om at du får det samme som du gir.

En kunde som er uberhyggelig og "synger" hei til meg når han kommer i kassen får nok bedre service uansett, enn personen som ikke engang gidder å se på meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tenkt hvis personen du sier dette til er helt brutt ned fra før og har ekstremt dårlig selvtillit, kanskje er det denne siste "du er ikke verdt noe" meldingen som er det som skal til for å gjennomføre selvmordet og få satt den endelige spikeren i kista? Vis hensyn er alt jeg sier, drittsekk eller ikke, ikke forskjellsbehandle folk på den måten. Jeg er temmelig sikker på at sjefen din er enig med meg.

Det kan godt hende at noen er psykisk syke og dermed oppfører seg på en slik måte, men jeg har ikke tenkt til å liste meg rundt på tåspissene i frykt for at kommer til å ta livet grunnet mine handlinger. Mulig du gjør det, men jeg er åpenbart ikke som deg. Livet er ikke en dans på roser. Endret av Coa
Lenke til kommentar

Hvem er det som tjener på at to personer som står rett ved siden av hverandre forskjellsbehandles?

 

Bedriften taper garantert på det. Hvis ikke kunden blir fornærmet og bytter butikk vil ordet om forskjellsbehandlingen spres videre og lage et dårlig ryktet dersom det skjer mange nok ganger.

 

Kunden som opplever forskjellsbehandlingen er det fare for å miste.

Kunden som får fordelene i forskjellsbehandlingen vil vel kanskje stusse på det selv? Og hvis ikke vil det i hvertfall være litt mer utgifter for å gi han en liten fordel.

 

Coa føler seg kanskje litt bedre etter å ha vært en drittsekk mot kunden som ikke sa hei, men som sagt, jeg tviler på at sjefen blir særlig fornøyd hvis han finner ut at sånn åpenbar og ufyselig forskjellsbehandling foregår.

 

Det er garantert tap i lengden.

 

EDIT: Uansett, skal la diskusjonen ligge siden dette ikke er topic. Men hadde du vært ansatt i min butikk og jeg fant ut at du holdt på sånn ville jeg nok gitt deg sparken ganske fort.

Endret av Warz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle sammen:

 

Nå har allerede en veileder vært her og sagt i fra om at dette ikke er tråden for "en dyptgående psykoanalytisk utredning om hvordan personer reagerer på butikkansattes oppførsel." Allikevel fortsetter dere å diskutere det.

 

Vi setter strek for den diskusjonen nå, og holder oss til emnet. Ok? Takk :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Hadde en "koselig" kunde tidligere i dag...

 

Recap av episoden:

Det kom ei jente inn med et kamera hun hadde kjøpt hos oss og lurte på hvorfor bildene ble så dårlige. Kameraet det var snakk om var et av de billigere vi har til rundt tusenlappen, en spesielt enkel modell.

Jeg forklarer at det dessverre er sånn det er på de rimeligste kameraene, da de bruker enklere og eldre teknologi vil man ikke få det samme på et annet kamera som kanskje koster litt mer. Foreslo til henne at hun prøvde å skru av en autosak og prøvde å se på bildene på datamaskinen sin for å se om det var bedre der(disse billige kameraene er ikke akkurat velsignet med noen høyoppløselige skjermer).

 

I dag kommer faren hennes innom, det er forsvåidt greit, men ei jente på rundt 20 +/- burde klare å ordne opp i sånt selv, og ikke dra med faren sin, anyways. Faren og en annen person(venn? familie, dunno) kommer og er forbanna som faen. Legger esken og kameraet på disken og ber om å få pengene tilbake, for det var ikke bra nok. Kvittering har han også. Kameraet var kjøpt 03/12/2010. Jeg sjekker alt og diskuterer med han og forteller hva jeg fortalte datteren hans om denne typen kameraer. Men nei, det godtar han IKKE. Han påstår hardnakket at dette er det kameraet hans kone har fått anbefalt av en av oss, uavhengig av pris. Dette vet jeg veldig godt at umulig kan stemme og forteller at det kan godt være at det har blitt anbefalt om konen sa at hun maks vil bruke tusen kroner, da er dette noe av det bedre du får. Jeg sier at jeg ikke kan bytte det, da det både er for lenge siden det ble kjøpt og det ser brukt ut. Det er ikke bra nok og jeg ringer butikksjef. Hvorpå jeg får akkurat samme svar om at dette ikke kan byttes da det er a) for lenge siden b) ikke ser nytt ut.

Og får beskjed om at om kunden ikke gir seg så skal jeg gi han kontaktinfo til Adm. Dir. slik at han kan forklare situasjonen for han.

 

Hele tiden denne samtalen har de to fyrene kommet med slengbemerkninger om at dette er den dårligste servicen de noen gang har opplevd i en butikk og at dette er noe for forbrukerådet siden dette er et brudd på forbrukerkjøpsloven(han mente man hadde 30 dagers full returrett i følge den).

Synes det var litt artig når han følgende dialog utspilte seg;

 

Kunde: "Dere kommer ikke til å få mange kunder fremover"

Meg: "Å, hvordan kan du si det? Vi er faktisk en av de få i bransjen som faktisk vokser"

Kundens venn: "Hah! Undrenes time er enda ikke over!"

 

Hvis du har jobbet i butikk så kjenner du til typen som kommer med sånne utspill...

 

Vi holder på en stund og det begynner å bli kø i butikken og det ender med at han skal kontakte Adm. Dir og vil ha mitt navn, butikksjefens navn og direktørens navn. Det får han, det er ingen hemmelighet.

Dialog;

 

Kunde: "Hva er navnet på butikksjefen?"

Meg: "Sjefen min heter X X og du kan nå han på tlf. XX"

Kunde: "Og direktøren, da?"

Meg: "X X og kan nås på XX E-post"

Kundens venn: "Får vel faen meg få med navnet på denna udugelige ekspeditøren også, da!"

Meg: "Jeg heter Olaf, jeg! Hva heter du?" :D :D :D :D :D :D (elsket å svare på den måten, følte jeg bare irriterte han litt ekstra)

Kundens venn: "Nå skal du faen ikke svare! Skal ihvertfall aldri kjøpe noe her!"

 

 

Kundene går

 

 

 

Meg: "Hadet bra, og du får han en god helg!"

Kunde: "DET ØNSKER JEG IALLEFALL IKKE TIL DEG. VERSTE JEG HAR VÆRT MED PÅ!"

 

:D

 

Alle kundene som sto og så på mente han var unødvendig frekk og alle takket for god service når de gikk.

 

 

/dagens utbasunering.

 

Etter å ha blitt utskjelt på det urimeligste av en kunde i fjor, ropte jeg "HA EN FIN DAG!!! :mad:" da han trampet mot døra :D Kanskje ikke den beste måten å skaffe en ny fast kunde til butikken, men vi er da også bare mennesker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...