Gå til innhold

Kunder på jobben din!

RMNZR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da kan du kanskje svare på hvordan frimerkene fordeles til butikkene?

Vår nærbutikk håndterer frimerkesalget helt separat fra de øvrige varene.

De har en egen plastboks med frimerker og penger. Pengene for frimerkene legges der.

Dessuten kjøper butikksjefen frimerkene selv ved å kjøre til Posten.

Hvor vanlig er dette, kontra å få lagt det inn som en ordinær vare i kassasystemet?

Lenke til kommentar

To ting irriterer i denne historien.

Butikken som ikke til enhver tid har en million frimerker på lager, men kjøper dem inn i bittesmå kvanta en sjelden gang.

Og kunden som tror det er ålreit å kjøpe 25 frimerker noe annet sted enn på et postkontor. (evt. post-i-butikk.)

Jeg synes det er greit å kjøpe frimerker over alt hvor de selger frimerker. Butkksjefene burde jo bare hamstre nå før nyttår. Prisene stiger på nyåret, men A-frimerkene gjelder fortsatt som et frimerke. Rimelig dårlig å ikke ha flere.
Lenke til kommentar

Da kan du kanskje svare på hvordan frimerkene fordeles til butikkene?

Vår nærbutikk håndterer frimerkesalget helt separat fra de øvrige varene.

De har en egen plastboks med frimerker og penger. Pengene for frimerkene legges der.

Dessuten kjøper butikksjefen frimerkene selv ved å kjøre til Posten.

Hvor vanlig er dette, kontra å få lagt det inn som en ordinær vare i kassasystemet?

Veit du, det aner jeg ikke! Jeg har aldri hatt innom kunder som har handla frimerker for å selge dem videre. Jeg ville jo tro at det å bestille dem fra Posten.no ville være mer ryddig og kreve mindre arbeid, så hvorfor de velger å gjøre det sånn kan jeg ikke skjønne.

Lenke til kommentar

Dette er vel strengt tatt off topic siden det jeg var kunde i denne situasjonen, men poster likevel:

I går så skulle jeg ta ut litt kontanter på sånn bank i butikk. Da jeg sa hva jeg skulle ha så jeg hu bak kassa ble veldig usikker. Det var visst første gang hun skulle gjøre det. Etter å ha gjort feil et par ganger så jeg hu ble veldig stressa. Sa bare til henne at det var bare å ta det fra toppen igjen. Jeg hadde god tid. Så jeg sto og småprata litt med henne til hu fikk roa seg ned og det gikk til slutt, selv om det kanskje tok litt lenger tid enn vanlig. Skjønner meg ikke på de som blir sure og maser. Det hjelper hvertfall ikke når man er stressa fra før. Etterpå fikk jeg et smil og en takk for at jeg hadde vært så tålmodig. Det skal så lite til for å gjøre en stressa situasjon til noe hyggelig.

Vil du komme og ta ut penger hos meg?

"Også vil jeg ha to hundre av deg."

" :) :) :) DET skal du FÅ, SIDEN DU SPØR SÅ FINT!!! :) :) "

Yes I did it. A small step for mankind, men et stort et for meg :thumbup:

Du er heltinnen min.

Lenke til kommentar

Husker enda de første ukene etter jeg hadde begynt å jobbe i en matbutikk, og var 17 år gammel. Det slo meg raskt at kundene tydeligvis trodde vi som jobbet i butikken hadde en inngående ekspertise om produktene. Jeg fikk spørsmål om alt fra hvilket mel man brukte til raspeballer og hvilken *ettellerannet*-rens man brukte i oppvaskemaskinen. Forklarte pent at jeg aldri hadde rørt en oppvaskemaskin i hele mitt liv. :!:

Man har jo også den klassiske "desperat mann i tamponghyllen". :!: Titt og ofte man blir bedt om hjelp der. Hadde en kar som skulle ha en spesiell type bind, og hadde funnet to typer han mente kunne være riktig. Så spurte han meg hvilken som var "rett". Jeg spurte nå om ikke han visste hvilken konen pleide å kjøpe, men det gjorde han ikke. Endte opp med å kjøpe begge.

Er også mange hyggelige kunder. Hadde innom en dame som lurte på hvilken kattemat hun trengte, mens hun la ut om den nye kattungen hun hadde fått. Slike folk er som oftest artige innspill om ettermiddagene. :yes:

• Liker 2
Lenke til kommentar

Spør du meg er det hakket artigere med de damene som rødmende og med tydelig hastverk panikkhandler tamponger. Burd vel syntes litt mer synd på dem, men det er vanskelig nok å late som om man ikke legger merke til noe unormalt om man ikke skal vise medfølelse i tillegg.

Lenke til kommentar

Var en lettere forstyrret mann som ruslet rundt og nynnet på musikken til "Tre Nøtter Til Askepott" i dag, julestemning med en gang!

Jeg hørte også en helt ny vits. Vær klar til å bli blown away:

"Du er skikkelig flink til å pakke inn! Du har sikkert vært på treningsleir i PAKKistan!" Oh lord.

• Liker 7
Lenke til kommentar

Faen ass. Blir helt paranoid av å lese her inne.

Livredd for å gjøre noe dumt i butikker :cry:

Kan jo forresten ta litt fra min jobb.

Er IT dude på en skole. Skal ikke nevne hvilken i tilfelle elever/lærere leser :p

Men det som er typisk for jobben er at man får besøk når ting ikke fungerer, og folk er som oftest litt sure og små irriterte.

Prøver å møte alle med en hyggelig å bli tone. Men det er ikke alltid like lett. Folk kommer beisende inn, og nærmest slenger fra seg laptopen på bordet mitt og begynner å lange ut om alt som ikke fungerer med den. Beste er når vi har besøk av folk som ikke har peiling på pc men allikevel mener de har det. Oftes er det kanskje lett å fikse problemet, men jeg slipper ikke til for vedkommende står å prater om sønnen som er IT guru og hadde sjekka maskinen. Tydeligvis så var det defekt hovedkort som måtte byttes osv.. Var bare strømadapteret som ikke ladet. Så den var gått tom for strøm..

Men dette kunne selvfølgelig ikke personen innrømme.

Verste er når en maskin konker pga feilinstallerte drivere fra brukerens side. Får alltid den uskyldige forklaringen om at jeg satt bare å surfa på nettet så ble hele skjermen blå.

Så viser det seg jo til slutt at vedkommende har installert skjermkortsdrivere for en annen modell osv. Kan ikke folk bare være ærlige. Jeg hjelper dem da uansett om det er dems feil eller ikke.

Og så har man dem som alltid åpner med den typiske: "Du er sånn datamann, så du kan sikkert hjelpe meg med valget av ny støvsuger" eller den vanlige "Siden du allerede er ledig, kan ikke du ta en renovering på denne private maskinen jeg tilfeldigvis har tatt med i dag". Eller den idiotiske "Jeg har problemer med maskinen hjemme. Kan ikke du skrive ned en liste til meg over ting jeg kan gjøre for å fikse den"

Og for all del. Nytter ikke å forvente at man har fri på ettermiddagen. Alle naboer som har problemer osv. Er man først IT-tekniker så har man signert for en 24 timers jobb. Og det skal selvfølgelig gjøres gratis. Og om man ikke har tid så blir det bråk..

Nei off. Må gi meg nå før jeg blir sur :p

• Liker 4
Lenke til kommentar

Og for all del. Nytter ikke å forvente at man har fri på ettermiddagen. Alle naboer som har problemer osv. Er man først IT-tekniker så har man signert for en 24 timers jobb. Og det skal selvfølgelig gjøres gratis. Og om man ikke har tid så blir det bråk..

Nei off. Må gi meg nå før jeg blir sur :p

Du veit du kan si "nei"? Det har jeg hatt hell med iallefall.

Lenke til kommentar

Jaja... Jeg kan jo fortelle om min erfaring. Jeg har ikke jobbet noe særlig i butikk, men i arbeidsuka i juni fikk jeg en litt spesiell opplevelse.

Jeg fikk jobb på Intersport på det lokale kjøpesenteret, og skulle rydde hyller, sjekke at klær var riktig merket, brette klær og jobbe i kassa hvis de andre ansatte var opptatte med kunder.

Da jeg jobbet kom det inn en stor sigøynerfamilie. De var to menn, en dame og en haug unger. Jeg vil gjette på at de var åtte stykker tilsammen. De gikk rundt to og to, og var i butikken i halvannen time. Da de tilslutt skulle betale, kom de frem med ETT par tennissokker til 29 kroner. Jeg skjønte selvfølgelig at noe var galt, og sa ifra til en annen med en gang de hadde betalt. Han andre som jobbet der sa bare "se nå". Og ganske riktig... Alarmen ulte da de gikk ut, men de fortsatte bare å gå. Han jeg jobbet med tok med seg meg, og kalte på en vekter. Han så i posene de hadde med, og jeg så at de hadde stjålet ti-femten t-skjorter og en sykkelpumpe. Mannen med posen sa "jaj skjønner ike, de må falt oppi". Selvfølgelig hadde de stjålet, og ble med vekteren på kontoret.

Jeg fikk ikke høre noe mer om den saken, men han jeg jobbet med da, sa at de hadde vært i butikken mange ganger før, og pleide å stjele...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er at ikke alle takler et nei.

Og jeg er av den typen som ikke ønsker å ha folk på den vonde siden.

Typ når en nabo kommer springende med en laptop, frustrert over at han har en oppgave som skal leveres på jobb.

Maskinen starter ikke osv. Eneste han tenker på er at noen må hjelpe han.

Da syns ikke jeg det er lett å si nei. Spesielt ikke om det er en nabo.. Men ja, jeg burde nok si nei litt oftere.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Unngå å si at du jobber med "data". Det er en generell beskrivelse som gjør at de fleste tror at du kan alt om de, og naturligvis ikke har noe annet å gjøre og dermed også blir glad for å få jobbe med maskinen og problemene de har.

Eg sier eg jobber med ASP. Noe de færreste vet hva er, og om de spør om eg kan noe om data så sier eg at eg ikke jobber med pc'er, noe eg ikke gjør. Da slipper eg å si nei.

Lenke til kommentar

Hadde en litt weird situasjon i dag. Var innom Rimi med broren min. Satt en utlending i kassa. Så sa han til broren min:

"Do jobbe på Elkjøp sant?"

"Ja."

"Jai, kjøpte den PC, den fonke ikke."

"Neivel."

"Kan jeg få lånePC?"

"Tja, det vet jeg ikke, kan ikke svare på det her".

"Jai vil ha lånePC, kan jeg komme innom og få det?".

"Du får komme innom btikken."

Ille nok at broren min blir stoppet av andre random folk om ting utenom arbeidstida, men litt merkeligere når det skjer med en fellow butikkmann.

Lenke til kommentar

Hadde en litt weird situasjon i dag. Var innom Rimi med broren min. Satt en utlending i kassa. Så sa han til broren min:

"Do jobbe på Elkjøp sant?"

"Ja."

"Jai, kjøpte den PC, den fonke ikke."

"Neivel."

"Kan jeg få lånePC?"

"Tja, det vet jeg ikke, kan ikke svare på det her".

"Jai vil ha lånePC, kan jeg komme innom og få det?".

"Du får komme innom btikken."

Ille nok at broren min blir stoppet av andre random folk om ting utenom arbeidstida, men litt merkeligere når det skjer med en fellow butikkmann.

Har opplevt omtrent helt det samme sjøl. Var inne på den lokale matbutikken min så kom vaskehjelpen og spurte om jeg ikke jobbet på XXXXXX-kjede.

WTF? Piss of jeg er ikke på jobb :grumpy:

Er vel ikke for mye forlangt å mase på folk utenom arbeidstid.

var bare at pc'n ikke funka.

Endret av stc887
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...