Populært innlegg makingFaces Skrevet 4. desember 2010 Populært innlegg Del Skrevet 4. desember 2010 HVA ER KUNDER EGENTLIG OG HVOR KOMMER DE FRA!!!!! Mener selvfølgelig ikke vanlige mennesker av typen homo sapiens som fra tid til annen må gjøre innkjøp i en dertil egnet butikk. Jeg har lært om Darwin og sånn. Men HVOR HEN i historien dukker den fryktinngytende kunden opp? Og HVORFOR er det ingen som har utradert dem ennå, etter årtusener med organisert markedsvirksomhet? Blir så leeeei. Alt fra små ting hvor de ter seg smålig og viser dårlig folkeskikk, for eksempel: Lørdag formiddag, ca klokken ti. To timer siden åpning. Menneske: "Har du litt ekstra i kassen så jeg kan få ut litt penger? Kunde: "Også skal jeg ha tusen ekstra." Jeg: "Dessverre, har veldig lite penger i kassen enda. Beklager altså, men det går ikke. Alle betaler jo bare med kort, hehe." Menneske: "Åh, jaja. Ja, og så tar jeg to poser." (hos oss liger posene foran kassen). Betaler og går. Kunde: "Hm! LITT har du vel! Sju hundre! Fem! Ikke, du liksom. Du har jo penger rett der. Mumle grumle mumle dårlig grumle sørvis mumle." Tar poser etter at betaling er gjennomført. Lesser oppi tolv liter melk, hvorpå posen selvsagt revner. "Hei! Posen er ødelagt. Disse posene er for dårlige!" Rekker hånden bydende fram for å få tilsendt ny pose. Lesser også denne alt for tung. Jeg: "Kanskje du skal ta to poser utenpå hverandre?" Rekker kunden nok en ubetalt pose. Kunden vil da trekke denne posen utenpå den andre - og løfte etter håndtakene på kun den ytterste posen ALTERNATIVT ber de meg om pose (selvsagt oppgitt siden jeg er en idiot som ikke har gitt dem pose allerede) mens de står nede ved enden av båndet. Når jeg legger posene på båndet og kjører dem ned til kunden, vil en typisk kunde bli veldig opptatt med noe annet og la være å ta imot posene, som dermed vil kjøre seg fast under skilleren eller bli med båndet ned i sprekken. Da vil en ektefødt Kunde beskylde meg (meg personlig, ja) for å ha ødelagt posen. Ikke noe "Posen ble/er ødelagt", nei, neida: "Nå ødela du posen min!" Ja, sure, posen DIN som du ikke har betalt for DENNE GANGEN HELLER Grrrrrr. Også i dag da, var jeg ferdig på jobb midt på dagen. Gikk ut i butikken for å handle, med en jakke utenpå uniformen. Da jeg overhørte et eldre par virke som de lette etter noe, og hørte fruen gi opp og si at "neinei, da vil de vel ikke selge det til oss da" (wtf btw), da måtte jo den pliktoppfyllende ansatte i meg dukke opp. Så jeg åpnet jakken og blottla uniformen min mens jeg venlig henvendte meg til paret og spurte, høyt og tydelig, om det var noe de lurte på? Alt jeg fikk var stygge blikk, så jeg tok ytterjakken lengre av og forklarte enda tydeligere: "Beklager, kanskje jeg tok feil, men jeg syns jeg overhørte at dere lette etter noe, og siden jeg jobber her kan jeg kanskje hjelpe......", men på dette tidspunktet hadde de gjort seg ferdig med å stirre på meg med mord i blikket, og snudde rett og slett ryggen til meg og GIKK. Så jeg sa høyt etter dem "NEIVEL BEKLAGER, HA EN FIN DAG DA!" Med dette oppnådde jeg et siste blikk over skulderen, et blikk med "mentalpasient" skrevet i seg. Hva ER DET MED KUNDER 29 Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Så jeg åpnet jakken og blottla uniformen min Den kunne blitt misforstått av noen med IQ under 70 8 Lenke til kommentar
Balli Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 kunder er en besyndig rase, med få og veldig dårlige vitser. that is my view on kunder! Lenke til kommentar
Cola911 Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Skulle hatt en "dårlig vits boks" som vi putta en 5-er i hver gang en kunde kom med en dårlig vits Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Ingen kunder har folkeskikk. Opplevd omtrent det samme som Charlotte. Grusomt. Trodde alle eldre folk var høflige, men neeeiiida! Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Trodde alle eldre folk var høflige, men neeeiiida! Haha... eldre folk er de verste. Uten tvil. Sure, gretne, gamle gubber og skikkelige hespetre. Men eldre kan også være verdens hyggeligste kunder. Det er blant disse eldre man oftest finner disse to ytterpunktene. 6 Lenke til kommentar
MrL Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Skulle hatt en "dårlig vits boks" som vi putta en 5-er i hver gang en kunde kom med en dårlig vits Ja fy faen, men jeg må alikevell "le" litt av dem for å ikke lage en klein stemning og ikke drite ut kunden.. Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Når det gjelder gavekort. Får du gavekort på et kjøpesenter eller et sted der det er Norsk Tipping-kommisjonær gjør du følgende: Si at du skal sette inn det samme beløpet gavekortet er på på tippekortet. Så betaler du med gavekortet. Du har nå fullverdige penger som du kan dra et annet sted å ta ut fra tippekortet. True story. Du må selvsagt ha et tippekort da. 2 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 (endret) Jeg hater kunder om tror de skal ha. Det er fullt mulig å formulere det som et spørsmål, og ikke et krav. Menneske: Kan jeg få pose? Kunde: Jeg skal ha pose. Menneske: Kan jeg få ta ut 500 kroner? Kunde: Og så skal jeg ta ut 500 kroner! Menneske: Kan jeg få en (sett inn hurtigmat) ? Kunde: En (sett inn hurtigmat) ! Det er fult mulig å formulere forespørselen som et spørsmål. Du får akkurat samme, eller blidere service. Og du behandler den ansatte så han føler seg som et medmenneske, ikke en slave. Å si "hei" før du fremsetter kravene, og "hadet" når du går, er også gode tips. Noen folk glemmer all høflighet når de er kunder. Endret 4. desember 2010 av Mannen med ljåen 7 Lenke til kommentar
Lemon Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Hva gjør dere hvis det blir deres tur i køen og dere står i telefonen? Ber den på linja vente/si at dere ringer tilbake, eller fortsetter samtalen og nikker/peker/bruker enstavelsesord til kundebehandleren? Jeg veit hva jeg synes er høfligst, og det er ikke det som skjer oftest av de to. Kanskje det bare er meg, men jeg føler meg liksom litt... tråkka på, nesten. Oversett, i det minste. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Jeg syns det er skikkelig respektløst og ufint å snakke i telefon når man blir ekspedert. Hater det når jeg kommer til kunder som snakker i telefon Lenke til kommentar
Mchansern Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Kommer ann på hva det er. Hvis jeg skal kjøpe noe på Kiwi hvopå det eneste jeg må gjøre er å nikke på spm om "pose?", så fortsetter jeg å snakke. Dersom jeg står å skal klage på en vare, trenger hjelp osv. så avslutter jeg samtalen. Lenke til kommentar
makingFaces Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Jeg snakker ikke i telefon mens jeg betjenes, da skal det i så fall være SVÆRT viktig og haste VELDIG. Men så er jo jeg selv kundebehandler som er DRITT mellomrom LEI av å måtte vente og veeenteee på kunder som er opptatt i telefonen, og så vifter de kanskje med kortet mot terminalen, så jeg trykker det som trykkes må og tegnspråker at de kan sette inn kortet, og så taster de koden, og betalingen går igjennom, og i samme sekund avslutter de samtalen og spør om/forteller meg at de kan få/trenger uttak av penger. 1 Lenke til kommentar
Heimdalen Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 (endret) de fleste jeg har vært borti legger på, da jeg er innenfor service, må de kunne snakke til meg, men vært folk som faktisk fortsetter å snakke, da må jeg vente til dem er ferdige for å gjøre deg jeg skal gjøre/ hjelpe kunden. da føler jeg meg oversett til de grader, men det er vel den normale følelsen da noen snakker il telefon rett i trynet ditt da du må ha en samtale med kunden Endret 4. desember 2010 av Heimlish Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 nå er det vell forskjell på "kort tid" og 3 måneder? Egentlig ikke i mitt tilfelle, har gått opp til 6 månder over fristen og jeg har like fult gitt dem rommet gratis. Kundene føler de blir hørt og synes servicen da er god, og fornøyde kunder er den beste reklamen som finnes. Og så skal han få trøbbel med sjefen istedenfor? Nei, han gjorde rett, datoen er der for en grunn Om sjefen gir noen trøbbel for slikt så er det meget dårlige sjefer. Selvstendig tankegang synes jeg er mye mer verd blant ansatte enn paragraf rytting. Tenk om dette var noe de hadde vunnet og sett frem til å bruke, men aldri fått tid til, og når de da endelig får tid til det så er dette plutselig gått ut? Om man klarer slik fleksibilitet på et hotell - hvor prisene på et rom koster oss mer enn på bowling - ja hva er da problemet? For å reflektere litt kostnadene våre for et gratis dobbelt rom: rundt 500 kr i diverse utgifter (deriblant vask av rommet) med 8% moms. Så har man da 132 kr på frokost + 25% moms på mat. Dvs et slikt gratis rom koster oss rundt 700 kr. Men hva er det mot fornøyde kunder? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Hvis noen ringer meg i det jeg kommer til kassa fører jeg normal samtale med den i kassa og overser den i telefon til fordel for den i kassa. 3 Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Jeg ignorer bare inkommende anrop og ringer opp seinere. Er jeg ute i butikken gjør jeg meg ferdig med samtalen før jeg går til kassa. 3 Lenke til kommentar
Nie Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 Det kommer utrolig ann på. Jeg har aldri hatt noe særlig i mot at folk er i telefonen, muligens fordi jeg aldri har tatt hensyn til det. Så lenge de klarer å svare på enkle spørsmål som pose ol, så driter jeg i det. Men normalt når jeg er i telefonen og skal i kassen ber jeg personen vente, putter telefonen i lomma til jeg er ferdig. Ringer telefonen mens jeg er i kassen tar jeg den, sier ett øyeblikk, og legger dem i lomma. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 de fleste jeg har vært borti legger på, da jeg er innenfor service, må de kunne snakke til meg, men vært folk som faktisk fortsetter å snakke, da må jeg vente til dem er ferdige for å gjøre deg jeg skal gjøre/ hjelpe kunden. Hvis jeg hjelper en kunde (som i min stilling betyr at man må snakke med kunden) og kunden tar en telefon og snakker i vei uten å gi inntrykk av at han bare skal be personen ringe opp senere, så tar jeg neste person i køen. Rått og brutalt. Hvordan hadde vedkommende følt det om min telefon ringte mens jeg hjalp han/henne, tok den, og begynte å prate som en foss? Samme sak... time is money, og ikke bare for kunden Men det skjer heldigvis sjelden. 2 Lenke til kommentar
srbz Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 (endret) de fleste jeg har vært borti legger på, da jeg er innenfor service, må de kunne snakke til meg, men vært folk som faktisk fortsetter å snakke, da må jeg vente til dem er ferdige for å gjøre deg jeg skal gjøre/ hjelpe kunden. da føler jeg meg oversett til de grader, men det er vel den normale følelsen da noen snakker il telefon rett i trynet ditt da du må ha en samtale med kunden Jeg for min egen del bryr meg ikke. Jeg jobber også med service, og jeg har ikke noe imot at kunden gjør seg ferdig med en samtale før han betjenes. Det jeg imidlertid ikke skjønner at folk tør er å presse seg frem når det er kø fordi man står først i køen, men ikke kan bli ekspedert fordi man er midt i en telefonsamtale, slik at både jeg og resten av køen bak vedkommende må vente på at telefonsamtalen skal ta slutt. Hva angår "andre veien" så har jeg ikke telefonen på meg på jobb i det hele tatt, den blir igjen i garderoben. Folk flest klarte seg uten mobil frem til årtusenskiftet, så da bør det ikke være noe problem at jeg er utilgjengelig de få timene i uken jeg er på jobb. For noen år siden jobbet jeg i Telekiosken, og sto alene bak disken midt i julestria. Da det nærmet seg stengetid en dag i desember ringte det en kar som var mildt forbanna fordi jeg ikke hadde tatt telefonen de par-tre gangene han hadde ringt i forkant. Han syntes tydeligvis ikke det var rimelig at jeg prioriterte den jevne strømmen av "fysiske" kunder som krevde veiledning og ekspedering. Jeg burde vel kunne håndtere begge deler, jeg som står der alene med butikken i fanget få dager før jul. Nummeret hadde han funnet på nettsiden der man også finner epostadressen til hver enkelt kiosk, men det slo ham tydeligvis ikke at det er lettere å betjene epost mellom kunder enn å avbryte en kunde for å ta en telefon. Hva han lurte på? Jeg husker ikke detaljene, men jeg mener det hadde noe med telefonregningen hans å gjøre. Hvorfor i helheimen ringer du da til butikken på kjøpesenteret istedenfor kundeservice? Endret 5. desember 2010 av srbz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå