Gå til innhold

Kunder på jobben din!

RMNZR

Anbefalte innlegg

Har en kunde som er innom omtrent hver dag klokken 10 for å se på to forskjellige kameraer, men han klarer aldri å bestemme seg. Her en dag var han her i to timer, han spør om det samme hver gang og han er veldig treg til å oppfatte ting. Det går jo greit når det er lite kunder, men det blir litt verre når det kommer flere kunder.

Kunder som har mulighet til å handle 10 hver dag er kanskje ikke alltid de mest oppegående ;)

Har faktisk lurt litt på dette - mange butikker er åpne 08-16 (og senere) på hverdager. Er det noe særlig kunder da? Hva slags folk er dette isåfall? Selsvagt kan man jo ha kvelds/nattevakt osv, men skulle tro dette gjaldt et mindretall.

Pensjonister og trygdesnyltere :)

Og "vanlig" hjemmeværende. Jeez. Snakk om nedlatende holdning. :roll:
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og har man dem som sier "Kan du noe om kameraer?" Neida jeg jobber bare i en fotobutikk, og kan sikkert 10 ganger mer enn deg, drittsekk. :p

Den synes jeg er veldig legitim. Jeg forventer ikke at alle som jobber i en butikk har veldig kompetanse på det de selger, og hvertfall ikke på alle områder butikken dekker (da hadde man ikke jobbet i butikk ;) ). Selvsagt gjelder dette mer på butikker med stor bredde, som Clas Ohlson, men jeg går ut fra at også i en fotobutikk finnes det ansatte som kan mye om fremkalling, andre som kan mye om fotografering, noen som kan mest om utstyr, og noen som stort sett bare behandler kunder.

Lenke til kommentar

Har faktisk lurt litt på dette - mange butikker er åpne 08-16 (og senere) på hverdager. Er det noe særlig kunder da? Hva slags folk er dette isåfall? Selsvagt kan man jo ha kvelds/nattevakt osv, men skulle tro dette gjaldt et mindretall.

Studenter. Bygningsarbeidere. Folk med kontor rett ved. Barn på vei hjem fra skolen. Nattevakter. Folk som har fått fri fra jobben akkurat denne dagen. Osv osv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

I går satt jeg i kasse 1 for første gang(nærmest tippegreien), og jeg må da ringe på folk når det kommer kunder som ønsker å tippe. Som de fleste vet slutter salget på dette klokken seks hvis du ønsker å være med i denne ukens "konkurranse"

Klokken er 17.58, og her kommer mannen i sekstiårene inn i butikken.

Han: Hallo, jeg vil tippe !

Jeg ringer to ganger, noe som er jobben min.

Ingen kommer... Og etter cirka 10-15 sekunder spør han igjen.

Han: Hallo? Kan du ringe på noen en gang til eller?

Jeg ringer to ganger, og da åpner mannen munnen sin: Hold ringeklokken inne helt til de kommer!!

Jeg: Beklager, men det kan jeg ikke gjøre. Dette går da under som alarm til ran av butikken.

Han: (lager en lyd som jeg ikke kan beskrive med ord en gang), jeg tror de som er i butikken hører forskjell på ringeklokken og en alarm!!!

..........................

Imens jeg må snakke med han holder jeg på å betjene en hyggelig mann som ønsket å kjøpe alkohol før klokken slo seks.. Herrefred.

Historien slutter ved at han fikk betalt tippingen sin, og jeg ønsket den gretne mannen en fin kveld videre, hvor han bare snøftet og gikk. Love it.

Det man lærer av denne historien er at man skal være tidlig ute, og hvis man for en gangs skyld ikke er det, hjelper det ikke å bite hodet av hun som ekspederer deg :thumbdown:

Sånne folk pleier jeg bare og si at dere får vente på turen deres eller dukke opp tidligere neste gang. Jeg er så drittlei av folk som tror de eier butikken og de ansatte bare fordi de skal kaste bort penger på noe de har rundt 99% sannsynlighet for og TAPE. Har hatt et par av dem og da er det utrolig gøy når tippe kassa får 3 røde prikker og "dør" (dvs, vi mister internett tilgangen på grunn av overbelastning) rundt 2-10 minutter før spillet stenger. Har skjedd et par tre ganger og jeg ler ondt inni meg hver gang det skjer. laugh.gif

Var en gang ifjor sommer at det var en eldre dame og 1 annen som sto i tippekø, men da sto jeg allerede i Posten og ekspiderte en der. Så sa hun med sur og gretten tone "Ja spillet stenger snart, kan du forte deg?!" så var heldigvis kunden kul nok til og si det jeg ønsket og si: Se til og kom tidligere neste gang tippevrak!

• Liker 2
Lenke til kommentar

*kjip tippekunde snipsnip*

Og så har du de tippekundene som står helt ubemerket nærmere døren enn tippekassa, enten legger man ikke merke til dem i det hele tatt eller så ser de ut som de står og venter på noen, ser på avisforsidene etc. Helt til de utbryter "ER DET MULIG Å FÅ TIPPE HER ELLER!!!!!!!!!" :roll:

Du glemmer at det er mye mer ved butikkdrift enn bare kassejobben. I matbutikken f eks: Aviser og blad skal bestilles, settes ut og føres i retur, varer skal bestilles og settes i hyllene, lager skal ryddes og restvarer fra tidligere skal ut, frukten skal inspiseres, ryddes og etterfylles, hyller, kjøledører osv skal vaskes OSVOSV. Og så er det en jevn kundestrøm, selv om vi nok tjener mer penger mellom 15 og 22 enn 08 og 15. Men nettopp derfor har ikke vi på kveld TID til å gjøre alt det andre. Derfor er en butikk åpen hele dagen.

Lenke til kommentar

Har en kunde som er innom omtrent hver dag klokken 10 for å se på to forskjellige kameraer, men han klarer aldri å bestemme seg. Her en dag var han her i to timer, han spør om det samme hver gang og han er veldig treg til å oppfatte ting. Det går jo greit når det er lite kunder, men det blir litt verre når det kommer flere kunder.

Kunder som har mulighet til å handle 10 hver dag er kanskje ikke alltid de mest oppegående ;)

Pensjonister og trygdesnyltere :)

Og "vanlig" hjemmeværende. Jeez. Snakk om nedlatende holdning. :roll:

Jaja, er jo ikke vondt ment, men de fleste som er der om dagen er jo pensjonister, der jeg jobber iaf.

Lenke til kommentar

jeg er sikker på at det er mange flere enn man tror som jobber ulike skift og dermed begynner på jobb til alle døgnets tider,.

En dag sto jeg å holdt på med en kunde og flere venta på hjelp. Så kommer denne karen og forteller meg hva han skal ha. Ok sier jeg men da må du vente litt. "vente?" .. Ja disse kom før deg :) "Skal JEG vente på DEM?" eeehh, ja?

Jeg visste seriøst ikke hva jeg skulle si så jeg bare fortsatte med den kunden jeg holdt på med. Det var helt sykt hvor seriøs han var når han sa det og han la faktisk trykk på "Jeg" og "dem".

• Liker 1
Lenke til kommentar

Og har man dem som sier "Kan du noe om kameraer?" Neida jeg jobber bare i en fotobutikk, og kan sikkert 10 ganger mer enn deg, drittsekk. :p

Nåja, du skal ikke være så kjepphøy her. Du selv kaller jo objektiver for "linser" flere ganger i posten din. :tease:

Kjeften... Skrev det på svært kort tid, så et par småfeil må være lov, som jeg nevnte ovenfor. :p

Lenke til kommentar

Mnjaaaæææ.... det er jo alltid masse å jobbe med i en butikk, men kundene ser det ikke fra den vinkelen. Om du skal ikke hjelpe en kunde som kommer bort og spør, så er det hvertfall utrolig viktig hvordan du ordlegger deg og hvilken grunn du gir kunden. Nå står jo jeg i kassa så jeg gjør jo stort sett ikke andre (viktige type) ting, men.. jeg ser jo selgerne ute i butikken og hva de gjør.

Alle skulle fått jobbe i butikk en måneds tid av livet sitt, så hadde de hatt mer forståelse for hvordan ting fungerer! Sånn er det dessverre ikke. Noen av avdelingslederne hos oss tar f. eks på annen genser/skjorte om de må gjøre ting på gulvet og ikke kan hjelpe kundene.

Tja, man skulle jo kanskje tro det hjalp å ha på seg lageruniform når man beveger seg i butikkens TV-avdeling, men den gang ei. Om jeg beveger meg gjennom butikken med ærend i kassen eller på rekvisitarommet, er det alltid en eller annen fjott som huker meg for å spørre om tekniske produktspesifikasjoner. Greit nok at jeg har kjedens logo på klærne, men klærne er blåkläder med tilhørende collegegenser, arbeidshansker og vernesko, og tapetkniven stikker ut av bukselommen. Ser det virkelig ut som jeg selger TV?

Lenke til kommentar

Mnjaaaæææ.... det er jo alltid masse å jobbe med i en butikk, men kundene ser det ikke fra den vinkelen. Om du skal ikke hjelpe en kunde som kommer bort og spør, så er det hvertfall utrolig viktig hvordan du ordlegger deg og hvilken grunn du gir kunden. Nå står jo jeg i kassa så jeg gjør jo stort sett ikke andre (viktige type) ting, men.. jeg ser jo selgerne ute i butikken og hva de gjør.

Alle skulle fått jobbe i butikk en måneds tid av livet sitt, så hadde de hatt mer forståelse for hvordan ting fungerer! Sånn er det dessverre ikke. Noen av avdelingslederne hos oss tar f. eks på annen genser/skjorte om de må gjøre ting på gulvet og ikke kan hjelpe kundene.

Tja, man skulle jo kanskje tro det hjalp å ha på seg lageruniform når man beveger seg i butikkens TV-avdeling, men den gang ei. Om jeg beveger meg gjennom butikken med ærend i kassen eller på rekvisitarommet, er det alltid en eller annen fjott som huker meg for å spørre om tekniske produktspesifikasjoner. Greit nok at jeg har kjedens logo på klærne, men klærne er blåkläder med tilhørende collegegenser, arbeidshansker og vernesko, og tapetkniven stikker ut av bukselommen. Ser det virkelig ut som jeg selger TV?

Er akkurat som når jeg trasker rundt i butikken i kokkeuniform og de spørr meg hvor produkt X ligger. Ved hjelp av enkel logikk (dvs lese skiltene over hyllene) så finner jeg de, men alikevel...ser det virkelig ut som jeg driver og legger ut varer?

Greit når det er bakevarer, kaker o.l. fordi det burde jeg ha en idè hvor ligger, men når det er ting som tja...Omega 3 tabletter, da er det litt værre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...