Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Bare jeg som synes at butikker bør selge alle ekstradeler til et produkt de selger? Jeg gidder da ikke å renne rundt i hele byen for å finne en ekstradel når butikken jeg kjøpte den opprinnelige dingsen fra ikke har den.

Ekstrautstyr kan virkelig være "a pain in the ass" for butikker. Og det er produsentene som gjør livet surt for både oss og kundene.

 

For eksempel så har vi faktisk de fleste batteriene som finnes til de merkene vi selger, men det tar en hel tilbehørsvegg. Bare Canon alene har vel nesten 20 forskjellige batterier til sine kamera. Gang dette med antall produsenter.

 

I tillegg finnes det jo en lader til hvert eneste batteri, og flere og flere produsenter gjør det umulig å bruke uoriginale multiladere ved å lage batterier med "spesielle" løsninger.

 

Og batteriene? Størrelsesmessig kan det skille én millimeter på den ene siden, så det ikke skal passe i forrige generasjons kamera.

 

For ikke å snakke om USB-kablene. Hva er galt med standard mini-usb? Hvorfor må én produsent ha fire-fem forskjellige USB-plugger på sine fire-fem kamera? Og det er sjelden at en USB plugg fra f.eks Nikon passer på et eneste Canon kamera.

 

Og dette er bare eksempler...

 

Det er heller ikke alltid at produsentens leverandør har alt dette på lager heller, fordi det selges få eksemplarer av noe som det finnes et utall forskjellige varianter av.

 

Så ikke skyld på butikken som ikke har akkurat det du skal ha inne... skyld på produsentene som må lage så utrolig mange forskjellige varianter, når de fint kunne klart seg med noen få.

 

Samme med printerblekk og støvsugerposer...

 

Blekk kunne man ha klart seg med 1 billig svart og 1 billig farge, så et sett som har separerte patroner i de 6 typene, istedenfor at hver produsent har 10 forskjellige "billig" farge, 5 typer sort, og 4-5 sett med separerte...

 

 

Takk da er vi enige. Jeg bor 20 minutter unna nærmeste Elkjøp butikk. Glemte selvfølgelig lappen hvor det sto hvem blekk patron jeg skulle kjøpe til HP Printeren som slukte blekk, men jeg fikk hjelp og satset på at det funker. Til min store fortvilelse så var det en printer som SÅ HELT LIK UT, gjorde AKKURAT det samme og hadde kommet ut 3 dager ETTER printeren jeg kjøpte kom ut. Resultat? Joda...jeg fikk feil blekk. Da måtte jeg kjøre bort ditt og bytte til den riktige greia...WOHOO!

 

Det skulle vært 3 alternativer.

 

Svart

Kombi R/G/B

Separat Y/C/M

 

Hadde det vært de alternativene og kun de alternativene, ja da er det ikke værre en og lukke opp lokket og se om man har kombi R/G/B eller separat Y/C/M.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en kunde som er innom omtrent hver dag klokken 10 for å se på to forskjellige kameraer, men han klarer aldri å bestemme seg. Her en dag var han her i to timer, han spør om det samme hver gang og han er veldig treg til å oppfatte ting. Det går jo greit når det er lite kunder, men det blir litt verre når det kommer flere kunder.

Lenke til kommentar

Hehe... det er noen kunder som er litt trege i oppfattelsen.

 

Da jeg begynte å jobbe i fotobutikk for åtte år siden, stiftet jeg veldig fort kjennskap til en kar som var innom, gjerne en gang i uka, og spurte nøyaktig det samme spørsmålet:

 

"Er det stor forskjell på Nikkor 1,8 og Nikkor 1,4?"

 

Og hver gang ga vi han det samme svaret.

 

Så begynte jeg å jobbe på en annen fotobutikk for litt over et år siden... og tror du ikke han er innom der med jevne mellomrom og spør om nøyaktig det samme da? Han får samme svaret der også :)

Lenke til kommentar

En flyer jeg har lyst til å distribuere:

PRUTING er en gammel kommunikasjonsform som fremdeles praktiseres i deler av verden. Pruting foregår mellom en selger som eier ting han ønsker å selge, og en interessert kjøper. De fleste butikkmedarbeidere i dag eier ikke tingene de selger, og ordentlig pruting er derfor umulig. Jeg kan muligens gi deg en god pris, men vi pruter ikke. Hvis behovet likevel er tilstede anbefales Marokko.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Negrer och Araber prutar ofta.

Det ligger i vildarnas natur.

 

:ph34r:<-- Mohammedina bourquadotter

Jeg synes nordmenn har blitt nesten like ille de siste årene. Kanskje har vi lært av våre nye landsmenn?

 

Utrolig plagsomt, egentlig. Ettersom konkurransen er så sterk i elektromarkedet, så må prisene vi tilbyr være så lave som mulig for å unngå at kunden går til konkurrenten. Ja, enkelte produkter selges med tap for å kapre kundene. Ofte er det en del å gå på på ekstrautstyret, men et sted må vi jo tjene litt penger også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jobber som It dude på en vgs: Kom ei innom idag og spurte: Hvor er musa til Hege? kom ut "litt" feil

 

Haha, minnet meg om en episode fra vgs selv. Touchpaden på PC`n til læreren var klikk, og hun spurte: "Er det noen som har ei løs mus?"..

 

Haha, apropo datamus:

Mora mi hadde en trådløs som hadde sluttet å virke. Når jeg møtte noen venner presterte hu å avbryte samtalen vår og si:

"Hallo! Nå må dere høre her! Jeg har et kjempeproblem. Musa mi funker ikke!"

Alle vi braste jo ut i latter, og hu lå forbløffet ut, og sa:

"Jammen, det er sant! Jeg har prøvd å bytte batteri, jeg har slått på den, og ingen ting vil fungere!"

Vi lo jo enda mer, før hu sa:

""Kanke dere være med meg å kjøpe en ny en a? Jeg trenger virkelig en mus..."

 

Haha! Sorry, det her ble off topic, men måtte bare si det xD

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En litt merkelig episode her om dagen:

 

En kar kommer inn på jobben, og spør etter "vegen til terminalen".

Siden dette er rett ved Norges største flyplass, antok jeg at han mente det store bygget der man sjekker inn bagasje o.l. når man skal ut å fly, så jeg pekte, og forklarte hvor han skulle kjøre. "..nei, altså, bilen min står oppe ved terminalen og blir losset, mens jeg var nede på dass...". Ok, sånn terminal

"Ah, da er det rundt hjørnet på bygget her. Beklager, jeg trodde du mente selve flyplassterminalen". Han så da ut som et stort spørsmåltegn, som ikke kunne fatte og begripe at jeg kunne ha misforstått ordet "terminal" sånn rett i nærheten av en flyplass...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...