Gå til innhold

Kunder på jobben din!

RMNZR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg oppfattet det hvertfall sånn som at han var negativ til min post og mente at det man gjør er å selge kundene ting de ikke trenger, få dem til å bruke mer penger (selge ting uten relevans til det de skal ha) samt "bestikke dem". Men mulig jeg har feil ;)

Hadde en kunde innom som tydeligvis drikker relativt mye. Han skulle ha en bluerayspiller.

Kunde: - *lage masse lyder* Jææ skar ha dennaherravettu

Meg: - Ja, hehe :)

*kunde betaler og får godkjent*

Kunde *pustelyder* - Se derja, flaksida åssådavettu hæhæhæ

Meg: - Mhm :) *ser på køen som hoper seg opp bak fordi han er relativt saktegående med alt han gjør*

Kunde: - Jeg har over førtitusen påkåntooo, du skakke værra me' på byn da?! :dribble: *ser på meg med creepy blikk*

(jeg må innrømme at jeg klarte ikke å dra en spøk på det eller avslå sånn halvveis, for han var rett og slett litt...ekkel)

Meg: - Nei, det skal jeg nok ikke! :ermm:

Kunde: *puste pese snøvle litt om byturen sin*

Meg: - Du får kose deg på byen da! :)

Lenke til kommentar

Var ikke negativ til noen jeg så chill...

Mente bare at i elektronikkbransjen er det svært enkelt å tilfredsstille kunder om man går inn for det.. og da et av de klassiske metodene som jeg lærte var å tilby kunden noe tilbake for de dyre tingene de hadde kjøpt...

Mersalg er jo også bare en måte å tjene inn litt slanter etter man har solgt produkter med lav fortjeneste...

Fikk også følelsen av at folk ikke hadde noe imot om jeg spurte om de trengte feks veske til speilrefleksen de hadde betalt 5000kr for.. Jeg fikk inntrykk av at kunden tenkte "Oi! Det hadde jeg glemt eller det er kanskje lurt"..

Det å feks slenge med noen småting er også ganske ofte det som avgjør et salg... Som feks. om en kunde er litt i tvil om han/hun skal kjøpe den vaskemaskinen til 5000 i min butikk eller et annet sted så var det å slenge med en pakke gummiføtter eller maskinrens det som fikk kunden til å handle... Kall det salgstriks om du vil, jeg kaller det ekstra service.. Butikken må tross alt prøve å overleve, spesielt i elektrobransjen som er svært presset, spesielt når det kommer til småelektro og brunevarer...

Lenke til kommentar

Fikk også følelsen av at folk ikke hadde noe imot om jeg spurte om de trengte feks veske til speilrefleksen de hadde betalt 5000kr for.. Jeg fikk inntrykk av at kunden tenkte "Oi! Det hadde jeg glemt eller det er kanskje lurt"..

Helt enig i det. De aller fleste tar med en veske og et minnekort til kameraet om jeg spør om de vil ha det med. Det er ofte det som redder et salg fra å bli et tapssalg.

Noen veldig få blir litt fornærmet over at det ikke følger med på så dyre kamera, men når jeg forklarer at da hadde kameraet kostet enda mer, for noe som enkelte allerede har liggende hjemme, så forstår de det.

Og det skal ikke mye til før kunder føler de har fått over gjennomsnittet god service. Litt avslag på ekstrautstyret, eller en linseklut eller lignende med på kjøpet, er ofte nok til å fremkalle et stort smil og et "takk for kjempegod service" :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

*Rå restaurant-sjef historie*

Det der er jaggu meg noe av det bedre jeg har hørt på lenge. :D

Av andre ting så har jeg veldig lyst til å skryte litt av dere butikkansatte som tar dere tid til et "Hei!" selv inne i butikken også, og ikke bare den personen som ekspederer i kassa.

Veit det var noe jeg prøvde å gjøre da jeg jobba i butikk, men blei stort sett bare til kjentfolk.

Flytta nylig til et nytt sted, og har allerede stikki meg ut en butikk jeg foretar 99% av handlinga mi - egentlig mye takket være væremåten til dem som jobber der. Føler meg velkommen på en måte. Kudos til dere som gjør sånt. Dere gjør både dere selv, kundene deres og butikken en tjeneste.

Endret av Gurglemuffin
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tør jeg spørre hvilken kjede du har sett deg ut, Gurglemuffin?

Skulle ønske folk gadd å snakke litt tydeligere. Når jeg spør om kunden vil ha kvitteringen får jeg fryktelig mange svar a la Nah, Mah, Me, Jæ osv. Uten noen form for bekreftende eller avkreftende hoderysting. En liten sak, men det har blitt en del tusen kvitteringer, og jeg er møkklei.

Her en dag var det en på b-stasjonen som ba om Bøssjjjj tre ganger uten at jeg skjønte noe, før kameraten brøt inn og sa BUR GER! FYI, burger heter på ingen måte børger, bøsjger eller bøsssjjj på denne kanten av landet.

Men det BESTE var lukesalg-kunden som kom og ba om "to gomona mana, mana, na ma sa, samananabanana."

HÆ?

To Go'Morgen ma mango & banan.

Gotta love "na (den her), ta (den der) & sa (de/disse)"-dialekten vår

• Liker 4
Lenke til kommentar

Charlotte: Og er de virkelig eksotisk er "med" erstattet med "ma" og "hvilken" er erstattet med "ka". Bare for å gjøre kaoset komplett.

"Ka sort ska du ha?"

"I ska ha na ma ta raue låkjet og sa ma na blå figur'n på"

Yeah, eller jeg sier "ka" for "hva". Men det er ikke mange kilometer til "ka - hvilken" og "ma". Og så kutter vi l'en i "skal". Ka ska na ma ta og sa ma na da. Lol.

Lenke til kommentar

Kunde: - Har dere sånn pinne til Nintendo DS?

Jeg: - Nei, det har vi dessverre ikke. Vi har bare de pakkene der du får med oppbevaringsbag litt sånn ekstrautstyr, men det blir jo litt for mye om du bare trenger pinnen.

Kunde: - Ja, men dere selger jo Nintendo DS?

Jeg: - Det gjør vi, men vi har dessverre ikke alt av ekstrautstyr.

Kunde: - Ja, men dere MÅ DA FOR FAEN SKJØNNE at folk trenger sånne pinner uten å kjøpe masse annet DRIT i tillegg!

Jeg: - Hvis du bare kjører tre minutter bortover der *peker* og gjennom rundkjøringene så har det det nesten helt sikkert på den lekebutikken der borte :)

Kunde: - Er det ExtraLeker du tenker på?

Jeg: *lettet over at han virker å ha roet seg ned* - Ja, det stemmer!

Kunde: - Det er jo helt HÅPLØST *mumle og være forbanna*

Jeg: - Ja, jeg beklager, men vi har aldri hatt det inne.

Så er han sur og går sin vei. Jeg gikk for sikkerhetsskyld og spurte sjefen min mens mannen fremdeles var inni butikken om vi HAR fått sånne pinner uten at jeg visste om det, noe vi såklart ikke hadde. Han ristet forøvrig bare oppgitt på hodet, så spørs nok om ikke han også hadde vært i nærkontakt med pinnemannen!

Ja, jeg irriterer meg litt over folk som tror at fordi vi selger et produkt, så har vi alt verdens av ekstrautstyr til det. Skulle gjerne ønske vi hadde det, da, men da hadde vi nok vært den beste butikken på denne jord.

Endret av Juliess
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...