Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Jobba på Byggmix en sommer da jeg var 16.

 

Dame: Jeg skal ha en vimpel.

Jeg: De har vi her borte, *går mot vimplene* Hvilket nasjonalitet skal den være fra? Vi har mange forskjellige :)

Dame: Ser jeg ut som en turist?

Jeg: *pinlig stillhet, ser meg kjapt omkring etter en kompis som også jobber der slik at han kunne hjelpe meg å ekspedere dama.

Dama: IKKE HIMLE MED ØYNENE TIL MEG!

Jeg: Jeg himla ik..

Dama: JO!

Jeg: Unnskyld. Vil du ha en norsk vimpel?

Dama: Ja..

Jeg: Og størrelsen? De varierer fra en halvmeter til halvannen.

Dama: Jeg vil ha en som er i alle fall 2 meter lang.

Jeg: Men det har vi ik..

Dama: Da må dere jo se og få bestilt inn da! *går sur ut av butikken*

Jeg: Du får ha ei god helg!

 

Siden dama gikk ut av butikken dreit jeg egentlig i hele greia.

Det gikk nesten ei uke, så kom dama plutselig tilbake.

 

Dama: Du der, har vimpelen min kommet?

Jeg: *åhfaen* Eehhm, jeg trodde ærlig talt ikke at du hadde tenkt å komme tilbake, ettersom måten du forlot butikken på..

Dama: Hva behager?! Jeg sa jo du skulle bestille inn!!

 

Ei anna dame som jobba der kom heldigvis og sa hun hadde bestilt større vimpler, og at de var planlagt å ankomme tirsdag neste uke.

Dama freste og forlot butikken atter en gang..

 

Tror det var onsdag uka etter at dama kom på ny, og da var jeg nesten alene på jobb, bare med sjefen som satt opptatt på kontoret.

Jeg forklarte dama på en ordentlig måte at vi ikke hadde fått varene enda og at selv om hun mente det var min feil, så var det ikke det.

Dama ble illsint og forlanget at den jævla vimpeln skulle bli sendt som "post over natten" på vår regning, og alt muulig slags historier om at hun trengte vimpelen til morens 90-årsdag i overimorgen og blablabla og tilslutt forlangte hun å se sjefen. Jeg fulgte henne dit, og så henne aldri mer.

 

Herregud

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forresten, han sjefen var litt av en plugg, hadde vist fått en tredjeplass i NM innen nå tungvektbryting for et par tiår siden.

Verdens beste sjef, brukte å beordre meg til å ta pauser og si ting som; "Æ stikk te Esso å handle snus og cola, vil du ha?" :p

Lenke til kommentar

Dette var en ufattelig morsom tråd å lese.. Jeg har jobbet hos flere nettbuttikker innen hardware og har hørt/opplevd det meste..

 

Blitt ringt til privat på lørdag kveld fordi strømforsyningen på PCen ikke virker er en av de bedre..

 

Når det er sagt så er det flere i tråden som mner det er best å la kunden tømme seg før man så prøver og hjelpe. Og det er helt korrekt. det er som regel det beste, men når 4 kunde på samme dag skjeller deg ut er det vanskelig.

 

Særlig når de kommer med slike som hun damen som skulle ha vimpelen sendt over natt siden den ikke var kommet inn. De er det MANGE av. Heldigvis lar jeg sjelden slikt gå inn på meg, men innimellom så må nok være nok..

 

Hadde en kunde som tydligvis hadde varmet seg godt opp før han ringte.. starter med FAEN TAR DER ALDRI TELEFON ELLER HAR STÅTT 10 MINUTTER I KØ. Prøvde da og avæpne med at han ringte midt i lunsjen og at oversikten viste at han hadde bare stått i ca 90 sekunder i kø da. Det hjalpe ikke mye og fortsatte med å skrike i telefonen om ett hovedkot som ikke fungerte og at han trengte PCen i arbeid og at han skulle fakturere oss for hver eneste time han fikk tapt arbeidsfortjeneste. Jeg forsøkte å si at vi desverre ikke kunne dekke tapt arbeidsfortjeneste for at hovedkortet ikke fungerte. det hisset han godt opp desverre. Forsøkte å si at slapp av så skal vi se hva vi kan få til for å hjelpe deg.. SLAPP AV??? HVA FAEN ER DET DU MENER?? SKAL JEG osv osv... ga seg ikke.. Jeg forklarte at han hadde trykket seg inn på salg, mn at jeg skullle sette han over til kundeservice/retur så kunne de hjelpe han.. Det var ikke akseptabelt... han hadde sitti 10 minutter i kø og skulle faen ikke inn i noen ny kø osv... Til slut glapp det litt for meg og jeg bare sa at jeg måtte sette han over til noen som brydde seg og satt han over til faksen.. Deilig følelse. Uproft av meg, men litt vel slitsomt å ha slik hyling i ørene. Kunden ringte selvfølgelig opp igjen og holt da igjen ett helvete. Kjente igjen nummeret så jeg plukket inn linjen. Han begynte da og lage ett skikkelig helvete med en at han forige karen han hadde snakket med hadde truet han og masse greier. Roet seg kjapt når jeg sa det var meg han snakket med sist også.. Jeg beklaget at jeg hadde satt han feil, men skulle sette han over nå.

 

Sånne var det mange av, men kunder på hardware er fryktelig krevende.. Går kjøleskapet i stykker tåler vi vente noen dager før det er i orden, men krasjer PCen midt i COD/battlefield eller lignende er helvete i gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

- Hei, har du noe mat som går fort og er godt?

- Ja, vi har jo kampanje på to pizzastykker med drikke i beger da, den er ganske god! Og det tar bare drøyt ett minutt.

- Åja, varmer du den i mikroovn da eller...?

- Neida, vi har ordentlig pizzaovn, så det blir BRA.

- .... :confused:

- ... Jeg KAN ta den i mikroen hvis du heller vil det?

 

- Neida, det går bra. Hva har du her da?

- Det er panini, den har vi med chorizo eller kylling. Ganske populær.

- Ja, hvordan varmer du den da?

- Vi har et sånt pressjern, så den blir toastet.

- ... :hmm:

- Eller jeg kan ta den i mikroen?

- ... :hmm:

- ...Eller jeg kan ta den i mikroen først og SÅ i pressjern?

 

- Nei, det ved siden av, hva er det?

- Det er toast med ost og skinke, og den varmes også i pressjern.

- ... :hmm:

- ELLER i mikro..?

 

- Neeei.. Den der da?

- Det er luna med salat, dressing og kylling.

- Og den varmer du...?

- Ja, i pressjern den også.

 

- Det andre her da? Disse brødskivene?

- Det er ferdigsmurte brødskiver, vi har med ost og skinke eller med egg og tomat.

- Skal de varmes?

- Neei, de skal vel i utgangspunktet spises kalde.

- ... :hm:

- Jeg KAN varme dem for deg?

 

- Nei, jeg tar bare en pølse jeg.

 

WHAAAAAAAAAAT?????

 

 

Så jeg spurte, jeg måtte jo spørre:

 

 

- Hva, hadde vi feil måter å varme maten på eller noe?

- Neida, jeg skal bare på nattevakt.

 

 

 

 

 

WHAAAAAAAAT?????? :omg:

 

Hallo, tenk litt, da. Kan jo ikke varme ting i pressjern om han skal på nattevakt. :roll:

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

- Hei, har du noe mat som går fort og er godt?

- Ja, vi har jo kampanje på to pizzastykker med drikke i beger da, den er ganske god! Og det tar bare drøyt ett minutt.

- Åja, varmer du den i mikroovn da eller...?

- Neida, vi har ordentlig pizzaovn, så det blir BRA.

- .... :confused:

- ... Jeg KAN ta den i mikroen hvis du heller vil det?

 

- Neida, det går bra. Hva har du her da?

- Det er panini, den har vi med chorizo eller kylling. Ganske populær.

- Ja, hvordan varmer du den da?

- Vi har et sånt pressjern, så den blir toastet.

- ... :hmm:

- Eller jeg kan ta den i mikroen?

- ... :hmm:

- ...Eller jeg kan ta den i mikroen først og SÅ i pressjern?

 

- Nei, det ved siden av, hva er det?

- Det er toast med ost og skinke, og den varmes også i pressjern.

- ... :hmm:

- ELLER i mikro..?

 

- Neeei.. Den der da?

- Det er luna med salat, dressing og kylling.

- Og den varmer du...?

- Ja, i pressjern den også.

 

- Det andre her da? Disse brødskivene?

- Det er ferdigsmurte brødskiver, vi har med ost og skinke eller med egg og tomat.

- Skal de varmes?

- Neei, de skal vel i utgangspunktet spises kalde.

- ... :hm:

- Jeg KAN varme dem for deg?

 

- Nei, jeg tar bare en pølse jeg.

 

WHAAAAAAAAAAT?????

 

 

Så jeg spurte, jeg måtte jo spørre:

 

 

- Hva, hadde vi feil måter å varme maten på eller noe?

- Neida, jeg skal bare på nattevakt.

 

 

 

 

 

WHAAAAAAAAT?????? :omg:

 

Hallo, tenk litt, da. Kan jo ikke varme ting i pressjern om han skal på nattevakt. :roll:

 

Så da er det bedre med pølse??? Som hun btw spiste der og da. Og jeg oppga mikro som alternativ på alle forslagene.

Endret av Charlotte Q
Lenke til kommentar

Hvor jobber du Charlotte Q, de stedene jeg har spist calzone og panini har begynt å ta den i sånn ovn i stedet for pressjern, noe som absolutt ikke bilr det samme :(

 

 

On topic:

Vi hadde en kunde som kom innom butikken vår og lurte på om vi hadde is :D

For det første, vi selger ikke matvarer eller noe som tilsier at vi ville hatt is. For det andre det er bensinstasjon rett over gata.

Lenke til kommentar

Åh, jeg må bare le av den eldre mannen som likte Shakira så godt! Det er sånne kunder som gjør at man kan gå med et lite smil hele dagen, og som gjør det så utrolig morsomt å jobbe med kunder.

 

Vi får forresten skryt av mange fler kunder nå om dagen enn da jeg startet (for ganske nøyaktig 2 år siden). Vi har nok gjort en kjempejobb hva service anngår, og hvordan ansatte oppfører seg i forhold til kunder.

Selv har jeg begynt å bli litt mer åpen for det å gi med kunder en liten ting når de handler store ting. Da blir de sååå glade :love: og det koster så lite.

 

Eks. idag var det noen som kjøpte noe greier, husker ikke helt hva. Så spør de om det var innlagt noe rabatt på dem, fordi de hadde handlet mye. Ah, jo stemmer, de skulle ha tre panelovner! Så sa jeg at det var det nok i utgangspunktet dessverre ikke, fordi de ovnene er ganske rimelige fra før av.

Rett før de skal gå så går en selger forbi som tydeligvis solgte dem en tv i forrige uke. Og jeg hører de spør om en HDMI-kabel som de trengte i tillegg, men som de hadde glemt tidligere. Da hun kommer tilbake med kabelen legger jeg den inn til "vennepris" (som vi kan gi folk vi kjenner, på noenting er det en del å spare). Så da ble det mindre enn halv pris på den totalt sett, og jeg sa at siden de hadde handlet så mye så kunne de jo hvertfall få DEN til litt rimeligere pris :) Da ble hun fornøyd og sa at hun syntes det var veldig mange bra mennesker som jobber hos oss, og at vi har blitt veldig flinke på service. Sånt varmer en stakkars kundebehandler :)

 

Ellers har vi jo de som kjøper sånne Dolce Gusto kaffemaskiner nå om dagen og må kjøpe sånne kaffe"patroner" ved siden av. Kjøper de tre stk eller noe slikt gir jeg gjerne en gratis. Er liksom ikke så mye som skal til før kunden blir superfornøyd og føler de har fått god behandling.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Klassikere i kundebehandling i elektrobutikk det der.. Gi saker gratis eller billig ved siden av...

 

Selger man en vaskemaskin? sleng på en pakke gummiføtter!

TV? halv pris på HDMI! Eller hva med en gratis skjermrens?

Datapakke sier du? skulle ikke ha en billig printer til det der da?

Halv pris på støvsugerposer! (Det var en sikker vinner der jeg jobba før selv om poser ikke hadde noen relevans for produktet jeg egentlig hadde solgt..)

 

And the list goes on... En kombo av mersalg og "kundebestikkelse" ved å gi gratis eller billig varer som man allerede har kjempe fortjeneste på..

Endret av vesleengen
Lenke til kommentar

Jeg prøver ca aldri å selge noe mer. Jeg står i kassa, og ser forsåvidt bare på det som mitt ansvar å gi kunden en god opplevelse og et godt humør idet de forlater butikken. Spør aldri om de trenger noe ekstra ting (kanskje essensielle ting som KABEL til printeren sin om de ikke har det fra før av, men det mener jeg er mer for å forsikre at kunden ikke kommer hjem og ikke får brukt produktet).

 

Bestikkelse...tja..kanskje, kanskje ikke. Om de kjøper en kaffemaskin til 3000,- og tre pakker med kaffepatroner til 45,- og får den ENE pakka med patroner gratis, så føler jeg ikke det er noen særlig bestikkelse. Mer at de får noe tilbake for å handle og å være hyggelige kunder. Men antar det kommer litt an på hvordan man ser på det.

Jeg sier aldri "hvis du vil ha med kaffe til kaffemaskinen din skal du få den til halv pris", for å få mersalg. Jeg sier "du kan få med en pakke med kaffe til kaffemaskinen din!". Så blir kunden glad, og da blir jeg glad, og alle danser rundt i lokalet :w00t:

 

Jeg er ingen god selger, jeg trives ikke med å prøve å pushe folk eller å selge dem ting de kanskje ikke har bruk for (eks. alt for stor Ipod eller en utrolig avansert tannbørste). Derfor trives jeg godt i kassa, så kan jeg gi god service istedet når folk har fått det de skal ha.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Juliess: Godt sagt.

 

 

- Hei, har du noe mat som går fort og er godt?

- Ja, vi har jo kampanje på to pizzastykker med drikke i beger da, den er ganske god! Og det tar bare drøyt ett minutt.

- Åja, varmer du den i mikroovn da eller...?

- Neida, vi har ordentlig pizzaovn, så det blir BRA.

- .... :confused:

- ... Jeg KAN ta den i mikroen hvis du heller vil det?

 

- Neida, det går bra. Hva har du her da?

- Det er panini, den har vi med chorizo eller kylling. Ganske populær.

- Ja, hvordan varmer du den da?

- Vi har et sånt pressjern, så den blir toastet.

- ... :hmm:

- Eller jeg kan ta den i mikroen?

- ... :hmm:

- ...Eller jeg kan ta den i mikroen først og SÅ i pressjern?

 

- Nei, det ved siden av, hva er det?

- Det er toast med ost og skinke, og den varmes også i pressjern.

- ... :hmm:

- ELLER i mikro..?

 

- Neeei.. Den der da?

- Det er luna med salat, dressing og kylling.

- Og den varmer du...?

- Ja, i pressjern den også.

 

- Det andre her da? Disse brødskivene?

- Det er ferdigsmurte brødskiver, vi har med ost og skinke eller med egg og tomat.

- Skal de varmes?

- Neei, de skal vel i utgangspunktet spises kalde.

- ... :hm:

- Jeg KAN varme dem for deg?

 

- Nei, jeg tar bare en pølse jeg.

 

WHAAAAAAAAAAT?????

 

 

Så jeg spurte, jeg måtte jo spørre:

 

 

- Hva, hadde vi feil måter å varme maten på eller noe?

- Neida, jeg skal bare på nattevakt.

 

 

 

 

 

WHAAAAAAAAT?????? :omg:

 

 

 

Godt at noen gir meg en god latter om natta, herlig! :thumbup:

Endret av datating
Flettet innlegg.
Lenke til kommentar

multisync: Ho jobber på Shell.. :p Gjør forøvrig jeg og. Vi tar Calzone i ovn - og Panini i pressjern..

 

 

Inatt var det masse raree folk innom.. Fikk kjeft fordi jeg skulle vaske hamburgermaskinen - og det var kl 5 om morran.. Hadde ikke vært en eneste sjel innom på en time, og jeg valgte å skru av for å rekke å vaske den.. Så gikk han til den andre shell-stasjonen og fikk kjøpt der(der vasker dagvakta maskinen) - og han hadde sakt til de at jeg hadde kjefta på han.. :p Jeg hadde pent sakt at jeg hadde skrudd den av for å vaske, også henvendte jeg han til den andre stasjonen.. Baah! Han sto forøvrig å kjefta å brølte til meg... oO Men jeg tok det med et smil - til han hadde gått ut av butikken. :)

Lenke til kommentar

Klassikere i kundebehandling i elektrobutikk det der.. Gi saker gratis eller billig ved siden av...

 

Selger man en vaskemaskin? sleng på en pakke gummiføtter!

TV? halv pris på HDMI! Eller hva med en gratis skjermrens?

Datapakke sier du? skulle ikke ha en billig printer til det der da?

Halv pris på støvsugerposer! (Det var en sikker vinner der jeg jobba før selv om poser ikke hadde noen relevans for produktet jeg egentlig hadde solgt..)

 

And the list goes on... En kombo av mersalg og "kundebestikkelse" ved å gi gratis eller billig varer som man allerede har kjempe fortjeneste på..

Du får gjerne fortsette å klage, og så handle som før i klesbutikker, skobutikker og sportsbutikker der marginen er 4-5 ganger så høy og jeg regner med du aldri får med noe gratis :).

 

Men å klage på god kundebehandling (du får som nevnt ikke slike fine tilbud i mange andre bransjer) ser jeg ikke poenget med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...