Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og i min butikk igjen, hvor vi bruker mypack og bare har et skap av størrelse Halvstort Garderobeskap, driter vi langt faen i alle slags nummer og ber om fullt navn. Vi merker nemlig alle pakkene med initialer med en feit sprittusj når vi får dem inn.

Men så er det så forbanna umulig for folk å si hva de heter da!

 

"Skal du ha kollinummer? Jeg har det her! Det er 3910 874538 bla bla bla"

"Neitakk, det går bra, men hva var navnet ditt?"

"Men, kollinummeret, vil du ikke se det? Se! Jeg fikk sånn melding/lapp/mail, det står rett her!"

"Neida, men hva heter du?"

"Whalabuhmahh"

 

Ooooo. K. Så det står på.... W. B. da?

Kunde sier ingenting.

Jeg leter gjennom samtlige pakker.

Det viser seg til slutt at kunde heter Ola Nordmann, og pakken er følgelig slett ikke merket W. B., men O. N.

 

Har seriøst bare vært borti en liten håndfull kunder som klarer å si hva de heter tydelig nok til at jeg skjønner hva initialene er :( Og ikke vet de hvor pakken er fra, og ikke hvor stor den er, og ikke hvorvidt den i det hele tatt STÅR på dem, eller kanskje på mannen, søstera eller sønnen.

 

Men kollinummeret, DET har de lært seg utenat.

Lenke til kommentar

For tiden vikarierer jeg i en butikk der jeg jobber. Den er litt lengre unna så jeg må dra litt tidligere og det fører derfor at jeg også kommer litt tidlig på jobb. Ca. en time og ti minutter før vi åpner.

 

Likevel, selv om vi er stengt, 3/4 gittere nede, lys slukket og tydelig skilting som sier at vi åpner 10, skal folk komme og banke på og dra i døra og se stygt på meg :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Been there, done that. Dørene våres er åpene fra 0730 men sensoren er ikke koblet på. Dette er sånn at vi kan gå ut og plukke opp avisene, men folk kommer ikke inn (uten og dra dørene fra hverandre). Var en dag noen var så smarte og dro de dørene litt for langt opp og da begynte kundene og handle 15 minutter før åpnings tid...wohooo....Ødela helt morgen rutinene. (Legge på plass industribrød er ikke så lett når det er kunder overalt hvor du går som også skal ha hjelp i Post/Tipping. Resultat: Istede for og ha alt brød ute og pall kjørt opp 0805 (vi åpner 0800) så var ikke alt brødet ute før rundt 0830ish.

 

Hva er det med menneskeheten og LESE plakater og skilt? Det står tydlig at vi er åpene fra 0800-2200(2000) men folk forstår ikke det ser det ut som....

Lenke til kommentar

Har seriøst bare vært borti en liten håndfull kunder som klarer å si hva de heter tydelig nok til at jeg skjønner hva initialene er :( Og ikke vet de hvor pakken er fra, og ikke hvor stor den er, og ikke hvorvidt den i det hele tatt STÅR på dem, eller kanskje på mannen, søstera eller sønnen.

 

Men kollinummeret, DET har de lært seg utenat.

Dere har jo motsatt system av det posten har, så det er kanskje ikke så rart da…

Gamle vaner er vondt og vende, er det vel noe som heter.

 

 

Uansett, var hos en særdeles spesiell og hyggelig kunde i går. En keramiker var hun, og hun hadde feil på ovnen. Det merkeligste med det hele var at hun viste hva som var feil, og hadde god teknisk innsikt, hun kunne til og med tenke seg å være elektriker.

På snart fire år i yrket så var dette første gang jeg har møtt en kunde som er så entusiastisk ovenfor det jeg gjør, og at det var en keramiker i tillegg var helt sprøtt.

Vanligvis er folk slik at dem himler med øynene uansett hvor enkelt man prøver å forklare feilen og hva man har gjort/byttet. Denne gangen ble jeg møtt med stor entusiasme og spørsmål. Jeg fikk til og med omvisning på sjappa. Helt fantastisk. :)

Det verste med det er at jeg er blitt så vant til å dumme ned forklaringer, og hoppe i skyttergrava når kunden begynner å spørre om noe at jeg vet ikke hvordan jeg skal reagere på hyggelige/entusiastiske kunder. :ermm:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En ting som irriterer meg særdeles, er at folk flest tror at så lenge man kommer seg inn i butikken før stengetid, så kan man holde på så lenge man vil.

 

Koker ganske bra i meg når jeg ser folk kommer 21.59 (stenger 22), og finner seg en handlevogn.

 

Nå nøler jeg heller ikke lenge med å fortelle de at "vi stenger nå" (22.01)

Lenke til kommentar

Og i min butikk igjen, hvor vi bruker mypack og bare har et skap av størrelse Halvstort Garderobeskap, driter vi langt faen i alle slags nummer og ber om fullt navn. Vi merker nemlig alle pakkene med initialer med en feit sprittusj når vi får dem inn.

Men så er det så forbanna umulig for folk å si hva de heter da!

 

Høres ut som samme systemet som de har på Rimi hos oss, henta en pakke der, gikk veldig fort og greit, spesielt i forhold til det det har gjort en del ganger på Joker med vanlig post uten nr eller hentelapp...

Lenke til kommentar

Så lenge vi ikke får det beryktede referanse nummeret så går det egentlig greit. Like morsomt hver gang folk kommer og sier "Jeg skal hente pakke med referanse nummer 123456"

 

Må får jo en SMS der det står at man skal oppgi dette nummeret, så det er jo ikke så rart.

Lenke til kommentar

Så lenge vi ikke får det beryktede referanse nummeret så går det egentlig greit. Like morsomt hver gang folk kommer og sier "Jeg skal hente pakke med referanse nummer 123456"

 

Må får jo en SMS der det står at man skal oppgi dette nummeret, så det er jo ikke så rart.

 

De jeg har fått står det :

 

Oppgi hentekode : MV43

 

Avsenders referanse : 12345

 

Så hvis du da oppgir 12345, istedenfor det du blir bedt om å oppgi i sms`en så regner jeg med at man gjør det vanskligere enn det trenger å være ?

Lenke til kommentar

Ikke vansklig - umulig. Referanse nummeret finner jeg ikke noe på. Da har jeg to valg:

 

A) Lete igjennom 3-500 pakker

ELLER

B) Spørre om kunden har muligheten for og skaffe det riktige kolli nummeret.

 

Som oftest fikses det med B, men hvis ikke så tar jeg og leter igjennom pakkene hvis jeg har god tid. Men da spør jeg om mest mulig informasjon om pakken så det er lettere og finne den. Vekt, størelse, firma som sendte den etc. etc.

Lenke til kommentar

Hvorfor spørre om navn, når du lurer på initialer?

 

Fordi folk flest enten ikke vet hva initialer er, eller så begynner de å spørre og grave etter hvorfor jeg trenger dem. Dessuten kan det hende at det ligger flere pakker med SAMME initialer der, det er faktisk ikke så uvanlig, og da må jeg sjekke at hele navnet stemmer.

 

Kan stemme at Rimi har samme system, for jeg jobber på Ica, og Rimi er eid av Ica.

 

 

Må innrømme at jeg synder selv, når jeg skal hente pakker på posten. Pakkene mine kommer til en veldig liten, lokal Post I Butikk, så jeg dukker ofte bare opp og ramser opp navn, størrelse og sannsynlig farge/utseende på pakken, om den kommer fra utlandet og når jeg fikk hentelapp hjem. Det har bare skjedd én gang at en ansatt ikke fant riktig pakke kjapt, og det var egentlig mest fordi han ikke hadde helt peiling..... Men er det VELDIG kjipt når vi kommer uten lapp altså? For da skal jeg begynne å ta den med :blush:

Lenke til kommentar
Men er det VELDIG kjipt når vi kommer uten lapp altså? For da skal jeg begynne å ta den med :blush:

 

Eg har ikkje jobba med verken Posten eller Tollpost, men eg har da handla nok frå inn- og utland til at eg har skjønt at Posten har eit system bygd med ein idé om at sporingsnummer er nyttig, medan Tollpost/Mypack har det stikk motsatt.

 

Eit utdrag frå eit innlegg i ein tråd om Posten vs. Tollpost:

Posten (me kallar han/ho bak disken for Y):

 

Meg: Hei, eg skal hente ei pakke (viser hentelapp, oppgjev hentekode, eller gjev sporingsnummer).

 

(Om eg kun har oppgitt hentekode eller sporingsnummer (altså ikkje vist noko dokument:

Y: Kven er pakka sendt til?

Meg: X X.)

 

Y: OK, *taptaptap* på tastaturet, mumle "hylle X", gå ut, kjem tilbake med pakka.

Y: Signer her, takk.

*signere*

Meg: Takk, ha det.

 

 

Tollpost (Rimi-butikk, me kallar personen i hentedisken eg møter for Y)

 

Første akt:

Meg: Hei, eg skal hente ei pakke (viser utskrift frå Tollpost, som viser alle kollinummer og at sendinga har status "klar for utlevering").

Y: OK, kva var navnet? (ignorerar lappen)

Meg: X X.

Y: OK, *gå og finne pakke* (ignorerar framleis lappen)

 

Ca. 1 minutt seinare:

Y: Kven var den frå?

Meg: Komplett.

Y: OK. *leite vidare*

 

Ca. 1 minutt seinare:

Y: Kom den i dag?

Meg: Ja. (det sto på nevnte lapp, eg gjettar jo ikkje på at den er klar)

Y: OK. *leite litt*

 

Andre akt: (her har me naturlegvis ei pause mellom aktene)

Y: Hei Z, leitar etter ei pakke som kom i dag, veit du kvar pakkene er?

Z: Nei, kva var navnet?

Stille 5-6 sekundar, før eg innser at Y ikkje hugsar det.

Meg: X X.

Z: Kven var den frå?

Meg: Komplett.

Y og Z leitar.

 

1 minutt til...

Køen bygger seg opp i kassa, så Y eller Z set seg i kassa.

Y: Z, gidder du ringe på Æ, han/ho som kan mest om pakkene her.

 

Og endå eit minutt...

Z: Hei Æ, eg leitar etter ei pakke til X X, frå Komplett. Den kom visst i dag.

Æ ser gjennom akkurat dei same hyllene som Y og Z.

Æ: Den står sikkert ute, den. Eg skal hente den.

Æ kjem inn med ei pakke.

Æ: Her er den.

Æ går for å gjere noko anna.

 

Tredje akt:

Z skannar strekkoden for å utlevere pakka.

Z: Hei Y, det står at "sendinga inneheld 2 kolli, men kun 1 er registrert, vil du fortsette", kva tyder det?

Y: Avbryt, og prøv å skanne den på nytt (til og med eg, som aldri har jobba med lager, transport eller utlevering, forstår at det ikkje har nokon hensikt)

Z skannar på nytt.

Z: Eg får den same beskjeden.

Meg: Det kan godt hende det er 2 kolli, nokon av varene er litt store, og eg fekk 2 kollinummer frå Komplett (begge to står på lappen, som du sikkert ikkje hugsar no).

 

Ca. 3 minutt seinare.

Z: Her var det ei til, ja.

Z registrerar begge kolli, kontrollerar legitimasjon, og eg signerar.

Meg: Takk, ha det.

Endret av enixitan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men er det VELDIG kjipt når vi kommer uten lapp altså? For da skal jeg begynne å ta den med :blush:

Spørs vel på hvor mange pakker butikken har inne til enhver tid. Hos oss er det ikke noe problem, vi har så få pakker at vi stort sett har oversikt over alle pakkene vi har uten noe hyllesystem. Det er en pitteliten nærbutikk og det har faktisk vært flere episoder hvor ansatte har sagt fra til kundene om at de har fått pakke før de har fått hentelappen i posten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så lenge vi ikke får det beryktede referanse nummeret så går det egentlig greit. Like morsomt hver gang folk kommer og sier "Jeg skal hente pakke med referanse nummer 123456"

 

Må får jo en SMS der det står at man skal oppgi dette nummeret, så det er jo ikke så rart.

 

De jeg har fått står det :

 

Oppgi hentekode : MV43

 

Avsenders referanse : 12345

 

Så hvis du da oppgir 12345, istedenfor det du blir bedt om å oppgi i sms`en så regner jeg med at man gjør det vanskligere enn det trenger å være ?

 

Ja ok var vel hentekode jeg mente, og det er vel det de fleste oppgir. Når jeg oppgir hentekode så nekter de i posten å høre på meg. Nei jeg er så dum at. Jeg må jo SKJØNNE at det er kollinummeret som teller.

Lenke til kommentar
Men er det VELDIG kjipt når vi kommer uten lapp altså? For da skal jeg begynne å ta den med :blush:

Spørs helt på hvor det er. Hvis det er som du sier i en liten nærbutikk så tror jeg ikke det er et stort problem. Hvis du derimot gjør det på hovedpostkontoret i Oslo e.l....da tror jeg du bare kan glemme at de leter etter den pakken laugh.gif

 

 

Hos oss så får vi minst 30 pakker hver dag igjennom hele året. Vi er blant de 200 største PiB i hele Norge så vi har en del pakker osv. Men vi klarer og finne en pakke hvis du vet sånn ca størelsen, vekten og hvor den er fra. Feks så pleier Netcom og sende sine pakker i blå plastikk, H&M sine er i plastikkposer som er lette og kjenne igjen osv. Hvis kunden da har glemt hentelappen men sier at det er fra H&M da er det ikke noe problem for oss og finne den pakken. Er den derimot fra et av de firmaene som bruker standard brune esker uten tape med reklame på...da er det litt værre.

 

Derfor var det kjempe gøy en dag i sommer når nesten ALLE som kom og henta pakker hadde glemt og ta med hentelappen...wohoo...kjeeeempe gøy for meg og lete igjennom alle pakkene ermm.gif

 

Android App'en til Posten funker vell som "lapp"?

 

Jepp. :)

Lenke til kommentar

Jobber på bensinstasjon en plass langt ute på bygda.

 

I sommer var det til en forandring noen kunder inne på stasjonen, det var kanskje 3-4 personer i kø, og jeg var alene på jobb, da det kommer en dame inn å lurer på hvilken pumpe man fyller diesel på. dette i seg selv er jo ett dumt spørsmål, men serviceinnstilt som jeg er forklarer jeg at man fyller diesel under pumpe 1 eller 2. begge disse kan man fylle både diesel og bensin på. hun går da ut igjen og akkurat når de andre kundene har forlatt stasjonen kommer hun inn igjen å lurer på om hun har gjort nor galt, jeg blir med ut å ser at joda, hun har fylt bensin på dieselbilen sin, hun blir helt på gråten(!!) og jeg synes faktisk synd på henne og begynner å¨tenke på hvem jeg kan ringe som kan fikse problemet. Det er da det skjer, dette er vistnok MIN feil, jeg burde ha sluppet alt jeg hadde i hendene når jeg oppdaget han hun var forvirret og løpt ut å hjulpet henne når det var 2-3 kunder igjen i butikken som bare kunne ha forsynt seg av varene. hun mener også at pumpene ikke er klart nok merket ( det er store blokkbokstaver og fargekoder over hver av pumpene!) Det hele ender med at jeg ringer sjefen som igjen for tak i en mekaniker til å tappe ut bensinen og hun betaler svært motvillig for dieselen hun så fylte på bilen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...