Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Oh yeah. Var en dag Norsk Tipping var nede over hele landet. Enda det sto plakat at Norsk Tipping er nede så tok folk alikevel og gikk frem, gjorde seg klare med tippe lappene sine, stakk kortet inn i maskinen og begynte og se dumt på oss fordi vi ikke kom. Når vi ba dem lese plakaten så var det også vistnok vår skyld at hele nettverket var nede...wohoo...

 

Var det greia? Det var den uka her eller? Det trodde jeg faktisk bare gjaldt butikken jeg jobber i :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oh yeah. Var en dag Norsk Tipping var nede over hele landet. Enda det sto plakat at Norsk Tipping er nede så tok folk alikevel og gikk frem, gjorde seg klare med tippe lappene sine, stakk kortet inn i maskinen og begynte og se dumt på oss fordi vi ikke kom. Når vi ba dem lese plakaten så var det også vistnok vår skyld at hele nettverket var nede...wohoo...

 

Var det greia? Det var den uka her eller? Det trodde jeg faktisk bare gjaldt butikken jeg jobber i :p

 

Nop, det er en stund sia. Var en gang i sommer hvis jeg husker rett. Hadde ikke hatt noe imot om det var denne helga da....på Lørdag så tok det helt av..var utrolig fristende og bare rive ut nettverkskontaktene da :innocent: Var jo umulig og få gjort noe den dagen. Menmen, sånn går det når sjefen ikke hører etter og kombinerer 3 jobber i en. (Bakeri + Norsk Tipping og Rikstoto + Post i Butikk)....

 

 

Åh ja, lover er så koslige. "Hæ?! Trenger dere legitimasjon for og sette INN penger også nåda...." Og da må jeg repetere den samme regla hver gang noen spørr. "Ja vi krever legitimasjon for bank tjenester. Dette er sånn at bank transaksjoner kan spores i tilfelle midlene er oppnåd ved hjelp av kriminelle handlinger.

 

Skjønner jo på sett og vis hvorfor folk spør da vi ikke krevde det for 5-6 mnd sia.

 

Men er det en ting som virkelig irriterer meg, er det når folk kommer bort i posten og sier "Ja, jeg skal hente en pakke jeg! :D" og jeg da spør "Mkay, har du pakke nummeret?", "Nop, men kan ikke du lete igjennom pakkene da? Jeg heter det og det og bor der og der og pakken er fra ditt og datt" ...wohoo...vi har bare rundt en 400 pakker....:wallbash: Noen pakker er greie, feks Netcom/Telenor/H&M/Nelly da de har pakker som er lette og finne igjen. Men når det er fra et selskap som sender de tradisjonelle brune pakkene...nei da er det et H og lete igjennom alle...(Gidder ikke alltid. Det avhenger av hvor hyggelig kunden er, hvor lang kø det er og hvor mye jeg har igjen og få gjort før vi stenger)

Lenke til kommentar

Det er alltid noen sin skyld, og det er bestandig den som er så uheldig å være tilstede.(...)

 

Det der er så alt for sant. Husker jeg gikk med reklame for Norpost en liten periode som trettenåring. Ble jaget med raker av voksne mennesker fordi de ikke ville ha reklame (og de hadde ikke lapp på postkassa, da hadde jeg ikke lagt noe der). Men jeg måtte da skjønne at de ikke ville ha reklame i postkassa!

 

Hvorfor er det sånn at all folkeskikk plutselig forsvinner i sånne sammenhenger?

 

Det var også min feil da jeg jobbet som filmpusher (altså, filmutleie) at en nyhet var utleid når folk skulle se den. Jeg måtte jo skjønne at de ville se den og burde jo ha gjemt unna en til dem! De var jo så gode kunder og alt sånt! (Med ti leide filmer de siste fem åra, åja, kjempegode kunder!)

Lenke til kommentar

Åh ja, lover er så koslige. "Hæ?! Trenger dere legitimasjon for og sette INN penger også nåda...." Og da må jeg repetere den samme regla hver gang noen spørr. "Ja vi krever legitimasjon for bank tjenester. Dette er sånn at bank transaksjoner kan spores i tilfelle midlene er oppnåd ved hjelp av kriminelle handlinger.

 

Skjønner jo på sett og vis hvorfor folk spør da vi ikke krevde det for 5-6 mnd sia.

 

Men er det en ting som virkelig irriterer meg, er det når folk kommer bort i posten og sier "Ja, jeg skal hente en pakke jeg! :D" og jeg da spør "Mkay, har du pakke nummeret?", "Nop, men kan ikke du lete igjennom pakkene da? Jeg heter det og det og bor der og der og pakken er fra ditt og datt" ...wohoo...vi har bare rundt en 400 pakker....:wallbash: Noen pakker er greie, feks Netcom/Telenor/H&M/Nelly da de har pakker som er lette og finne igjen. Men når det er fra et selskap som sender de tradisjonelle brune pakkene...nei da er det et H og lete igjennom alle...(Gidder ikke alltid. Det avhenger av hvor hyggelig kunden er, hvor lang kø det er og hvor mye jeg har igjen og få gjort før vi stenger)

 

Ugh, ja. Har akkurat de samme greiene (jobber på et postkontor), og det verste er kundene som jeg har vært grei mot før og leita opp en pakke for uten sporingsnummer, som forventer det samme igjen. Det er en GRUNN til at man får et sporingsnummer.

 

 

 

Lenke til kommentar

"Vi har dessverre fått et nytt datasystem her som gjør at jeg må ha deres sporingsnr for å få utlevert pakken."

 

Innrømmer at jeg har vært iblant de som har hentet ut pakke uten sporingsnr, men da har jeg vært ekstremt høflig og spurt fryktelig pent om de kanskje hadde tid til å se etter den..

Lenke til kommentar

Jeg var borti et udugelig nek for et par uker siden som ikke klarte å finne pakken basert på pakkenummeret. Hun måtte ha sporingsnummeret, må vite. Jeg prøvde å fortelle henne at det ikke stemte, men neida. På vei ut døra kom jeg på at jeg kunne sporen den hos posten selv med pakkenummere, for da får man op sporingsinformasjonen der sporingsnummeret står (og strekkode, på tlf-en min.) Bad henne spørre om mer opplæring på datasystemet hun brukte hvis hun ikke visste hvordan man gjorde sånne ting, hadde mer lyst til å si noe litt annet på en helt annen måte...

 

Jeg regner virkelig med at de kan finne sporingsnummeret ut i fra pakkenummeret når jeg kan det. Det har de i hvert fall gjort før uten problemer.

Lenke til kommentar

Jepp, vi må gjøre det på samme måte som dere da - gå på internett, søke den opp på Posten.no og leite opp sporingsnummeret der. Klart det er veldig greit om kunden har med sporingsnummeret, det sparer litt tid, men det er ingen krise for oss å måtte leite det opp sjøl.

Lenke til kommentar

Fikk aldri no opplæring på det. Jeg er villig til og vedde at jeg måtte lære meg 1/4 om ikke 1/3 av alt på Posten selv. En av de viktigste tingene som jeg aldri fikk opplevering i var PUM. Og alle som jobber i Posten vet hvor viktig det er og få riktig...

 

Hender at jeg må logge meg på intranettet og finne svaret på ting der selv. Har til og med hatt kunder som har lært meg en ting eller to (tidligere ansatt eller fortsatt ansatte) så det er jo helt greit. :)

 

Nå skal sant sies at jeg følger prinsippet "Vær mot andre som du vil at andre skal være mot deg". Hvis noen kommer inn og forlanger noe, er gretene og sure osv. så er det mye mindre fristende og bøye reglene enn når de er glade og hyggelige. Var innom butikken min her om leden og hjalp en fast kunde med noe heste-spill greier. Vi begynte og diskutere de som solgte smultringer rett utafor butikken også fikk jeg en smultring av han :new_woot: Det koster så lite og være hyggelig, hvorfor kan ikke alle være mer sånn som han? Han er en person som virkelig får en kundebehandlers liv til og gå fremover

Endret av TheRealL
Lenke til kommentar
En av de viktigste tingene som jeg aldri fikk opplevering i var PUM. Og alle som jobber i Posten vet hvor viktig det er og få riktig...

For ikke å snakke om vi som bruker Posten til å sende ut PUM-forsendelser. Har du navn og adresse til butikksjefen din/vedkommende som skulle gitt deg opplæring? Jeg har et balltre han/hun kan få hilse på. :whistle:
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så innmari dårlig. Det er snakk om Post i Butikk, eller? Jeg fikk i hvertfall ei veldig omfattende opplæring da jeg begynte på postkontoret her, samtidig som vi lærer noe nytt nesten hver dag, alle sammen - og da passer vi på å dele det med hverandre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
En av de viktigste tingene som jeg aldri fikk opplevering i var PUM. Og alle som jobber i Posten vet hvor viktig det er og få riktig...

For ikke å snakke om vi som bruker Posten til å sende ut PUM-forsendelser. Har du navn og adresse til butikksjefen din/vedkommende som skulle gitt deg opplæring? Jeg har et balltre han/hun kan få hilse på. :whistle:

 

Mja, Bakeri, Post og Tippe ansvarlige (ergo han som skulle gitt meg opplæring) er det ikke noe galt med. Derimot kan du gjerne ta turen med et balltre bort på butikksjefen :) Er han som har avgjort at vi skal ha både Bakeri, Post og Tipping. Avdelingslederen/Sjefen min er like oppgitt som det alle andre ansatte i avdelinga er. Under de 2 opplæringskveldene mine er det en milliard ting som jeg måtte lære og da er det fort og glemme noe. Nå har ikke butikken jeg jobber i hatt feil på 10 uker da, så credz for det :thumbup:.

 

Ja det er snakk om Post i Butikk, men som sagt...når man komprimerer 3 avdelinger inn i en ja da er det fort og glemme noe. De fleste butikker kombinerer Post og Tipping og den som jobber der hjelper til på gulvet eller i kassa. Men vi, nei vi tar og kombinerer med bakeriet...

Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvorfor det har blitt så sinnsvakt komplisert å få kjøpt seg en grillpølse her til lands nå. Denne gangen er det jeg som er kunde, men kjører på likevel. Dette er fra Shell:

 

*Enkel og grei dialog*

 

Endelig får jeg grillpølsen min... Bah, selgere! :p

 

Føler meg truffet, men du skal vite at a) sjefen vår pålegger oss å informere om kampanjetilbud, og b) mange kunder vet ikke om kampanjetilbudene og blir glade for å bli spurt, og velger å slå til.

Og ang. spørsmålene videre er det jo bare for å være sikker på at du får den pølsa du vil ha! Hvis du sier at "du skal ha en pølse" så MENER du kanskje grillpølse i fint brød, men ville du likt å bare få servert en standard pølse i standard brød hvis du egentlig ville ha en baconpølse med grovt brød og agurkmix og rå løk?

 

Hvis du ikke liker spørsmålene så bare si akkurat hva du skal ha med en gang da vel, jeg ELSKER de kundene som ber om å f. eks. få en grillpølse uten meny, med fint brød og rekesalat. Vi stiller ikke spørsmålene fordi vi er uthungret på menneskelig kontakt og prøver å føre en samtale, hvis det var det du trodde.

 

 

Men BAH, kunder ass. Skulle opprette spillekort til en voksen dame her en dag.

På et tidspunkt måtte hun taste inn kontonummeret sitt.

 

Jeg: "Kan du taste inn kontonummeret ditt på tastaturet der?" (snakker som alltid høyt og veldig tydelig når jeg ber kunden om å utføre en spesifikk handling).

Hun: "Ok." trykker inn fire siffer + ok.

Jeg: "Eh, nå tror jeg du gjorde noe feil, kan du taste inn HELE KONTONUMMERET ditt helt på nytt tror du?"

Hun: "Ja?" taster fire siffer på nytt + ok.

Jeg: "...er du HELT sikker på at du slår inn HELE KONTONUMMERET?"

Hun: "Åh, er det det lange nummeret? Jeg slo inn pinkoden min."

Jeg: "Ja mhm, det ellevesifrede nummeret over magnetstripen din."

Hun: "Åja!" bruker en EVIGHET på å taste inn elleve siffer, ser litt forvirret ut, og trykker ok. Jeg får feilmelding nok en gang.

Jeg: "Hm, nå ble det noe feil igjen, jeg kommer rundt og prøver selv jeg!", løper rundt, tar kortet hennes og slår inn kontonummeret.

Hun: "Å er det DET nummeret! Jeg slo inn det på den andre siden jeg."

 

Altså....... slå pinkoden etter at jeg to ganger TYDELIG har bedt om kontonummer, og SÅ forteller jeg henne hvor mange siffer det skal være og hvor nummeret står, og så snur hun kortet og slår inn mesteparten av det sekstensifrede KORTnummeret?

 

Hun var veldig hyggelig osv osv da. Men er det mulig å ha SÅ lite viten om bankkort når man er voksen og mangeårig kortbruker? Måtte jo føre inn utløpsdato, så jeg vet med sikkerhet at det bankkortet hadde hun hatt i over to år.

Lenke til kommentar

Kort gjer bare kundar dummare, no treng dei ikkje kunne legge saman kontantsummar for å betale ein gong. Det einaste dei må vite er at saldo må vere større enn beløp.

 

Som kundestøtte på callcenter:

Kunde: "Jeg må få et nytt passord av dere, på brevet jeg har fått har jeg fått passord med Q i, og jeg har ikke Q på tastaturet mitt"

Eg: "Er du heilt sikker på at du ikkje har Q på tastaturet ditt? Dei fleste har det."

Kunde: "Ja, jeg har jo et norsk tastatur, og vi bruker jo nesten aldri Q."

Eg: "Kva for knapp har du rett over A?"

Kunde: *pause* "Nå føler jeg meg litt dum..."

 

Det skal seiast at ho hadde ein triveleg tone gjennom samtala, både før og etter dette, noko som absolutt ikkje gjeld alle etter å ha vorte dumma ut på denne måten. :p

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Jepp, vi må gjøre det på samme måte som dere da - gå på internett, søke den opp på Posten.no og leite opp sporingsnummeret der. Klart det er veldig greit om kunden har med sporingsnummeret, det sparer litt tid, men det er ingen krise for oss å måtte leite det opp sjøl.

 

hmmm merkelig, sist jeg var å hentet pakker på post-i-butikk var pakkene registrert på PAKKEnummer. I det nummeret lå det hvor pakken lå, aka hylle osv, og dette var en LITEN butikk med ca 6 meter med hyller for pakker.

 

de stresset litt siden pakkene mine ikke lå på den plassen de skulle, men med 2 pakker på 50x50 x50/x20 var det ikke vanskelig å finne de, men alt gikk på PAKKEnummer :)

Lenke til kommentar

Det er ingenting som heiter pakkenummer, eller sporingsnummer. Om de først skal diskutere kva nummer som inneheld kva for informasjon må de i alle fall bruke korrekt navn. Sendingsnummeret er felles for alle kolli i ei sending. Kollinummer er unikt for kvart kolli. Alle kolli har kollinummer, og dei har òg sendingsnummer, sjølv om det bare er eit kollo.

Endret av enixitan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...