Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Et spørsmål jeg får relativt ofte når jeg skal levere ut varer (jobber på lageret på Lefdal, så går en del hvitevarer der), er om det passer i bilen... I mange tilfeller må jeg bare si at det kommer vel helt ann på bilen, og når de sier hvilke modell det er står jeg fortsatt der som et spørsmålstegn... Skal jeg virkelig vite om en vaskemaskin eller kjøleskap går inni den og den biltypen/modellen? Virker som de aller fleste tenker at det er helt naturlig for andre folk å vite hvor stor bilen deres er inni, eller hvor mye den tar.

 

En annen ting som er ganske plagsomt når man skal levere ut store varer, er at folk flest har ikke ryddet ut fra bagasjerommet. Dermed blir jeg stående og vente på at vedkommende skal få ryddet ut slik at jeg kan få på plass varen og komme meg inn igjen, ofte er det kunder som venter i tillegg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et spørsmål jeg får relativt ofte når jeg skal levere ut varer (jobber på lageret på Lefdal, så går en del hvitevarer der), er om det passer i bilen... I mange tilfeller må jeg bare si at det kommer vel helt ann på bilen, og når de sier hvilke modell det er står jeg fortsatt der som et spørsmålstegn... Skal jeg virkelig vite om en vaskemaskin eller kjøleskap går inni den og den biltypen/modellen? Virker som de aller fleste tenker at det er helt naturlig for andre folk å vite hvor stor bilen deres er inni, eller hvor mye den tar.

 

En annen ting som er ganske plagsomt når man skal levere ut store varer, er at folk flest har ikke ryddet ut fra bagasjerommet. Dermed blir jeg stående og vente på at vedkommende skal få ryddet ut slik at jeg kan få på plass varen og komme meg inn igjen, ofte er det kunder som venter i tillegg.

 

Kjenner meg igjen her.

 

Samme med de som spør "Hvilken side skal ned?" idet du legger varen på hengeren deres. Altså, de stoler på at du har kunskapen som skal til for å svare på spørsmålet, men ikke på at du gjorde det slik med en gang.

Lenke til kommentar

Et spørsmål jeg får relativt ofte når jeg skal levere ut varer (jobber på lageret på Lefdal, så går en del hvitevarer der), er om det passer i bilen... I mange tilfeller må jeg bare si at det kommer vel helt ann på bilen, og når de sier hvilke modell det er står jeg fortsatt der som et spørsmålstegn... Skal jeg virkelig vite om en vaskemaskin eller kjøleskap går inni den og den biltypen/modellen? Virker som de aller fleste tenker at det er helt naturlig for andre folk å vite hvor stor bilen deres er inni, eller hvor mye den tar.

 

En annen ting som er ganske plagsomt når man skal levere ut store varer, er at folk flest har ikke ryddet ut fra bagasjerommet. Dermed blir jeg stående og vente på at vedkommende skal få ryddet ut slik at jeg kan få på plass varen og komme meg inn igjen, ofte er det kunder som venter i tillegg.

Jobber også på lageret på Lefdal, men jeg har ikke opplevd at folk ikke har "forberedt bilen" når de handler hvitevarer. Det jeg imidlertid finner beint fram irriterende er folk som drar hele familien med i en liten konebil for å handle 60" plasmaskjerm. Masse ekstraarbeid - og det skjer ofte flere ganger om dagen når jeg er på jobb.

Lenke til kommentar

Kjenner meg igjen i situasjonene dere beskriver, hadde slik lagerjobb hos elkjøp hver dag i 18mnd ^^

 

Skjedde jo ofte at de hadde en liten micra og skulle frakte en 50"+ plasma som må stå oppreist hele veien hjem. Jeg brukte å tilby dem å ringe etter taxi om de ikke bodde så langt unna, da en kostnad på 2-300kr er billig. En ødelagt TV når de kommer hjem er _ikke_ billig.

 

Så da venta de enten på at maxi-taxien skulle komme, eller så dro de bare, og jeg ga tv-en + adresse til taxi sjåføren. Veldig kundevennlig løsning, imo.

 

Har kanskje skrevet dette før, men hadde en kunde innom som dagen før hadde kjøpt seg en nokia, husker ikke hvilken, men den hadde metalldeksel på baksiden som man tar av for å sette inn batteriet. Kunden kommer inn neste dag, oppgitt og frustrert, og forklarer at hun + alle i familien hadde da prøvd å åpne dette dekslet for å sette inn batteriet. Kunne tydelig se riper og spor i metallet etter nøkler/verktøy, hvem vet. Tok telefonen, og åpna dekslet der og da forran øynene dems, tok meg 2 sek! De 2 fruene som stod der lo høyt, ble knallrøde i fjeset, takket så mye for hjelpen og dro.

 

Døra inn til lageret var av type glassdør som skyver seg fra ene siden over til den andre, og det hendte et par ganger at folk gikk på vei ut, så ned på varen/papir og deisa rett i døra med et utrolig smell. Like vanskelig hver gang å prøve å samtidig kvele latteren og spørre om det gikk bra :D

Endret av SvennAndre
Lenke til kommentar

Hvis dere ikke hadde vasket det, kanskje det ikke hadde skjedd så ofte :p Samme med glassdiskene på bensinstasjonen, alle de som stikker hånda fram og krasjer fingertuppene bare centimeter fra muffinsen de har så lyst på.

 

På Ica har vi motsatt situasjon, der har vi en ferskvare-glassdisk som strekker seg over mange meter, og på enden har vi en selvbetjent kakedisk og en ostedisk. Mange kunder som har stått der og blitt surere og surere før de utbryter "ER DET MULIG Å FÅ NOE HJELP ELLER!"

Da sier ferskvaregutten at ja, selvfølgelig, hva vil du ha?, også rekker han det rett opp og gjennom der de trodde det var glass. Og ler for seg selv mens de haster avgårde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor mange her jobber på lageret på lefdal? :new_woot:

 

her om dagen var det ei gammel dame på rundt 80 år som skulle levere pcèn sin til pc klenikken for å ordne noe greier, han ene spurte da om hu brukte pc`en til noe spill av noen slag, joda. hu spilte noe som het" god of war" hvis jeg hukser riktig, og prapla om det èn times tid, han som stod bak disken der ble litt satt ut tror jeg! :p

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Har jobbet på Lefdal. Husker en kunde som kjøpte en 42" plasma. Han fikk beskjed om at den garantert ikke gikk inn i Golf-en hans stående, og at han burde finne en annen måte å få TV-en hjem på (for eksempel vår hjemkjøringstjeneste). Han insisterte på at dette skulle gå, og for at han skulle skjønne tegninga ble et par gutter fra lageret med ham slik at ingen skulle kunne si at vi ikke prøver. Etter en stund med banning og steiking og sintere og sintere kunde, innså han til slutt at slaget var tapt og at han sannsynligvis måtte ut med noen kroner ekstra. "JEG SKAL I HVERT FALL FAEN ALDRI HANDLE PÅ LEFDAL IGJEN!"

Tror ikke det ble felt mange tårer da han endelig kom seg av gårde.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Tror litt av problemet med å drive billigkjede er at man tiltrekker seg alle psykopatene som mener de egentlig har krav på alt til den prisen de selv foretrekker og at økonomi er et overgrep mot deres personlige frihet. Det er ille nok å ta seg betalt for varen om man ikke skal ha penger for hjemkjøring også. Svindel og bedrag!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ofte kunder som på kveldstid/stille perioder bare ikke klaaarer å gå til rett disk. Her står jeg, på en av to mulige disker, horav begge er godt synlige, og det kun er bemanning bak den disken hvor jeg står.

 

Nesten utelukkende hver gang måå de på død og liv gå til den andre disken selv om de får øyekontakt med meg osv, slik at jeg må gå fram og tilbake fra min PC.

 

(I den jobben jeg har har vi "faste" PC'er, og bruker ikke de andre sine med mindre det er behov for det. Vi jobber med forskjellig arbeid, og det er kjett å komme tilbake til PC'en din etter å ha henta kaffe, vært på do etc. og alt du jobbet med er borte.)

Lenke til kommentar

Har ofte kunder som på kveldstid/stille perioder bare ikke klaaarer å gå til rett disk. Her står jeg, på en av to mulige disker, horav begge er godt synlige, og det kun er bemanning bak den disken hvor jeg står.

 

Nesten utelukkende hver gang måå de på død og liv gå til den andre disken selv om de får øyekontakt med meg osv, slik at jeg må gå fram og tilbake fra min PC.

 

(I den jobben jeg har har vi "faste" PC'er, og bruker ikke de andre sine med mindre det er behov for det. Vi jobber med forskjellig arbeid, og det er kjett å komme tilbake til PC'en din etter å ha henta kaffe, vært på do etc. og alt du jobbet med er borte.)

 

Hihi.. kjenner meg veldig fint igjen der :)

Jobber i bar/resturant og der har vi en litt lang L-formet disk med 3 kasser,

og på rolige dager brukes som oftest kun den ene kassa så det er mindre oppgjør å ta.

Men selv om de ser at alle andre blir betjent på den ene kassa skjønner de ikke at de må stå i kø og står og loker leeeeengst unna...

 

Sånn er det på helg også, folk stiller seg de merkeligste plasser og synes så synd på seg selv. gjerne bak espressomaskina eller en merkelig plass og er sur fordi køa tar så lang tid, ikke skjeldent det står 20 stk ved kasse 1 og 2 og ingen skjønner at om de går til han som tvinner tomler ved kasse 3 så får de børst på flekken :)

Lenke til kommentar

Jobber på Rema, så kunne kommet med en hel masse : P

 

Blant det mest irriterende er vel gamle folk som man må gjenta summen for 4-5 ganger. "6 kr!!" Man får ALDRI noe mindre enn en 500-hundrelapp uansett. Jeg forstår at folk kan høre dårlig, men da er det lov å legge merke til displayet 20 centimeter fra ansiktet mitt, som viser summen.

 

 

Klassikeren: En vare vil ikke skanne, og kunden sier "Den er gratis den!", med en jævla fornøyd latter, intetanende om at det er minst 13 andre som drar den samme "vitsen" hver dag.

Endret av Sufficator
Lenke til kommentar

Meg: "Vil du ha kvitteringen?"

 

Nei, får ikke igjen på skatten likevel.

 

Nei, den er så tung.

 

Nei, den skal du få av meg.

 

Ja, selvfølgelig, alle skal jo ha kvittering. Er du helt blåst eller?

 

Ja, så har jeg noe å lese på i helgen.

 

Kunne sikkert ramsa opp flere titalls standardsvar som kunder tror at er unikt for dem, at bare de svarer akkurat det, men som man hører minst 5 ganger hver vakt.

 

En gang ting er kunder som klikker fordi de tror at de har betalt for mye for vektvarer. Eks: En kunde kjøper 1,3 kg appelsiner til 28,90 kg. Prisen blir da 37,57. Kunden går automatisk inn i bitter modus fordi han/hun mener at de har betalt for mye. Like artig hver gang de skjønner at det de kjøpte veide mer enn 1 kg, og at de har dumma seg loddrett ut.

Lenke til kommentar

Jobber på en trelastvreforhandler.

 

Av og til stikker en voksen dame innom, haltene og med hund en gang iblant. Hun skal ha noe, ett eller annet, men vet ikke helt. Etter en stund har vi kommet fram til hva hun skal ha, men da er spørsmålet hvilken type. For alle er veldig fine, så da er det fram og tilbake en enda lengre stund. Til slutt har hun bestemt seg, og da må vi finne ut hvor mye hun trenger. Hender at hun kommer tilbake igjen senere på dagen og bytter varen og gjentar det samme om igjen. Skjedde meg at hun var hos oss 4 ganger en dag. Blir nokså irritert da.

 

Litt irriterende når det er høysesong og vi som regel er 3 stk på lageret samtidig, og gjerne 4-5 kunder(Kjekt med selvhjelpende kunder).

 

Men om vi da står alene ved lagerdøren og tar en 5 minutters pause og ser hun komme. Ja da er det å komme seg unna. Springer kanskje helt bak på lageret, stikker inn i innebutikken eller man må kanskje akkutt på toalettet. Og alltid siste som står må hjelpe henne. Alltid like moro når det ikke er meg :)

 

Men må da også si at jeg storkoser meg ofte på jobb, synest der er kjekt å hjelpe folk og se når de blir glade og setter pris på hjelpen. Fint å ha en liten samtale iblant også :) Alltid kjekt.

 

 

Skal da også nevnes at jeg synes det er storkos når kunder faktisk lærer meg noe, og likevel smiler bredt etterpå og takker for hjelpen min. Ettersom du ikke trenger utdanning for jobben min kunne jeg fint lite i starten.

 

Hyggelige kunder makes my day :)

 

Edit: Følte for å legge til noe :)

Endret av NutrL
Lenke til kommentar

Tredje verdenskrig på jobb i kveld!

 

Jeg satt i kassa mens min kollega holdt på å fikse noe tipping. I det ene øyeblikket var alt helt normalt rolig fredagskveld med et sakte drypp av kunder inn til kassa, i det neste var STRØMMET det kunder mot kassa fra ALLE hjørner av butikken! I vår butikk som vnaligvis greier seg med 2 kasser, til nød 3 på en lørdag ettermiddag, var det plutselig kø på over tjue stykk, og det økte straks til no kidding nærmere tredve. Kjære kollega skyndte seg å gjøre ferdig tippinga og hoppe til en kasse, mens jeg hang på plingeknappen for å få tilkalt sistemann. Satte så igang med å skanne varer for harde livet, og hadde fin flyt. Så kom tredjemann i køen.

 

Han: "Når det er mer enn tre i køen er det vanlig praksis å tilkalle hjelp altså!"

eh, du ER nr 3, og hva tror du forresten den frenetiske ringelyden nå nettopp var for noe?

Jeg: "Jaja, jeg plinger og plinger, tredjemann er egentlig opptatt serdu, men hun kommer. Sånn går det når dere kommer til kassa alle sammen samtidig, hehe :)"

Han: "Mumlegrumlemumlegrumle (essensen: vi må da skjønne at det kommer kunder når vi driver butikk)"

 

Jeg: "Eh... beklager? :dontgetit: Det ble søttitre femti det"

Han: "HALLO! DET DER ER IKKE MINE TING! :mad: "

Jeg ser på varene, som lå helt tett på båndet. En helt vanlig sammensetning av lørdagsmiddag.

Jeg: "Hva... er det som ikke er ditt da?"

Han: "ÅH HERREGUD! HERREGUD! DEEEENNNN ER MIN! Resten er HANS!", peker på kunde bak i køen.

Jeg: "Åh, beklager." på dette tidspunkt sliten, stresset og ganske fornærmet over oppførselen hans, wich lead to the deadly... "Hvis du vet så mye om butikkdrift har du kanskje sett en sånn en før? ;) ", holder opp en vareskiller.

 

Skrekk og gru.

 

For DET! DET! ER IKKE MIN JOBB!!!! DET ER DIN JOBB! OG HAN BAK I KØA! &%/%(!="!=(#/%/%=¤#="/&/&/¤¤#=#"="(#% , kjefter, smeller og skremmer alle rundt seg, slår knyttneven i disken og er en verdenskrig alene. Har aldri før SETT en så rasende mann faktisk!

 

Nå har jeg korrigert ut brusflasken som ikke var hans, og han har på et vis fått hamret inn riktig kode, røsket ut kortet sitt, tatt varene sine og LØPER nærmest på vei mot døra. Kundene bak ham står helt himmelfalne igjen, mens jeg er pissed off og roper etter ham (med tonefallenes motstykke til å gi fingeren): HAENFINDAG DA!!!

 

Snur meg mot neste kunde, smiler høflig og sier "Vel, hehe. Han var bare litt sur :)" Hahah. Heldigvis lo alle de gjenstående, og jeg fant raskt igjen mitt høflige, flinke jeg.

 

Men dere vet hvordan sammenstøt med kunder ofte oppleves mye verre enn de ser ut utenfra/ faktisk er? I dette tilfellet var det faktisk kollegaen min som kom bort etterpå og spurte hva f*** det var som skjedde; det var til og med han som navnga hendelsen Tredje Verdenskrig.

 

Første gangen jeg har snappet mot en kunde også, haha. Han var bare FOR frekk. Og ja, det er kanskje kunden bak sitt ansvar å legge på vareskiller, men det er lov å holde et øye med sine egne varer likevel. Brusflasken stod virkelig MIDT oppi hans få varer, og så veldig lite malplassert ut for meg, men han burde helt klart ha sett den. Håper bare han ikke klager til sjefen på meg nå da....

 

 

Men så hadde jeg etterpå (nok) en kunde som sa at jeg alltid var så hyggelig å handle med; så blid og høflig. Aw. :love:

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Årrrgh, ja. Herregud. Det er så mange som legger varene sine hulter til bulter og ikke vet hva en vareskiller er for noe, så jeg har etterhvert begynt å holde et øye med den siste varen kunden legger på. Og når jeg da, for én gangs skyld er for stressa eller distrahert til å få det med meg og jeg får slått inn én vare ekstra, er det nesten alltid en kunde som tar helt av. -.-

Spesielt ille er det om det er noe tilbudsvarer eller varer som det er 50% avslag på pga dato, da tar gjerne vedkommende som eier varen helt av. Kan jo hende h'n ikke får den halvannenliteren med melk som h'n kjøper kun fordi det er halv pris, vettu. :fun:

Lenke til kommentar

@Charlotte: Norge har noe å lære av kulturen i DK. Der legger man ALLTID vareskiller på etter sine egne varer, noe som gjør at slike situasjoner ikke oppstår.

Det har jeg faktisk gjort til en vane når jeg er i butikk, å legge vareskiller både før og etter mine varer hvis det er flere folk i kassen. Da unngår jeg "problemer" både for meg selv og vedkommende som sitter i kassa.

 

Hvis jeg hadde opplevd en av samme typen som Charlotte, tror jeg at jeg hadde nektet å ekspedere vedkommende. Jeg har faktisk bedt et par kunder om å gå ut av butikken jeg jobber i og komme tilbake når de har "roet seg ned". Har også sagt til noen veldig få kunder at om de ikke jekker ned den frekke tonen, så gidder jeg ikke hjelpe dem. Det har da alltid vært småting det har vært snakk om, som at batteriet i et utstillingskamera har vist seg å være flatt, eller at de er sinna og sure det øyeblikket de kommer inn og begynner å kjefte før jeg har fått sagt så mye som et ord.

 

Litt respekt fortjener vi som jobber i butikk også. Men heldigvis er det bare unntaksvis at kundene ikke skjønner det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...