Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Har jobbet som gavepakker på Norli to juler på rad nå.

 

Den litt tidige tingen som skjedde var denne konversasjonen:

(Kunde): "Hei! Kan du pakke inn denne gaven?"

(Jeg): "Den er grei!"

(Kunde): "Øøh, unnskyld?"

 

(Teorien min er at han trodde jeg sa "om du er grei", ellers så skjønner jeg ikke så mye. :p )

 

Rar var også kunden som satt igjen 15+ bøker som skulle pakke mens han handlet ferdig. Det var forhold/sex-bøker, kalendere og matbøker i salig blanding. Forventet han at jeg skulle sette en merkelapp på hva hver eneste pakke inneholdt? :ermm:

Det ble ihvertfall god underholdning for de andre kundene som ganske kjapt begynte å tenke opp mulige julaftenscenarioer for denne herren.

 

(Det er forresten kjempestress med dem som setter fra seg så mange bøker og går og handler. Ofte er det kjempekø, og da vet jeg ikke hvordan jeg skal porsjonere det utover. Det føles feil å la andre kunder vente på en som ikke er der, og som ikke sto i kø en gang.)

 

Edit: Pinlig, pinlig skrivefeil.

Endret av Constanse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har jobbet som gavepakker på Nordli to juler på rad nå.

Og så har du ikke lært deg hvordan de staver navnet sitt? :p

 

Ser problemstillingen tho. Ikke alltid like lett å bestemme seg for riktig prioritering - gavepakking for den første kunden, eller kundene som venter i kø mens du står for deg selv og pakker? Jeg synes i tillegg at selve pakkingen er noe herk, og er glad for at jeg ikke har hatt ansvar for innpakking noe sted jeg har jobbet.

 

Egen pakkedisk med selvbetjening er veien å gå mener nå jeg. Høysesongen for gavepakking er uansett frem mot jul, og da har de butikkansatte mer enn nok av andre ting å ta seg til om de ikke skal pakke inn gaver for alle kundene også, mens kunden selv står og ser på. Det er helt klart en fin gest overfor kundene, men det er dårlig ressursutnytting, og jeg tviler på at de fleste kunder ville hatt mye imot å selv pakke inn gavene de handler (men gavepapiret kan godt være gratis). Særlig på kjøpesentre burde dette kunne organiseres av senterstyret, og gjerne forekomme på fellesareale istedenfor i hver enkelt butikk.

Endret av Marekatten
Fjernet off-topic
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hos oss er det veldig mange som skal ha ting pakket inn, og som oftest synes jeg det er like greit siden jeg vet at jeg pakker mest sannsynlig inn dobbelt så fort som kunden. En pakkedisk hos oss ville tatt mer plass enn det er verdt dessverre.

 

Det jeg derimot ikke skjønner er de kundene som absolutt må ha oss til å pakke inn de gjenstandene med sær form.

Jeg har pakket inn alt fra gardintrapp til clubstol.

Endret av multisync
Lenke til kommentar

Egen pakkedisk med selvbetjening er veien å gå mener nå jeg. Høysesongen for gavepakking er uansett frem mot jul, og da har de butikkansatte mer enn nok av andre ting å ta seg til om de ikke skal pakke inn gaver for alle kundene også, mens kunden selv står og ser på. Det er helt klart en fin gest overfor kundene, men det er dårlig ressursutnytting, og jeg tviler på at de fleste kunder ville hatt mye imot å selv pakke inn gavene de handler (men gavepapiret kan godt være gratis). Særlig på kjøpesentre burde dette kunne organiseres av senterstyret, og gjerne forekomme på fellesareale istedenfor i hver enkelt butikk.

 

Egen pakkedisk med selvbetjening fører til at kundene drar med seg metervis med gavepapir for å pakke inn gaver som er kjøpt både på senteret og helt andre steder, og det blir ganske dyrt i lengda hvis man skal ha et papir som er noenlunde pent.

 

At de butikkansatte har mer enn nok av andre ting å gjøre blir jo løst ved å ansette slike som Constanse, som ikke egentlig har med salg og assistanse å gjøre, men bare pakker. Butikkene slipper å lære opp en person som skal jobbe der bare i jula, og gavepapiret blir brukt der det skal. I tillegg slipper kundene å gjøre det selv (en fin gest, som du sier).

 

Som du også nevner, har de fleste lite imot å pakke inn selv, og på mange butikker ruller de ansatte sammen en passe stor bit av papiret og legger i posen sammen med varen (hvis den skal være en gave), slik at kunden har mulighet til å pakke inn hjemme. Disse butikkene pakker gjerne inn for deg hvis det ikke er kø, men velger den lettvinte løsningen når det er mye folk i butikken.

 

Og Åsane senter utenfor Bergen har den løsningen du nevner med pakkedisk i gangen. Det fungerer greit, men folk rasker som sagt med seg enorme mengder papir, sakser og bånd, og det er ikke spesielt bra ressursutnyttelse hvis man må ha noen som står og følger med hele tiden. Da kan den personen like gjerne stå og pakke inn, noe som går veldig mye fortere enn når kundene gjør det selv, og minsker køen. Og da er vi plutselig tilbake på løsningen der Constanse jobbet.

 

 

Jeg synes for øvrig at det er koselig å pakke inn for kundene så lenge det ikke er mye stress i butikken. De fleste blir kjempeglade, og setter veldig pris på at de slipper å gjøre det selv. Og for meg går det jo kjemperaskt siden jeg har litt øving på det.

Endret av Marekatten
Fjernet off-topic
Lenke til kommentar

Var en ismann innom butikken igår, han spurte om han kunne låne doen. Så jeg ga han en sånn pipe nøkkel for å få opp døra, og sa at det var døra ved melkejkøla. Plutselig hørte jeg nødalarmen gå.. Han hadde trykket på den derre grønne nødalarmen, endte med at han måtte kjøre til vaktservice og hente en ny plastplate. Moro å være i butikken i 30m mens det uler :(

Endret av Cola911
Lenke til kommentar

Og Åsane senter utenfor Bergen har den løsningen du nevner med pakkedisk i gangen. Det fungerer greit, men folk rasker som sagt med seg enorme mengder papir, sakser og bånd, og det er ikke spesielt bra ressursutnyttelse hvis man må ha noen som står og følger med hele tiden. Da kan den personen like gjerne stå og pakke inn, noe som går veldig mye fortere enn når kundene gjør det selv, og minsker køen. Og da er vi plutselig tilbake på løsningen der Constanse jobbet.

Jeg skjønner ikke at det kan være særlig ulikt f.eks. IKEA sin selvbetjeningskasse, der én person gjerne har ansvar for å overvåke/assistere fire selvbetjente kasser, istedenfor å ha fire ansatte som betjener hver sin kasse. Istedenfor at halvparten av butikkene på senteret er nødt å hyre inn en ekstrahjelp fordi bare det ekstra pakkearbeidet genererer nok ekstra arbeidsmengde til å forsvare ansettelsen av denne ekstrahjelpen, kan man ansette en liten håndfull ekstrahjelper hvis eneste oppgave er å ha kontroll på pakkediskene. Kundene vil måtte foreta pakkingen selv, men dette ville jo uansett vært dødtid om kunden sto og så på at en ansatt pakket inn for ham/henne.

Endret av Marekatten
Fjernet off-topic
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dialekter og deres særtrekk blir litt off-topic, unntatt i denne lille selvopplevde anekdoten (som jeg lurer på om jeg har postert før i denne tråden, men la gå):

 

Settingen er en souvenirbutikk i Nord-Trøndelag, hvor et av dialektsærtrekkene er jamning - altså at vokalen inne i ordet og på slutten blir tilnærmet lik (gråvvå/grave, nåsså/nese, osv).

 

Jeg står som ekspeditør i denne butikken sammen med en kvinnelig kollega, som snakker RIMELIG tjukt indre Namdals-dialekt, som for ikke-trøndere kan være rimelig uforståelig med all palataliseringen og jamningen som er i denne varianten av trøndersk. Opp til kassen for å betale, kommer en familie fra Østfold. De kjøper en god del stuff, altfor mye til å bære i armene, så min kollega som ekspederer er naturligvis høflig og spør:

 

"Vilj dåkk ha ein påsså?"

 

Turistene ser himmelfalne ut, og svarer et helt enkelt "Hæ?".

 

Min kollega gjentar da sitt spørsmål: "Vilj dåkk ha påsså?"

 

Turistene forstår fortsatt ikke, og min kollega innser nok hvor skoen trykker:

 

"Ska dåkk ha påsså? Ja, en POSE altså?" (hun viftet vel attpåtil med en bærepose på dette tidspunktet)

 

Turistene lyser opp i forståelse og bekrefter at joda, en POSE skal de såklart ha. Nikk og smil og litt latter utveksles, før kundene sendes i vei hjem til Østlandet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

På jobb på hotellet jobbet kameraten min som servitør. Vi kjørte 3 menyer den kvelden, der hver person velger hver sin meny de vil ha. På starten av middagen presenterer alltid servitøren middagen for hvert bord før han så tar i mot bestillinger på drikke osv.

 

Denne kvelden var breiflabb på menyen, og kameraten min hadde blant annet fått et engelsk bord. Jeg tviler på det heter "widefish" på engelsk. :p

Han kom rimelig frustrert inn på kjøkkenet, litt flau og måtte finne en ordbok.

Lenke til kommentar

På jobb på hotellet jobbet kameraten min som servitør. Vi kjørte 3 menyer den kvelden, der hver person velger hver sin meny de vil ha. På starten av middagen presenterer alltid servitøren middagen for hvert bord før han så tar i mot bestillinger på drikke osv.

 

Denne kvelden var breiflabb på menyen, og kameraten min hadde blant annet fått et engelsk bord. Jeg tviler på det heter "widefish" på engelsk. :p

Han kom rimelig frustrert inn på kjøkkenet, litt flau og måtte finne en ordbok.

breiflabb er vel angler vis jeg husker rett, fant den faktisk ikke i ordboken min fra kunnskapsforlaget(fikk bare lyst til å sjekke).

Lenke til kommentar

Hahaha, Charlotte, den var bra. Frister seriøst å si slik til folk når de spør om dumme spørsmål.

 

Stod og fylte på toalettpapir i hylla her en dag. Kom en kunde bort og spurte om jeg jobba der eller om jeg bare fylte på varer. Jeg stod i uniformen.

Lenke til kommentar

Det har tidligere blitt snakket om mindre intelligente personer som ikke skjønner at butikken ikke er åpen når gitteret bare er løftet noen centimeter fra gulvet.

 

Men denne personen tar kaka:

 

Her om dagen kom en dame inn i butikken, ti minutter før åpningstid. Gitteret var bare løftet så vi som jobbet der så vidt kunne komme under det. Men hun hadde altså nesten måttet krype under gitteret for å komme inn, og forsto ikke at vi ikke enda var åpne.

 

Da vi sa til henne at vi dessverre ikke åpnet før om ti minutter, ble hun sur... for gitteret var jo åpent. Vi svarte at det ikke var åpnet spesielt mye, og at det kun var fordi vi som jobbet måtte komme oss inn i butikken, men hun sto på sitt... at så lenge et gitter var åpent, så var butikken åpen. Hun gikk, sur som ei potte, og jeg håper ikke vi ser henne igjen.

 

Ellers har jeg sikkert fortalt om damen som prøvde å komme seg under gitteret en halvtime før åpningstid, men ga raskt opp og utbasunerte at så lenge det var så vanskelig å komme seg inn i butikken, så ville ikke hun handle der ihvertfall :!:

 

Vi har for ordens skyld ikke mulighet til å lukke gitteret innenfra butikken, antakeligvis av diverse sikkerhetshensyn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hahaha, Charlotte, den var bra. Frister seriøst å si slik til folk når de spør om dumme spørsmål.

 

Stod og fylte på toalettpapir i hylla her en dag. Kom en kunde bort og spurte om jeg jobba der eller om jeg bare fylte på varer. Jeg stod i uniformen.

 

Jeg er ikke helt overraska over den, selv jobbet jeg for Coop Norge en sommer og utplasserte dems egne merkevarer i noen utvalgte butikker rundt Mjøsa.

 

Fikk ofte spm. fra folk som lurte på om jeg jobber der og lurte på hvor de kunne finne en vare osv. Lærte meg rimelig fort hvor de fleste varer var plassert, så som regel fikk jeg sendt kunde til riktig sted :) selv om jeg egentlig ikke jobbet for butikken.

 

Nå skal det sies at med en butikk-uniform så burde de skjønne at du tross alt er ansatt der.

 

EDIT: Jeg hadde aldri på meg noen uniform da jeg jobbet.

Endret av janingar
Lenke til kommentar

Nå skal det sies at med en butikk-uniform så burde de skjønne at du tross alt er ansatt der.

 

EDIT: Jeg hadde aldri på meg noen uniform da jeg jobbet.

Får den der ganske ofte når jeg er på verft og jobber. Kundene til verftene bruker å spørre meg om det er greit at de bruker et eller annet verktøy. Har alltid på meg en jakke der det står xxx Elektro AS med store røde bokstaver på rygg, bryst og venstre arm.

Lenke til kommentar

Cricket: syyyk historie :p

 

Damen ser ut til å hisse seg opp litt, og sier "jamen du sa jo at det var til salgs!". "Det ER til salgs," svarer jeg, "men den er ikke PÅ SALG". Damen ser i et kort sekund ut som hun er falt ned fra himmelen, før hun irritert holder opp skjerfet foran ansiktet mitt og sier "er det til salgs eller ikke!? Jeg vil bare vite om det er til salgs!".

 

Her burde du sagt "nei", og sett hvilken reaksjon du fikk :dribble:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...