Constanse Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 (endret) Har jobbet som gavepakker på Norli to juler på rad nå. Den litt tidige tingen som skjedde var denne konversasjonen: (Kunde): "Hei! Kan du pakke inn denne gaven?" (Jeg): "Den er grei!" (Kunde): "Øøh, unnskyld?" (Teorien min er at han trodde jeg sa "om du er grei", ellers så skjønner jeg ikke så mye. ) Rar var også kunden som satt igjen 15+ bøker som skulle pakke mens han handlet ferdig. Det var forhold/sex-bøker, kalendere og matbøker i salig blanding. Forventet han at jeg skulle sette en merkelapp på hva hver eneste pakke inneholdt? Det ble ihvertfall god underholdning for de andre kundene som ganske kjapt begynte å tenke opp mulige julaftenscenarioer for denne herren. (Det er forresten kjempestress med dem som setter fra seg så mange bøker og går og handler. Ofte er det kjempekø, og da vet jeg ikke hvordan jeg skal porsjonere det utover. Det føles feil å la andre kunder vente på en som ikke er der, og som ikke sto i kø en gang.) Edit: Pinlig, pinlig skrivefeil. Endret 29. september 2010 av Constanse Lenke til kommentar
srbz Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 (endret) Har jobbet som gavepakker på Nordli to juler på rad nå. Og så har du ikke lært deg hvordan de staver navnet sitt? Ser problemstillingen tho. Ikke alltid like lett å bestemme seg for riktig prioritering - gavepakking for den første kunden, eller kundene som venter i kø mens du står for deg selv og pakker? Jeg synes i tillegg at selve pakkingen er noe herk, og er glad for at jeg ikke har hatt ansvar for innpakking noe sted jeg har jobbet. Egen pakkedisk med selvbetjening er veien å gå mener nå jeg. Høysesongen for gavepakking er uansett frem mot jul, og da har de butikkansatte mer enn nok av andre ting å ta seg til om de ikke skal pakke inn gaver for alle kundene også, mens kunden selv står og ser på. Det er helt klart en fin gest overfor kundene, men det er dårlig ressursutnytting, og jeg tviler på at de fleste kunder ville hatt mye imot å selv pakke inn gavene de handler (men gavepapiret kan godt være gratis). Særlig på kjøpesentre burde dette kunne organiseres av senterstyret, og gjerne forekomme på fellesareale istedenfor i hver enkelt butikk. Endret 29. september 2010 av Marekatten Fjernet off-topic 1 Lenke til kommentar
multisync Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 (endret) Hos oss er det veldig mange som skal ha ting pakket inn, og som oftest synes jeg det er like greit siden jeg vet at jeg pakker mest sannsynlig inn dobbelt så fort som kunden. En pakkedisk hos oss ville tatt mer plass enn det er verdt dessverre. Det jeg derimot ikke skjønner er de kundene som absolutt må ha oss til å pakke inn de gjenstandene med sær form. Jeg har pakket inn alt fra gardintrapp til clubstol. Endret 29. september 2010 av multisync Lenke til kommentar
Kokobananas Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 (endret) Egen pakkedisk med selvbetjening er veien å gå mener nå jeg. Høysesongen for gavepakking er uansett frem mot jul, og da har de butikkansatte mer enn nok av andre ting å ta seg til om de ikke skal pakke inn gaver for alle kundene også, mens kunden selv står og ser på. Det er helt klart en fin gest overfor kundene, men det er dårlig ressursutnytting, og jeg tviler på at de fleste kunder ville hatt mye imot å selv pakke inn gavene de handler (men gavepapiret kan godt være gratis). Særlig på kjøpesentre burde dette kunne organiseres av senterstyret, og gjerne forekomme på fellesareale istedenfor i hver enkelt butikk. Egen pakkedisk med selvbetjening fører til at kundene drar med seg metervis med gavepapir for å pakke inn gaver som er kjøpt både på senteret og helt andre steder, og det blir ganske dyrt i lengda hvis man skal ha et papir som er noenlunde pent. At de butikkansatte har mer enn nok av andre ting å gjøre blir jo løst ved å ansette slike som Constanse, som ikke egentlig har med salg og assistanse å gjøre, men bare pakker. Butikkene slipper å lære opp en person som skal jobbe der bare i jula, og gavepapiret blir brukt der det skal. I tillegg slipper kundene å gjøre det selv (en fin gest, som du sier). Som du også nevner, har de fleste lite imot å pakke inn selv, og på mange butikker ruller de ansatte sammen en passe stor bit av papiret og legger i posen sammen med varen (hvis den skal være en gave), slik at kunden har mulighet til å pakke inn hjemme. Disse butikkene pakker gjerne inn for deg hvis det ikke er kø, men velger den lettvinte løsningen når det er mye folk i butikken. Og Åsane senter utenfor Bergen har den løsningen du nevner med pakkedisk i gangen. Det fungerer greit, men folk rasker som sagt med seg enorme mengder papir, sakser og bånd, og det er ikke spesielt bra ressursutnyttelse hvis man må ha noen som står og følger med hele tiden. Da kan den personen like gjerne stå og pakke inn, noe som går veldig mye fortere enn når kundene gjør det selv, og minsker køen. Og da er vi plutselig tilbake på løsningen der Constanse jobbet. Jeg synes for øvrig at det er koselig å pakke inn for kundene så lenge det ikke er mye stress i butikken. De fleste blir kjempeglade, og setter veldig pris på at de slipper å gjøre det selv. Og for meg går det jo kjemperaskt siden jeg har litt øving på det. Endret 29. september 2010 av Marekatten Fjernet off-topic Lenke til kommentar
Cola911 Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 (endret) Var en ismann innom butikken igår, han spurte om han kunne låne doen. Så jeg ga han en sånn pipe nøkkel for å få opp døra, og sa at det var døra ved melkejkøla. Plutselig hørte jeg nødalarmen gå.. Han hadde trykket på den derre grønne nødalarmen, endte med at han måtte kjøre til vaktservice og hente en ny plastplate. Moro å være i butikken i 30m mens det uler Endret 29. september 2010 av Cola911 Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Kunne jo bare trykke inn den lille hvite tappen som stikker ut på kanten Lenke til kommentar
srbz Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 (endret) Og Åsane senter utenfor Bergen har den løsningen du nevner med pakkedisk i gangen. Det fungerer greit, men folk rasker som sagt med seg enorme mengder papir, sakser og bånd, og det er ikke spesielt bra ressursutnyttelse hvis man må ha noen som står og følger med hele tiden. Da kan den personen like gjerne stå og pakke inn, noe som går veldig mye fortere enn når kundene gjør det selv, og minsker køen. Og da er vi plutselig tilbake på løsningen der Constanse jobbet. Jeg skjønner ikke at det kan være særlig ulikt f.eks. IKEA sin selvbetjeningskasse, der én person gjerne har ansvar for å overvåke/assistere fire selvbetjente kasser, istedenfor å ha fire ansatte som betjener hver sin kasse. Istedenfor at halvparten av butikkene på senteret er nødt å hyre inn en ekstrahjelp fordi bare det ekstra pakkearbeidet genererer nok ekstra arbeidsmengde til å forsvare ansettelsen av denne ekstrahjelpen, kan man ansette en liten håndfull ekstrahjelper hvis eneste oppgave er å ha kontroll på pakkediskene. Kundene vil måtte foreta pakkingen selv, men dette ville jo uansett vært dødtid om kunden sto og så på at en ansatt pakket inn for ham/henne. Endret 29. september 2010 av Marekatten Fjernet off-topic 1 Lenke til kommentar
Leo_Khenir Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Dialekter og deres særtrekk blir litt off-topic, unntatt i denne lille selvopplevde anekdoten (som jeg lurer på om jeg har postert før i denne tråden, men la gå): Settingen er en souvenirbutikk i Nord-Trøndelag, hvor et av dialektsærtrekkene er jamning - altså at vokalen inne i ordet og på slutten blir tilnærmet lik (gråvvå/grave, nåsså/nese, osv). Jeg står som ekspeditør i denne butikken sammen med en kvinnelig kollega, som snakker RIMELIG tjukt indre Namdals-dialekt, som for ikke-trøndere kan være rimelig uforståelig med all palataliseringen og jamningen som er i denne varianten av trøndersk. Opp til kassen for å betale, kommer en familie fra Østfold. De kjøper en god del stuff, altfor mye til å bære i armene, så min kollega som ekspederer er naturligvis høflig og spør: "Vilj dåkk ha ein påsså?" Turistene ser himmelfalne ut, og svarer et helt enkelt "Hæ?". Min kollega gjentar da sitt spørsmål: "Vilj dåkk ha påsså?" Turistene forstår fortsatt ikke, og min kollega innser nok hvor skoen trykker: "Ska dåkk ha påsså? Ja, en POSE altså?" (hun viftet vel attpåtil med en bærepose på dette tidspunktet) Turistene lyser opp i forståelse og bekrefter at joda, en POSE skal de såklart ha. Nikk og smil og litt latter utveksles, før kundene sendes i vei hjem til Østlandet. 5 Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 På jobb på hotellet jobbet kameraten min som servitør. Vi kjørte 3 menyer den kvelden, der hver person velger hver sin meny de vil ha. På starten av middagen presenterer alltid servitøren middagen for hvert bord før han så tar i mot bestillinger på drikke osv. Denne kvelden var breiflabb på menyen, og kameraten min hadde blant annet fått et engelsk bord. Jeg tviler på det heter "widefish" på engelsk. Han kom rimelig frustrert inn på kjøkkenet, litt flau og måtte finne en ordbok. Lenke til kommentar
xaco Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 På jobb på hotellet jobbet kameraten min som servitør. Vi kjørte 3 menyer den kvelden, der hver person velger hver sin meny de vil ha. På starten av middagen presenterer alltid servitøren middagen for hvert bord før han så tar i mot bestillinger på drikke osv. Denne kvelden var breiflabb på menyen, og kameraten min hadde blant annet fått et engelsk bord. Jeg tviler på det heter "widefish" på engelsk. Han kom rimelig frustrert inn på kjøkkenet, litt flau og måtte finne en ordbok. breiflabb er vel angler vis jeg husker rett, fant den faktisk ikke i ordboken min fra kunnskapsforlaget(fikk bare lyst til å sjekke). Lenke til kommentar
Populært innlegg makingFaces Skrevet 29. september 2010 Populært innlegg Del Skrevet 29. september 2010 (endret) Breiflabb er angler ja. Observasjon fra jobb: Enkelte ser ut til å ha som yndlingshobby å handle dagligvarer og snop på bensinstasjonen når dagligvarebutikkene er åpne, og så klage på prisene. "Så mykje? For ta? Ta va no fole." ... så gå på Rema rett over gata? Og hvorfor er det så vanskelig å avgjøre hvem som jobber på en butikk? I dag hadde vi varetelling på b-stasjonen, midt på dagen siden vi aldri stenger uansett. Jeg satt i full uniform, med navneskilt og alt, på en bruskasse og telte sjokolader samtidig som jeg førte skriftlig hvor mange som var av hver. Da en dame kom inn og vaket litt rundt foran meg, smilte jeg opp til henne, og enda myste hun skeptisk på meg en stund før hun spurte om jeg jobbet her. Nei jeg stjal en uniform og en blokk og en penn og en bruskasse og satte meg ned for å telle varer, egentlig jobber jeg for konkurrenten og er her som spion ogJa, gjør nok det hehe Så ville hun ha hjelp til å bytte inn en gassbeholder. Jeg ser meg rundt og ser ikke mindre enn fire andre uniformerte ansatte: To småprater bak kassa, én går rundt og skanner og registrerer varene jeg har telt, og enda en tusler og pusler med litt tørking og smårydding. Og så går hun forbi alle disse og rett til meg, som sitter omgitt av ting og tydelig den det er mest ubeleilig å avbryte? Serr ass. Da henviste jeg henne faktisk bare videre uten å følge henne bort eller gjøre noe selv; hater egentlig ansatte som er for opptatt til å hjelpe kunden, men når det er 4 helt ledige ansatte der.... Hvorfor har ikke kunder øyne i huet? Endret 29. september 2010 av Marekatten Fjernet off-topic 10 Lenke til kommentar
Geggse Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Hahaha, Charlotte, den var bra. Frister seriøst å si slik til folk når de spør om dumme spørsmål. Stod og fylte på toalettpapir i hylla her en dag. Kom en kunde bort og spurte om jeg jobba der eller om jeg bare fylte på varer. Jeg stod i uniformen. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Det har tidligere blitt snakket om mindre intelligente personer som ikke skjønner at butikken ikke er åpen når gitteret bare er løftet noen centimeter fra gulvet. Men denne personen tar kaka: Her om dagen kom en dame inn i butikken, ti minutter før åpningstid. Gitteret var bare løftet så vi som jobbet der så vidt kunne komme under det. Men hun hadde altså nesten måttet krype under gitteret for å komme inn, og forsto ikke at vi ikke enda var åpne. Da vi sa til henne at vi dessverre ikke åpnet før om ti minutter, ble hun sur... for gitteret var jo åpent. Vi svarte at det ikke var åpnet spesielt mye, og at det kun var fordi vi som jobbet måtte komme oss inn i butikken, men hun sto på sitt... at så lenge et gitter var åpent, så var butikken åpen. Hun gikk, sur som ei potte, og jeg håper ikke vi ser henne igjen. Ellers har jeg sikkert fortalt om damen som prøvde å komme seg under gitteret en halvtime før åpningstid, men ga raskt opp og utbasunerte at så lenge det var så vanskelig å komme seg inn i butikken, så ville ikke hun handle der ihvertfall :!: Vi har for ordens skyld ikke mulighet til å lukke gitteret innenfra butikken, antakeligvis av diverse sikkerhetshensyn. 4 Lenke til kommentar
janingar Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 (endret) Hahaha, Charlotte, den var bra. Frister seriøst å si slik til folk når de spør om dumme spørsmål. Stod og fylte på toalettpapir i hylla her en dag. Kom en kunde bort og spurte om jeg jobba der eller om jeg bare fylte på varer. Jeg stod i uniformen. Jeg er ikke helt overraska over den, selv jobbet jeg for Coop Norge en sommer og utplasserte dems egne merkevarer i noen utvalgte butikker rundt Mjøsa. Fikk ofte spm. fra folk som lurte på om jeg jobber der og lurte på hvor de kunne finne en vare osv. Lærte meg rimelig fort hvor de fleste varer var plassert, så som regel fikk jeg sendt kunde til riktig sted selv om jeg egentlig ikke jobbet for butikken. Nå skal det sies at med en butikk-uniform så burde de skjønne at du tross alt er ansatt der. EDIT: Jeg hadde aldri på meg noen uniform da jeg jobbet. Endret 29. september 2010 av janingar Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Nå skal det sies at med en butikk-uniform så burde de skjønne at du tross alt er ansatt der. EDIT: Jeg hadde aldri på meg noen uniform da jeg jobbet. Får den der ganske ofte når jeg er på verft og jobber. Kundene til verftene bruker å spørre meg om det er greit at de bruker et eller annet verktøy. Har alltid på meg en jakke der det står xxx Elektro AS med store røde bokstaver på rygg, bryst og venstre arm. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Vi har for ordens skyld ikke mulighet til å lukke gitteret innenfra butikken, antakeligvis av diverse sikkerhetshensyn. Har dere mulighet til å åpne det innenfra da? Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Det slo meg som et viktigee spørsmål og. Lenke til kommentar
Swafty Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Elsker å gå inn i butikker og spørre om de selger klær i en klesbutikk f.eks og spørre om det er til salgs er så gøy å se reaksjonen dems Lenke til kommentar
Populært innlegg Kokobananas Skrevet 1. oktober 2010 Populært innlegg Del Skrevet 1. oktober 2010 Vi har for ordens skyld ikke mulighet til å lukke gitteret innenfra butikken, antakeligvis av diverse sikkerhetshensyn. Har dere mulighet til å åpne det innenfra da? Som oftest ikke. Men jeg vet ikke hvorfor det er sånn. På butikken der jeg jobbet hadde vi en bryter vi kunne bruke på innsiden (både lukke og åpne), og en nøkkel på utsiden. Butikken rett over gangen kunne kun åpne og lukke (med nøkkel) fra utsiden. Jeg likte veldig godt systemet vi hadde, for da kunne vi lett senke gitteret igjen når vi var kommet innenfor. Den godt lubne butikksjefen på butikken rett over gangen, derimot, måtte åpne gitteret temmelig mye for i det hele tatt å komme seg inn selv, og mang en idiot mente dermed at butikken derfor var åpen (selv om gitteret var halvveis nede). Og overdox sin kommentar minner meg om noe som hente under januarsalget i år: Jeg var på jobb som vanlig, og veldig mange varer var på salg (slik de gjerne er i de tider). Det var godt merket med plakater ved de bordene der det lå salgsvarer, og ordinære varer lå i et hjørne for seg selv i butikken. I tillegg lå det noen skjerf på disken, som ikke var merket med annet enn vanlig prislapp. De var lagt fint og pyntelig sammen, og lå helt tydelig slik at kundene skulle kunne se og ta på dem (og kjøpe hvis de fikk lyst til det). En dame kom inn i butikken, så seg rundt en god stund, og kom etter hvert frem til skjerfene på disken. Hun tok opp et, så på det en stund, og spurte meg deretter "Er dette til salgs?". Jeg smilte, tenkte Jaha, du tror vi priser ting som ikke er til salgs?, smilte fint og svarte at ja, det var til salgs. "Jaha," sier hun da. "Hva koster det nå da?". Jeg forteller henne prisen, og hun svarer surt at "jamen det er jo den prisen som står på lappen!". Nå skjønner jeg at hun faktisk har villet vite er om varen er på salg, og svarer pent at "ja, det er en ordinærvare". Damen ser ut til å hisse seg opp litt, og sier "jamen du sa jo at det var til salgs!". "Det ER til salgs," svarer jeg, "men den er ikke PÅ SALG". Damen ser i et kort sekund ut som hun er falt ned fra himmelen, før hun irritert holder opp skjerfet foran ansiktet mitt og sier "er det til salgs eller ikke!? Jeg vil bare vite om det er til salgs!". Jeg har nå etter hvert forstått at damen ikke har den fjerneste anelse om hva hun egentlig spør etter, selv om jeg har poengtert det en gang allerede. Jeg svarer rolig og behersket at "det er til salgs, men det er ikke på tilbud. Det har ikke nedsatt pris." På dette punktet står sjefen min i bakgrunnen og later som hun drikker av kaffikoppen sin for å unngå å vise at hun flirer, og jeg sliter med å la smilet mitt se avslappet og naturlig ut. Det blir ikke bedre av at damen stirrer på meg i over ti sekunder uten å si noe, før hun nærmest rygger ut av butikken. Dette var en godt voksen (i femtiårene) kvinne som så helnorsk ut og snakket uten noen form for aksent. Derfor antok jeg at hun visste forskjellen på "til salgs" og "på salg". I alle fall burde hun forstått det ganske raskt! 31 Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 1. oktober 2010 Del Skrevet 1. oktober 2010 Cricket: syyyk historie Damen ser ut til å hisse seg opp litt, og sier "jamen du sa jo at det var til salgs!". "Det ER til salgs," svarer jeg, "men den er ikke PÅ SALG". Damen ser i et kort sekund ut som hun er falt ned fra himmelen, før hun irritert holder opp skjerfet foran ansiktet mitt og sier "er det til salgs eller ikke!? Jeg vil bare vite om det er til salgs!". Her burde du sagt "nei", og sett hvilken reaksjon du fikk 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå