Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Det er min erfaring også. En overflatisk måte å begynne en samtale på. Har en del telefoner med engelsk-talende personer i jobbsammenheng og de fleste regner ikke med å få et gjennomtenkt svar. Min mening er at slike spørsmål/fraser ER overflatiske, sammen med "thank you, sir" og "thank you for calling us. your business is very important to us" osv. Det mister sin verdi når det blir sagt for ofte, og uten mening.

 

Dette minner meg for øvrig om denne artikkelen på VG.no: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=239566

 

Når vi nordmenn først spør hvordan det går osv så er det med mening. Og der er eg enig. Eg er lite interessert i å vite hvordan h*n på helpdesken i India har det, eg vil ha kontakt med vedkommende eg er på jakt etter og/eller svar på spørsmålet mitt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eller 113,50.

Hvis kunden betaler med ein tusenlapp :ph34r:

 

Det ingen kommenterte, som er det morsomme med å betale kr 113,50 med en tusenlapp, er vekselen du får igjen, nemlig 886,50. Den "enkleste" måten å gi tilbake dette beløpet på er:

 

1 500-lapp

1 200-lapp

1 100-lapp

1 50-lapp

1 20-kroner

1 tier

1 femmer

1 kronestykke

1 50øring

 

=

886,50

 

(har selv jobbet i butikk og vet at 1886,50 er det største beløpet man kan gi ut uten å (teoretisk) bruke mer enn en enhet av hver verdi)

 

nomore:

Har gjennom jobben min hatt en del kontakt med amerikanske selskap (nærmere bestemt Apple), og de besvarer alltid supporthenvendelser på følgende måte:

 

Dear sir,

(et avsnitt med beklagelser om hvilke ENORME problemer dette måtte påbringe kunden)

 

(et til to avsnitt med problemløsning)

 

(et nytt avsnitt med beklagelser)

 

Regards,

NN

Endret av Leo_Khenir
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Er i USA nå, og de som jobber i butikker og ligenede er utrolig høfflige! Med en gang du kommer inn i butikken deres, eller parkerer ved bensinpumpa (de fyller bensinen for deg!), spør de "How are you today?" eller noe i den duren. Jeg blir fortsatt litt satt ut hver gang de sier det, for jeg er absolutt ikke forberedt på å få det spørsmålet, blir alltid sånn: "eeeh, i'm fine. thanks" :w00t:

Alle disse scriptede velkomstfrasene er noe som irriterer meg grenseløst med kundeservicearbeidere i en del andre land. Det har ikke noe med høflighet å gjøre, og det at man tar fra en kundeservicemedarbeider muligheten til å tenke selv er langt fra god kundeservice.

 

Dersom du kommer med noe som helst som ikke står i scriptet, må de kaste bort tid på hente en "manager", som ikke er annet enn en person som bare kan gjøre det en kundeservicearbeider burde kunne få gjort i utgangspunktet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Norge er og blir et uhøflig og "isolert" land. Syns faktisk at språk episoden i "Alt for Norge" serien hadde et fint eksempel på det. De fikk lapper utdelt med hva de skulle si og en setting. Settingen var på t-banen, og den ene får en lapp der det står noe ala "Hei hvordan går det" og den andre har en blank lapp. Vi snakker ikke med fremmede, det er utrolig trist egentlig, og hvis man prøver å starte en samtale så blir man sett på som en idiot. Etter at jeg har jobbet i butikk så har den frykten for å virke dum når man snakker med fremmede forsvunnet, men fremdeles så snakker jeg ikke med sidemannen på bussen, fordi folk rett og slett blir ubehagelige.

 

Jeg har et inntrykk av at i USA og andre land så er det mer "akseptabelt" å snakke med fremmede, selv om at servicemedarbeidere har script programmert inn i hjernen, så mener de fremdeles det beste. Når jeg jobbet så startet jeg alltid en samtale med en vridning av "Hei, hva kan jeg hjelpe deg med?", et tips til de som er nye (og gamle), aldri spør et ja/nei spørsmål som "kan jeg hjelpe deg med noe"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg snakker med ukjente konstant. Men jeg er også unaturlig hyggelig etter norsk standard, så de fleste pleier å bli veldig positivt overasket når sjokket har lagt seg.

 

Ganske morsomt å sitte i kassen og se folk blir forfjamset når men sitter og er høflig og alltid sier hei.

Enkelt ser jo ut som om jeg har skremt livet av fordi jeg sa hei.

Lenke til kommentar

Fra datasupportjobben kom jeg borti flere forskjellige folk. Jobben bestod i å installere maskiner hos sluttbruker ved ulike lokasjoner(bedrifter).

 

"harddisken" menneskene

Det er noen som kaller kabinettet med innmat for "harddisken". Jeg fikk fnatt men bare smilte. Hvem er det som har fortalt dem om "harddisken" Samme gjelder for minne, som de mener er harddisken.

 

personene som må sitte med ansiktet opp i skjermen for de ikke har databriller

morsomt å se på, men de burde få seg bedre briller så de ikke ødelegger synet.

 

den lokale it-mannen

gjerne den av staben som har pc hjemme klart å koble skjerm, kabinett, mus og tastatur sammen. disse er guder blant de lokale ansatte forde de av og til trykker på restart pga pcen til brukeren fryser osv. men creed til de, de luker ut mye problemer folk rapporterer inn.

 

Jobber i dag som utvikler, en mer "avslappet" jobb siden jeg ikke har kontakt med sluttbruker.

Lenke til kommentar

Etter at jeg har jobbet i butikk så har den frykten for å virke dum når man snakker med fremmede forsvunnet, men fremdeles så snakker jeg ikke med sidemannen på bussen, fordi folk rett og slett blir ubehagelige.

Jeg har samme erfaring. Det finnes imidlertid unntak, og du kan ofte merke det på folk. Jeg syns det er fantastisk forfriskende å kunne ha en interessant samtale med en fremmed, dessverre skjer det ikke så ofte. Og de som oftest prater med fremmede på bussstopp, t-banen, ol. har stort sett veldig lite interessant å si. Oftest er det gamle damer som vil bitche om noe. :shrug:

 

 

South_Bridge: Syns denne slår "harddisk"-menneskene lett! ;) Tatt fra en reklamebrosjyre vi fikk på jobben, jeg holdt på å dette av stolen av latter da jeg så det.

 

38234_417682556810_612831810_5084398_5211755_n.jpg

 

Og når du først kommer over at de faktisk har prestert å kalle kabinettet for en CPU, legg merke til det fantastisk dårlige språket.

Endret av bazukh
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jobber i ruteopplysningen i Hordaland 177 og får veldig mange rare kunder på telefonen.

 

Dette skjedde for ca 10 minutter siden da jeg enda er på jobb:

 

Eldre dame ringte på telefonen

Jeg: Rutetelefonen, værsågod...

Hun: Jeg skal ha buss ifra *** til *** klokken 12:15. Rekker jeg banken klokken tre da?

Jeg: Ja, det skal ikke være noe problem i det heletatt :)

Hun: Det var bra. Og så skal jeg hjem igjen klokken...

 

*Jeg hjelper hun med bussruten hjem igjen så godt jeg kan*

 

Hun: Tusen takk for hjelpen.

Jeg: Bare hyggelig :)

Hun: Ehm, men telefonen min i stuen den har sluttet å virke.

Jeg(litt overrasket): Okei, er det en hustelefon eller en mobiltelefon?

Hun: Det er en hustelefon.

Jeg: Jeg anbefaler at du prøver å ringe til telefon operatøren du bruker og be de om de kan ordne det for deg. Jeg kan desverre ikke hjelpe deg med det.

Hun: Javel, jeg får prøve opplysningen jeg da. Hadebra.

Jeg: Hadebra

 


 

Ellers har jeg veldig ofte kunder som ringer og spørr noe slikt:

 

Kunde: "Når går bussen/fergen ifra x til y?"

Jeg svarer da f.eks: Den går hver hele og halve time frem til klokken 21.

Kunde: "Okei, når går neste da?"

Jeg(som tror at de mener neste etter kl 21): Neste der går akkuratt klokken 22...

Kunde: Men klokken er bare 15, når går neste nå?

Jeg: 15:00 og 15:30 er de neste.

.....

 

Eller

Kunde: Hvor ofte går bussen fra x til y?

Jeg: Hvert tiende minutt !

Kunde: Så neste går?

Jeg: 19:10

Kunde: Neste da?

Jeg: 19:20

Kunde: ...og neste?

Jeg: 19:30

Kunde: og neste?

Jeg: de går med 10 minutters intervall

Kunde: jaja, men jeg må få neste!

Jeg: 19:40

 

...osv helt til de har fått kanskje 10-15 neste avgangen

 

Folk som ikke klarer å skjønne når jeg sier at kjøretøyet går hver halvtime eller hvert kvarter eller noe sånt er irriterende å snakke med, men jeg hjelper de selvsagt slik at de til slutt skjønner det eller får den informasjonen de trenger :)

 

Jeg har også snakket med gamle damer som skal bre ut om hele livet sitt, lese dikt de har skrevet osv.

Ungdommer med fritidsproblemer som skal til månen eller mummidalen eller noe helt sløkket med bussen bare for å plage, selv om syns det er mer underholdene enn irriterende.

"know-it-all" personer (spesielt kvinner) som skal klage på alt og syns at alt var så mye bedre før.

 

Og det jeg liker best med jobben er når kundene høres positivt overrasket ut og/eller fornøyd.

Jeg har også opplevd at veldig sinte kunder ringer og sjefter og smeller og etter en liten samtale med meg så takker de for hjelpen, forteller meg at det var hyggelig å snakke med meg og før de legger på hører jeg av og til at de sier til personen ved siden av seg "han var jo kjempe koselig/hyggelig" eller noe slikt. Da blir jeg glad :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I samme kategori om tåpelige benevnelser regner jeg med at de fleste som jobber med IT (data, mobil) har hørt mange rare versjoner av ord og uttrykk som for en selv virker ganske selvfølgelige. Som "harddisk" for "datamaskin" osv.

 

- Jeg har f.eks hatt en kunde som på oppfordring om å slå PCen av og på svarer "Må jeg slå av hele boksen, eller holder det å trykke på den knappen på skjermen"

- På jobben min finnes det en tekstfil som inneholder de forskjellige stavemåtene av ordet "abonnement" som har kommet inn på skriftlig support. Listen teller vel snart nærmere 100 varianter, herunder "abnomang", "abonomang" osv.

- Og ikke noe varmer vel teknisk support mer enn setningen "den der jævla dingsen funker ikke".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

ercles: helt klart, har sett den og storkoste meg. Vurderte selv om jeg skulle anskaffet talestyrt båndavspiller med "HAVE YE TRRRIED TURRRNING IT OFFFF AND OOON AGEN?", men tror det ville blitt fort ferska (men jeg drar den, med komplett irsk aksent til engelsktalende kunder, mens jeg humrer litt i skjegget).

Lenke til kommentar

@theseppo

 

Bruker dere hefter når dere gir opplysning, eller sjekker det bare datasøk ? Jobber med ruteopplysning til daglig jeg og, og opplever at 177 er helt på bærtur som regel. Eneste grunn jeg bruker 177 i jobbsammenheng er når jeg lurer på hvilken rute som går til ukjent stedsnavn for meg, for så å sjekke ruteheftene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde en kunde i tippingen i dag. Jeg har nettopp begynte å lære meg tippingen og det er jo egentlig ganske lett.

 

Damen skulle vel ha en 4-5 ting. Selvfølgelig 4-5 ting jeg ikke hadde gjort før. Heldig vis var hun blid og grei og hadde "good tid :wee: ". Fikk det gjort til slutt og kun den gikk hjem blir og fornøyd, fordi om det tok ca. 3 ganger så lang tid som om jeg hadde kunnet det. Liker når det er greie forståelsefulle kunder :)

 

Hadde det ikke vært så voldsomt trykk i kassene akkurat da hadde selsagt noen andre vist meg hvordan jeg gjorde det :)

 

Fin dag på jobb egentlig.

Lenke til kommentar

Litt morsomt å se at kunder ikke stoler på de som er under opplæring... Hvis det sitter en person i kassen med "opplæring" skilt på brystet, så bråsnur kunden og finner en annen kasse istedet... Opplevde selv at folk var litt nedlatende når jeg var under opplæring...

Lenke til kommentar

Jeg husker fra den tiden jeg jobbet i reisebyrå. Good times.

 

Vi hadde Samsung som kunde og de er jo fra Korea. Noen av disse Koreanerne var ikke helt stø i Engelsk og når de skulle til f.eks Tyskland eller Frankrik på elektronikkmesser så ringte de til oss. Det var en blanding av Tysk, Koreansk og Engelsk man fikk servert da.

 

"I Deutschland Frank". Betyr "jeg trenger å dra til Frankfurt i Tyskland". Av og til sa de tilogme "Hitler" i telefonen, da skjønte man at de skulle til Tyskland :roll:

 

Det verste var å få frem reisedatoer og navn på de gutta der.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Litt morsomt å se at kunder ikke stoler på de som er under opplæring... Hvis det sitter en person i kassen med "opplæring" skilt på brystet, så bråsnur kunden og finner en annen kasse istedet... Opplevde selv at folk var litt nedlatende når jeg var under opplæring...

 

Stoler og stoler, selvfølgelig gidder jeg ikke å bruke tiden min på en i kassen som antakligvis må spørre hvordan det og det skal gjøres, spesielt hvis det er matvare butikk og ting skal pipes inn, tar det jo 20 ganger lengre tid hvis den bak kassen er under opplæring.

Lenke til kommentar

Litt morsomt å se at kunder ikke stoler på de som er under opplæring... Hvis det sitter en person i kassen med "opplæring" skilt på brystet, så bråsnur kunden og finner en annen kasse istedet... Opplevde selv at folk var litt nedlatende når jeg var under opplæring...

 

Det er nok ikke fordi folk ikke stoler på personen under opplæring, men fordi personen kommer til å bruke superlang tid til å scanne ett lass med varer. Tid folk som handler ikke har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...