Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har vært borti de som leverer mat på døra, med terminal. Kameraten min "Skal ejg putte kortet der", og så kommer han med sånn pakkis"dialekt" (Husk, dette var på en hockeyskole, forran rundt 20 stk) "Er do dom eller no?" og ler av han :!: - Vi møtte på samma fyren daglig i en uke :p

Lenke til kommentar

Var innom en annet Prixbutikk på veien hjem i dag. Dvs, den ligger på hjemveien og jeg pleier stoppe innom der av og til for å ta en prat med noen av de som jobber der. Står der og snakker med ei, så kommer det en litt eldre herre bort til meg og sier: "Beklager jeg ikke kom innom og handlet hos deg i dag, men det var enklere å stikke innom hit i dag". Må si jeg trakk på smilebåndet da. Er en veldig hyggelig herre dettte.

 

 

Ellers en historie for noen år tilbake:

 

Jeg og ei kollega ble litt frustrert over en ungsomsgjeng (ca. 14-16 åringer) som bare hang i butikken ved utgangen og laget litt kvalm. Vi ba dem om å gå men de nektet. Jeg skulle bare ut på lageret en kjapp tur med noe søppel, da jeg kom tilbake hadde hun ringt politiet. De dukka opp i løpet av 1 min og parkerte bilen slik at de ikke fikk sjans å stikke av. Endte med at politiet tok navn på ungdommene og de fikk beskjed at skjedde dette en gang til ville de bli anmeldt. Så aldri noe mer til de, dvs nesten. Noen dager etter ble en av de i gjengen tatt for stjeling av en sivil vakt og måtte bli hentet av mora.

 

 

Ellers i dag var psykologen innom som vanlig. De siste dagene har jeg samlet på slike colakorker med forskjellige sitater. I dag kom han med ett slikt visitkort til meg om ett eller annet. Til gjengjeld viste jeg han korken, der stod det "Oss to @kino?" Tror han nesten ble litt satt ut der, så nå har han begynt å kalle meg for lokkemann :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Selv de "veldig" lokale takeout-stedene har slike terminaler, men man må si ifra på forhånd, eller så gidder de ikke drasse de med seg ut av bilene sine. ;)

 

Krikkert og Bear: Gi meg navnet på brukerstedet, så jeg kan sørge for at de ekskluderes fra VISA-nettverket på torsdag. :D

 

Spøk til side, så vidt jeg vet er det i strid med VISA-vilkårene å be om slike ting, med mindre man skal bruke kortet til å betale over telefon (da krves til og med CVV2-koden de fleste steder). Imidlertid er det mulig å gjennomføre betalinger hos enkelte aktører kun med kortnummer og utløpsdato.

 

Forbrukere som ikke vil oppgi slikt over telefon er flinke folk som sparer arbeidsgiveren min for mye bry. (Det er langt enklere å utstede en VISA-reklamasjon til dem for den doble belastningen, enn at noen skal misbruke kortinfoen deres senere.)

Lenke til kommentar

Problemet er jo at kunden ikke får pengene sine uten å oppgi informasjon han ikke skal oppgi - innformasjon som ER totalt unødvendig for å kansellere en feilaktig reservert transaksjon. At akkurat den plassen av en eller annen merkelig grunn trenger mer, betyr at noen et sted har vært udugelige og laget i stand et elendig opplegg. Fullt forståelig at kunden blir sur da, uansett hvor dumt det er å dra det ut såpass lenge som i ti minutter. Hadde ikke vært verre enn å be kunden ta kontakt med banken sin, om beløpet var trukket, om han ikke stolte på at sensitiv kortinformasjon som normalt kun skal oppgies ved betaling, ble etterspurt ble behandlet riktig i det tilfellet. (Det kan ta noen uker, men da har man i hvert fall gitt ham et valg.)

Lenke til kommentar

Jeg har aldri vært borti en som leverer pizza/mat generelt på døra som har med seg terminal. :)

Hvorfor ingen av de ikke har det, har jeg derimot lurt på lenge.

 

Hos meg har de alltid, med :)

 

Fikk (enda) en "Veldig bra service! :D ", idag. Det eneste jeg gjorde var å springe ut på parkeringsplassen og finne en som hadde glemt sunsen, sin (en selvfølge).

 

Hadde også mange forståelsefulle go blide kunder i dag :) Selv når jeg slo feil i kassen var de blid bare blid :D (Det blir litt masse med to jobber av og til).

 

Var en eldre kunde som ble ufattelig glad da hun kunne få ta ut penger selv om hun allerede hadde betalt varene:

 

"Men jeg må vel kjøpe noe?"

"Neida, jeg bare slår inn et øre, jeg så kan du få lov å ta ut :)"

"Nei? du verden for en service :D" (igjen, dette med god servis for det selvsagte. Koslig)

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar

Hyperio: Det finnes en del vektere i sivil, særlig på kjøpesentere o.l. Få som prøver seg med en vekter i lokalet, så de blir vel lettere å ta om man ikke er uniformert.

 

En ting om tyveri skjer uansett, da er det jo greit at vekterne ikke syns, men måten du sa det på fikk det til å høres ut som at ingen prøvde å stjele når vekterne var i uniform. :p

Lenke til kommentar

Nei, med vektere i uniform i samme butikk, tror jeg det er ganske få som prøver seg, gitt. :p

 

Lettere å observere en person og se om han/hun tar med seg poser o.l. inn i et prøverom, og i det hele tatt følge med, om man er i sivil. De profesjonelle butikktyvene går et annet sted hvis de ser at noen i vekteruniform følger med på hva de foretar seg.

Lenke til kommentar

Hun sier hun trenger utløpsdato for å føre pengene tilbake, som igjen ender med mer krangling fra kunden, men får det til slutt, og fører tilbake det som er trukket for mye.

Nå skal man trengt tatt aldri oppgi både utløpsdato og kortnummer, så om systemet deres krever det, er dere dummere enn ham.

 

Ikke er det noen god praksis å oppgi hele kortnummeret heller, de første/siste åtte sifrene skal holde i massevis.

 

Nei, det er nok litt fel NgZ, du tenker på CVC2 nummeret som står bak i signaturfeltet, det er det man ikke har lov engang til å be om. Med bare kortnummeret og utløpstdato kan man kun kjøre beløp til og fra konto fra et system med kreditkort løsning, dvs utsalgssteder som hoteller og andre foretninger som har slike løsninger.

 

Man kan ikke bestille noe fra nettet eller andre kilder uten CVC2 nummeret, så man har full lov å be om hele kortnummeret og utløpsdato uten at dette er usikkert for kunden. Det holder og kun med de første og noen av de siste sifrene i kortnummeret når man sjekker opp bunten mot Alphyra - kreditkort systemets database - men skal man tilbakeføre må man kjøre det som et negativt beløp ut av systemet, og for det kreves hele kortnummeret og utløpsdato.

 

Vi driver 100% innenfor lov når det kommer til kreditkort og belastning for hotell over overnattings steder. Tror du Rica kjeden med over 90 hoteller i Norge og en del i Sverige ville kjørt med et system som strider med norsk lov?

 

Systemet vårt heter forøvrig Protel, vi kjører Payzone/Alphyra som leverandør på kortsystemet og jeg har drevet med dette siden Protel ble kjørt ut på hotellene. I tilegg er dette instruksjonen man har fått fra de økonomiske ansvarlige for hele konsernet. Så, vil dere da være snill og ringe Rica på Billingstad og si at alle Rica hotellene i Norge gjør alt feil?

 

Edit: Forøvrig ber man om kortnummer/utløpsdato når gjester reserverer og, spesielt om de har ankomst etter kl 18.00 hvor man har fult hotell og må garantere at han faktisk kommer, eller at man kan kjøre no-show om han ikke gjør det. Vi får det og på alle store booking sider som hotels.com, booking.com og fra utalje andre sider hvor man har kortnummer og utløpsdato for å garantere sen ankomst.

 

Er det idiotisk og dumt system? Nei, sånn er det for overnattings bransjen og alt er som sagt før 100% innenfor norsk lov.

Endret av Bear^
Lenke til kommentar

Sist jeg sjekket var det mulig å betale enkelte steder (faktisk også enkelte nettbutikker) kun med kortnummer og utløpsdato, uten CVV2-koden på Visakortet. Jeg håper jo virkelig ikke det er normal praksis noen steder, men jeg blir overrasket dersom det ikke er mulig over hodet.

 

Så vidt jeg vet er det vanlig at man kan kansellere en reservasjon enkelt med fire siffer fra kortnummeret. Dersom beløpet er trukket er det, som nevnt, en smal sak å kjøre en kortreklamasjon for banken - og det kan man da informere en kranglete kunde som ikke vil oppgi informasjon om.

 

Heller en litt for forsiktig kortkunde enn en uforsiktig en, sier jeg. Men det kommer kanskje an på hvilken side man sitter på. :p

 

red@editen din. Jeg sa aldri noe om at det brøt mot norsk lov, men mot brukerstedsbetingelsene til VISA. Jeg tror imidlertid det også er feil, når jeg tenker meg om. Men jeg skjøner kunden godt. Først har dere tatt pengene hans, og så viol dere svindle ham enda mer (i hans mistenksomme øyne).

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...