Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt mer kommunikasjon er tingen. Hvordan skal han i kassa vite at diverse er pain?

Og HVORFOR er det så vanskelig? Er du forpliktet til å finne ut hvilken vare det EGENTLIG var, og finne strekkoden? Hva når det ikke går?

 

Fryser du melk?

 

Kommer jeg over ti liter melk til halv pris som butikken kan bli nødt til å kaste, kan det hende at jeg kjøper det og fryser det ja.

Har en DIGER dypfryser, så den er ikke i veien. Beregner man en halv dag til opptining i kjøleskapet, er den like fin.

Melk tåler å fryses. Og jeg slipper tunge bæreposer i lang tid framover.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Litt mer kommunikasjon er tingen. Hvordan skal han i kassa vite at diverse er pain?

Og HVORFOR er det så vanskelig? Er du forpliktet til å finne ut hvilken vare det EGENTLIG var, og finne strekkoden? Hva når det ikke går?

 

Varetelling, oversikt... (Riktignok mer av betydning i den byggevareforretningen jeg jobbet i.) Samt at når nærmere 15% av alle varelinjer var diversekode begynte sjæf å bli smågretten.

 

Av hensyn til både statistikk, internrapportering, og regnskap (for ikke å snakke om reklamasjon - kunde som kommer inn døra med en kvittering der det bare står 'diverse varer, kr 69,-' får et problem hvis varen han viser kvittering på ikke koster 69,- og aldri har gjort det) skal ting slås inn på riktig kode.

 

To mann brukte gjerne en halv arbeidsdag i uka på å rette opp "ukas diversekoder". Diversekoder er Fandens verk.

Lenke til kommentar

Diversekoder er en nødvendighet, men det høres ut som om du ikke har vært tydelig nok overfor de i kassa, angående kriteriene for å bruke funksjonen.

 

På bensinstasjonen vår solgte vi for eksempel ikke hermetisert mais. Men når noen kommer inn en lørdagskveld og trenger mais til pizzaen sin, er jeg hjelpsomheten selv.

Vi har jo masse hermetisert mais på bakrommet som egentlig ikke inngår i sortimentet, men brukes i mange småretter.

Uten diversekoder hadde vi ikke kunnet vært så fleksible.

 

Selv mange av de varene vi SKAL selge, kunne ikke scannes pga. ukjent kode. Da må man bruke en diverse-kode og slå inn den prisen som står på hylla.

 

Men vi hadde mange diverse-koder, for de fleste kategorier. En vindusvisker og en sjokolade ville aldri blitt registrert på samme diverse-kode.

Så man vil ha en viss ide om hva som er solgt.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo ikke værre enn å bruke en slags diversetast og slå inn en random pris (som sannsynligvis er lavere enn den reelle). DA får man en fornøyd kunde.

 

Måtte du brenne i helvete til evig tid, med vennlig hilsen tidligere kasseleder. Vet du hvor mye PAIN det er å måtte gå gjennom all den diversepunchinga etterpå?

Nei, jeg skal aldeles ikke brenne i helvete din fjomp. Jeg har ikke noen anelse om at det er stress å gå gjennom punching på kassa. Det er jo ikke slik at jeg slår inn det jeg vet er noe dritt å gå gjennom bare på pur faenskap.

 

Når det er sagt, det er jo en grunn til at tastene er der. Vi hadde "diverse varer 1 kr." "diverse varer 2 kr." osv. til og med 7 kr. Var varen dyrere måtte vi bare legge i hop eller gange. Disse hadde vi ikke lov å bruke på vanlige varer. Kun på varer som ikke har strekkoder og små rare godterier. Ellers fikk vi lov å bruke de på forskjellige ting som kunder absolutt ville kjøpe. Og noen varer hadde strekkoder, men det kom opp "ingen artikkel". Da måtte disse tastene brukes. Det er jo for f. en butikk, og da skal det være mulig å selge ting.

 

F. eks. var mange folk begeistret for de ekstremt høye slushbegerne vi hadde, men disse er det naturlig nok ingen fast pris eller strekkode på. Ved hjelp av disse tastene kunne jeg selge disse til en pris jeg og kunden fant rimelig og du verden så fornøyde disse kundene ble! Eller filmplakater, tippe-t-skjorter osv.

 

I det hele tatt, det er en grunn til at diversetastene finnes.

Lenke til kommentar

Har også merket at eldre kassadamer og -menn er ekstra sure. De fleste unge har jo et liv på sida, eller så er det en midlertidig jobb, mens de eldre har failed @ life.

 

Håper det var en spøk da det er mange som faktisk ønsker seg jobb innenfor en butikk. Hvor skulle vi ellers handlet alle varene våres vis det ikke var for de menneskene bak kassen eller i butikken generelt

Endret av Its me benji
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har også merket at eldre kassadamer og -menn er ekstra sure. De fleste unge har jo et liv på sida, eller så er det en midlertidig jobb, mens de eldre har failed @ life.

 

Håper det var en spøk da det er mange som faktisk ønsker seg jobb innenfor en butikk. Hvor skulle vi ellers handlet alle varene våres vis det ikke var for de menneskene bak kassen eller i butikken generelt

Folk som går på høyskoler osv ser gjerne ned på oss som vil jobbe i butikk har jeg merka..er tabu det vet du!

Lenke til kommentar

Har også merket at eldre kassadamer og -menn er ekstra sure. De fleste unge har jo et liv på sida, eller så er det en midlertidig jobb, mens de eldre har failed @ life.

 

Håper det var en spøk da det er mange som faktisk ønsker seg jobb innenfor en butikk. Hvor skulle vi ellers handlet alle varene våres vis det ikke var for de menneskene bak kassen eller i butikken generelt

Kjenner du mange som drømmer/drømte om å blippe varer i 60 år når de er små?

 

og for the record: Har gjort det selv i 2 år, og kunne nok gjort det i ti år, men etter det hadde jeg begynt å slite.

 

EDIT: Nå mener jeg selvsagt kassapersonale. Å jobbe som selger/andre jobber ute på gulvet blir noe annet. Men de som kun sitter i kassa, det er stort sett de som er sure og gretne.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Har også merket at eldre kassadamer og -menn er ekstra sure. De fleste unge har jo et liv på sida, eller så er det en midlertidig jobb, mens de eldre har failed @ life.

 

Håper det var en spøk da det er mange som faktisk ønsker seg jobb innenfor en butikk. Hvor skulle vi ellers handlet alle varene våres vis det ikke var for de menneskene bak kassen eller i butikken generelt

Folk som går på høyskoler osv ser gjerne ned på oss som vil jobbe i butikk har jeg merka..er tabu det vet du!

Av en eller annen grunn så tenker noen slik ja, men det er det heldigvis ikke så mange som gjør. For det er det heller ikke noen grunn til og gjøre.

 

Man skall jobbe med det man trives med ja. Det er ikke noe jeg setter mere pris på en hygelige og hjelpsome folk i en butikk.

 

Har også merket at eldre kassadamer og -menn er ekstra sure. De fleste unge har jo et liv på sida, eller så er det en midlertidig jobb, mens de eldre har failed @ life.

 

Håper det var en spøk da det er mange som faktisk ønsker seg jobb innenfor en butikk. Hvor skulle vi ellers handlet alle varene våres vis det ikke var for de menneskene bak kassen eller i butikken generelt

Kjenner du mange som drømmer/drømte om å blippe varer i 60 år når de er små?

 

og for the record: Har gjort det selv i 2 år, og kunne nok gjort det i ti år, men etter det hadde jeg begynt å slite.

 

EDIT: Nå mener jeg selvsagt kassapersonale. Å jobbe som selger/andre jobber ute på gulvet blir noe annet. Men de som kun sitter i kassa, det er stort sett de som er sure og gretne.

Jeg sa ønsker ikke drømmer. Ja det er flere i klassen min som ønsker seg jobb innenfor en butikk når de er ferdig på skolen, kanskje ikke i kassen men i feks ferskvare disken

 

Edit: Ja jeg så editen din nå ;)

Endret av Its me benji
Lenke til kommentar

Arbeidet skjemmer ingen. Er vel det som er problemet med mange i Norge, alle skal ha "topp jobb" og hele pakken men ingen skal jobbe på gulvet.

 

Er en holdning jeg ser litt for ofte blant mange, de "ser ned" på dem uten topp utdannelse, og mange ser ut til å tro at alle kan jobbe i toppjobber. Slik er det bare ikke, noen er nødt til å "jobbe på gulvet" for at samfunnet skal trille rundt. Det er faktisk så enkelt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Som det ble nevnt litt før her, det er de hyggelige kundene som brenner seg inn på minnet - de sure, tverre og vanskelige husker jeg svært sjelden dagen etter at jeg har snakket med dem (jobber i callcenter). Det er selvfølgelige enkelte unntak, men de er svært sjeldne. Tror jeg kan telle på en hånd de virkelige sure og tverre (og ikke fordi de var sure og tverre, men fordi det var noe spesielt med selve samtalen) jeg har snakket med de siste 3 årene.

Lenke til kommentar

Ett par historier fra de siste dagene:

 

På fredag kom det inn en dame. Hun var lettere stresset siden hun skulle ha noe selskapgreier med 30 unger. Hun skulle ha pølsebrød. Desverre var vi utsolgt for pølsebrød, men det gjorde ikke så mye. Siden jeg var hyggelig mot henne og i godt humør, klarte hun faktisk å roe seg ned og jeg fikk tilbakemelding fra henne at det hjalp veldig på at jeg var i godt humør :) slike kunder er hyggelige og gjør dagen lettere.

 

Lørdag kom det inn en litt eldre dame som var ikke akkurat blid. Lørdagen før hadde hun vært innom rett før stengetid og skulle ta ut 100 kr som hun ikke hadde fått med seg. Hun hadde med kvittering og viste meg. Jeg sa at jeg ikke visste hvem det var og at jeg ikke kunne sjekke dette siden jeg ikke har tilgang til dette. Siden det bare står kasserernr. på våre kasser, skal det noe til at jeg skal kunne vite hvem som har hvilket nr. Likevel mente hun at navnet stod, men hun gav seg raskt med det. Hun klarte omtrent å skjelle meg huden full fordi en kollega av meg hadde gjort feil og jeg ikke kunne gi henne de 100 kr der og da. Jeg bad henne komme ned over helga og snakke med sjefen slik at han kunne sjekke det opp. Hun var nede i går og sjefen fant ut at det stemte og hun fikk sine 100 kr. Sjefen sa samtidig til henne at hvis slik skjedde igjen måtte hun komme tilbake tidligere og ikke vente en uke.

 

For tiden har vi en slik "Deal" at hvis du kjøper en vare, får du med en annen gratis. På lørdag var det 2 unge gutter som skulle kjøpe 2 pk. kjøttdeig og noe tacokrydder. Jeg ser de akkurat i det de skal i kassen og slenger på 2 pk. med tacolefser til de og sier at hvis de kjøper de 2 pakkene med lefser får de med seg kjøttdeigen og det blir billgere for de. De var kjempetakknemlige og likte dette utrolig godt.

 

I går var det en liknende situasjon. En dame skulle kjøpe 3 pk. kjøttdeig og bare 1. pk med lefser. Så jeg sa til henne at hvis hun kjøpte 2 pk. lefser til ble det billigere. Så jeg sprang og fant 2. pk til for henne. Hun var evig takknemlig og likte godt den servicen hun fikk.

 

Ellers har vi en vidergående skole like ved butikken og i hvert friminutt er det en fin gjeng innom. De fleste kommer innom i storefri. Er så kult å småflørte litt med noen av jentene ;) er mange hyggelige elever der.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

For min del spiller det ingen rolle hva jobben går ut på, Kan plukke hundebæsj i 8 timer så lenge jeg trives med folkene jeg jobber med og arbeidsmiljøet er godt. Alle treffer noen vanskelige folk iblant, men det er det vi har denne tråden til, for å få ut sinne og få vite at man ikke er alene med disse folkene.

 

Man har jo alltid noen morsomme episoder, som jeg har nevnt lengre bak i tråden, det lå en grillpølse med en kondom på i boss-spannet på bensinstasjonen jeg jobbet på

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...